ASUS Prime X670E-Pro WIFI + 4x G.Skill 32GB (2x16GB) fungerar inte

Permalänk
Medlem

ASUS Prime X670E-Pro WIFI + 4x G.Skill 32GB (2x16GB) fungerar inte

Hejsan. Jag har en fråga till er som är mer kunniga än jag i detta.

Jag håller på att bygga en dator genom känd aktör med mycket strul på vägen. Nu är vi äntligen på slutkanten känns det som efter att dom grundligt fuckat upp rejält kring allt. Här är en bild på datorns alla delar:

Idag ringde ansvarig tekniker mig som håller på att fixa datorn. Från att ha hämtat ut datorn när den skulle vara färdig till att datorn inte fungerade även fast den skulle vara testad på två olika ställen. Vi snabbspolar vidare till att dom har tagit in datorn, felsökt igen kommit fram till olika defekta delar som byts ut och testar allt igen. Idag ringer dom om att det fungerar inte på grund av dom ramminnena som valts och det ställer till problem. Jag pratar inte så mycket datorspråk och svårt att komma ihåg precis allt nån säger till en på telefonen och det fanns tydligen inte logg över det heller. Det ska vara något som har att göra med ASUS produkt i samband med att det är fyra stycken 16 GB minnen som valts till bygget. En kompis byggde en liknande dator, med samma moderkort och samma minne, fast han köpte bara 32 gig ram istället för 64 gig och hans dator fungerar. Det jag kommer ihåg är att det var något att göra med kombination utav fyra stycken med nån av ASUS produkterna jag valt. Jag antar det är moderkortet han syftar på när det är en ASUS produkt och inte grafikkortet.

Är det någon av er här som förstår vad dom pratar om? Jag kan även nämna att det är superduktiga människor som jag känner ifrån Holland som jobbar med IT osv där som hjälpt mig att sätta ihop den här datorn så allting har en tanke i vad för det är för delar osv när det kommer till att greppa ur prestanda...

Hoppas att nån kunnig orkar läsa detta och kanske kan hjälpa mig förstå vad som kan vara problemet eller om kanske den här teknikern inte besitter kunskapen för att få det att fungera? Enligt dom som hjälpte mig att sätta ihop datorn så ska det verkligen fungera.

Tack på förhand! Ni är grymma som hjälper alla människor här, det ska ni ha en stor stjärna för!!

Permalänk
Medlem

Asus (eg alla andra tillverkare också) har väl lite problem med sina AM5 kretsar och om du kör i expo läget (vilket du gör om du skall ha överklockade minnen).

Du säger att det valts 4 minnesmoduler, men på specen är det 2 32? Iaf så är det dokumenterat i en sändning av nån av youtubarna (Linus, Jay eller GN, vill jag minnas) att 2 minne kan fixa 6000 Mhz, medans när dom satte in 4 så var dom tvungna att klockan ner dom till 5600, eller om dom helt var tvungna att ta bort expo läget. (Om detta är ett generellt problem med AM5 kretsarna, eller specifikt för just det moderkortet/minnena är ju oklart)

Nån nisse on the net hade också problem med DDR5 minnen som var certade för Intel och inte för AMD. Så DDR5 minnen verkar vara lite känsliga.

Permalänk
Medlem

Ja asså det är ju fyra stycken 16 gig minnen. Det är de jag menar. Kanske det du menar med. Är inte alls superduktig på hur man formulerat allt😊

Skrivet av Oxies Husse:

Asus (eg alla andra tillverkare också) har väl lite problem med sina AM5 kretsar och om du kör i expo läget (vilket du gör om du skall ha överklockade minnen).

Du säger att det valts 4 minnesmoduler, men på specen är det 2 32? Iaf så är det dokumenterat i en sändning av nån av youtubarna (Linus, Jay eller GN, vill jag minnas) att 2 minne kan fixa 6000 Mhz, medans när dom satte in 4 så var dom tvungna att klockan ner dom till 5600, eller om dom helt var tvungna att ta bort expo läget. (Om detta är ett generellt problem med AM5 kretsarna, eller specifikt för just det moderkortet/minnena är ju oklart)

Nån nisse on the net hade också problem med DDR5 minnen som var certade för Intel och inte för AMD. Så DDR5 minnen verkar vara lite känsliga.

Permalänk
Medlem

Hej! Experter får rätta om jag har fel, men jag kollade lite när jag byggde min Ryzen 9 5900x
Det finns olika moduler.
En 16GB kan vara single-rank eller dual-rank.
4st singlerank fungerar som 2st dual-rank i dualchannell.
4st dualrank fungerar som en quadrank i dualchannel och det pallar inte minnes-controllern, quadrank används bla i servrar men funkar inte bra i vanliga. Då måste man vanligen klocka ner minnen för att det skall bli bra.

Pga detta så köpte jag 2x32GB så att jag fick dual-rank i dual-channel och kan klocka minnen som dom är märkta med.

Kolla alltid med tillverkarens rekommendationer med minnen.

Permalänk
Medlem

Enligt din vendor-list så finns bara colorful CVPC16G4800D5R8 samt CDPC16G4800D5N8 i 4x16 konfiguration. (Micron minnen)

Ska du köra 64GB så är 2x32GB vägen att gå.
Vissa minnestillverkare kan använda sig av olika chip i samma ram-modul, finns någon tråd om detta angående Corsair minnen. Det kan få fungera för vissa, men inte för andra.

Man vill ha dual-rank när man kör med 2x dimm.
Single-rank när man kör med 4x dimm.
Skall man endast köra en dimm så tror jag att quadrank-rank kan fungera.