PCIe gen. 5.0 slots; Bara för R7 eller även för R5?

Permalänk
Medlem

PCIe gen. 5.0 slots; Bara för R7 eller även för R5?

Hallå!

Funderar på att bygga en AMD gaming PC, (bildlänk):
https://www.webhallen.com/api/cart-img/361511,321156x5,352278...!

Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att uppgradera till ett PCIe gen. 5.0 GPU och/ eller M.2 i framtiden men på Asus hemsida så skriver dem, som jag uppfattar det, att bara Ryzen 7 processorer stöttar denna typ av expansion slot:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Så min fråga är: Är PCIe gen. 5.0 GPU och M.2 slots enbart fullt kompatibla med Ryzen 7 processorer eller är dem även fullt kompatibla med Ryzen 5 7600?

Permalänk
Medlem

Alla nuvarande processorer från Ryzen 7000-serien skall stödja PCI-E 5.0, vilket åtminstone för närvarande är ekvivalent med alla processorer för Socket AM5.

Det går för övrigt utmärkt att använda ett grafikkort som stöder PCI-E 5.0 i en PCI-E 4.0 expansions slot, allt som händer är att det kör i 4.0 hastighet i stället för 5.0 hastigheter. För de flesta grafikkort kommer skillnaden inte att vara märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Alla nuvarande processorer från Ryzen 7000-serien skall stödja PCI-E 5.0, vilket åtminstone för närvarande är ekvivalent med alla processorer för Socket AM5.

Det går för övrigt utmärkt att använda ett grafikkort som stöder PCI-E 5.0 i en PCI-E 4.0 expansions slot, allt som händer är att det kör i 4.0 hastighet i stället för 5.0 hastigheter. För de flesta grafikkort kommer skillnaden inte att vara märkbar.

Hmm, för det är just Ryzen 5 (7600) som jag undrar kring, om den har full support för PCIe 5.0, då det är den jag planerar att köpa.

Jo men känner att jag gärna vill bygga en framtidssäker PC, så att man möjligtvis kan uppgradera till ett PCIe 5.0-grafikkort i framtiden och samtidigt kunna utnyttja det till fullo

Update: Blandade ihop Ryzen 7000-serien med Ryzen 7, förstår dig nu, tack!😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggo:

Hallå!

Funderar på att bygga en AMD gaming PC, (bildlänk):
https://www.webhallen.com/api/cart-img/361511,321156x5,352278...!

Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att uppgradera till ett PCIe gen. 5.0 GPU och/ eller M.2 i framtiden men på Asus hemsida så skriver dem, som jag uppfattar det, att bara Ryzen 7 processorer stöttar denna typ av expansion slot:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Så min fråga är: Är PCIe gen. 5.0 GPU och M.2 slots enbart fullt kompatibla med Ryzen 7 processorer eller är dem även fullt kompatibla med Ryzen 5 7600?

Vad specifikt är det Asus skriver som du tolkar så? Jag tittar på sidan du länkar och ser inte ett ord om Ryzen 7 kontra Ryzen 5 eller liknande.

På AM5-plattformen är det (åtminstone såvitt jag vet) moderkortets chipset som avgör om du får ut PCIe 4.0 eller PCIe 5.0 i x16-kortplatsen (det senare kräver någon av "extreme"-varianterna), detta oavsett processor.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad specifikt är det Asus skriver som du tolkar så? Jag tittar på sidan du länkar och ser inte ett ord om Ryzen 7 kontra Ryzen 5 eller liknande.

På AM5-plattformen är det (åtminstone såvitt jag vet) moderkortets chipset som avgör om du får ut PCIe 4.0 eller PCIe 5.0 i x16-kortplatsen (det senare kräver någon av "extreme"-varianterna), detta oavsett processor.
<Uppladdad bildlänk>

Du har helt rätt, jag misstolkade "AMD Ryzen™ 7000 Series Desktop Processors" som Ryzen 7-processorer haha, tack!

Aah, ok! Kollar vidare på det! Har nyss fått tillbaka mitt intresse för datorer, så är lite förvirrad kring det mesta just nu😅