Nvidia prissänker Geforce RTX 4000 i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja, det kan jag tänka mig. Men då ställer man bara ner dem till "high" och spelar på.

Så sant. Men egentligen har jag en Samsung 3440x1440 skärm på 100Hz men köpte en beg. 1080p AOC 120Hz skärm för att kunna spela vidare på mitt 1080 😅 då jag vägrat betala de ocker priser s varit. Men nu när 6950XT äntligen börjar närma sig OK priser så kan jag tänka mig att investera i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Jo tydligen...

Skrivet av thadriem:

Och laktosfri är väl typ 23 spänn...

Skrivet av Maaxan:

Två av varje, så klart.🤓

Coop är ju ökända för att vara dyra. Är väl City Gross / Willys som har rimligare prisnivåer på mjölken isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag har så dålig koll på vilka marginaler Nvidia har på sina 4090. Finns insikten att de även med en 8000 kr prissänkning skulle göra en okej vinst per kort att läsa nånstans?

Ingen aning, jag bryr mig väl inte om vad företagen jag handlar av har för marginal! Men jag kan se vad toppkort kostat historiskt och jämföra vad man får för pengarna mot t.ex current gen konsoler, nu och då.
Gör man det ser man att korten är sanslöst dyra idag fortfarande, eller så är konsolerna otroligt underprissatta.

Men det är bara att inse, för MIG är datorn död som spelplattform, antagligen i många år till. Men det är ju inga problem när man kan köpa Ps5, Xbox och ett switch för mindre än vad enbart grafikkortet kostar! 😁

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ingen aning, jag bryr mig väl inte om vad företagen jag handlar av har för marginal! Men jag kan se vad toppkort kostat historiskt och jämföra vad man får för pengarna mot t.ex current gen konsoler, nu och då.
Gör man det ser man att korten är sanslöst dyra idag fortfarande, eller så är konsolerna otroligt underprissatta.

Men det är bara att inse, för MIG är datorn död som spelplattform, antagligen i många år till. Men det är ju inga problem när man kan köpa Ps5, Xbox och ett switch för mindre än vad enbart grafikkortet kostar! 😁

Konsolerna säljs väl med förlust...

De räknar med att du köpet ps plus/xbos live och sedan ett par spel.
Det blir inte så mycket billigare som folk tror att äga en konsol övertid.

Sen för att inte prata om att folk tror ps5/xbox kör 4k native ultra full rt med 120+ fps i allt när de snarare kör adaptiv upplösning med medium/low texture som 3060/rx6600 skulle göra med samma inställningar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Konsolerna säljs väl med förlust...

De räknar med att du köpet ps plus/xbos live och sedan ett par spel.
Det blir inte så mycket billigare som folk tror att äga en konsol övertid.

Sen för att inte prata om att folk tror ps5/xbox kör 4k native ultra full rt med 120+ fps i allt när de snarare kör adaptiv upplösning med medium/low texture som 3060/rx6600 skulle göra med samma inställningar...

Bara ett ensamt 3060 kostar typ som ett ps5.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Bara ett ensamt 3060 kostar typ som ett ps5.....

Eller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

haha wow vilken jättestor skillnad xd

Kan man lugnt säga ja.
Känns som rent ocker med dagens priser.

Synd att folk inte kan enas att helt boycotta dagens priser genom att låta bli att köpa dessa.

Idag kostar bara gkortet som en hyffsad komplett speldator gjorde för några år sedan. Ok inte topp gkort men en hel dator.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Eller?

Kanske en dator till och med...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Det du tycker tillverkarna ska skämmas för är att du inte vill lägga så mycket på ett grafikkort (som du vill ha).

Finns redan spelföretag som optimerar spel för 4090 och det är ett problem
Köper man ett nytt grafikkort skall man kunna köra allt på max i mins 1440p iallafall ett år för de billigaste korten i ny generation imo.
Spelföretagen bryr sig inte om korten kostar 10 eller 100 tusen, de gör spel för de bästa korten.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Finns redan spelföretag som optimerar spel för 4090 och det är ett problem
Köper man ett nytt grafikkort skall man kunna köra allt på max i mins 1440p iallafall ett år för de billigaste korten i ny generation imo.
Spelföretagen bryr sig inte om korten kostar 10 eller 100 tusen, de gör spel för de bästa korten.

Nja, är väl snarare så att spelutvecklare vill göra sina spel så tillgängliga och lätta att motivera att betala för. Varför skulle en spelutvecklare bry sig om att bara sälja spel till en relativt liten målgrupp som kan köpa det snabbaste kortet på marknaden?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nja, är väl snarare så att spelutvecklare vill göra sina spel så tillgängliga och lätta att motivera att betala för. Varför skulle en spelutvecklare bry sig om att bara sälja spel till en relativt liten målgrupp som kan köpa det snabbaste kortet på marknaden?

Man gör spelet efter bästa kortet sen när spelet kommer ut om 4-5 år så räknar man att alla har den prestandan. Har varit så innan i alla fall.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nvidias senast uppgivna vinstmarginal är 16%, för Januari 2023.

Så även om det finns marginal för prissänkningar, så bör ingen vänta sig att priset på high end-kort ska halveras.

Det är också meningslöst att jämföra vad ett nytt high end-kort kostar idag med vad det gjorde för fem-tio år sen. Betalningsviljan från konsumenten har ju uppenbarligen ökat, vilket sannolikt leder till att Nvidia gör lyxigare kort (men som då också är dyrare att tillverka.)

Grundproblemet är vår vilja att alltid ha det bästa och senaste, vilket Nvidia kan kapitalisera på. Det finns ju andra kort att köpa.

Alternativet är väl att rösta på kommunisterna nästa val, och hoppas att det leder till företagen gör som man vill — och inte hur de tjänar mest pengar för aktieägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Eller?

800kr skillnad mellan dyraste 3060 och billigaste Ps 5 faller väl inom "typ".....visst jag överdrev lite men inte så mycket som man skulle önska. När ps3 lanserades kostade den som ett top of the line grafikkort. Ganska långt från situationen vi har idag när toppkorten ligger runt 20k.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Black friday höjning/sänkning

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Jobba några timmar extra per vecka i stället för att gnälla så har man snart råd med ett kort. Har ingen annan hobby att lägga pengar på så det gör inte så mycket.
Tycker personligen det är rätt häftigt att kunna spela spel i 4k/120 med allt på max och samtidigt kunna spela in allt.

MYCKET viktigare att hålla nede mat och strömpriser däremot.

Har inte övetid så vet inte om det skulle hjälpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Synd att folk inte kan enas att helt boycotta dagens priser genom att låta bli att köpa dessa.

Vad pratar du om, mitt gtx 1080 går varmt än idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Vad pratar du om, mitt gtx 1080 går varmt än idag!

Pffft?

Det gör mitt Cirrus Logic 5430 med 1mb + mitt Voodoo1 4mb för 3d grafik osså.
Sådetså!

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ingen aning, jag bryr mig väl inte om vad företagen jag handlar av har för marginal! Men jag kan se vad toppkort kostat historiskt och jämföra vad man får för pengarna mot t.ex current gen konsoler, nu och då.
Gör man det ser man att korten är sanslöst dyra idag fortfarande, eller så är konsolerna otroligt underprissatta.

Men det är bara att inse, för MIG är datorn död som spelplattform, antagligen i många år till. Men det är ju inga problem när man kan köpa Ps5, Xbox och ett switch för mindre än vad enbart grafikkortet kostar! 😁

Enl logiken, 4090 är det enda grafikkort som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enl logiken, 4090 är det enda grafikkort som finns?

Nej, men du kan ju jämföra med historiska toppkort vs konsolerna tex 8800gtx 980ti etc. Inte ofta de kostat mycket mer än En av de samtida konsolerna. Priserna började spåra med 2000 serien....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nej, men du kan ju jämföra med historiska toppkort vs konsolerna tex 8800gtx 980ti etc. Inte ofta de kostat mycket mer än En av de samtida konsolerna. Priserna började spåra med 2000 serien....

Finns en del brister i den jämförelsen men strunt i det; vad jag menar är att det är svårt att följa logiken i "toppkorten har blivit dyrare så därför är PC gaming dött (för dig)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns en del brister i den jämförelsen men strunt i det; vad jag menar är att det är svårt att följa logiken i "toppkorten har blivit dyrare så därför är PC gaming dött (för dig)".

Okej om jag istället säger så här då, PCn som spelplattform har blivit mindre prisvärd och exklusiv. ("Alla spel kommer till någon konsol") och att få en markant bättre upplevelse på pc kostar för mycket så jag kan lika gärna spela på konsol.
Det enda som talar för pc är mus och tangentbords stöd...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej om jag istället säger så här då, PCn som spelplattform har blivit mindre prisvärd och exklusiv. ("Alla spel kommer till någon konsol") och att få en markant bättre upplevelse på pc kostar för mycket så jag kan lika gärna spela på konsol.

Inga invändningar på det
Tvärtom, tycker personligen att konsol som helhet är det trevligare alternativet.

Permalänk
Medlem

Att muttra över att Nvidia också släpper lyxiga och dyra grafikkort är lite som att muttra över att Volkswagen-gruppen också säljer lyxiga och dyra Porsche-bilar.

Det är väl bara bra att det finns ett brett spann av produkter att välja mellan, och att det spannet också växer uppåt? Att entusiasten som verkligen vill ha det absolut bästa kan köpa det?

Jag kommer nog aldrig köpa ett 90-kort. Sannolikt heller inte ett 80-kort. 70-kort, med rimliga tidsintervaller mellan köpen, blir nog en bra sweet spot för mig.

Men för den som vill lägga en (typ) genomsnittlig månadslön efter skatt på att köpa det absolut bästa som är tillgängligt just nu — kör hårt! Det väl bra att möjligheten finns?

På samma sätt som att det inte är något fel att Tom Ford säljer dyra kostymer, Rolex dyra klockor eller Porsche dyra bilar. Det finns ju andra alternativ.

Detta sagt så vore det bra med mer konkurrens på grafikkort-sidan, vilket skulle öka innovationstakten och sänka priset för konsumenterna.

Kanske borde vi fokusera lite mer på det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Pffft?

Det gör mitt Cirrus Logic 5430 med 1mb + mitt Voodoo1 4mb för 3d grafik osså.
Sådetså!

Du menar på allvar att du använder dessa komponenter dagligen och inte har något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Du menar på allvar att du använder dessa komponenter dagligen och inte har något annat?

Nope, har en Vic20 och en C64' med.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Asus strix white oc 4090 ska köpa men väntar pris för högt