Permalänk
Medlem

Byggkvalitet fractal

Hupp!
Efter en herrans väntan har jag tillslut fått hem mitt fractal north.
Det första jag ser är panelgaps som påminner om en trabant.

Tänkte bara höra om fler upplevt detta eller om det är en engångsgrej. Har fractals kvalitet gått ner i samband med att de ändrat sitt modellprogram gång på gång på gång och dessutom haft stora leveranssvårigheter.

Har kört Fractal sedan R3 och alltid upplevt att de håller god kvalitet och förr i världen dessutom bra priser.
Nu är det ju en helt annan historia på prissidan.
Men då skall ju också kvaliteten gå upp.

Sitter och dividerar om jag skall bygga i det då jag har alla komponenter uppradade. Upplever inte att man i normala fall kan få tag på fractal trots att de ligger ett stenkast från där jag bor. Nu är det dessutom helg 🙃 så svar lär ju dröja.

Det kommer ju behöva bytas ut, för jag kommer irritera ihjäl mig även om det är panelen som står mot väggen.

Puss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Hupp!
Efter en herrans väntan har jag tillslut fått hem mitt fractal north.
Det första jag ser är panelgaps som påminner om en trabant.

Tänkte bara höra om fler upplevt detta eller om det är en engångsgrej. Har fractals kvalitet gått ner i samband med att de ändrat sitt modellprogram gång på gång på gång och dessutom haft stora leveranssvårigheter.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Har kört Fractal sedan R3 och alltid upplevt att de håller god kvalitet och förr i världen dessutom bra priser.
Nu är det ju en helt annan historia på prissidan.
Men då skall ju också kvaliteten gå upp.

Sitter och dividerar om jag skall bygga i det då jag har alla komponenter uppradade. Upplever inte att man i normala fall kan få tag på fractal trots att de ligger ett stenkast från där jag bor. Nu är det dessutom helg 🙃 så svar lär ju dröja.

Det kommer ju behöva bytas ut, för jag kommer irritera ihjäl mig även om det är panelen som står mot väggen.

Puss

Ser lite konstigt ut men så här ser min ut

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Ser ju lite vettigare ut. Får se vad fractal/komplett säger.. förvånar mig inte om de tycker jag kan bocka till det lite 🥹

Permalänk
Medlem

Trabant av alla skitfordon hahaha, Länge sen man såg en sådan pappersbil xD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av Cizz137:

Ser ju lite vettigare ut. Får se vad fractal/komplett säger.. förvånar mig inte om de tycker jag kan bocka till det lite 🥹

Acceptera det inte! Använd reklamationsrätten eller få ett nytt chassi utskickat till dig. Det ser inte normalt ut!

Permalänk
Medlem

Mitt ser inte ut sådär.
Är sidan helt plan? Eller är den inåtböjd längst ned?

Permalänk
Medlem

Reklamera absolut, inget billigt 500kr chassi direkt!

Permalänk
Medlem

Nytt chassi påväg hem, hoppas på bättre fitment.
Fractal trodde bottenplattan var skev, vilken inte fanns som reservdel.
Så fick bli ett utbyte hos leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Mitt ser inte ut sådär.
Är sidan helt plan? Eller är den inåtböjd längst ned?

Mitt såg visst ut sådär när jag tittade närmare haha. Fast bara litegrann. Det var lätt att "rikta", för plåten är inte särskilt tjock.

Men det på bilden ser som sagt klart värre ut än mitt

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att ersättningen jag fick var lika krokig den. Så blev retur av båda och gå tillbaka till meshify.

Trist att kvaliten blivit så risig när man designat ett chassi som i övrigt känns rätt i tiden.

Särskilt när priserna nästan har dubblats

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag kan tänka mig att betala rätt många fler kronor för ett (i viss mån) svenskt chassi vars utseende man inte behöver skämmas för, men det får ju inte vara dålig kvalitet också.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11