Tja. Jobbar som mättekniker och har ett datorintresse. Jag skulle säga att vilken laptop som helst funkar för det ni ska göra i skolan, att du laggar lite när du ska skruva på modellen osv så vidare är ingen stor grej eftersom du bara kommer hålla på ett kort tag med det + att du lever på CSN(hoppas skolan har licens) Ni kommer bara lära er vad datorscanning är. Ni kanske kommer öppna några filer för att kunna analysera och skruva runt typ,
Kanske gå ut några dagar och skanna in något med instrument och sen lägga in i datorn för att titta hur det blev,
Ni kommer säkert också hålla på med CAD program generellt en hel del typ topocad eller SBG-geo, Öppna ritningar/kartor i pdf läsare, GISprogram typ arcmap kanske,
Du kommer säkert skriva och ladda upp saker på onedrive/dropbox och kanske eventuellt sitta på teams/discord med klasskamrater inför tentor och skriva saker i word eller wordpad.
Det som kräver mest kräm är just punktmolnet från datorscanning. Som sagt att det tar en extra stund att för datorn kommer inte vara värt att investera i någon superdator för dig. Just scanning och "mängda" som det i slang kallas brukar man börja med efter några år av arbetserfarenhet, Får du chansen så hoppa på det tåget direkt, kommer öka din lön och du kommer vara mer eftertraktad på jobbmarknaden.
Välj något du tycker du kan ha användning för privat och inte bara för skolan, Datorn du postade har gott och väll speccsen men det är windows 10, vilket jag hade undvikt personligen men visst den funkar säkert men programmen jag listade kanske helst vill att du har windows 11 jag vet inte faktiskt men om skolan säger att det är OK så får man ju lita på det kanske.
Det är inga super krävande speccs dem listade direkt så det går säkert hitta någon windows 11 med liknande prestanda som du länkade, det är ju också så att om det kanske är en dator du vill ha ett tag, Netonet är bra, Webbhallen är bra, dustin funkar också, finns fler hemsidor.
Min YH som jag gick hade datorer på plats redan men jag kanske var riktigt lyckligt lottad.