Får inte upp m.2 diskarna på wkndows installation.

Permalänk

Får inte upp m.2 diskarna på wkndows installation.

Hej! Har kopplat in .itt x670e auros master med allt som krävs. Cpu gpu o alla sladdar i. Kommer in i bios och allt är där. Har två m.2 990 pro samsung som klmmer ipp på bios. Sedan så gjorde jag en boot drive. Koppla in den med och sedan så stack jag till installationen.
Valt språk o dylikt. Men sen får jag upp en ruta där jag inte får m.2 upp alls.
Har detta hänt någon annan? Förstår inte vad man ska göra..
Någon som vet?

Edit. Har provat med vmd drivers o dylikt men inte fått dem o poppa upp... är det någon bios inställning? Vet ej...

Permalänk
Medlem

Se till att du inte skapat en MBR boot USB?
Det är för äldre system

Du kanske även måste initisiera diskarna också - om du har en gammal hårddisk över så är de lätt o göra det i Windows - annars kan du googla hur du får upp cmd i Windows installationen och köra disk clean och formatera där innan du kan installera på dem

Händer ibland

Permalänk

Det är en samsung 990 pro men boot usb är eufi så det ska väl funka? Initiera diskarna?? Ska prova

Permalänk
Rekordmedlem

Har du andra lagringsenheter anslutna ? Har du provat med bara en m.2 enhet och blandar du in nån typ av raidkontroller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har ej raid på och provade med endast en i. Bios hittar den men inte när jag försöker installera windows på den.
Inget annat anslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rtx taichi:

Det är en samsung 990 pro men boot usb är eufi så det ska väl funka? Initiera diskarna?? Ska prova

Hade aldrig sett det förut har installerat Windows och haft över 100 hårddiskar men nyligen i veckan hade jag exakt samma problem med en ny m2 och lösningen för mig var o sätta in en vanlig hårddisk o installera Windows, när ja kom in i Windows tillslut efter någon minut när jag öppnade partitions hanteraren så fick jag en popup som sa att en disk måste initieras så jag tröck okej då. Efter en minut kom formatering upp och efter det så visades disken i Windows - startade om datorn och boota från USB igen och så nu hittades m2 disken

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig också. Brukar bli så när man skapar installations-USB på fel sätt. Hur skapades den?

Permalänk

Hej! Jag använde etch droid på mobilen... sitter nämligen utan data. Jag misstänker att det är den som felar kanske?
Ska försöka se om jag kan hitta en data!
Men skit konstigt dör förra gången jag gjorde de här så hittades disken ditekt o gjorde en boot usb på etch droid. Men inte denna gången tydligen..

Permalänk

Har provat o göra det via cmd och gick ej. Fortfarande inget som poppar upp så nu beställde hem en usb sticka med licroaoft på så får vi se om det funkar. Men det är verkligen märkligt att nya diskar ej hittas..
Är ni på amd eller intel?
Hittade rst filer till intel men inte hittat någon lösning till amd

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla hårddiskar som du inte ska installera windows på. Testa sen och se om M2:an kommer upp.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk

Har redan testat! Funkar ej.
Jag tror att det är boot usbn som jag gjorde som inte riktigt hade alla grejerna i antar jag. Annars vet jag inte. Bios vet att de är där men inte windows installern.

Får klura på det!
Mvh

Permalänk

Ok.. så vad ja kunde luska ut så var de min usb minne som inte hade alla drivers via etch droid för att köra dessa diskar samt det är mycket problem med windows 11 o deras kompatibla skit.
Kommer installera windows 10 istället o sen köra där ifrån till 11 med drivers o dylikt.
Mycket skumt av de... sen så fan ta intek för att köra en .exe fil istället för ha separata vmd o respektive non vmd filer.