Spelskärm började flimra-satte ner Hz-Vad hände?

Permalänk
Medlem

Spelskärm började flimra-satte ner Hz-Vad hände?

Min 12 åriga sons spelskärm började flimra igår med ett vågrätt streck. Testade olika lösningar med försöka uppdatera drivrutin, olika kablar och koppla med annan dator.
Skärmen fungerade med annan dator. Lösningen jag till slut fick göra med sonens dator var att sänka hz från 144 till 122 och då fungerade det igen. Jag kan väldigt lite om datorer och skärmar, men vad kan ha hänt? Och var den lösningen jag gjorde bra?

Permalänk
Medlem

Kan det vara grafikkortet som håller på att ge upp?

Möjlighet att prova ett annat kort i datorn?

Permalänk
Bildexpert 📺

Är ofta en tillfällig störning som brukar lösa sig med omsynk av signalen och en axelryckning. Ifall det återkommer på nytt om och om igen är det mer något som kräver åtgärd. Ofta förklaringarna något av följande:

• Kabeln har dålig kvalitet och ju högre frekvens, desto högre bandbredd och risk för att kabeln inte orkar med bandbredden med störningar som följd

• Glappkontakt - kabeln satt inte i ordentligt eller börjar bli just glapp

• Skärmens kretsar börjar fallera

• Det är GPU:n som börjar få problem med överhettning och/eller att kretsar fallerar

• Ofta är problemen kopplade till en situation, likt vad man gör likt det specifika spelet och hög belastning.

• Ifall störningen påverkar skärmens egna menyer är det ett tydligt tecken på att skärmen har ett problem.

Här har du ju testat mjukvarubiten och olika kablar vilket låter som att problemet kvarstod oavsett om du spelade eller bara körde Windows. Samt att annan dator fick fungerande bild utan problem – fick den då bild i 144 Hz eller 60 Hz? För det avgör en hel del.

Permalänk
Medlem

Menar du verkligen vågrätt och inte horisontellt? Om du får vågräta fenomen på skärmen kan det som sagt vara något som är på väg att ge upp, för det är inte normalt.

Om det däremot var horisontellt och bara inträffade i spel så kan det ha varit helt vanlig tearing, vilket inträffar när man inte använder någon synkronisering till skärmen och bilden då kan ändras medan den fortfarande ritas upp av skärmen. I så fall finns det många möjliga lösningar beroende på vad det är för hårdvara ni har.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Min dator har 60 hz och ja, det var vågrätt flimrande.
Flimrandet var inte bara i spel. Det var också svårt att flytta muspekaren förbi det flimrande området. Gissar att något håller på att ge upp då…

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Nu började skärmen flimra vågrätt på 122 hz och jag satte ner den till 118 hz, men då började den flimra än mer. Satt ner den till 75 hz och det verkade fungera. Men, det är ju en spelskärm så den ska ju inte vara så lågt ”nedsatt”. Är det en ny skärm som gäller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av museo12:

Är det en ny skärm som gäller?

Kanske, kanske inte. Det kräver lite uteslutningsmetod. Att köpa en nya skärm ju ett sätt att få svar. Bråkar det likadant med en ny skärm vet du att det inte var den gamla skärmen som hade problem utan det är något med datorn. Så sitter ni med två fungerande skärmar och ingen lösning i sikte.

Och förstås viceversa om du går på grafikkortet.

Tricket är då att testa med andra källor och se om problemen återkommer. Det är ofta lättare att finna något annat att koppla till skärmen än vad det är att finna en annan skärm att koppla till källan för att utesluta grafikkortet.

Finns en detalj som avslöjar att det är grafikkortet och det är att störningen inte påverkar skärmens egna menyer och gränssnitt. En del skärmar låter en flytta runt på menyer och då kan man ju se om om det påverkar eller inte.