Nvidia pausar produktion av Geforce RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Flera konstigheter med resonemanget.

1. 1080Ti var top-of-the-line. 4070 är inte ens nära top-of-the-line. Mer korrekt jämföra 1080Ti med 4090.

2. De som betalade 8300 för Ti då, är nog snarare samma personer som betalade 24k för ett 4090 nu, dvs inte samma personer som klagar på 4070-priset.

Jag köpte ett 1080 för 4444:- (nytt) till sonen när det begav sig. Typ ett år efter lanseringen. Det var näst bästa som fanns att få tag på då.

Men *inte en chans* att jag skulle betalat 8300 för ett Ti då, även om det var 'top of the line'.

För mig framstår prissättningen av 4070 som fel. 8k för ett kort som *inte ens är nära* toppkort går helt enkelt bort.

1. Då blir min följdfråga: Hade priset varit ok om de inte släppt något kort som var snabbare än 4070? Varför/varför inte?
4090 är sett till kretsyta lika mycket större än 1080Ti som 1080Ti är större än 4070, varför är det en bättre motpart i jämförelsen?

2. Är du säker på det? Jag tycker mig se ganska ofta att folk beskriver att de har ett 1080/1080Ti och ondgör sig över priset på 4070, när de köpte vid en tid som av skäl helt utanför Nvidias kontroll var väldigt billig för oss.

Tyckte för övrigt aldrig jag såg något 1080 för under 5k sommaren 2017, jag köpte själv då. Men om vi utgår ifrån det priset och omvandlar till dollarkostnaden du betalade i maj 2017 så är det ~$511,5. Givet inflationen på 25% sedan dess så är det värt ~630$ idag, vilket motsvarar ungefär 6700kr idag. Jag tror ändå att du skulle tycka att 6700kr är för mycket för en gpu, fastän du gav lika mycket i köpkraft för ett par år sedan för ett kort med ungefär 1/3 så mycket råprestanda och sämre funktioner i övrigt.

Skrivet av Ryzer:

Titan-korten var väl ändå halo-produkter på den tiden.

Stämmer, men många verkar anse att de inte tillhörde GTX/RTX serien utan var "egna" och därför inte räknas. Sen köper jag att gamingprestandan var likvärdig på TitanxP och 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Titan-korten var väl ändå halo-produkter på den tiden.

Låt oss säga att det är så. Det gör fortfarande inte 4070 och 1080Ti jämförbara.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

De var la synd då, enda kortet som verkar intressant i alla fall ang. efektförbrukning/prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Låg efterfrågan och usla försäljningssiffror uppges tvinga Nvidia att tillfälligt dra i handbromsen för produktion av mellanmodellen.

Läs hela artikeln här

Var inte detta en "utmärkt produkt" enligt Swec? Då ska man väl inte behöva stoppa eller dra ner produktionstakten? Ni kanske borde ta en allvarlig funderare på att revidera betyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Låt oss säga att det är så. Det gör fortfarande inte 4070 och 1080Ti jämförbara.

Nej, men marknaden är indelad efter upplösning. 4070 är ett utmärkt kort för -1440p.

Skrivet av johan4:

Var inte detta en "utmärkt produkt" enligt Swec? Då ska man väl inte behöva stoppa eller dra ner produktionstakten? Ni kanske borde ta en allvarlig funderare på att revidera betyget.

Hur tycker du att betyg ska sättas? Ska dom ta bort pris helt och hållet?
Absolut inget fel på 4070 om man ska spela 1440p.
Energisnålt, tyst. Prissatt ok med dagens mått.

Permalänk
Medlem

Det har skrivits och jämförts en hel med 1080Ti och GTX 1000 serien och att man bl.a. får si och så mycket mer prestanda i dag för mindre pengar (vilket jag tycker skulle vara konstigt om det inte va så för annars går utvecklingen bakåt )

En del inkl mig själv sitter säkert på GTX 1080 kort och är sugna på att uppgradera så jag letade fram de MSRP jag kunde hitta id release av mid/highend GTX 1000 korten och motsvarade släppta RTX 4000 kort idag (la in ett fiktivt 4080Ti då det fattas för tillfället).
Och för min del så visar detta varför jag inte köper ett nytt kort och hamnar i den "gnälliga" avvaktande gruppen.
Topp/Halokortet 4090 är det som ökat minst och surprise det är det enda kortet som sålt slut efter release. Alla andra kort har ökat mycket mer jämfört tidigare kort i sin prestandaklass och säljer dåligt. Sen 4070 kortet är väl det som anses vara prisvärdast även om det inte säljer så bra och det är också det kortet som ökat minst efter 4090 i förhållande till sin prestandaklass.

Titan XP: 1200$ - RTX 4090: 1600$ - ökning med 33%
1080Ti: 700$ - "RTX 4080 Ti:" 1400$ - ökning med 100%"
1080: 600$ - "RTX 4080: 1200$ - ökning med 100%
1070Ti: 450$ - RTX 4070Ti: 800$ - ökning med 77%
1070: 380$ - RTX 4070: 600$ - ökning med 58%

Så även om jag kan tycka att 33% mer faktiskt är ok att lägga på ett kort idag så motsvarar det inte förväntad prestanda utifrån Nvidias tidigare pris/prestandaklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

1080 var 6 år sedan. Mycket har hänt - Bara svenska kronan och inflationen drar iväg tusenlappar.

Folk har fastnat i en gammal logik. Jag förstår resonemanget men att fastna i att 5000kr är gränsen - Nu, sen och framtiden trots hur vår ekonomi fungerar blir konstigt. Men det gör inte logiken fel - Man får resonera tokigt, det gör även jag i många fall.

3070 låg ju som sagt på över 6 papp när det kom.

MSRP var 5625:- när det kom.
En annan stor skillnad var att 3070 slog 2080 TI med ca. 2%. 4070 slår med nöd och näppe 3080 men ligger väldigt långt ifrån 3090 och 3090 TI.
Så det är dubbla smällar, dels betalar vi mer, dels får vi inte i närheten av samma prestandavinst som förra generationen. Egentligen borde 4070 heta 4060, och 4070 TI (som Nvidia försökte sälja som ett 4080!) borde kallas 4070 och prissättas därefter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, men marknaden är indelad efter upplösning. 4070 är ett utmärkt kort för -1440p.

Hur tycker du att betyg ska sättas? Ska dom ta bort pris helt och hållet?
Absolut inget fel på 4070 om man ska spela 1440p.
Energisnålt, tyst. Prissatt ok med dagens mått.

Folket i stugorna går inte på de diverse smarta och till och med genomtänkta argumenten på varför det är så bra att betala de höga priserna.

Vi jämför fel, det är nya tider nu, valutor, inflationen, egentligt behov, nya funktioner, strömförbrukning, utmärkt kort.

Fortsätt gärna med argumenten men de biter inte på oss!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Jag tror att stora mängder kort som såldes för att gräva idag är ute på begmarknaden vilket gör att många väljer ett begangnat kort framför ett nytt kort. Kommer ta tid innan försäljningen tar fart igen.
Fördelen är att många kommer ha råd att uppgradera till ett beg grafikkort med bra prestanda då utbudet är så stort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

MSRP var 5625:- när det kom.
En annan stor skillnad var att 3070 slog 2080 TI med ca. 2%. 4070 slår med nöd och näppe 3080 men ligger väldigt långt ifrån 3090 och 3090 TI.
Så det är dubbla smällar, dels betalar vi mer, dels får vi inte i närheten av samma prestandavinst som förra generationen. Egentligen borde 4070 heta 4060, och 4070 TI (som Nvidia försökte sälja som ett 4080!) borde kallas 4070 och prissättas därefter.

Det blir väl lite samma sak som skedde när 2 serien kom? På grund av hur bra Pascal var så verkade Turing relativt sämre. Sen kom Ampere med lanseringspriser som gjorde det till en otroligt attraktiv serie och eftersom Lovelace i de flesta segment inte är en lika stor uppgradering och inte har lika aggresiv prissättning så är det svårmotiverat med en uppgradering. Men det fanns ju folk som ondgjorde sig över priserna även på 3-serien här och minsann skulle vänta tills de gått ner och blivit mer humana också.

Edit: Det jag menar är alltså att 3080 hade ett större övertag över 2080Ti än vad 2080Ti hade över 1080Ti och kanske inte är ett prestandaskutt vi kan förvänta oss att se upprepas framöver.

Skrivet av sesese:

Jag tror att stora mängder kort som såldes för att gräva idag är ute på begmarknaden vilket gör att många väljer ett begangnat kort framför ett nytt kort. Kommer ta tid innan försäljningen tar fart igen.
Fördelen är att många kommer ha råd att uppgradera till ett beg grafikkort med bra prestanda då utbudet är så stort.

Här tror jag du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Orkar inte citera, men några skrev att denna generation lanserades för tidigt, och det håller jag verkligen med om. Gäller både AMD och Nvidia i mina ögon. När 30-serien lanserades så startade ju också bristen på kort, och därmed så har ju folk inte fått tag på kort förrän ganska sent in på livscykeln. I vissa fall över ett år, samt att man kanske inte heller fick tag på det man egentligen ville ha. Både AMD och Nvidia borde nog väntat ett år om de ville få nya kort sålda skulle jag tro. Det och för höga priser.

Nja, det är väl detta som är så bra för oss konsumenter. Amd vill släppa nästa gpu-generation för att bräda nvidias 3000-serie. Nvidia blir då tvungen att släppa sin nästa generation för att hålla amd borta ifrån de otråvärda pallplaceringarna. Klart att nvidia gärna väntat sålänge det går, men varför skulle amd vilja låta sina rivaler stanna på första plats nu när amd har chansen att sno åt sig en del utav kakan? Detta är en perfekt storm för oss konsumenter som ännu inte köpt en dyr gpu, men sämre för de som redan köpt eftersom begagnad-marknaden håller på att krascha.

Personligen så ser detta riktigt bra ut för mig. Köpte ett RX5700 kort för 2995 kr i november 2019. Om gpu-marknaden kraschar så kanske jag kan uppgradera i precis rätt tillfälle senare i år 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia har redan kommit runt problemet med att billiga gamingkort används för industriella applikationer, så bristen på prissänkningar beror bara på att de säljer tillräckligt många på nuvarande prisnivåer. Det är ju inget som kommer ändras över natten heller, utan det gäller att konsumenter orkar dra ner sitt kvalitetsreglage ett snäpp tills priserna går tillbaka till rimligare nivåer.

Hur har de kommit runt det, menar du?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

1. Då blir min följdfråga: Hade priset varit ok om de inte släppt något kort som var snabbare än 4070? Varför/varför inte?
4090 är sett till kretsyta lika mycket större än 1080Ti som 1080Ti är större än 4070, varför är det en bättre motpart i jämförelsen?

2. Är du säker på det? Jag tycker mig se ganska ofta att folk beskriver att de har ett 1080/1080Ti och ondgör sig över priset på 4070, när de köpte vid en tid som av skäl helt utanför Nvidias kontroll var väldigt billig för oss.

Tyckte för övrigt aldrig jag såg något 1080 för under 5k sommaren 2017, jag köpte själv då. Men om vi utgår ifrån det priset och omvandlar till dollarkostnaden du betalade i maj 2017 så är det ~$511,5. Givet inflationen på 25% sedan dess så är det värt ~630$ idag, vilket motsvarar ungefär 6700kr idag. Jag tror ändå att du skulle tycka att 6700kr är för mycket för en gpu, fastän du gav lika mycket i köpkraft för ett par år sedan för ett kort med ungefär 1/3 så mycket råprestanda och sämre funktioner i övrigt.

Stämmer, men många verkar anse att de inte tillhörde GTX/RTX serien utan var "egna" och därför inte räknas. Sen köper jag att gamingprestandan var likvärdig på TitanxP och 1080Ti.

1. Din följdfråga är extremt akademisk.

Rent praktiskt, visade marknaden precis var nVidia kan stoppa sina 4070-kort, och sedan torka sig med prislapparna.

2. Alltså, *jag* har inga problem att förstå varför 4070 säljer dåligt. Det är *du* som måste hitta en modell för att förstå marknaden. Jag har gett dig min anekdotiska berättelse, och i tråden finns massor fler. Hur du tar till dig/inte tar till dig informationen är upp till dig.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det blir väl lite samma sak som skedde när 2 serien kom? På grund av hur bra Pascal var så verkade Turing relativt sämre. Sen kom Ampere med lanseringspriser som gjorde det till en otroligt attraktiv serie och eftersom Lovelace i de flesta segment inte är en lika stor uppgradering och inte har lika aggresiv prissättning så är det svårmotiverat med en uppgradering. Men det fanns ju folk som ondgjorde sig över priserna även på 3-serien här och minsann skulle vänta tills de gått ner och blivit mer humana också.

RTX 3000 seriens priser var väl hyfsade sett till MSRP.
Men, i tider när en stor del av korten köptes av miners och scalpers så var ofta de reella priserna, om man skulle köpa ett kort i verkligheten betydligt högre.

Var en del som beställde vid release och sen antingen fick vänta flera månader på leverans eller ens aldrig fick de kort de beställt.

Tycker det gör det svårare att jämföra när teori (vad korten borde kostat enl listpriser) och praktik (vad åtminstone vissa köpte/sålde kort för långt över) skiljer sig åt så mycket.

Jag hade troligtvis köpt RTX 3060Ti eller 3070 om priserna hållit sig normala under RTX 3000 seriens tid. Men när priserna började gå mot normala så var RTX 4000 runt hörnet.

RTX 3000 lanseringspriser under 2023 känns inte så lockande.

Permalänk
Medlem

Betalade runt 6 000 kr för mitt GTX 1080, kommer troligtvis köpa ett RTX 4070 till sommaren för 7 900 kr vilket är en rimlig prislapp i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hur har de kommit runt det, menar du?

Genom att GeForce handikappats både i hårdvara och mjukvara så att de inte fungerar som t.ex. ett Quadro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvicksilver:

Nämen vad överraskande, folk vill inte köpa budgetkort till premiumpriser.

Mjo, jag vill det.
Det är fortfarande det bästa kortet jag kan köpa för mina ändamål inom min budget.

Begagnat går bort då jag på sådana pengar måste betala både moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu jävlar börjar (Nog kanske) NVIDIA inse verkligheten

Nvidia har insett verkligheten i åratal men har valt att hoppas på att deras kunder köpt deras produkter ändå.

Du menar som Intel gjorde för mindre än 10 år sedan?

Skrivet av Kolsvart Katt:

Dvs nuvarande prisstruktur måste överleva, därför tillverkar de hellre inga 4070 än att sänka dess (eller 4060tis) pris. Jag ser inte hur konsumenter vinner på detta.

Så du ser alltså inte hur en grundläggande tanke inom marknadsekonomi skall fungera? "Konsumenter" kommer att vinna på detta OM Nvidia har självinsikt och lägger ihop ett och ett. Alltså att kräva överpriser för vad som i stort sett är produkter som ligger närmare insteg än mellanklassen gör att folk inte köper dem. En trend som de flesta insett sedan debaclet kring RTX-3000 serien. Så Nvidia har två alternativ. Antingen kan de fortsätta som de gjort och fortsätter hoppas att deras kunder bara vill ha märket eller så får de sänka priserna.

Skrivet av Nozomi:

Vilka priser? Finns ju från 7700 kr vilket är under 6900XT i Svensk butik, ser 3070Ti modeller för mer pengar än idag.
och Netonnet har mage att ta 13000 kr för 6900XT fyndvara.

Hardwareunboxed gör videor hela tiden där priserna rasar världen runt! Men i Sverige står det alltid stilla. Och har gjort det i typ 3 år nu.

Vilket inte alls stämmer. Priserna inom EU-zonen tenderar inte att "rasa" utan att andra följer med. Bara att jämföra t.ex. Tyska priser med Svenska och så ser man det max skiljer någon hundring i många fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Intressant hur tiderna har förändrats, då jag var en av dem som jagade 3070 under många veckor och nu är efterfrågan för låg på 4070. Men budgetkort till premiumpriser brukar inte gå hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nvidia har insett verkligheten i åratal men har valt att hoppas på att deras kunder köpt deras produkter ändå.

Du menar som Intel gjorde för mindre än 10 år sedan?

Så du ser alltså inte hur en grundläggande tanke inom marknadsekonomi skall fungera? "Konsumenter" kommer att vinna på detta OM Nvidia har självinsikt och lägger ihop ett och ett. Alltså att kräva överpriser för vad som i stort sett är produkter som ligger närmare insteg än mellanklassen gör att folk inte köper dem. En trend som de flesta insett sedan debaclet kring RTX-3000 serien. Så Nvidia har två alternativ. Antingen kan de fortsätta som de gjort och fortsätter hoppas att deras kunder bara vill ha märket eller så får de sänka priserna.

Vilket inte alls stämmer. Priserna inom EU-zonen tenderar inte att "rasa" utan att andra följer med. Bara att jämföra t.ex. Tyska priser med Svenska och så ser man det max skiljer någon hundring i många fall.

Ja intel var ju rent fruktansvärda med att det prompt bara skulle vara fyra kärnor i processorerna.
Ryzen var en skänk från ovan, och är det fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Vilket inte alls stämmer. Priserna inom EU-zonen tenderar inte att "rasa" utan att andra följer med. Bara att jämföra t.ex. Tyska priser med Svenska och så ser man det max skiljer någon hundring i många fall.

Då får du säga detta till Hardwareunboxed som gör sina månatliga eller kvartals rapporter gällande priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du ser alltså inte hur en grundläggande tanke inom marknadsekonomi skall fungera? "Konsumenter" kommer att vinna på detta OM Nvidia har självinsikt och lägger ihop ett och ett. Alltså att kräva överpriser för vad som i stort sett är produkter som ligger närmare insteg än mellanklassen gör att folk inte köper dem. En trend som de flesta insett sedan debaclet kring RTX-3000 serien. Så Nvidia har två alternativ. Antingen kan de fortsätta som de gjort och fortsätter hoppas att deras kunder bara vill ha märket eller så får de sänka priserna.

om Nvidia sänker priser vinner kunder på det. Det de nu gjort är valt det andra alternativet, strypa tillgång. Kan hända tjänar de mer på färre enheter som kostar mer och de större pengarna i andra segment. Så jo, jag ser hur tvingas sänka priser är en "grundläggande tanke inom marknadsekonomi". Det motsäger inget av vad jag skrev ty hittills har det inte skett.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ändå intressant att det är just 4070 som bromsas. Tills 4060 ti idag så har det ändå varit relativt bäst prissatt denna generation, men vet inte heller om 4060 ti är bättre prissatt då det verkar sakna prestandalyft från 3060 ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

om Nvidia sänker priser vinner kunder på det. Det de nu gjort är valt det andra alternativet, strypa tillgång. Kan hända tjänar de mer på färre enheter som kostar mer och de större pengarna i andra segment. Så jo, jag ser hur tvingas sänka priser är en "grundläggande tanke inom marknadsekonomi". Det motsäger inget av vad jag skrev ty hittills har det inte skett.

Vilket på sikt skadar märket och därför inte är produktivt. Detta borde ett företag som Nvidia inse och man borde även ha vett nog att uppmärksamma var marknaden är på väg.

Skrivet av Syglarn:

Ändå intressant att det är just 4070 som bromsas. Tills 4060 ti idag så har det ändå varit relativt bäst prissatt denna generation, men vet inte heller om 4060 ti är bättre prissatt då det verkar sakna prestandalyft från 3060 ti...

10% i vissa applikationer och med samma andel grafikminne. För typ en tusenalapp mer än 3060 ti.. Bra jobbat Nvidia..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket på sikt skadar märket och därför inte är produktivt. Detta borde ett företag som Nvidia inse och man borde även ha vett nog att uppmärksamma var marknaden är på väg.

10% i vissa applikationer och med samma andel grafikminne. För typ en tusenalapp mer än 3060 ti.. Bra jobbat Nvidia..

Räknat med inflation så har 4060ti blivit billigare mot 3060ti, men förstår vad du säger, det är svårt att ens föreställa sig hur man ska uttrycka sig positivt om kortet och utvecklingen sen 3060ti...

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

Ändå intressant att det är just 4070 som bromsas. Tills 4060 ti idag så har det ändå varit relativt bäst prissatt denna generation, men vet inte heller om 4060 ti är bättre prissatt då det verkar sakna prestandalyft från 3060 ti...

Det handlar mycket om psykologi. Enligt staplarna är 4070 Ti lika snabb som 3090 Ti och 3090 Ti kostade som minst 15.000 kr, 4070 Ti är alltså 4.500 kr rabatt för den som enbart tittar på staplar.

4070 å andra sidan är bara lika snabb som 3080 enligt staplarna, och 3080 gick nog att få för mindre än vad 4070 kostar.

4060 Ti borde bli en riktig tågkrasch då den kostar lika mycket som en 3070 kostar idag, trots att 4060 Ti presterar betydligt sämre än 3070.

Det sorgliga är att när 3000- och 6000-serien försvunnit kommer 4000-serien vara det enda alternativen för många och då kommer nog försäljningen ta fart.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än att skratta.

Jag är mer och mer nöjd med min personliga historik.
Från 980ti till 1080ti - Ca dubbla prestandan för under 8000:-
Från 1080ti till 6950 XT - Ca dubbla prestandan för under 8000:-

Och nu kommer FSR3 snart som nafsar Nvidia i hälarna också.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag blev sur på Nvidia's agerande och beställde ett 6950 XT i ren protest istället för ett 4070 även fast jag alltid föredragit Nvidia innan. Hoppas fler tänker likadant och tvingar Nvidia att sänka priserna istället för att begränsa produktionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3