Nio mappalternativ försvinner från Utforskaren

Permalänk
Melding Plague

Nio mappalternativ försvinner från Utforskaren

Microsoft är på väg att ta bort ett gäng inställningar som styr över vilka detaljer Utforskaren visar i Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, förutsatt att man inte ändrar i registret så kommer man alltid få ha miniatyrer på alla mediafiler istället för ikoner?
Varför är det så viktigt för dem att man inte ska få välja att ha ikoner?

Permalänk
Medlem

Windows 11 låter mer lockande för varje dag som går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

But.. why??
Vad är poängen? 🤔🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

But.. why??
Vad är poängen? 🤔🤷‍♀️

Man kan väl förstå att man rensar lite bland parametrar som få bryr sig om att justera om man vill modernisera användargränssnittet, men om man ändå tänker behålla den där listan (och dessutom låta inställningarna fungera som tidigare) känns det rätt onödigt.

Permalänk
Medlem

Microsoft har nog tittat på bilvärldens tendens att ta bort fysiska knappar och gömma dom djupt i touchscreen menyer och tänkt "now that's innovation, that's what we need to make it more user friendly!"

Permalänk
Medlem

Använder 4 av de 9 inställningarna... Vilken power user vill inte se enhetsbeteckningar eller systemfiler?

Permalänk
Medlem

Scriptet man behöver köra efter en ominstallation blir bara längre och längre 🙈

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Och här sitter man och lägger till saker i Nautilus. Har kört Dolphin och Nemo i ett par år så ska bli intressant och se vad detta är.
Switchen till Linux på heltid är väldigt givande.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte fokusera på att fixa så att win11 faktiskt kommer ihåg det man väljer? D:

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kommer ni andra ihåg när mjukvaruppdateringar kom med nya funktioner och förbättringar, även på Windows?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnusvmt:

Använder 4 av de 9 inställningarna... Vilken power user vill inte se enhetsbeteckningar eller systemfiler?

Håller visserligen med, men många power users kör nog annan mjukvara än utforskaren.
T ex Total Commander eller Directory Opus.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Använder 4 av de 9 inställningarna... Vilken power user vill inte se enhetsbeteckningar eller systemfiler?

Vilken power user använder Explorer.exe frivilligt? Finns skäl till att jag kör DOpus samt alltid hade TotalCmd på en USB-sticka tidigare

I KDE, Gnome samt macOS, så gör filhanteraren precis det jag förväntar mig.

Men i Windows så försöker Microsoft tvinga på oss funktioner som ingen efterfrågat, samtidigt som sökfunktionen varit trasig sedan Windows 8.

Hade gärna sett en mer anpassningsbar version av Explorer.exe i Windows.

Det intressanta är att kontrollpanelen fortfarande använder någon typ av legacy-läge för Explorer.exe, även i Windows 11! Dock är den smått trasig numera som mycket annat i Windows. Exempelvis fungerade mörkt tema lite sådär sist jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför är det så viktigt för dem att man inte ska få välja att ha ikoner?

Skrivet av SCORPIUS:

But.. why??
Vad är poängen? 🤔🤷‍♀️

Man får väl förmoda att resonemanget snarast är något i stil med:
Det har växt fram en enorm massa inställningsmöjligheter i explorer.exe under typ 30 års tid, är verkligen alla dessa relevanta eller kan vi förenkla vårt fortsatta arbete genom att ta bort en del av detta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Håller visserligen med, men många power users kör nog annan mjukvara än utforskaren.
T ex Total Commander eller Directory Opus.

Som man ej får installera. Det är mycket byråkrati för att få installera en mjukvara. Om mjukvaran bara förbättrar lite, så är det bara glömma att få installera den.

Jag har svårt att se att ta bort visa systemfiler ska vara bra? En helt annan sak är om vanliga användare (ej admin) saknar den.
Det känns inte alls användarvänligt med att öppna registret, speciellt när "helt vanliga" användare behöver komma åt dessa filer. Och med helt vanliga syftar jag på den typiska sweclockaren, inte Bertil och Agda som börjar bli 110år gammal och knappt rört en dator.

Permalänk
Medlem

Windows blir mer som ett mobil-OS... en detalj eller två i taget.

Det är klart, detta är väl de vanligaste fallen som passar de flesta användare bäst, så idén är inte så dum.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I KDE, Gnome samt macOS, så gör filhanteraren precis det jag förväntar mig.

Folk har ju olika åsikter gällande filhanterare.

Körde macos virtualiserat (bara för att) för några år sedan och dess filhanterare var så instängd gällande vad man kunde göra jämfört med då explorer till windows. Minns inte var det var, något relativt enkelt, ville sortera filer på ett visst sätt eller visa utökad information, något som explorer fixade. För det så krävdes att jag öppnade en terminal och skrev något jag uppfattade inte var särskilt logiskt eller väl dokumenterat.

Så det är lite synd att windows nu går samma väg.

Numera så använder jag filhanterare väldigt sällan, men om det nu skall vara ett grafiskt gränsnitt riktat mot de som är vana vid grafiska gränsnitt, då skall de inte vara hur fördummade som helst... Synd som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och med helt vanliga syftar jag på den typiska sweclockaren, inte Bertil och Agda som börjar bli 110år gammal och knappt rört en dator.

Den typiske sweclockaren får krupp om det är mer än en launcher för spel.

Permalänk
Rekordmedlem

De går mot Appleinlåsnnig, användaren ska inte ha nån kontroll över datafilerna utan bara använda dem som innehåll i ett program eller mer korrekt de försöker ju döda program också för att ersätta dem med appar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Windows blir mer som ett mobil-OS... en detalj eller två i taget.

Det är klart, detta är väl de vanligaste fallen som passar de flesta användare bäst, så idén är inte så dum.

Sett till just den frågan så räcker det ju dock att se till att standardinställningarna stämmer med vad man tror passar de flesta användarna, man behöver inte ta bort inställningsmöjligheterna för den sakens skull.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Hide extensions for known file types...
Ska de verkligen ta bort det som alternativ och alltid dölja kända filtyper?

Eller har jag förstått något fel här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att se att ta bort visa systemfiler ska vara bra? En helt annan sak är om adminanvändare saknar den.
Det känns inte alls användarvänligt med att öppna registret, speciellt när "helt vanliga" användare behöver komma åt dessa filer. Och med helt vanliga syftar jag på den typiska sweclockaren, inte Bertil och Agda som börjar bli 110år gammal och knappt rört en dator.

Det finns ett rätt brett spann mellan sweclockare och pensionärer. Därtill ska sägas att datorkompetensen hos yngre generationer håller på att bli rejält mycket sämre igen eftersom de är vana vid just iOS och Android. Jag tror att det är vettigt att förenkla systemet så att majoriteten av användarna (som varken är sweclockare eller pensionärer) får en mer standardiserad och konsistent upplevelse, så länge möjligheterna finns kvar för de som verkligen bryr sig (och det gör de ju i det här fallet).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hide extensions for known file types...
Ska de verkligen ta bort det som alternativ och alltid gömma filtypen?

Eller har jag förstått något fel här?

Tror den rimliga tolkningen är att de tar bort inställningsalternativet med det namnet, så man får alltid standardinställningen.
(Just det exemplet är väl på som standard, vilket är korkat)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Körde macos virtualiserat (bara för att) för några år sedan och dess filhanterare var så instängd gällande vad man kunde göra jämfört med då explorer till windows.

En stor skillnad är att Finder är lätt att konfigurera utifrån behov och lägga till/ta bort funktioner i verktygsfältet.

Men jag medger att vissa vyer kan vara ganska förvirrande. Kan bli smått galen när jag försöker använda min sambos Mac jfm hur min är uppsatt.

Dock går det att fixa direkt i gränssnittet i macOS utan att använda ViveTool, hacka DLL:er eller pilla i registret.

Får dock erkänna att OnyX fixar en del tweaks för mig i macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hide extensions for known file types...
Ska de verkligen ta bort det som alternativ och alltid dölja kända filtyper?

Eller har jag förstått något fel här?

Hmm, var ser du att just det alternativet ska tas bort?
Det specifika alternativet nämns väl inte i Sweclockers nyhet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Använder 4 av de 9 inställningarna... Vilken power user vill inte se enhetsbeteckningar eller systemfiler?

Windows är inte längre avsett för power users.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, var ser du att just det alternativet ska tas bort?
Det specifika alternativet nämns väl inte i Sweclockers nyhet?

Äe det är jag som inte läst nyheten särskilt bra.
Trodde det gällde att hela menyn skulle tas bort snarare än ett antal av valen. My bad ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Windows är inte längre avsett för power users.

Det stämmer kanske att det är så de resonerar, men baksidan av samma mynt är väl att det i princip bara är power users vana vid Windows som faktiskt behöver Windows numera.
Det blir ju lite problematiskt för alla att vända dem ryggen, men det kanske är vägen att gå för att få Windows att bli mer relevant igen för en större massa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det stämmer kanske att det är så de resonerar, men baksidan av samma mynt är väl att det i princip bara är power users vana vid Windows som faktiskt behöver Windows numera.

Skulle säga att det är gott om vanligt kontorsfolk som fortfarande behöver Windows till att köra Office-paketet eller legacy-mjukvara. Ingen brist på kassasystem och andra typer av implementationer heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De går mot Appleinlåsnnig

Hur är det inlåst i macOS menar du? Känns snarare betydligt öppnare i macOS enligt mig, då alla .app-mappar går att redigera. Gatekeeper är även betydligt snällare än Windows gisslantagande av DLL:er.

Inte många filer jag kan röra på i Windows-katalogen innan SFC sparkar bakut och uppdateringar fallerar.

macOS != iOS/iPadOS

Saknar tiden då det gick att byta ut filer mellan Windows-versioner utan att systemet kraschar.

Drömmer om att exempelvis kunna köra Notepad från Windows 10 1507 i 21H2 för att slippa kopplingen till Bing.