Köpråd: Arbetsstation hemma för olika laptops
Hej!
Efter flytt har jag nu äntligen ett extra rum disponibelt som hemmakontor, men har gått och blivit helt konfunderad över vad för setup som är rimlig.
Målet med min setup är att på mitt skrivbord om 120x60cm bordsyta få till en permanent station med en enkel anslutning som passar flertalet datorer. Pga att jag är lättpåverkad men samtidigt dåligt påläst har jag endel idéer om vad jag vill ha och vad som är rimligt. Mina mål kan sammanfattas som:
1. Ett stycke skärm av model "Curved". Eftersom jag jobbar på dubbla skärmar på kontoret vill jag gärna att det går att få till en rätt narturlig splitscreen på denna (ej 2st fullskärm) för att bli mer effektiv vid hemarbete. Mycket av mitt arbete går ut på att vara uppkopplad på Remote-desktops hos kunder, vilket är extremt störande med teams/outlook när man bara har en skärm. Jag hoppas även få plats med att ha min Laptop uppfälld vid sidan om för att på så sätt få 2-"2,5" skärmar totti.
2. Skärm, tangentbord, och mus ska vara permanent inkopplade och gå att byta mellan olika laptops genom max ett sladdbyte (jag är inte superintresserad av en KVM-lösning så som jag uppfattat den, då laptops inte kan/ska vara inkopplade samtidigt i samma lösning).
3. Båda ovan måste tyvärr fungera för lite olika datorer med olika syften: Mac-laptop (arbetsdator av okänd modell, får fråga flickvännen när hon är hemma igen. Max 2 år gammal), Lenovo (Arbetsdator, X1 Yoga 4th Gen. Kommer nog bytas inom något år), Lenovo (gejmingdator för lättare spel som WoW mm, IdeaPad L340-15).
Det jag har tittat på är följande skärm + dockningsstation som jag tror skulle kunna lösa mina problem:
Dockningsstation:
https://www.inet.se/produkt/8906886/acer-usb-c-dockningsstati...
Skärm:
https://www.inet.se/produkt/2219464/msi-34-optix-mag342cqr-va...
Frågor och osäkerheter jag har:
1. Har Macbooks inte MST? det låter ju helt sjukt? Dvs två skärmar istället för curved är därför inte ett alternativ?
2. Dockningsstationer är ju katastroffula? Jag Tänker försöka gömma denna bakom skärmen på något sätt. Alternativ jag kollat på kostar ju tyvärr 3-4k +
3. Finns det bättre skärmar att välja på runt samma prisklass?
Tacksam för hjälp och inspel! Hur har ni andra gjort?
Hälsningar,
Erik