Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Har precis flyttat och har nu möjlighet att ställa vår portabla AC på terassen och blåsa in kall luft istället för att blåsa ut den varma om ni förstår. Det borde öka effektiviteten en hel del? Slipper det mesta oljudet också antagligen. Någon som har gjort en liknande lösning och har förslag på hur man kan göra på något "enkelt" sätt? D.v.s. utan 3D-printer eller liknande.

Ghetto-modden jag tänker mig är att sätta en plastlåda av lämplig storlek ovanpå och sedan göra hål för slangen man i normala fall har som utblås för varmluften. Tätning? Silvertejp, i mängder. Tar gärna feedback

Edit: Hittade denna, någon som har en aning om vad det kan kosta att printa? Ser riktigt smidigt ut, bara och köpa en till slang och smacka på. https://www.thingiverse.com/thing:4519681

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Se bara till så att den har nog mycket kyleffekt kontra rummets yta (egentligen volym om du bor i ett slott med 4 meter takhöjd...), annars kanske den inte orkar "superkyla" rummet ned till typ 15°C på de 12h den har på sig innan ev. barn ska lägga sig igen och sova.

För mig funkar 3500W kyleffekt till 15m2 bra att "superkyla".
(Oklart om 2100W klarar detta på 12-15h?)

Så det tar så pass lång tid ändå? Tack för info.
Lär smälla till rejält på elräkningen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så det tar så pass lång tid ändå? Tack för info.
Lär smälla till rejält på elräkningen

Jo, det är förutom luften mycket värme lagrat i väggar/tak/golv/möbler etc.

Finns inga genvägar till den perfekta sömnen!

Är ett triangeldrama mellan kostnad, ljudnivå och kyla.

Kallt och tyst = dyrt
Kallt och billigt = högljutt
Högljutt och billigt = varmt

Har du timpris betalar du ju dock vanligtvis lite och ingenting när det är värmebölja i Sverige....

Sen förbrukar en 2.1 kW:are "bara" 0.8 kW.
En 3.5kW:are ca 1.4 kW förbrukning.

15h * 0.8 kW = 12 kWh.

Hur många dagar är värmeböljan? 7 dagar? 14 dagar? 30 dagar?

7 dagar 84 kWh
14 dagar 168 kWh
30 dagar 360 kWh

Värt det alla dagar i veckan om du frågar mig..

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så det tar så pass lång tid ändå? Tack för info.
Lär smälla till rejält på elräkningen

Själv så brukar jag köra ACn i kanske 1 timme innan jag går och lägger mig. Då får jag ner temperaturen under 20 grader. Sedan får man bara vara snabb på att somna då temperaturen höjs sakta kontinuerlig efter man stängt av ACn. Men det brukar räcka för mig, jag somnar i svala men vaknar upp i hetta (beroende på temperatur ute osv).

Ibland ställer jag in termostaten på ca 22-23 grader med lägre fläktvarv på ACn på vissa sommardagar när det är varmt och låter den stå på hela natten i sovrummet.
Då går den inte kontinuerligt utan slås på och av lite då och då. Jag brukar kombinera det med mjuka öronproppar så brukar det fungera för mig att sova. Jag har vant mig att filtrera bort ljudet. Men beroende på person så kommer detta inte alls att fungera, det beror som sagt på hur bra man kan vänja sig på oljudet när den väl slås på. Det blir ju inte lika bra sömn som jag har när det är knäpptyst men jag har märkt att det fungerar bättre för mig än att ha 25-30 grader i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en Eeese Nora nu som förhoppningsvis kan hålla temperaturen behaglig i sovrummet under värmeböljorna. Tror det följer med ett fönsterkit men lite oklart om det kommer att fungera med våra fönster. Har kollat lite och såg att Jula har ett för 249:-
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... någon som har erfarenhet av det?

Såg även att Jula precis sänkt sin egen 12000 BTU variant tillfälligt. Verkar ha fått bra omdömen om någon är på jakt:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Har precis beställt en Eeese Nora nu som förhoppningsvis kan hålla temperaturen behaglig i sovrummet under värmeböljorna. Tror det följer med ett fönsterkit men lite oklart om det kommer att fungera med våra fönster. Har kollat lite och såg att Jula har ett för 249:-
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... någon som har erfarenhet av det?

Såg även att Jula precis sänkt sin egen 12000 BTU variant tillfälligt. Verkar ha fått bra omdömen om någon är på jakt:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Jag har exakt den där modellen, men anno tidigt 2010-tal.
Har funkat klockrent och kommer (peppar-peppar) göra det i många år till! Köpte den dock för betydligt billigare pris när det väl begav sig

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Jag har en sånhär AC sen förra sommaren:Proklima 9000BTU

Tänkte bygga en låda med rör för att ta in uteluft direkt in i ACn som många andra.
Men vilken är det egentliga luftinsuget? Verkar finnas 2st om jag tolkar beskrivning rätt, i manualen står det CON-Filter och EVO-filter.

Håller jag bredvid när AC är på så känns det som ett svagt sug på båda, blir en enorm låda isåfall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Jag har en sånhär AC sen förra sommaren:Proklima 9000BTU

Tänkte bygga en låda med rör för att ta in uteluft direkt in i ACn som många andra.
Men vilken är det egentliga luftinsuget? Verkar finnas 2st om jag tolkar beskrivning rätt, i manualen står det CON-Filter och EVO-filter.

Håller jag bredvid när AC är på så känns det som ett svagt sug på båda, blir en enorm låda isåfall.

Den nedre vill du koppla slang till, den övre ska kyla inneluften och är alltså den kalla delen som ska flytta värmen till den varma i nedre delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den nedre vill du koppla slang till, den övre ska kyla inneluften och är alltså den kalla delen som ska flytta värmen till den varma i nedre delen.

Stort tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Köpte en ny AC på 12000 BTU till sovrummet.
Flyttade befintlig AC till arbetsrummet.
Med en AC i vardera ände kyler de ned lägenheten magiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Jo, det är förutom luften mycket värme lagrat i väggar/tak/golv/möbler etc.

Finns inga genvägar till den perfekta sömnen!

Är ett triangeldrama mellan kostnad, ljudnivå och kyla.

Kallt och tyst = dyrt
Kallt och billigt = högljutt
Högljutt och billigt = varmt

Har du timpris betalar du ju dock vanligtvis lite och ingenting när det är värmebölja i Sverige....

Sen förbrukar en 2.1 kW:are "bara" 0.8 kW.
En 3.5kW:are ca 1.4 kW förbrukning.

15h * 0.8 kW = 12 kWh.

Hur många dagar är värmeböljan? 7 dagar? 14 dagar? 30 dagar?

7 dagar 84 kWh
14 dagar 168 kWh
30 dagar 360 kWh

Värt det alla dagar i veckan om du frågar mig..

Nu börjar det bli dags att beställa Kikar lite på vad folk här i tråden beställt tex:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... (4000kr)
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-9000btu-med-fjar... (3500kr)

Sen är det fönsterkittet som ska köpas, men våra fönster öppnas utåt:

Nu beror det på om slangen smalnar ihop i slutet eller inte men sitter och funderar på om fönsterkittet kan monteras på sidorna och bredden som ett "U".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har precis flyttat och har nu möjlighet att ställa vår portabla AC på terassen och blåsa in kall luft istället för att blåsa ut den varma om ni förstår. Det borde öka effektiviteten en hel del? Slipper det mesta oljudet också antagligen. Någon som har gjort en liknande lösning och har förslag på hur man kan göra på något "enkelt" sätt? D.v.s. utan 3D-printer eller liknande.

Ghetto-modden jag tänker mig är att sätta en plastlåda av lämplig storlek ovanpå och sedan göra hål för slangen man i normala fall har som utblås för varmluften. Tätning? Silvertejp, i mängder. Tar gärna feedback

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Hittade denna, någon som har en aning om vad det kan kosta att printa? Ser riktigt smidigt ut, bara och köpa en till slang och smacka på. https://www.thingiverse.com/thing:4519681

Jag tror inte du kommer öka effektiviteten. Du kommer att kyla varm utomhusluft och sen pressa in den kylda utomhusluften in i lägenheten. Vill du modda luftkonditioneringen att stå på balkongen och öka effektiviteten så borde du se till att den kyler inomhusluften, men använder utomhusluften till att kyla den varma värmeväxlaren. Dvs du ska ha cirkulation av inomhusluft genom den kalla värmeväxlaren, medan utomhusluft ska kyla den varma värmeväxlaren (och givetvis sen hållas utanför lägenheten).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror inte du kommer öka effektiviteten. Du kommer att kyla varm utomhusluft och sen pressa in den kylda utomhusluften in i lägenheten. Vill du modda luftkonditioneringen att stå på balkongen och öka effektiviteten så borde du se till att den kyler inomhusluften, men använder utomhusluften till att kyla den varma värmeväxlaren. Dvs du ska ha cirkulation av inomhusluft genom den kalla värmeväxlaren, medan utomhusluft ska kyla den varma värmeväxlaren (och givetvis sen hållas utanför lägenheten).

Så dubbla slangar = vinst? Hittade en som har gjort en 3-D modell som kan printas och sen bara montera en ny slang på den. Hittar dock ingen som tar på sig ett sånt jobb 😀

Permalänk
Medlem

Någon som vet med säkerhet om Electrolux nya AC i Comfort 600 serien är kompatibla med Google Home? Dom har ju en egen app som dom skriver om, men det står ingenting om Google Home/Assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu börjar det bli dags att beställa Kikar lite på vad folk här i tråden beställt tex:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... (4000kr)
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-9000btu-med-fjar... (3500kr)

Sen är det fönsterkittet som ska köpas, men våra fönster öppnas utåt:
https://www.primafonster.se/grafik/vridfonster.jpg
Nu beror det på om slangen smalnar ihop i slutet eller inte men sitter och funderar på om fönsterkittet kan monteras på sidorna och bredden som ett "U".

Har aldrig sett en slang till en AC som inte har ett smalt munstycke i utsläppsänden.
Så gäller även på denna.
Det kan du lätt se i bruksanvisningen.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/2149996D.pdf

Rekommenderar dig att köpa en AC på minst 12000 BTU.
Klenare orkar för dåligt vid en värmebölja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Någon som vet med säkerhet om Electrolux nya AC i Comfort 600 serien är kompatibla med Google Home? Dom har ju en egen app som dom skriver om, men det står ingenting om Google Home/Assistant.

Du laddar ner Electrolux app och länkar den i google home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Så dubbla slangar = vinst? Hittade en som har gjort en 3-D modell som kan printas och sen bara montera en ny slang på den. Hittar dock ingen som tar på sig ett sånt jobb 😀

Fråga i tråden om 3d-skrivare här, många som är hjälpsamma:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1421564-3d-skrivare-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Någon som vet med säkerhet om Electrolux nya AC i Comfort 600 serien är kompatibla med Google Home? Dom har ju en egen app som dom skriver om, men det står ingenting om Google Home/Assistant.

Skrivet av SUMITOMO:

Du laddar ner Electrolux app och länkar den i google home.

Är det denna app?
Electrolux Google Play

Fått in min Comfort 600 EXP35 i electrolux-appen men google home vill inte länka konton då det enligt google inte finns enheter kopplade i appen...

Edit:
Lyckades hitta att man går in i Electrolux appen -> AC enheten -> menyn upp höger -> röststyrning och genom där länka till google home. Dock länkades det till en annan app, Electrolux Wellbeing.
Nu syns den i google home men enda jag kan göra är att sätta på/stänga av. Det kanske är det viktigaste men skulle gärna kunna se rumstemp, sätta måltemp osv.
Om nån lyckas fixa det, vill jag gärna veta hur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Är det denna app?
Electrolux Google Play

Fått in min Comfort 600 EXP35 i electrolux-appen men google home vill inte länka konton då det enligt google inte finns enheter kopplade i appen...

Edit:
Lyckades hitta att man går in i Electrolux appen -> AC enheten -> menyn upp höger -> röststyrning och genom där länka till google home. Dock länkades det till en annan app, Electrolux Wellbeing.
Nu syns den i google home men enda jag kan göra är att sätta på/stänga av. Det kanske är det viktigaste men skulle gärna kunna se rumstemp, sätta måltemp osv.
Om nån lyckas fixa det, vill jag gärna veta hur!

Electrolux Home Comfort

https://www.electroluxhome.se/product/assets/?assetId=8232184...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Hittade denna, någon som har en aning om vad det kan kosta att printa? Ser riktigt smidigt ut, bara och köpa en till slang och smacka på. https://www.thingiverse.com/thing:4519681

Vilken modell av chillflex pro har du? Köpte precis en EXP34U338CW (https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/l...) och tänkte printa en sådan. Men verkar ha tagit fel modell och märkte det först efter jag printat halva, (jag tog denna https://www.thingiverse.com/thing:5421906 som är för EXP35U538CW). Om du har EXP35an så kan jag printa andra halvan billigt, så kommer den till nytta.

Skulle nog kunna printa en extra för EXP34an också, men vågar inte lova hur snabbt jag kan få till det. Skulle nog landa på ~300 kr om jag ska printa en helt ny (inkl. material, print-tid och frakt). Annars kan du ju alltid fråga i tråden som tipsades om tidigare.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Sen är det fönsterkittet som ska köpas, men våra fönster öppnas utåt:
https://www.primafonster.se/grafik/vridfonster.jpg
Nu beror det på om slangen smalnar ihop i slutet eller inte men sitter och funderar på om fönsterkittet kan monteras på sidorna och bredden som ett "U".

Jag har samma typ av fönster. Har du hittat ett sätt att få ut en slang via munstycke, utan att någon kan öppna fönstret då jag bor på första våningen. Det går att få liten glipa, men sedan verkar det inte gå att ställa fast fönstret utan att någon utifrån kan öppna.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Borde vara krav med luftvärmepump i nya lgh (som går köra som ac på sommaren).

Helt sjukt man ska behöva ha en sån där "portabel" skräpvariant. Speciellt när det inte ens går få tag på en med dubbla slangar.

Permalänk
Medlem

Med risk för att blotta en oerhörd kunskapslucka i grundläggande fysik så ber jag ändå om lite råd och upplysning här. Jag och sambon köpte en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW nu i våras och har hunnit använda den ett par veckor.

På det stora hela är vi mycket nöjda, men efter att ha kört den ett par nätter så märkte vi det var en någorlunda stor pöl med vatten runt omkring AC:n (det fanns inget vatten efter de första nätterna), därefter har vi kört med handduk som provisoriskt droppskydd, och den är ganska fuktig efter vissa nätter, så uppenbarligen läcker AC:n vatten.

I instruktionsboken framgår det att att det bildas kondensvatten men främst i torknings- samt värmeläget där man måste ha en vattenslang monterad för att tömma kondensvattnet till externt avlopp. Det framgår också uttryckligen att det här inte behövs i kylningsläge, som ju är det enda läge som vi har använt oss av. Utöver detta så nämns det också att man ska tömma vattnet i tanken via det två tömningspluggarna som finns när man ska flytta enheten, men inget om att man behöver göra det kontinuerligt under drift.

För att felsöka så skruvade jag tidigare idag av platspluggarna till tankarna och då droppade det ute lite vatten från det över tömningsutloppet som är till för kondens skapad i samband med torkningsläget (som ju då aldrig använts).

Betyder detta att jag har en defekt enhet eller är det här förväntat beteende? Jag tänkte att någon smartare människa här kan bistå innan jag börjar dona med ÅF/tillverkare. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Med risk för att blotta en oerhörd kunskapslucka i grundläggande fysik så ber jag ändå om lite råd och upplysning här. Jag och sambon köpte en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW nu i våras och har hunnit använda den ett par veckor.

På det stora hela är vi mycket nöjda, men efter att ha kört den ett par nätter så märkte vi det var en någorlunda stor pöl med vatten runt omkring AC:n (det fanns inget vatten efter de första nätterna), därefter har vi kört med handduk som provisoriskt droppskydd, och den är ganska fuktig efter vissa nätter, så uppenbarligen läcker AC:n vatten.

I instruktionsboken framgår det att att det bildas kondensvatten men främst i torknings- samt värmeläget där man måste ha en vattenslang monterad för att tömma kondensvattnet till externt avlopp. Det framgår också uttryckligen att det här inte behövs i kylningsläge, som ju är det enda läge som vi har använt oss av. Utöver detta så nämns det också att man ska tömma vattnet i tanken via det två tömningspluggarna som finns när man ska flytta enheten, men inget om att man behöver göra det kontinuerligt under drift.

För att felsöka så skruvade jag tidigare idag av platspluggarna till tankarna och då droppade det ute lite vatten från det över tömningsutloppet som är till för kondens skapad i samband med torkningsläget (som ju då aldrig använts).

Betyder detta att jag har en defekt enhet eller är det här förväntat beteende? Jag tänkte att någon smartare människa här kan bistå innan jag börjar dona med ÅF/tillverkare. Tack på förhand!

När den kyler ska den blåsa ut kondensen i utloppsslangen. Om den slangen inte är rätt monterad kan det läcka lite kondensvatten vid anslutningen till maskinen. Ett annat ställe det kan läcka på är vid den nedre pluggen (för att tömma maskinen på kondensvatten). Om den pluggen inte sitter rätt eller inte är istoppad så kan det komma mängder med vatten. Om dessa två saker är rätt monterade och det ändå läcker ut kondens så är maskinen nog defekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vilken portabel AC kan anses vara tyst nog för att ha i sovrummet? Pris är inte ett större bekymmer, så länge den är tyst.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Normalt skall det inte läcka, och om det kommer så mycket kondens att förångningen inte hinner med så skall maskinen stänga av sig. Ofta hör man ett svagt plaskande ljud när när skovelhjulet som stänker vatten på en del av kondensorns flänsar, arbetar (för att förånga upp vatten med kondensorns värme och luftgenomdrag - det kyler också kondensorn lite extra vilket ökar verkningsgraden en smula).

Att kolla är om maskinen verkligen står plant, att alla pluggar är insatta och är täta och att det inte kommit något skräp som gör att det hävertar/med kapillärkraft hittar ut annan väg än den avsedda - saker att kolla är tex om filter/galler ligger emot evaporatorn (den övre delen som blir kall) och leder ut kondensvatten den vägen istället för att det droppar ned den avsedda vägen

Till skillnad från den gamla delonghi-maskinen från början av 2000-talet med riktig scrubber med nakna kopparör och en dusch-pump och dusch över rören för kondensvattnet och ett tråg som rymmer typ 5 liter så är moderna maskiners tråg väldigt grunda och det räcker med att det skiljer någon eller ett par cm nivåskillnad mellan hörnen för att vattnet som samlas skall hitta ut på någon sida utan att flottören löser ut. - så börja med att kolla att maskinen står vågrät på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vilken portabel AC kan anses vara tyst nog för att ha i sovrummet? Pris är inte ett större bekymmer, så länge den är tyst.

Splitmaskin med kompressorn i utomhsdelen och en innerdel... det som i norden säljs som L/L-värmepump.

Det finns inga portabla AC som är tysta utan ljudnivån är mellan 57 (sällsynt tysta i sammanhanget) och mer regel att de startar från 60 dB SPL och uppåt. Det är inte bara kompressorn som låter utan minst lika mycket ljud kommer från fläktarna själva och turbulensen i luftgångarna och ljud från luftflödet i slangarna... - däremot kan olika karaktärer av oljudet vara olika irriterande för olika personer.

Det finns/har funnits delade 'portabla' med en innerdel och via köldmedelslangar en utedel med bara kondensorn och en fläkt men de lider av att kompressordelen är i inomhusdelen och fortfarande bullrar rätt mycket, är svindyra om man hittar någon.

Populariteten av sådana minskade kraftigt när privatpersoner inte längre fick ta isär köldmedelsslangarna (även om de hade snabbkoppel) av de höjda köldmedelskraven för typ 10 år sedan - och ihopsatta så är de riktiga klantskallar att hantera.

idag skulle det egentligen inte vara problem med sådana maskiner då alla sådana idag arbetar med Propan (R290) som köldmedel och därmed inte under köldmedelsdirektivet längre och lösning med snabbkoppel skulle fungera.

och propan får privatpersoner annars hantera när man skall koppla in gasolgrillen, campingasolköket etc. och sådana kylmaskiner innehåller sällan mer än 500 gram och ofta betydligt mindre - dvs. ungefär i mängd som en 450 grams campingasoltub liknande https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Splitmaskin med kompressorn i utomhsdelen och en innerdel... det som i norden säljs som L/L-värmepump.

Det finns inga portabla AC som är tysta utan ljudnivån är mellan 57 (sällsynt tysta i sammanhanget) och mer regel att de startar från 60 dB SPL och uppåt. Det är inte bara kompressorn som låter utan minst lika mycket ljud kommer från fläktarna själva och turbulensen i luftgångarna och ljud från luftflödet i slangarna... - däremot kan olika karaktärer av oljudet vara olika irriterande för olika personer.

Det finns/har funnits delade 'portabla' med en innerdel och via köldmedelslangar en utedel med bara kondensorn och en fläkt men de lider av att kompressordelen är i inomhusdelen och fortfarande bullrar rätt mycket, är svindyra om man hittar någon.

Populariteten av sådana minskade kraftigt när privatpersoner inte längre fick ta isär köldmedelsslangarna (även om de hade snabbkoppel) av de höjda köldmedelskraven för typ 10 år sedan - och ihopsatta så är de riktiga klantskallar att hantera.

idag skulle det egentligen inte vara problem med sådana maskiner då alla sådana idag arbetar med Propan (R290) som köldmedel och därmed inte under köldmedelsdirektivet längre och lösning med snabbkoppel skulle fungera.

och propan får privatpersoner annars hantera när man skall koppla in gasolgrillen, campingasolköket etc. och sådana kylmaskiner innehåller sällan mer än 500 gram och ofta betydligt mindre - dvs. ungefär i mängd som en 450 grams campingasoltub liknande https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... som mest.

Jag har idag en Nedis som låter som en motorcykel. Helt ohållbart högt, får ont i öronen. Jag förväntar inte det ska vara knäpptyst, men så länge man kan vara i samma rum som den. En enkel lösning helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag har idag en Nedis som låter som en motorcykel. Helt ohållbart högt, får ont i öronen. Jag förväntar inte det ska vara knäpptyst, men så länge man kan vara i samma rum som den. En enkel lösning helst.

En dammsugare är väl bra exempel på var du kommer hamna i ljudnivå. Visst skiljer det en del mellan en högljudd dammsugare och en "tyst", men det är ju inget du kommer vilja ligga och sova vid.

Permalänk
Medlem

@xxargs Ja precis det ska inte läcka om man har installerat allt rätt. Om det ändå läcker så är något fel.

Jag har dels en gammal maskin, en Toshiba som är typ 30+ år gammal som fortfarande funkar bra och dels en modernare maskin från 2017 (från Jula). Speciellt Toshiban kan läcka vid anslutningen till utloppsslangen, men det beror på att den skjutsar ut mängder med vattenånga den vägen. Toshiban kräver att man tillsätter vatten via dunk som sen förångas för att öka kylförnågan

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"