Första Chromecast når vägs ände

Permalänk
Melding Plague

Första Chromecast når vägs ände

Google meddelar att den första modellen av Chromecast inte får några fler uppdateringar eller teknisk support.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå rätt bra med 10 år av uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Chromecast är enda IoT device som jag inte fått bete sig bra på eget VLAN.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder en fortfarande, så då får den förpassas till museumhyllan. 😢

Edit: För övrigt 6 av 8 bockar, och ja, jag har kartongen kvar till ettan! 😆

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har Chromecast i Nvidia Shield, vad ska man rösta då?

Permalänk
Medlem

Min gamla Chromecast 1st gen har varit död i många år nu. Tror den fick värmeslag och självdog.

Har numera en Chromecast 2nd gen som hänger i min projektor (Nebula Capsule II), då Netflix kräver certifierade enheter för att fungera.

Dvs att Nebulan har Android/Google TV samt Chromecast-funktion hjälper föga, då Netflix DRM blockar nära nog all form av uppspelning. Det går att sideloada vanliga Android-versionen av Netflix, men då är man låst till mobilgränssnittet samt 480p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har Chromecast i Nvidia Shield, vad ska man rösta då?

Tror 'Ja, "inbyggd" Chromecast i TV-apparat.' är närmast sanningen, men det är ju inte rätt det heller. Det är iaf en variant av "inbyggd chromecast i annan apparat".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast

Borde bli lagkrav på att ange maximal planerad livslängd på IT-produkter.
Då kan man välja alternativ där tillverkare måste specificera hur länge de tänkt supportera produkterna de säljer.

Borde ju kunna reducera e-waste.
Samt att om man skall få sälja produkter som är designade att leva på internet så måste företaget ha en opensource version av sin mjukvara. Inte tillgänglig, men skapt. Så om företaget går i konkurs så växlas koden till öppen.

Konsumenter borde inte få vara den lidande parten av företag som lever för ekonomiskt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Borde bli lagkrav på att ange maximal planerad livslängd på IT-produkter.
Då kan man välja alternativ där tillverkare måste specificera hur länge de tänkt supportera produkterna de säljer.

Borde ju kunna reducera e-waste.
Samt att om man skall få sälja produkter som är designade att leva på internet så måste företaget ha en opensource version av sin mjukvara. Inte tillgänglig, men skapt. Så om företaget går i konkurs så växlas koden till öppen.

Konsumenter borde inte få vara den lidande parten av företag som lever för ekonomiskt intresse.

Minimal planerad livslängd antar jag du menar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har Chromecast i Nvidia Shield, vad ska man rösta då?

Då ska du svara "nej".

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

Minimal planerad livslängd antar jag du menar?

Både och eller antingen eller

Om det är minimalt 10år, vad händer då om den går sönder efter 8?

Om de säger att denna lever max 5 år, då kan man planera köpet som konsument om nästa har minimalt/maximalt 10år på sin.

Annars kan minimalt vara 5år å 1 dag i guess.

Men ja, kvittar, inget sådant lär väl ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Både och eller antingen eller

Om det är minimalt 10år, vad händer då om den går sönder efter 8?

Om de säger att denna lever max 5 år, då kan man planera köpet som konsument om nästa har minimalt/maximalt 10år på sin.

Annars kan minimalt vara 5år å 1 dag i guess.

Men ja, kvittar, inget sådant lär väl ske.

"Max 5 år" betyder då 0-5 år, så de kan stänga ned direkt utan att bryta sitt löfte, däremot om de underhåller den 5 år och 1 dag så har de brutit sitt löfte.

Jag förstår inte vilken nytta kund skulle ha av en sådan utfästelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dyluck:

Chromecast är enda IoT device som jag inte fått bete sig bra på eget VLAN.

Du behöver bara en mDNS repeater som skickar vidare till nätet klienterna sitter på, en del AP har det inbyggt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du behöver bara en mDNS repeater som skickar vidare till nätet klienterna sitter på, en del AP har det inbyggt.

Ja, och i mer standardmässiga mjukvarulösningar (typ pfsense, opnsense, openwrt, annat) för ruttning/brandvägg används typiskt avahi för detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Vist att detta är ett teknikforum men ni får väl ändå utveckla vad ni tycker att man ska använda en chromecast på ett isolerat vlan utan internet. Sure man kan lägga upp Plex med rätt brandvägs regler och skicka vidare trafik från mobiler på annat vlan men detta måste väl ändå ses som ett edge case? Speciellt om man inte hänvisar till nått mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vänta nu. Vist att detta är ett teknikforum men ni får väl ändå utveckla vad ni tycker att man ska använda en chromecast på ett isolerat vlan utan internet. Sure man kan lägga upp Plex med rätt brandvägs regler och skicka vidare trafik från mobiler på annat vlan men detta måste väl ändå ses som ett edge case? Speciellt om man inte hänvisar till nått mer.

Säkert inte utan internet, däremot utan att den ska kunna prata fritt med alla andra enheter i ditt lokala nätverk.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

skönt sån skit produkt!

Permalänk
Medlem

Chromecast utan AndroidTV är en av de mest värdelösa mediaspelarprodukter jag stött på.

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde göra samma för sina telefoner också, vad mycket bättre allt hade varit

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

"Max 5 år" betyder då 0-5 år, så de kan stänga ned direkt utan att bryta sitt löfte, däremot om de underhåller den 5 år och 1 dag så har de brutit sitt löfte.

Jag förstår inte vilken nytta kund skulle ha av en sådan utfästelse.

Ah, såklart!
Tankevurpa!

Så att inte företag kan sälja skräp å sen bara baila det såklart.
Varför företag inte behöva uppdatera det de sålt?

Permalänk
Medlem

Har andra generationen samt den nyaste GoogleTV 4K versionen. Ofta funkar Chromecast bättre än inbyggda funktionen i TV:n har jag konstaterat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har haft Gen 1, 2, 3 och nu Google TV 4K till barnens rum. Har alltid varit nöjd.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Har en gammal gen 1 jag köpte för att den var billig och jag ville testa. Den är permanent parkerad i TV:n i en kollegas hytt på jobbet sedan många år, så vi kan casta MotoGP-appen från hans androidpadda. Har kört Eureka på den sedan väldigt länge. Hade ingen aning om att Google supportat den ända tills nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Funkar oftast bra med Chromecast, men jag kan verkligen sakna en dedikerad app till den. Att sätta upp ett "google home" är ganska krystat, särskilt i sommarstugan. Den vill så otroligt gärna ansluta till hemmets Wifi. Känns muppigt att fabriksåterställa och göra om allt, men det är det som varit snabbast.

Permalänk

Har en 4K Google TV med den urtjatade HDMI 2.0 B versionen (tror jag) versionen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dax första gen jämfört med 3e så är det ett stort lyft med de få laddtiderna som förekommer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

NOOOOOOOOO!!!!!! eller, tja, 10 år är väl mer än man kan förvänta sig av en elektronikpryl egentligen.

Permalänk
Medlem

Om den är kopplad till internet? Blir den verkligen hackad?

Permalänk
Medlem

Har 1:a gen 2:a gen och den senaste med fjärrkontroll.

1:a generationen var för mej väldigt instabil. Den blev helt inresponsiv, efter ett par dagar, samt tappade Wi-Fi anslutningen då och då. 2:a generationen var dock super stabil. Den tappade aldrig Wi-Fi anslutningen eller blev inresponsiv. Den senaste fungerar också bra, tycker dock att menyerna är en aning laggig, jämfört med Apple TV:n (som förvisso är en dyrare produkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tror 'Ja, "inbyggd" Chromecast i TV-apparat.' är närmast sanningen, men det är ju inte rätt det heller. Det är iaf en variant av "inbyggd chromecast i annan apparat".

Ja, precis, inget svarsalternativ stämmer ju

Skrivet av dlq84:

Då ska du svara "nej".

Fast det stämmer ju inte eftersom jag har Chromecast

Om inte dessa alternativen hade funnits så hade jag väl kunnat svara nej
"Ja, "inbyggd" Chromecast i TV-apparat."
"Ja, Chromecast med Google TV."
Men eftersom dom finns så syftar dom ju uppenbarligen inte bara på en standalone Chromecast, utan bara om man har Chromecast. Och då är ju inte något av dessa alternativen korrekta heller