Permalänk

Får grafikbuggar/warpning ingame

Tjena!

Har en helt ny ihopbyggd dator från cirka 2-3 månader sen och har upplevt grafikbuggar/warpning ingame och dylikt senaste tiden, har testat att ladda ner senaste drivrutinerna till grafikkort/moderkort och även nedgraderat till tidigare kända stabila versioner. Har även ominstallerat datorn två gånger utan någon lycka.

Värt att nämna: när jag tog ur grafikkortet för någon dag sen såg jag att plast-låset/flärpen på GPU/PCI-E slotten har gått sönder på något vänster, så den låser inte fast när jag stoppar i kortet. Men när jag googlat detta ståre att det inte ska vara några problem så länge kortet sitter bra och det gör det, har även testat lägga till en GPU-hållare som stödjer upp den. Kan det ändå vara därför? blir inte klok på detta

Testade även att nedgradera till windows 10 nyligen och ser detta på min andra skärm i ena hörnet (se video)

https://streamable.com/7zufva

Känns ju som att det är antingen ett defekt grafikkort eller så är PCI-E slotten defekt? tänkte testa någon av mina andra två men de sitter för långt ner så får inte plats med grafikkortet där tyvärr. Några tankar eller idéer?

All hjälp uppskattas, blir mer eller mindre galen av det här. 23k fattigare o en jävla massa timmar senare :')

Speccs:
CPU: i7-13700KF
Moderkort: Gigabyte z790 Aorus Master AX
GPU: XFX RADEON 6950 XT
PSU: 850W
RAM: Corsair Vengeance 32GB 6000mhz
SSD: Crucial M.2 2tb

Bättre rubrik /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Grafikkortet verkar ju paj, reklamera.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCrisp:

Tjena!

Har en helt ny ihopbyggd dator från cirka 2-3 månader sen och har upplevt grafikbuggar/warpning ingame och dylikt senaste tiden, har testat att ladda ner senaste drivrutinerna till grafikkort/moderkort och även nedgraderat till tidigare kända stabila versioner. Har även ominstallerat datorn två gånger utan någon lycka.

Värt att nämna: när jag tog ur grafikkortet för någon dag sen såg jag att plast-låset/flärpen på GPU/PCI-E slotten har gått sönder på något vänster, så den låser inte fast när jag stoppar i kortet. Men när jag googlat detta ståre att det inte ska vara några problem så länge kortet sitter bra och det gör det, har även testat lägga till en GPU-hållare som stödjer upp den. Kan det ändå vara därför? blir inte klok på detta

Testade även att nedgradera till windows 10 nyligen och ser detta på min andra skärm i ena hörnet (se video)https://streamable.com/7zufva

Känns ju som att det är antingen ett defekt grafikkort eller så är PCI-E slotten defekt? tänkte testa någon av mina andra två men de sitter för långt ner så får inte plats med grafikkortet där tyvärr. Några tankar eller idéer?

All hjälp uppskattas, blir mer eller mindre galen av det här. 23k fattigare o en jävla massa timmar senare :')

Speccs:
CPU: i7-13700KF
Moderkort: Gigabyte z790 Aorus Master AX
GPU: XFX RADEON 6950 XT
PSU: 850W
RAM: Corsair Vengeance 32GB 6000mhz
SSD: Crucial M.2 2tb

Testa byt pcie plats på kortet.
Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Går det inte att få in kortet i någon av de andra portarna så kan du testa att montera av moderkortet från chassit och testa utanför.

Har du något annat grafikkort att testa i samma slot kan det ju också vara ett alternativ.

Annars kan det vara värt att prova med en bios uppdatering. När du testat dessa två saker så är nog nästa steg att reklamera gpu:n.