Börjar vi närma oss ett generationsskifte med AI som tillgång? Kommer AMD och Intel lyckas hänga med?

Permalänk
Medlem

Börjar vi närma oss ett generationsskifte med AI som tillgång? Kommer AMD och Intel lyckas hänga med?

Jag gissar på att Nvidia kommer låsa in detta i hårdvaran i deras kommande GPU:er. Frågan är dock när och hur lång tid tills vi kommer få tillgång till detta.

Och jag som är i köptankar nu, blir ju lite återhållsam. Kommer man köpa gris utan vingar i en säck nu, när en annan gris kanske nästa år kommer att få vingar?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

https://www.youtube.com/watch?v=KFsfv-BL0N0

Jag gissar på att Nvidia kommer låsa in detta i hårdvaran i deras kommande GPU:er. Frågan är dock när och hur lång tid tills vi kommer få tillgång till detta.

Och jag som är i köptankar nu, blir ju lite återhållsam. Kommer man köpa gris utan vingar i en säck nu, när en annan gris kanske nästa år kommer att få vingar?

Med tanke på att RT fortfarande är värdelöst så ser jag inte hur det är större skillnad på det jämfört med vad physx va i början (förutom att physx hade enorm potential på att göra unika spel).

Sure blir snyggare men RTX 2080 kom för 5 år sedan och går fortfarande inte att använda RT fullt ut utan att fuska med någon form av uppskalning som i sin tur skapar grafikbuggar och artifakter.

Sure vissa spel funkar, men kolla på cyberpunk, allt maxat i 1440p och man får runt 80 fps med ett 4090! MEN 4090 är ett grafikkort för över 20 000k så 4k är lite mer troligt att man vill köra i och då orkar kortet inte ens köra spelet över 60 fps utan att fuska med någon form av uppskalning.

Vem vet, kommer säkert med tiden men ray tracing kommer inte vara en grej förns det körs utan uppskalning och minst 60 fps på grafikkort i mellan segmentet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vem vet, kommer säkert med tiden men ray tracing kommer inte vara en grej förns det körs utan uppskalning och minst 60 fps på grafikkort i mellan segmentet.

Ray tracing är ju vad det är så att säga, så det kommer inte funka i realtid i spel inom en överskådlig framtid.

Vill man vara lite cynisk så skulle man ju nästan kunna gissa att Nvidia kör hela AI-grejen för att den ray tracing som dom lovade med RTX inte levererar.

Lite som lex Elon, kan du inte leverera dom självkörande bilar du har lovat i snart 10 år, lova dom något nytt coolt som kommer om 5 år.

Kan det funka att med hjälp av ML fuska sig till ett okej resultat? Kanske, men det är bra om man kommer ihåg att RT kom just för att den typen av "fusk" sällan blev bra.

Permalänk
Medlem

Uppskalning och AI är inte fusk i Raytracing,
simulering ovan kan ju skicka iväg massor med strålar per pixel bara för att hitta den som ger effekt just där, och du har 4k pixlar.

De-noising är grundläggande för att RT ska vara praktiskt möjligt då du slumpar ut bara en handfull rt-strålar per pixel och får en grynig bild som efterbearbetas.

Detta visar att du med AI kan gå ner till säkert 0.01 RT strålar per pixel och återskapa en bild,
eller med andra ord låta de-noising algoritmen sköta uppskalningen.

Men visst, troligen lägger nvidia dlss på detta så man får uppskalning på uppskalning och frame insertion på det...

Men nvidia har nog inte ensamrätt, alla patent på "existerande teknik x, fast med AI" är väl tagna vid det här laget - det svåra är att träna upp det så att det fungerar.