Treårigt elavtal som löper ut i september och vet inte vad jag ska göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hyrorna är högre än vad kostnaderna är i huset. Även om jag tar höjningen i beaktande. :/

Men hyran är också den enda kostnaden och behovet för en buffert försvinner nästan helt. Vad gör du när taket behöver bytas, kan du snyta upp 200'000 för ett byte? Räknar du in renovering/avskrivning i jämförelsen? Vitvaror?

Hyresrätterna ligger dessutom oftast mycket mer centralt så behovet av bil och milen med densamma minskar.

Permalänk
Hedersmedlem

En ganska känslig fråga, hur ser budgeten för hushållet ut?

Utgifter för boende?
Utgifter för mat etc?
Utgifter för transport?

Inkomster? Låga pensioner / sjukpenning?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ni har inte funderat på att flytta till lägenhet istället om ekonomin är så tight?

Nu var din fråga inte ställd till mig men jag tror de flesta känner som jag att flytta till lägenhet inte är ett alternativ.

Jag har bott i lägenhet hela mitt vuxna liv och levt väldigt snålt i billig lägenhet för att spara ihop till hus. Priserna ökade under pandemin så allt i närheten av Linköping blev för dyrt så vi fick flytta 5 mil ifrån men till slut så hade vi äntligen ett hus efter att ha sparat i många år till handpenning. Inte så lätt när man har kass lön.

Att gå tillbaka till lägenhet nu skulle kännas som ett enormt nederlag. När vi äntligen fått hus för oss och våra barn ska de stängas in i lägenhet igen? Vi har dessutom fler barn nu 2 istället för 1 så blir ännu trängre om man ska bo i lägenhet.

Jag har låst på 46 öre till nästa höst men sedan vet jag inte vad jag ska göra. Jag börjar studera nu på heltid och kan således inte jobba fulltid utan fick byta till timanställning kvällar och helger och vet inte på förhand vad jag kommer få i lön men lär inte bli mer än 50% Max mot innan vilket skulle betyda ca 10k innan skatt(hade22k på heltid före skatt innan). Jag måste studera för att få bättre jobb så jag kan tjäna mer då jag inte har några möjligheter att avancera och tjäna mer på jobbet jag har. Har ingen erfarenhet av annat yrke heller så inte fått andra jobb jag sökt när man tjänar mer så studera till något som det är brist på är enda sättet att öka lönen men dessa 2 åren innan man är klar och får nytt jobb kommer bli otroligt snåla. Även om frugans lön ökade till 27k innan skatt precis är det fortfarande tufft med ca 20k i månaden i räkningar och sparande till barnen och pension. Dessutom skulle vi nog inte få tillbaka pengarna då vi köpte på toppen av priserna 2021.

Vår förbrukning är åtminstone relativt låg på ca 9000kwh. Kört med luftvärmepump och element med 20 grader på nedervåningen och 17 uppe (kallare där för pumpen når inte riktigt upp dit så element där uppe).

Inflation på matpriser, dyrare lån dyrare el och så mindre lön eftersom vi varit föräldralediga länge nu och sedan går jag till studier efter det så inte haft full lön för oss båda på ett och ett halvt år så vår buffert har sjunkit snarare än ökat. Elbidragen på någon tusenlapp har snabbt försvunnit till mat och annat.

Sen får man ha perspektiv. Finns de i värden som knappt har tak över huvudet men när man haft som gemensamt mål med frun att skaffa hus sedan vi flyttade ihop för 10 år sedan så skulle det kännas som sagt som enormt nederlag att förlora det. Tyvärr kan vi inte elda i vårt hus byggt 1990 och har ingen skorsten så hoppas fortfarande att priserna är bättre då annars blir det väl att sitta med tjocka kläder på inne och sänka till typ 15 grader inne.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. häxjaktinlägg och nu sätter vi även stop för ev. sidospår. Tråden handlar om val av nytt elavtal.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I och med att TS saknar manöverutrymme i ekonomin så är det kört. Utgifter vs Intäkter. I er situation så hade jag absolut bundit då ni får en förutsägbar kostnad för elen. Sen skulle jag ha hyrt ut ena huset för att dra in extra pengar. Er tillgång är husen och är det inte allt för avlägset så kommer ni få hyresgäster.