Permalänk
Medlem

Glömt skicka in deklaration

Jag har helt glömt bort deklarationen detta år. Fick ingenting på Kivra som varje år (varför?) och har varit upptagen med massa annat i livet.

Loggade in nyss och jag ska tydligen betala tillbaka 147:-. Skickade in direkt och betalade in summan med Swish.

Står att sista dagen var 2 Maj.

Hur körd är jag?

Permalänk
Medlem

Du kan få en förseningsavgift på någon 100-lapp om du har otur. Släpp det här och gå vidare med livet.

Permalänk
Medlem

Säkert ingen fara, vill du vara säker kan du alltid ringa och fråga?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ska ringa på måndag. Står att man kan få en böter på 1200:- Gäller det även om man var skyldig 147:- ?
Fyfan vad dum jag är.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Av att döma där kommer jag få betala 1250:- Helvete också.

Permalänk
Medlem

Skatteverket har rätt att ta ut en förseningsavgift (se https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpav.... Jag var sen förra året tror jag det var. Då skickade Skatteverket en påminnelse att deklarara. Jag slapp dock förseningsavgiften så de kanske inte tar ut den vid mindre förseningar även om de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Skatteverket har rätt att ta ut en förseningsavgift (se https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpav.... Jag var sen förra året tror jag det var. Då skickade Skatteverket en påminnelse att deklarara. Jag slapp dock förseningsavgiften så de kanske inte tar ut den vid mindre förseningar även om de kan.

Tack det ger lite hopp
Minns du hur långt efter du fick påminnelsen? Jag har inte fått något än. Mitt senaste brev från Skatteverket på Kivra är från 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tack det ger lite hopp
Minns du hur långt efter du fick påminnelsen? Jag har inte fått något än. Mitt senaste brev från Skatteverket på Kivra är från 2022.

Jag har för mig det var ganska långt senare framåt juni, men vågar inte ta gift på det. Om du trots allt får en avgift kan du alltid pröva att överklaga om du har "giltiga skäl". I vissa situationer ska avgiften inte tas ut så kolla upp om det kan gälla för dig om du åker på avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag har för mig det var ganska långt senare framåt juni, men vågar inte ta gift på det. Om du trots allt får en avgift kan du alltid pröva att överklaga om du har "giltiga skäl". I vissa situationer ska avgiften inte tas ut så kolla upp om det kan gälla för dig om du åker på avgiften.

Tack för ditt svar. Ska ringa på måndag och hoppas på det bästa. Skatteskulden är i alla fall betald och deklarationen inskickad så det känns bra.

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Tack för ditt svar. Ska ringa på måndag och hoppas på det bästa. Skatteskulden är i alla fall betald och deklarationen inskickad så det känns bra.

Jag har missat en gång på grund av lite rörigt på andra fronter, gjorde den så fort jag kom på det och blev inte krävd på något. Har för mig att det var lite längre tid än i ditt fall också.
Så måla inte fan på väggen innan du hör något, förhoppningsvis löser det sig utan problem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag har missat en gång på grund av lite rörigt på andra fronter, gjorde den så fort jag kom på det och blev inte krävd på något. Har för mig att det var lite längre tid än i ditt fall också.
Så måla inte fan på väggen innan du hör något, förhoppningsvis löser det sig utan problem.

Okej, skönt att höra! Tack