Apache, Home Brew och Mac OS

Permalänk

Apache, Home Brew och Mac OS

Det var länge sedan jag hade en server på min dator och Homebrew fanns inte på den tiden. Apache finns redan på datorn, men installerar jag php och mysql med Homebrew hamnar de i en annan mapphierarki som Homebrew skapar själv och apache hittar dem inte. Visst kan jag installera Apache också med Homebrew, men då får jag dubbletter och jag förväxlar dem och inställningsfilerna, rootmappar m.m. Jag har skapat mig ett rent kaos här. Det är inte heller alltid enkelt att hitta var Homebrew lägger konfigurationsfiler.

Kan man använda Homebrew med befintlig serverinstallation på något sätt, eller kan man avinstallera det apache som följer med Mac OS. Finns det någon som har tänkt ut hur det ska fungera eller fungerar Homebrew helt enkelt inte med förinstallerade program?

Permalänk
Medlem

Strunta helt i det som kommer med MacOS och kör enbart på det du får via homebrew eller macports så blir livet mycket enklare för dig efter uppgraderingar och få ihop det med rätt versioner, även om det är inget som hindrar dig för att mixa lite.

Och för sökvägar i homebrew så hamnar allt i /opt för ARM-macar och /usr/local för Intel-macar.
Homebrew har en daemon-hantering (services) som löser start och stop av bakgrundsprocesser också.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Strunta helt i det som kommer med MacOS och kör enbart på det du får via homebrew eller macports så blir livet mycket enklare för dig efter uppgraderingar och få ihop det med rätt versioner, även om det är inget som hindrar dig för att mixa lite.

Och för sökvägar i homebrew så hamnar allt i /opt för ARM-macar och /usr/local för Intel-macar.
Homebrew har en daemon-hantering (services) som löser start och stop av bakgrundsprocesser också.

OK, tack.