Permalänk

Svärfar vill ha dator

Hej! min svärfar ringde och ville ha tips på en bärbar dator, vill gärna hjälpa honom få en prisvärd och kunde inte tänka på ett bättre ställe än här.

Kravet: 17tum,Surfdator/kolla mail/ganska bra med minne/går och titta på netflix

kraven är inte så höga som ni ser så borde gå bra och hitta en helt okeh dator till ett bra pris

tack på förhand

mvh jocke

Permalänk
Medlem

Valfri modell med önskad minnesmängd till lägst pris om han inte har mer krav än så. Men är inte en surfplatta smidigare till de ändamålen?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Robiban:

Valfri modell med önskad minnesmängd till lägst pris om han inte har mer krav än så. Men är inte en surfplatta smidigare till de ändamålen?

Han ville absolut inte ha en surfplatta sa han haha
vet inte varför

Permalänk

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threelittlexxx:

Han ville absolut inte ha en surfplatta sa han haha
vet inte varför

Det är ju betydligt jobbigare och långsammare att göra saker på en surfplatta än en dator. Den enda fördelen surfplattan har är att den fysiskt är lättare att handskas med i fler situationer, typ liggandes i sängen/soffan, i flygplansstol, lättare får plats i väska och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det är ju betydligt jobbigare och långsammare att göra saker på en surfplatta än en dator. Den enda fördelen surfplattan har är att den fysiskt är lättare att handskas med i fler situationer, typ liggandes i sängen/soffan, i flygplansstol, lättare får plats i väska och sånt

Förstår inte varför en bärbar dator skulle vara så mycket snabbare än en Ipad Pro exempelvis när dator/plattan bara skall användas till surf/kolla mail/titta på netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Förstår inte varför en bärbar dator skulle vara så mycket snabbare än en Ipad Pro exempelvis när dator/plattan bara skall användas till surf/kolla mail/titta på netflix?

För att touch-input är underlägset och betydligt omständligare än mus och tangentbord, speciellt i surfplatta-storlek. På telefon där man når allt med båda tummarna fungerar det väl bra/helt okej, men på en surfplatta är det en betydligt större skillnad. Sen så är en skrivbordsmiljö också betydligt mer funktionell, snabbare och mer lättanvändligt än ett mobilt operativsystem. Vet inte om jag kan komma på en enda fördel med en surfplatta över en laptop förutom det jag nämnde i min förra post

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

För att touch-input är underlägset och betydligt omständligare än mus och tangentbord, speciellt i surfplatta-storlek. På telefon där man når allt med båda tummarna fungerar det väl bra/helt okej, men på en surfplatta är det en betydligt större skillnad. Sen så är en skrivbordsmiljö också betydligt mer funktionell, snabbare och mer lättanvändligt än ett mobilt operativsystem. Vet inte om jag kan komma på en enda fördel med en surfplatta över en laptop förutom det jag nämnde i min förra post

Som arbetsredskap, självklart. Men för att läsa mail, surfa och kolla på netflix? Smaken är som baken men jag skulle då aldrig någonsin föredra en laptop med touchpad och ett tangentbord i skev vinkel framför en läsplatta för de ändamålen. Tur man får välja själv 🙂

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en 17" skärm, vilket jag förstår, har man nog uppnått den åldern att man inte orkar hålla på med små skärmar. Det är bland annat därför jag sitter kvar med en Macbook Pro 15" som extradator, ska jag köpa en ny Macbook är det bara småskärmarna som är inom ekonomiskt räckhåll och de är för små helt enkelt, bara 13" (även 15" är på gränsen för vad jag står ut med).

Trots att jag ägnar alla raster på jobbet etc åt mobilen så slösurfar jag mycket effektivare på datorn. Ska jag skriva något är det walk-over; datorn vinner alla dagar i veckan.

Vi har datorer med touch-skärm på jobbet. De är rätt bra, för vad vi gör oftast snabbare och bättre än mus och tangentbord - men vi har givetvis sådant också om det skulle behövas. Allt beror på vad man ska göra antar jag. Att börja använda platta, även om man har telefon, kan vara en stor omställning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Att kolla mail? Visst. Att svara på mail? Nae.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Att kolla mail? Visst. Att svara på mail? Nae.

Men hur ofta svarar man på mail privat? Det finns säkert de som gör det men det Är nog ytterst sällsynt. Har man ett jobb där man mailar frekvent har man nog också redan en laptop att göra det med och då är ju behovet redan uppfyllt. Hur som försökte jag inte tvinga på honom en platta, jag bara undrade om inte den hade varit bättre för de behoven som beskrevs (och mycket mer), vilket jag tycker. Har full respekt för att alla inte tycker så

Permalänk
Medlem

TS har efterfrågat laptop och följt upp med en anledning om varför, behöver inte bli en debatt om plattor mot fulla skrivbordsmiljöer då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841