SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det har talats om böter och annat.
Sanningen är att IMY inte delar ut böter och det kommer inte att inleda en "tillsyn", det krävs mycket mer än att man missat att info skickas till utlandet eftersom Sweclockers kan visa att arbete pågår att förhindra detta. Om IMY skulle inleda en tillsyn så skulle den först rendera i åtgärder som skall vidtagas. Om de åtgärderna inte åtgärdas kommer de att sätta upp ett vite som måste betalas om inte man åtgärdar det som satts upp. Men jag är helt säker på att Sweclockers redan börjat åtgärda det och detta kommer IMY nöja sig med. Frågan är alltså en storm i en fingerborg i ett av de laglydigaste forumen i Sverige!

Jag tror och hoppas att du har rätt ang IMY. Ett betydligt större problem tror jag är att fler och fler medlemmar kommer slå på sin AdBlocker för att slippa bli spårade, vilket åtminstone jag haft avaktiverad här i flera års tid tidigare. Har ingen detaljerad insyn i Geeks ekonomi, men sett till att forumet i sig är gratis att använda så måste rimligtvis reklamintäkter utgöra en rätt viktig del av intäkterna (om inte kan jag inte låta blir att fundera på vad de i så fall kommer ifrån). Sen ska jag erkänna att jag inte vet riktigt hur AdBlockers mäts "server side", men jag utgår ifrån att det numera går att se vilka annonser som faktiskt visas som de ska och att ersättningen är kopplad till detta.

Sammantaget kan jag dock inte undgå att känna att det hela är väldigt onödigt - problemet borde aldrig uppstått till att börja med och när det bör finnas rätt enkla lösningar på det så känns det än mer märkligt att det får fortsätta i snart ett års tid (även om väl vissa åtgärder gjorts men det verkar oklart vad dom gett för effekt). Om inte annat lär det väl risker att leda till förmodligen helt ogrundade konspirationsteorier kring varför inget görs.

TL; DR; SweClockers - det är dags att göra något åt detta nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har ingen detaljerad insyn i Geeks ekonomi, men sett till att forumet i sig är gratis att använda så måste rimligtvis reklamintäkter utgöra en rätt viktig del av intäkterna (om inte kan jag inte låta blir att fundera på vad de i så fall kommer ifrån).

Det är inte så svårt iom att det är offentliga uppgifter, bla så gjordes det utdelningar på 8,9 miljoner 2021.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är inte så svårt iom att det är offentliga uppgifter, bla så gjordes det utdelningar på 8,9 miljoner 2021.

Utdelningar på 8,9 miljoner 2021? Vad/var kollar du då?
Ser 3,5 milj utdelat 2022 (avser 2021 års resultat).

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Utdelningar på 8,9 miljoner 2021? Vad/var kollar du då?
Ser 3,5 milj utdelat 2022 (avser 2021 års resultat).

Det var en uppgift jag hittade häromdan på nån av alla de sidor som har uppgifter om alla bolag, ska se om jag har tid att leta upp den igen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Det är inte så svårt iom att det är offentliga uppgifter, bla så gjordes det utdelningar på 8,9 miljoner 2021.

Låter mer som totalt utdelat sedan start.

https://www.bolagsfakta.se/5566720131-Geeks_AB

2021 redovisar 3.5m utdelat till aktieägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är inte så svårt iom att det är offentliga uppgifter, bla så gjordes det utdelningar på 8,9 miljoner 2021.

Nu läste du nog lite slarvigt både vad jag skrev och vad som står i årsredovisningen - det gällde mitt antagande att reklamintäkter förmodligen är viktiga för verksamheten. Utdelningarna kan väl iof vara intressant i sig av andra skäl men har väl inte så mycket med frågorna i denna tråd att göra.

(Notera att det finns flera bolag i koncernen om nu någon vill grotta ner sig i siffrorna)

Permalänk
Medlem

Inte varit inne på ett tag men nu läst ikapp tråden och vad jag kan utläsa så har inget riktigt svar kommit på när detta kommer bli åtgärdat eller någon tidsram? mer än att gått typ 9 månader och att det är någon annans avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtis:

Inte varit inne på ett tag men nu läst ikapp tråden och vad jag kan utläsa så har inget riktigt svar kommit på när detta kommer bli åtgärdat eller någon tidsram?

Det finns en genomgång om exakt vad som gjorts och vad som ännu inte skett i detta inlägg.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns en genomgång om exakt vad som gjorts och vad som ännu inte skett i detta inlägg.

En genomgång vilket inte innehåller svar på när det är åtgärdat eller någon tidsram?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det är dags för en uppdatering!

Vi har gjort justeringar och ändringar bland några av de tjänster vi använder och kommer fortsätta med det arbetet framöver. När vi gjort fler ändringar uppdaterar vi dig om det.

Detta är gjort:
Vi har kopplat bort flera tjänster från SweClockers, vilket påverkar några funktioner i forum och i artiklar. Detta för att tjänsterna i fråga lägger kakor hos dig, vilket kan registreras som spårning.

  • Videotaggen har inte längre stöd för Vimeo eller Twitch. Tidigare inbäddningar i forumet och i artiklar har vi konverterat till vanliga textlänkar. Youtube fungerar tillsvidare.

  • Adblock-loggaren har plockats bort, vilket betyder att hjärt-badgen vid ditt användarnamn har försvunnit. Adblock-banner som dyker upp för dig som kör annonsblockerare har också plockats bort.

  • Libsyn-spelaren är borttagen. För dig som vill lyssna på Fredagspanelen i podcast-format får klicka på länken i artikeln för att ladda ner ljudfilen manuellt.

  • Twitter-inbäddning har plockats bort i nyheter och tidigare använda Twitter-inbäddningar har vi konverterat till ren text för att undvika att kakor automatiskt läggs till.

  • Vi har slutat att ladda in Google Optimizer som användes för A/B-testning. Det senaste AB-testet gjordes 2020-12-02.

Utöver ovan nämnda saker har vi även åtgärdat problem med nedanstående tjänster, vilket vi berättat tidigare i tråden.

  • Google Ads: Åtgärdat

  • Google Analytics: Åtgärdat

  • Google Analytics 4: Åtgärdat

  • Kantar Sifo/Orvesto: Åtgärdat

Permalänk
Medlem

Inbäddad video tycker jag är tråkigt om det försvinner, men annars en riktigt bra förändring ni har gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inbäddad video tycker jag är tråkigt om det försvinner, men annars en riktigt bra förändring ni har gjort!

Kan inte minnas att jag någonsin sett folk bädda in Twitch eller Vimeo klipp här ändå. Flesta kommentarer i forumet fixar ju inte ens att bädda in YT videos

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan inte minnas att jag någonsin sett folk bädda in Twitch eller Vimeo klipp här ändå. Flesta kommentarer i forumet fixar ju inte ens att bädda in YT videos

För att det är 2023. Det borde bädda in youtube automatiskt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan inte minnas att jag någonsin sett folk bädda in Twitch eller Vimeo klipp här ändå. Flesta kommentarer i forumet fixar ju inte ens att bädda in YT videos

”Youtube fungerar tillsvidare”

Det tolkar jag som just nu och för en begränsad tid framåt och något som de försöker bli av med

Jag menade inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan inte minnas att jag någonsin sett folk bädda in Twitch eller Vimeo klipp här ändå. Flesta kommentarer i forumet fixar ju inte ens att bädda in YT videos

Sedan verkar lösningen inte fixa m.youtube.com. Måste manuellt ändra till www för att länken ska accepteras.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fan tråkigt att mitt hjerta försvann

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är dags för en uppdatering!

Vi har gjort justeringar och ändringar bland några av de tjänster vi använder och kommer fortsätta med det arbetet framöver. När vi gjort fler ändringar uppdaterar vi dig om det.

Detta är gjort:
Vi har kopplat bort flera tjänster från SweClockers, vilket påverkar några funktioner i forum och i artiklar. Detta för att tjänsterna i fråga lägger kakor hos dig, vilket kan registreras som spårning.

  • Videotaggen har inte längre stöd för Vimeo eller Twitch. Tidigare inbäddningar i forumet och i artiklar har vi konverterat till vanliga textlänkar. Youtube fungerar tillsvidare.

  • Adblock-loggaren har plockats bort, vilket betyder att hjärt-badgen vid ditt användarnamn har försvunnit. Adblock-banner som dyker upp för dig som kör annonsblockerare har också plockats bort.

  • Libsyn-spelaren är borttagen. För dig som vill lyssna på Fredagspanelen i podcast-format får klicka på länken i artikeln för att ladda ner ljudfilen manuellt.

  • Twitter-inbäddning har plockats bort i nyheter och tidigare använda Twitter-inbäddningar har vi konverterat till ren text för att undvika att kakor automatiskt läggs till.

  • Vi har slutat att ladda in Google Optimizer som användes för A/B-testning. Det senaste AB-testet gjordes 2020-12-02.

Utöver ovan nämnda saker har vi även åtgärdat problem med nedanstående tjänster, vilket vi berättat tidigare i tråden.

  • Google Ads: Åtgärdat

  • Google Analytics: Åtgärdat

  • Google Analytics 4: Åtgärdat

  • Kantar Sifo/Orvesto: Åtgärdat

Bra jobbat och att ni slutligen tar tag i detta!

Tråkigt med funktioner som faller bort men kanske det finns någon lösning där de fungerar utan att för den saken skull vara icke compliant.

Permalänk
Medlem

Finns inbäddning av YT-video kvar för att det än så länge går att göra och ändå vara compliant?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joppis:

Finns inbäddning av YT-video kvar för att det än så länge går att göra och ändå vara compliant?

Tyvärr verkar det som om vi behöver lägga Youtube under consent, vilket gör att videorutan inte laddas in förrän du godkänt consent. Bland annat använder Skatteverket den lösningen för tillfället. Alternativt tar vi fram en egen videospelare. Eller slutar med video helt.

Det verkar även som att bild-taggen, som används för att ladda in bilder från andra bildtjänster, också behöver plockas bort. Detta är en betydligt jobbigare nöt att knäcka då taggen hanterar en stor mängd olika bildtjänster.

Vi jobbar med att hitta lösningar och håller er uppdaterade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enviro:

Det verkar även som att bild-taggen, som används för att ladda in bilder från andra bildtjänster, också behöver plockas bort. Detta är en betydligt jobbigare nöt att knäcka då taggen hanterar en stor mängd olika bildtjänster.

Den här kak-paranoian går ju helt överstyr alltså när den begränsar legitima tjänsters funktionalitet. :/ Är ju som att skjuta sig i foten med flit, och sedan ta sikte och skjuta i den andra foten också...

Hoppas ni hittar en bra lösning på bildfrågan, forumets nuvarande inbyggda bildlagring är ju begränsad i både antal och kvalitet på bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tyvärr verkar det som om vi behöver lägga Youtube under consent, vilket gör att videorutan inte laddas in förrän du godkänt consent. Bland annat använder Skatteverket den lösningen för tillfället. Alternativt tar vi fram en egen videospelare. Eller slutar med video helt.

Det verkar även som att bild-taggen, som används för att ladda in bilder från andra bildtjänster, också behöver plockas bort. Detta är en betydligt jobbigare nöt att knäcka då taggen hanterar en stor mängd olika bildtjänster.

Vi jobbar med att hitta lösningar och håller er uppdaterade.

Nu vet jag inte hur SweClockers tekniska lösning ser ut men blir lite förvånad att så många tjänster/funktioner måste plockas bort på grund av detta snarare än att bara fungera för de som godkänt det?

Tjänster som Google Analytics osv är inte i sig olagliga att använda, bara det att det krävs medgivande från användaren innan man gör det. Om det nu skulle krävas så här långtgående förändringar för att vara compliant så borde det nästan i praktiken innebära att de som ändå gör det alla skulle vara icke compliant (iaf inom EU).

Sen är det väl ingen hemlighet att det ofta förekommer finns en easy path som innebär "säg ja till allt" medan det brukar vara betydligt svårare och mer begränsat med alternativet

Permalänk
Inaktiv

Drumlade in i den här tråden då den dök upp i "nytt i forumet"-listan; jag har nu läst igenom den hela vägen och har en fundering.

Alltså: Så som även andra lyft upp i tråden flera gånger, så har jag har aldrig sett det nämnas på frontsidan att sajten bryter mot GDPR, och har gjort så under lång tid. Kanske jag missat det, jag brukar besöka regelbundet så det är ju tänkbart, men det förefaller lite osannolikt. Det nämns dessutom inte här i tråden att det till slut officiellt utannonserats om sajtens problem.

Det som slår mig direkt av detta är följande:

Varför mörkas det fortfarande om detta? Ser uppriktigt sagt jävligt dåligt ut. Har sett hymlande från flera "hattar" här i tråden med diverse dåliga ursäkter osv följt av ännu mer ingenting-som-gjorts - hur lång tid tar det att skriva en mea culpa och posta den på frontsidan? Inte lång alls.

Så varför har det inte gjorts någonting? SweC är ju tydligen dessutom inte ens den enda drabbade sajten för övrigt, och har det inte nämnts något här så har det väl inte nämnts där heller.

Fixa det här, på stört. Inte problemet, även om det ju bör fixas det också såklart, utan fulmörkandet. Det är respektlöst mot besökarna som faktiskt finansierar det här stället att fortsätta att inte säga någonting.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Den här kak-paranoian går ju helt överstyr alltså när den begränsar legitima tjänsters funktionalitet. :/ Är ju som att skjuta sig i foten med flit, och sedan ta sikte och skjuta i den andra foten också...

Hoppas ni hittar en bra lösning på bildfrågan, forumets nuvarande inbyggda bildlagring är ju begränsad i både antal och kvalitet på bilder.

Det är ju inte kakparanoian som är problemet, utan att tjänster i onödan kräver att få spåra dig mellan siter för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Drumlade in i den här tråden då den dök upp i "nytt i forumet"-listan; jag har nu läst igenom den hela vägen och har en fundering.

Alltså: Så som även andra lyft upp i tråden flera gånger, så har jag har aldrig sett det nämnas på frontsidan att sajten bryter mot GDPR, och har gjort så under lång tid. Kanske jag missat det, jag brukar besöka regelbundet så det är ju tänkbart, men det förefaller lite osannolikt. Det nämns dessutom inte här i tråden att det till slut officiellt utannonserats om sajtens problem.

Det som slår mig direkt av detta är följande:

Varför mörkas det fortfarande om detta? Ser uppriktigt sagt jävligt dåligt ut. Har sett hymlande från flera "hattar" här i tråden med diverse dåliga ursäkter osv följt av ännu mer ingenting-som-gjorts - hur lång tid tar det att skriva en mea culpa och posta den på frontsidan? Inte lång alls.

Så varför har det inte gjorts någonting? SweC är ju tydligen dessutom inte ens den enda drabbade sajten för övrigt, och har det inte nämnts något här så har det väl inte nämnts där heller.

Fixa det här, på stört. Inte problemet, även om det ju bör fixas det också såklart, utan fulmörkandet. Det är respektlöst mot besökarna som faktiskt finansierar det här stället att fortsätta att inte säga någonting.

Det är väldigt uppliftande att det nu har hänt lite saker de har kommunicerat ut vad de jobbar på etc, så att gå från inget till iaf jobba på det under en 1års period är ju bra.

Att det "mörkas ner" kan man ju bara utgå från att de har en del med pengar att göra, att sätta ut en artikel på frontsidan där de förklarar att de inte följt GDPR under en längre tid är ju verkligen ingen bra PR varken för medlemmar som läser eller för potentiella annonsköpare, att de sen själva säger "Vi tar personlig integritet på största allvar och följer dataskyddsförordningen GDPR." går ju att tolka rätt fritt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Drumlade in i den här tråden då den dök upp i "nytt i forumet"-listan; jag har nu läst igenom den hela vägen och har en fundering.

Alltså: Så som även andra lyft upp i tråden flera gånger, så har jag har aldrig sett det nämnas på frontsidan att sajten bryter mot GDPR, och har gjort så under lång tid. Kanske jag missat det, jag brukar besöka regelbundet så det är ju tänkbart, men det förefaller lite osannolikt. Det nämns dessutom inte här i tråden att det till slut officiellt utannonserats om sajtens problem.

Det som slår mig direkt av detta är följande:

Varför mörkas det fortfarande om detta? Ser uppriktigt sagt jävligt dåligt ut. Har sett hymlande från flera "hattar" här i tråden med diverse dåliga ursäkter osv följt av ännu mer ingenting-som-gjorts - hur lång tid tar det att skriva en mea culpa och posta den på frontsidan? Inte lång alls.

Så varför har det inte gjorts någonting? SweC är ju tydligen dessutom inte ens den enda drabbade sajten för övrigt, och har det inte nämnts något här så har det väl inte nämnts där heller.

Fixa det här, på stört. Inte problemet, även om det ju bör fixas det också såklart, utan fulmörkandet. Det är respektlöst mot besökarna som faktiskt finansierar det här stället att fortsätta att inte säga någonting.

Även om jag skapade tråden efter att ha upptäckt problemet så kanske man ska vara lite försiktig med att de facto påstå att SweClockers, eller snarare Geeks AB, bryter mot GDPR (dataskyddsförordningen). Men det finns väl en hel del som talar för att man inte varit så compliant som man borde.

Sen är det väl tveklöst så att den breda informationen till användarna om detta kunde varit bättre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Även om jag skapade tråden efter att ha upptäckt problemet så kanske man ska vara lite försiktig med att de facto påstå att SweClockers, eller snarare Geeks AB, bryter mot GDPR (dataskyddsförordningen).

Ålrajt, säger istället att de brutit mot spårningskakförordningen då istället, vilket ju är konstaterat och dessutom erkänt från ledningen.

Oavsett vad exakt som brutits emot så bör användarna ändå informeras omgående. Ifall man ärligt varit okunnig om att bristerna existerade i systemet fram tills man påtalades om detta (vilket verkar litet osannolikt tycker jag - annan postare har ju tagit upp att diagnostik borde hittat de här problemen direkt), men vi kan vara generösa och antar att det var helt ovetandes - nu har man meddelats för länge sedan om att problem existerar, problemen är inte 100% fixade trots lång tid har gått och inget har sagts officiellt utåt angående detta. Känns ju inte som att detta tas riktigt seriöst från ledningens sida måste påstås.

Om man kör detta med en klackspark, vad mer kör man klackspark med bakom kulisserna - om man hackats och användaruppgifter stulits kanske? Vi vet ju inte, men finns ju nu tyvärr fog att undra. Så därför är det viktigt att ALLTID vara rak och öppen och ärlig, så att spekulationer och misstankar inte ges tid att gro.

Köper inte riktigt den där ständiga ursäkten man sett igen och igen typ "det är ju sweclockers, vi måste ge dem spelrum för de är ju så schyssta" - detta är ett kommersiellt företag det handlar om. Inte våra privata kompisar. Och i grund och botten också regelbrott. Och när man ursäktar företag så har sådant inte sällan missbrukats. Det är därför mycket bättre om man istället förväntar sig att företag gör rätt för sig (och stramar upp dem om de inte gör det), så uppstår inte sådana situationer.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Under gårdagen lanserades ett produktionstest av Friendly Capcha - som ersättare för Google reCAPTCHA version 2.

  • Widgeten laddas in från vår egen server.

  • EU isolation är aktiverat och alla pussel-förfrågningar går via deras server i Tyskland.

Fungerar den bra för oss och er kommer den att ersätta Googles alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Under gårdagen lanserades ett produktionstest av Friendly Capcha - som ersättare för Google reCAPTCHA version 2.

  • Widgeten laddas in från vår egen server.

  • EU isolation är aktiverat och alla pussel-förfrågningar går via deras server i Tyskland.

Fungerar den bra för oss och er kommer den att ersätta Googles alternativ.

Från inte alls bra till rikigt bra - bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurtis:

Det är väldigt uppliftande att det nu har hänt lite saker de har kommunicerat ut vad de jobbar på etc, så att gå från inget till iaf jobba på det under en 1års period är ju bra.

Att det "mörkas ner" kan man ju bara utgå från att de har en del med pengar att göra, att sätta ut en artikel på frontsidan där de förklarar att de inte följt GDPR under en längre tid är ju verkligen ingen bra PR varken för medlemmar som läser eller för potentiella annonsköpare, att de sen själva säger "Vi tar personlig integritet på största allvar och följer dataskyddsförordningen GDPR." går ju att tolka rätt fritt då.

Skulle det vara fallet kan man få riktiga trubbel juridiskt. Då kan ju någon hävda att de gjort det med vilje. Alltså att pengar och PR går före det lagliga. Huvva mig. Fyfan vad klantigt hanterat alltså. Fick en riktigt dålig smak i käften efter att ha läst denna tråd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

"Snälla stäng av Adblock"
Nej tack!

"Du kan välja bort"
Jo tjena! Som om man skulle kunna lita på någon som försöker spåra och kartlägga människor för att tjäna pengar.

Det är alltid massa snickesnack, jag lyssnar inte längre utan kör mitt eget race och blockerar exakt allt och skickar även bluffdata ibland för att jävlas med dom som spårar.