Flytta över filer från extern hårddisk till NAS.

Permalänk
Medlem

Flytta över filer från extern hårddisk till NAS.

Hjälp

Jag har precis köpt en NAS (Synology 220+) för att ha alla bilder och filmer på. Jag har en i princip full hårddisk 5TB (ntfs) som jag skulle vilja kopiera över ifrån. Hur gör jag för att det ska gå så fort som möjligt?
Jag har satt i hårddisken i usb porten på Nasens framsida för att försöka kopiera genom den, men det funkar inte. Det står att extern enhet är "normal", men det går ändå inte. När jag går in och kollar hur den externa hårddisken är formaterad så står det att del 2 är NTFS, men nu kommer jag inte ihåg vad det stod för del 1 (stod inte samma).
Det funkar självklart att kopiera via datorn, men hastigheten kommer inte över 14mb/s. Så det kommer att ta veckor att få över det.
Det hör även till saken att jag har mycket begränsad kunskap om datorer. Det är min första NAS och den är installerad enbart efter "installationsprogrammet" som det sa! Jag har satt den på RAID 1 och något Btrfs. TACKSAM FÖR ALL HJÄLP SOM ÄR LÄTT ATT FÖRSTÅ

Permalänk
Medlem

Kör du trådat eller trådlöst? Kör du trådlöst så koppla istället in datorn i din router (och även NAS såklart). Då bör du få ca 100Megabyte per sekund. Då tar det ca 14 timmar att föra över.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Kör du trådat eller trådlöst? Kör du trådlöst så koppla istället in datorn i din router (och även NAS såklart). Då bör du få ca 100Megabyte per sekund. Då tar det ca 14 timmar att föra över.

Förutsatt att den kan hantera 1Gbit/s hela vägen mellan dem men är väl högst troligt om inte gått på niten å typ köpt budgetrouter med endast 100Mbit på lan portarna.

14Mbyte låter ju som att det bara är en 100Mbit(~12Mbyte) länk mellan dem.
Men håller med om att wifi är att glömma.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har kört trådlöst. Ska testa och koppla in den till routern! TACK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamenzo:

Har kört trådlöst. Ska testa och koppla in den till routern! TACK

Se till att både NAS och dator är med kabel. Och det finns vissa budgetroutrar som bara klarar gamla 100Mbit-standarden (ca 10Megabyte/s), men t o m en normal ISP-router brukar klara gigabit trådat.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ihop det med kabel och då kom det upp i 100mb/s. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamenzo:

Jag kopplade ihop det med kabel och då kom det upp i 100mb/s. Tack för alla svar!

Antagligen inte 100 mb/s utan 100 MB/sekund (vilket är ca 10 gånger snabbare)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Snabbaste måste ju vara att koppla in den externa disken i NASen och kopiera direkt från extern disk till NAS.
Så extern USB disk -> NASens usbportar.
Vet dock inte hur Synologys nas funkar men det kanske går där också?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Snabbaste måste ju vara att koppla in den externa disken i NASen och kopiera direkt från extern disk till NAS.
Så extern USB disk -> NASens usbportar.
Vet dock inte hur Synologys nas funkar men det kanske går där också?

Fast då behöver vi lösa problemet med att TS inte får det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Antagligen inte 100 mb/s utan 100 MB/sekund (vilket är ca 10 gånger snabbare)

100 millibit i sekunden (100 mb/s) är 0.1 bit i sekunden - så 100 MegaByte/s (100 MB/s) är avsevärt många gånger mer snabbare än 10 gånger

Man kan skämta om slarvskrivning av prefixer men jag tycker att när man skriver inlägg bör tänka en gång extra i avseende dessa då någon gång kommer felet vara skarpt och det blir dyra konsekvenser om det skrevs med litet 'm' när man menade stort 'M' eller tvärt om.

Kommer ihåg för länge sedan på första företaget jag jobbade på när man beställde frontpaneler för 3 HE höga kortrack - när leveransen kom så var det en pall med typ 40 stora avlånga aluminimumplåtar i två högar som nästan fyllde den och med 3 mm hål i var hörn...

Då var det någon i produktionen som gjorde en poäng av det att man måste ange enheter rätt i ritningsunderlagen fast denne mycket väl visste vad som egentligen skulle tas fram - och den där fakturan för leveransen hörde jag studsade runt inom bolaget i flera år efter som en svartepetter då ingen ville erkänna den... (detta var inom koncernen)

Felen av den typen som ovan smärtar bara med en summa pengar, men värre om det avser någon del i en kärnkraftverk eller i ett flygplan - därför skall man inte lägga till sig med olater när det gäller enheter och storheter samt prefix när man skriver texter utan använd rätt som stämmer i vad man avser i sammanhanget och dubbelkolla en extra gång innan man sänder iväg inlägget