Treårigt elavtal som löper ut i september och vet inte vad jag ska göra..

Permalänk
Medlem

Treårigt elavtal som löper ut i september och vet inte vad jag ska göra..

Har haft regelbundna treåriga avtal med Vattenfall genom alla åren i huset. Fick brev i fredags om att avtalet löper ut i september. Ringde dem för att hör aktuella priser och höll på att få en stroke.

Nuvarande avtal ligger på 47 öre och ett nytt treårigt ligger på 1.53 hos Vattenfall. Rörligt ligger på 65 öre. Bara 65 öre skulle innebära en saftig höjning för oss.

Dessutom om jag går på rörligt så pratar vi om september som start på det och det är väl då priserna kommer stiga för kylan kommer krypandes.

Ägnat helgen åt att ångestvagga mig runt i huset och inte ha en aning om vad jag ska göra.

Kollar jag in andra firmor så ligger ju priserna ungefärligen likadana.

Plitar detta i desperation över idéer och förslag. ÄR novis på detta då jag som sagt kört på samma avtalsmodell länge och aldrig övervägt att byta från vattenfall förr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har haft regelbundna treåriga avtal med Vattenfall genom alla åren i huset. Fick brev i fredags om att avtalet löper ut i september. Ringde dem för att hör aktuella priser och höll på att få en stroke.

Nuvarande avtal ligger på 47 öre och ett nytt treårigt ligger på 1.53 hos Vattenfall. Rörligt ligger på 65 öre. Bara 65 öre skulle innebära en saftig höjning för oss.

Dessutom om jag går på rörligt så pratar vi om september som start på det och det är väl då priserna kommer stiga för kylan kommer krypandes.

Ägnat helgen åt att ångestvagga mig runt i huset och inte ha en aning om vad jag ska göra.

Kollar jag in andra firmor så ligger ju priserna ungefärligen likadana.

Plitar detta i desperation över idéer och förslag. ÄR novis på detta då jag som sagt kört på samma avtalsmodell länge och aldrig övervägt att byta från vattenfall förr.

Priserna har gått åt pipan senaste året så är bara att tacka och ta emot mer eller mindre, har själv alltid kört 50/50 avtal men fick lov att gå över till förvaltad elfond nu då priserna vid längre avtal är helt åt pipan.

Så ända valet är nog att helt enkelt börja anpassa hemma, om nu en ökning på 17 öre är saftig för er så bör nu nog se över eran förbrukning och göra något för att få ner den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är såhär det ser ut för de flesta i dagsläget.
Vad har ni för årsförbrukning och uppvärmning i dagsläget?
Vi har haft en buffert för de 2 senaste vintrarna för att vara på den säkra sidan, 50.000:-
Inte alla som kan ha det, men något är bättre än inget.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket el använder ni på ett år?

Det är svårt att gissa vad elpriserna blir framåt... men att binda sig på ett högt pris känns som en chansning som kan slå åt båda hållen.

Rörligt är lättare att påverka och ändra framöver men kan ge några sura vintermånader. I längden brukar det dock vara billigast.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Elpriserna har gått upp senaste året. Det bör knappast ha undgått någon som följt nyheterna.
Exakt vilket elbolag du bör ha vet jag inte, men att elräkningarna kan bli saftiga är nog bara att acceptera.

Själv skulle jag nog undvika alla längre fasta avtal just nu, men vi vet inte vad som kommer att hända med elpriserna de närmaste åren, så möjligheten finns ju trots allt att det bästa alternativet är att binda sig för flera år framåt. Tyvärr får vi inte facit förrän det är för sent att ändra sig.

Permalänk
Medlem

El-terminerna (vad proffsen gissar) är betydligt lägre än vad företagen erbjuder.

De höga påslagen för fast pris är pga många av företagen brände sig ordentligt förra året då kostnaden för produktion skenade när de redan intecknat försäljning till lågt pris. Många konkurser utomlands…

Kör på rörligt, bygg en så stor buffer du kan, för idag har vi inget stabilt elsystem kvar utan blåst och temperatur sätter ”levnadsstandard” och kommer så förbli många år till. Tog väl en 10-15 år att ställa om från oljekrisen på 70-talet så räkna med åtminstone denna tid även denna gång.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja...
Jag har legat på 161 öre i snitt dom senaste 12 månaderna på rörligt.
Jag har använt ungefär 14250 kWh till en kostnad av 23751:-

Hade jag som nu TS skriver bundit på 1:53 hade jag landat på 21802:- istället.

Jag resonerar väl som så att risken att sitta fast i ett "för dyrt" avtal om 2 år inte är värt en besparing på 2000:- per år.
Däremot så vet man ju inte om allt barkar ännu mer åt helvete....

Men åt andra hållet, som TS sa har han haft ett 3-årigt på 47 öre, och det är väl åt det hållet man hoppas (förgäves?) på att det ska gå igen, då hade min kostnad varit 6697:-.

--------

Sen har jag dålig koll på hur bundna 3-års avtal upphandlas? Köper bolagen in 3 år garanterad leverans för 1:53 öre om man binder det idag? Eller räknar dom på att det är vad dom tror att det är snittet som dom kommer kunna handla till?

Min fundering här är som följande: Kan man på något sätt resonera kring att ett obundet avtal ändå bör hamna på runt 1:53 i snitt dom kommande 3 åren då det är det läget som bolagen kan erbjuda bundet till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Nuvarande avtal ligger på 47 öre och ett nytt treårigt ligger på 1.53 hos Vattenfall. Rörligt ligger på 65 öre. Bara 65 öre skulle innebära en saftig höjning för oss.

ÄR novis på detta då jag som sagt kört på samma avtalsmodell länge och aldrig övervägt att byta från vattenfall förr.

Vad du kommer betala till olika elbolag är väldigt marginellt. Alla baserar sitt pris på den europeiska elmarknadens pris och har sedan mellan 0 till enstaka procents påslag på det. D.v.s alla har samma pris. På bundet pris kan det skilja lite mer beroende på vad de gör för prognoser men även där ä det väldigt lite.

Men har du räknat på vad du faktiskt betalar?
2022 betalade en genomsnittlig villa 248öre/Kwh inklusive avgifter såsom elnätsavgift och skatt.
2020 betalade en genomsnittlig villa 141öre/Kwh inklusive avgifter såsom elnätsavgift och skatt.
Så jag tror du jämför äpplen och äppelmos. Du får inte en tredubbling, utan ditt verkliga elpris består också till stor del av avgifter och skatter så det egentligen blir mindre än en dubbling, räknat över ett helt år.

En vanlig villa har en förbrukning på cirka 25'000kwh/år så priset blir alltså:
2020: 35250kr
2022: 62000kr

Problemet som folk upplevt är just det du har nu, d.v.s att man haft ett extremt lågt elpris och man har inte planerat för framtiden. Liksom hur kan du i dagens läge inte veta att elpriset gått upp till extremnivåer?

Så rent krasst så har jag ett råd och en gliring
1. Kolla på vad du faktiskt betalat senaste tre åren och kolla vad du faktiskt hade betalat förra året, inklusive alla avgifter, om kostnaden var 248 öre istället. Det kanske inte är så illa som du tror.
2. Eftersom du gjorde en bra affär sist du låste ditt elpris borde du sparat ungefär 50'000kr mot att köra rörligt. Ta av denna bufferten för att betala kommande räkningar eller njut av att du investerade det i t.ex. solceller så att du kunde få ned din nettoförbrukning och nu kan sälja el till samma rekordpris..

Permalänk
Medlem

El-priset är vad det är, tyvärr. Det lär inte bli bättre på kort sikt.

Det du kan göra är att se över din förbrukning. Sänk inne-temp på vintern gör mycket. Stäng av ACn på sommaren. Duscha lite kallare och snabbare.

Har du rörligt elavtal kan man också försöka maximera användningen när priset är lågt, och minimera när det är högt. Kör disk/tvätt på natten. Elda på så att huset blir 25C på natten, men stäng av värmen helt på dagen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

El-priset är vad det är, tyvärr. Det lär inte bli bättre på kort sikt.

Det du kan göra är att se över din förbrukning. Sänk inne-temp på vintern gör mycket. Stäng av ACn på sommaren. Duscha lite kallare och snabbare.

Har du rörligt elavtal kan man också försöka maximera användningen när priset är lågt, och minimera när det är högt. Kör disk/tvätt på natten. Elda på så att huset blir 25C på natten, men stäng av värmen helt på dagen....

Har man rörligt avtal så spelar det ingen roll när du förbrukar. Du betalar månadspriset på all el.

Timpris om du kan styra din förbrukning i villa kan vara lönsamt.

Permalänk

Jämför på elskling och ta ett 1årigt avtal. Bara att bita i det sura äpplet, de flesta ligger på 153öre. Men då kan du planera för detta inför vintern.
Sedan hade jag sett över din uppvärmning. Kan du dra ner innetemperaturen eller stänga av elelement om du har några? skippa torktumling och torkskåp? Tilläggsisolera vinden eller kolla om det drar ifrån fönster eller ytterdörrar osv. Har du en vedkamin så elda så mycket du kan under de kalla månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har man rörligt avtal så spelar det ingen roll när du förbrukar. Du betalar månadspriset på all el.

Inte helt sant, ett flertal elbolag viktar månadspriset efter när elen har förbrukats. Men för att då påverka priset neråt så krävs det att fler än bara en själv tex väljer att tvätta när priset är lågt.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta okänslig men man får väl hoppas att, om en ökning på endast 18 öre är tillräckligt för att få sådan ångest så har ni förberett er ordentligt ända sedan elpriserna började rusa. De olika elstöden, med tanke på att ni hade bundet pris under den perioden så fanns rimligen inget behov av det stödet just då - har ni lagt undan det till buffert för kommande vinter?

Börja räkna redan nu på vad era elräkningar hittils har legat på när ni haft ett pris på 47 öre och jämför med vad det hade kostat med ett snittpris på 200 öre. Börja lägg undan pengar varje månad fr.o.m nu för att täcka upp det glappet till kommande vinter.

Permalänk
Medlem

Jo, det är surt att bo i hus just nu.

För att vara på den säkra sidan så skulle räkna med att detta vinterhalvåret blir samma som förra. Du kan kolla Nordpool för att jämföra priserna mot din elförbrukning under förra vinterhalvåret. Skaffa en buffert som andra redan har rekommenderat. Sedan är det bara att vara glad att man överlever även om man får hutlösa priser.

Fast avtal är säkrare då du kan planera utgifterna utifrån förra årets förbrukning. Det kan bli dyrare om rörligt är billigare. Det kan även spara dig mycket pengar ifall priserna skenar iväg, vilket är risken med rörligt. Man kan ju inte strunta i att leva bara för att elen kostar 200öre/kWh. Timpris kan ju gå hur som under dagtid, men det är oftast billigast på kväll och natt, vilket innebär att du i alla fall kan anpassa energislukande vanor till billigare timmar.

Bor i lägenhet och betalar runt 184öre/kWh, utan möjlighet att byta. Ska flytta i år så letar också efter ett bra elavtal. Har ögonen på Tibber. Fast avgift på 39KR i månaden + inköpspriset för elen du förbrukar. Kan kolla timpriset i en app. Verkar OK för min del, även med förra årets vinterpriser i åtanke. Får jag betala 200öre/kWh i snitt denna vintern så blir det inte mycket dyrare än vad jag betalar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sen har jag dålig koll på hur bundna 3-års avtal upphandlas? Köper bolagen in 3 år garanterad leverans för 1:53 öre om man binder det idag? Eller räknar dom på att det är vad dom tror att det är snittet som dom kommer kunna handla till?

Ingen säljer el så långt in i framtiden, så de har gjort en kvalificerad gissning om utveckling, lagt på en riskmarginal och där har du priset de erbjuder nu. Riskmarginalen numer lär vara högre än tidigare och det enda vi vet är att elhandlarna har bättre förutsättningar att bedöma priset framåt än vad valfri villa-ägare har. Men, de tar en risk, har de otur så har de missbedömt och de kommer förlora på de fasta avtalen (och då hämta hem den förlusten på oss som har rörligt).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ingen säljer el så långt in i framtiden, så de har gjort en kvalificerad gissning om utveckling, lagt på en riskmarginal och där har du priset de erbjuder nu. Riskmarginalen numer lär vara högre än tidigare och det enda vi vet är att elhandlarna har bättre förutsättningar att bedöma priset framåt än vad valfri villa-ägare har. Men, de tar en risk, har de otur så har de missbedömt och de kommer förlora på de fasta avtalen (och då hämta hem den förlusten på oss som har rörligt).

Tack. Precis det här jag misstänkte.

Permalänk
Medlem

Kika på elskling, överväg tibber.
Det är mitt tips iaf.

Nu har jag fördelen av att bo i SE2 och mitt fasta avtal gick ut i Februari 2022, hade tänkt vänta till April/Maj med att binda, men med det ändrade världsläget så band jag oss i 3 år i mars 2022, hos ett bolag jag aldrig hört om förut, de har dock funnits många år så kändes okej.

Hade jag behövt binda idag så hade jag nog kört rörligt, mest för att jag vill inte sitta varje gång jag ska tvätta eller diska och se vilken tid maskinerna bör gå igång för att få det så billigt som möjligt.
Tycker man det är kul att sitta och tjäna in alla kronor som går genom att konstant kolla på timpriset, så är väl tibber ett bra val har ja förstått.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ska du gå med Tibber så finns det nog flertalet här (inkl mig själv) som kan ge dig en värvningskod så får du (och den person du får koden av) 500kr att handla för i deras shop. Deras pulse (realtidsmätning av förbrukning) är en rätt trevlig produkt som gör en väldigt medveten om förbrukning och att man kan se direkt i mobilen vad saker drar när man startar dem. Man ser också såklart belastning på de olika faserna.
Med 500 kr rabatt så blir den ett par 100 kr bara.

PM om du vill ha en värvningskod från mig.

Jag själv kör Tibber i SE4, men sedan 6 månader tillbaka har vi två elbilar och förbrukar 600-800 kwh i månaden bara på dem. Då vi kan styra att ladda på just de billigaste timmarna och tibbers prisgaranti på laddning så är det värt mycket med Tibber för mig.

Enda jag styrt om i huset är att jag stänger av värmepumpen de absolut dyraste timmarna på vintern och så styr jag om uppvärmning av varmvatten till de absolut billigaste timmarna.
Innan vi skaffade elbilar hade vi ca 13000+-1000 kwh i förbrukning i ett nästan original 1920-talshus. Så det går att hålla låg förbrukning även i gamla hus.

Som exempel snittade vi, för hushållet, ca 300 öre/kwh inkl moms i december 2022 med timpris. Elbilsladdningen var såklart lägre än det, men hushållselen är det intressanta just i denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte helt sant, ett flertal elbolag viktar månadspriset efter när elen har förbrukats. Men för att då påverka priset neråt så krävs det att fler än bara en själv tex väljer att tvätta när priset är lågt.

Alltså, konventionellt rörligt pris är viktat efter förbrukningsmönstret kollektiv nivå, men som enskild så spelar det ingen roll när man förbrukar. Det är först när tillräckligt många andra gör likadant det kommer att ge någon väsentlig effekt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju chansa och ta rörligt, men "betala! det bundna priset genom att sätta över mellanskillnaden på ett extrakonto tills det behövs. Alltså belastas du samma under hela året och du får ingen "chock" just vintermånaderna utan du sprider ut det över hela året.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte man tjänar på att binda sig nu. När jag kikade på nya avtal ville de flesta ha flera kronor per kWh medan mitt rörliga pris för maj låg på 79 öre. Den enda månaden jag hade tjänat på bundet var december då det låg på 386 öre, alla andra månader har det legat under vad det skulle kosta bundet, inklusive januari.
Finns väl risk att det går upp igen nästa vinter, men skulle tro att man sparar in det på övriga 9-10 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Först. Tack för alla svar!

Huset är uppvärmt med direktverkande eloljeelement, Har en gammal kamin som används flitigt under vintern.

Vi ligger på 15.000-17.000kw om året. Det är två hus på tomten. Dt andra huset är i princip nerstängt förutom ett 400w element vid tvättmaskinen som står på och småvärmer på vintern och ett liten låda under diskbänken i en liten lägenhet där som det också är lite värme på.

Vi, farsgubben och jag (sköter om min åldrade far hemma), har dragit ner rejält genom åren. När vi flyttade hit på stenåldern så låg vi på 30.000+kw om året. Genom åren fått ner det till 25.000-20.000 till vad vi ligger på nu. Till och med räkningarna på nuvarande avtal är tunga. Vi har inga höga inkomster så sparande finns inte.

Visst har jag förstått att dagen kommer när nuvarande avtal löper ut. Har haft småpanik över den tanken under senaste året för jag/vi kan just inte göra så mycket mer för att spara, vare sig på el eller pengar.

Det jag funderar på är en luftvärmepump (kan få låna av en bekant till den) men huset var till en början en sommarstuga som karln vi köpte av byggde ut i etapper så det är just ingen öppen planlösning.

Skrivet av SirMacke:

Det är såhär det ser ut för de flesta i dagsläget.
Vad har ni för årsförbrukning och uppvärmning i dagsläget?
Vi har haft en buffert för de 2 senaste vintrarna för att vara på den säkra sidan, 50.000:-
Inte alla som kan ha det, men något är bättre än inget.

Skrev ovan.

Skrivet av OSkar000:

Hur mycket el använder ni på ett år?

Det är svårt att gissa vad elpriserna blir framåt... men att binda sig på ett högt pris känns som en chansning som kan slå åt båda hållen.

Rörligt är lättare att påverka och ändra framöver men kan ge några sura vintermånader. I längden brukar det dock vara billigast.

Tack och skrev om förbrukning ovan.

Skrivet av Kamouflage:

Vad du kommer betala till olika elbolag är väldigt marginellt. Alla baserar sitt pris på den europeiska elmarknadens pris och har sedan mellan 0 till enstaka procents påslag på det. D.v.s alla har samma pris. På bundet pris kan det skilja lite mer beroende på vad de gör för prognoser men även där ä det väldigt lite.

Men har du räknat på vad du faktiskt betalar?
2022 betalade en genomsnittlig villa 248öre/Kwh inklusive avgifter såsom elnätsavgift och skatt.
2020 betalade en genomsnittlig villa 141öre/Kwh inklusive avgifter såsom elnätsavgift och skatt.
Så jag tror du jämför äpplen och äppelmos. Du får inte en tredubbling, utan ditt verkliga elpris består också till stor del av avgifter och skatter så det egentligen blir mindre än en dubbling, räknat över ett helt år.

En vanlig villa har en förbrukning på cirka 25'000kwh/år så priset blir alltså:
2020: 35250kr
2022: 62000kr

Problemet som folk upplevt är just det du har nu, d.v.s att man haft ett extremt lågt elpris och man har inte planerat för framtiden. Liksom hur kan du i dagens läge inte veta att elpriset gått upp till extremnivåer?

Så rent krasst så har jag ett råd och en gliring
1. Kolla på vad du faktiskt betalat senaste tre åren och kolla vad du faktiskt hade betalat förra året, inklusive alla avgifter, om kostnaden var 248 öre istället. Det kanske inte är så illa som du tror.
2. Eftersom du gjorde en bra affär sist du låste ditt elpris borde du sparat ungefär 50'000kr mot att köra rörligt. Ta av denna bufferten för att betala kommande räkningar eller njut av att du investerade det i t.ex. solceller så att du kunde få ned din nettoförbrukning och nu kan sälja el till samma rekordpris..

Tack och jag tar gliringen för du har rätt men det finns ingen möjlighet att spara för oss i dagsläget. Solceller är en våt dröm för mig. Har knappt råd att fantisera om dem.

Skrivet av D34D_L33T:

Jämför på elskling och ta ett 1årigt avtal. Bara att bita i det sura äpplet, de flesta ligger på 153öre. Men då kan du planera för detta inför vintern.
Sedan hade jag sett över din uppvärmning. Kan du dra ner innetemperaturen eller stänga av elelement om du har några? skippa torktumling och torkskåp? Tilläggsisolera vinden eller kolla om det drar ifrån fönster eller ytterdörrar osv. Har du en vedkamin så elda så mycket du kan under de kalla månaderna.

Tack. Som jag skrebv ovan. Har redan dragit ner ordentligt och kan inte komma på vad mer att göra.

Skrivet av Dumbullen:

Jag vill inte låta okänslig men man får väl hoppas att, om en ökning på endast 18 öre är tillräckligt för att få sådan ångest så har ni förberett er ordentligt ända sedan elpriserna började rusa. De olika elstöden, med tanke på att ni hade bundet pris under den perioden så fanns rimligen inget behov av det stödet just då - har ni lagt undan det till buffert för kommande vinter?

Börja räkna redan nu på vad era elräkningar hittils har legat på när ni haft ett pris på 47 öre och jämför med vad det hade kostat med ett snittpris på 200 öre. Börja lägg undan pengar varje månad fr.o.m nu för att täcka upp det glappet till kommande vinter.

Vi klarar nuvarande räkningar ganska precis. Ökningar som ser ut att komma kommer knäcka oss. Elstöden skulle sparats ja om det inte vore för att den 15 år gamla bilen passade på att kräva reparationer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

En enkel luft/luft-värmepump borde betala av sig på en eller två vintrar för er del. Även om planlösningen inte är optimal så går den säkert att placera så de utrymmen ni vill ha varmast får mest nytta av den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vi klarar nuvarande räkningar ganska precis. Ökningar som ser ut att komma kommer knäcka oss. Elstöden skulle sparats ja om det inte vore för att den 15 år gamla bilen passade på att kräva reparationer.

Jag lider med dig, du är verkligen inte i någon rolig situation. Du drabbas ju av det allt vanligare problemet att det är väldigt dyrt att inte ha pengar och det är lätt för en annan att slänga med gliringar som "Varför betalar du inte bara 50'000 spänn idag så sparar du igen det på tio år??" men det är ju som du säger inte möjligt att göra för alla.
Men rent krasst är nog inte elpriset problemet, egentligen, om enstaka procents uppgång knäcker dig. Elpriset är åtminstone inget problem du kommer kunna lösa för det existerar inga elbolag som är extremt mycket billigare än något annat.

Du behöver se över inkomster och utgifter i allmänhet. Är du redan på den nivån att du kallställer och bara stödvärmer på vintern hoppas jag innerligt att det finns någon typ av bidrag eller liknande hjälp att få. Att ha ett hus, gammal bil och ingen buffert är inte hållbart i längden. Är det inte elen så är det ju när bilen går sönder igen, eller tvättmaskinen, eller när taket läcker in eller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En enkel luft/luft-värmepump borde betala av sig på en eller två vintrar för er del. Även om planlösningen inte är optimal så går den säkert att placera så de utrymmen ni vill ha varmast får mest nytta av den.

+1 på den om TS nu fick låna från en bekant till en. Vi sparade ~5.000 kwh på luft/luft värmepump (och det är med kyla körandes på sommaren) när vi hade elpanna, så det är absolut värt det med snabb intjäning. Även om det inte är helt öppen planlösning så får man fundera på bästa möjliga placering och lämna dörrarna öppna mellan rummen på vintern.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Elpriset är en nagelbitare för varje månad... Rekommenderar ändå inte ett nytt bundet på 3 år till dessa priser. Om du väljer det alternativet så KOMMER det vara snuskigt dyrt varje månad. Om du istället tar rörligt så KANSKE det blir snuskigt dyrt.

Känner igen mig i ångestvaggandet... augusti 2021 ringde jag Eon för att förhandla nytt 3års avtal, fick pris på 61öre. Tack men nej tack, mycket dyrare än mina 35ish nånting öre jag hade innan. Elräkningen december samma år hamnade på nära 12k har jag för mig. Så mitt beslut att 25öre dyrare per kwh var hutlöst, har hitintills kostat oss 30-40k i ren merkostnad på elfakturorna de senaste 2 åren. Svårt att veta exakt då jag inte vet hur vår förbrukning hade sett ut om vi inte behövde ''spara''.

Men som fler nämnt, inget annat man kan göra än att dra ner på elanvändningen. Vi skaffade en luft/luft i samband med vår första elfaktura på 12k. Gick ifrån 24.000kwh 2020 till 11.500 under 2022. Dock lät vi elpatronen vara helt avstängd, körde bara LVP under hela året och vintern. Men då hade vi också väldigt kallt inne i vintras, 15-16 grader. Funkar kanske inte för alla att göra så, men för oss gick det bra. Så kan också varmt rekommendera LVP. Våran betalade sig själv på några månader. Nackdelen är fläktljudet. När man kör den som enda värmekälla så hörs fläkten konstant i hela huset, den behöver flåsa på så gott den kan för att sprida värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag lider med dig, du är verkligen inte i någon rolig situation. Du drabbas ju av det allt vanligare problemet att det är väldigt dyrt att inte ha pengar och det är lätt för en annan att slänga med gliringar som "Varför betalar du inte bara 50'000 spänn idag så sparar du igen det på tio år??" men det är ju som du säger inte möjligt att göra för alla.
Men rent krasst är nog inte elpriset problemet, egentligen, om enstaka procents uppgång knäcker dig. Elpriset är åtminstone inget problem du kommer kunna lösa för det existerar inga elbolag som är extremt mycket billigare än något annat.

Du behöver se över inkomster och utgifter i allmänhet. Är du redan på den nivån att du kallställer och bara stödvärmer på vintern hoppas jag innerligt att det finns någon typ av bidrag eller liknande hjälp att få. Att ha ett hus, gammal bil och ingen buffert är inte hållbart i längden. Är det inte elen så är det ju när bilen går sönder igen, eller tvättmaskinen, eller när taket läcker in eller..

Har genom åren sett över och inkomster och utgifter och är nere på minimum nu. Kan inte skära ner mer. Som du säger i slutet, är nojig för att något kommer hända.

Skrivet av Mindfighter:

+1 på den om TS nu fick låna från en bekant till en. Vi sparade ~5.000 kwh på luft/luft värmepump (och det är med kyla körandes på sommaren) när vi hade elpanna, så det är absolut värt det med snabb intjäning. Även om det inte är helt öppen planlösning så får man fundera på bästa möjliga placering och lämna dörrarna öppna mellan rummen på vintern.

Kommer köpa luft/luft. Få låna ev en bekant. Hoppas på besparing av el men det kommer ätas upp ändå av prishöjningen på elen, Men, utan luft/luft blir det än högre utgift för det.

Skrivet av adde318:

Elpriset är en nagelbitare för varje månad... Rekommenderar ändå inte ett nytt bundet på 3 år till dessa priser. Om du väljer det alternativet så KOMMER det vara snuskigt dyrt varje månad. Om du istället tar rörligt så KANSKE det blir snuskigt dyrt.

Känner igen mig i ångestvaggandet... augusti 2021 ringde jag Eon för att förhandla nytt 3års avtal, fick pris på 61öre. Tack men nej tack, mycket dyrare än mina 35ish nånting öre jag hade innan. Elräkningen december samma år hamnade på nära 12k har jag för mig. Så mitt beslut att 25öre dyrare per kwh var hutlöst, har hitintills kostat oss 30-40k i ren merkostnad på elfakturorna de senaste 2 åren. Svårt att veta exakt då jag inte vet hur vår förbrukning hade sett ut om vi inte behövde ''spara''.

Men som fler nämnt, inget annat man kan göra än att dra ner på elanvändningen. Vi skaffade en luft/luft i samband med vår första elfaktura på 12k. Gick ifrån 24.000kwh 2020 till 11.500 under 2022. Dock lät vi elpatronen vara helt avstängd, körde bara LVP under hela året och vintern. Men då hade vi också väldigt kallt inne i vintras, 15-16 grader. Funkar kanske inte för alla att göra så, men för oss gick det bra. Så kan också varmt rekommendera LVP. Våran betalade sig själv på några månader. Nackdelen är fläktljudet. När man kör den som enda värmekälla så hörs fläkten konstant i hela huset, den behöver flåsa på så gott den kan för att sprida värmen.

Skälet att jag funderar på att binda är att om om jag väljer rörligt så kommer det priset börja stiga i samband med att nuvarande avtal går ut i september. Vill inte hamna i en sits som var i vinter med skyhöga priser på rörligt. Å andra sidan är jag inte supersugen på att binda upp mig på tre år heller och så kanske priset sjunker rejält i vår....

Kommer köpa luft/luft och ha två inneenheter. Stödelda i kamin mer också. Problemet är att få tag på ved. Har ved för i vinter, skräpved. men det får duga.

----------------------------------------------------------------------------------------------

F-n. Lyssnade på Vattenfall i juni om att avvakta om att eventuellt binda elpriset. Två gånger sa de "avvakta till i slutet på juli. Priserna är på väg ner och brukar sjunka historiskt sett under sommaren!".

Kollade nu och ser att priserna har stigit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

F-n. Lyssnade på Vattenfall i juni om att avvakta om att eventuellt binda elpriset. Två gånger sa de "avvakta till i slutet på juli. Priserna är på väg ner och brukar sjunka historiskt sett under sommaren!".

Kollade nu och ser att priserna har stigit.

Att lyssna på Vattenfall angående hur man får billigast elpris är som att lyssna på räven var du ska placera hönshuset. Vattenfall blir glada om du binder ditt avtal på ett pris som är högre än de behöver betala på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ni har inte funderat på att flytta till lägenhet istället om ekonomin är så tight?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ni har inte funderat på att flytta till lägenhet istället om ekonomin är så tight?

Hyrorna är högre än vad kostnaderna är i huset. Även om jag tar höjningen i beaktande. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk