Begagnatmarknad för digitala spel hos AMD-stödda Robot Cache

Permalänk
Medlem

Bättre än de 25kr man fick per spel från Gamestop. 🙃

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Spel på steam sänker inte sina priser ändå på ett "naturligt" sätt. Total war warhammer 1 från 2016 kostar fortfarande 50€ utan sale, och även på en sale ligger det på 50€ för vad som skulle vara "GOTY-edition" (med alla dlc). Om det sålts fysiskt borde det kosta 30€ max med alla DLC inkluderat. Elden ring har varit ute ett tag nu men kostar lika mycket på Steam som fysiskt. Reor är hur företag säljer ett spel för lägre utan att sänka "värdet" på spelet, tiden då steam-sales var värt något is long gone.

Ja men vad det kostar fysiskt är helt ointressant.
Finns massvis med bra spel med rejäl rea just nu, men så kanske inte hade varit fallet om det funnits en beg-marknad där priserna alltid legat ~80% av nypris.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Undrar om spel som blivit 'borttagna'/ej går att köpa längre, men ladda hem om man köpte de en gång när det begav sig får någon form av samlarvärde Dealen kan ju göras delvis utanför på reddit eller annat forum.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Undrar hur det funkar om man skänker spel?
Tex dubletter eller spel man vet man inte är intresserad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Underhållning i 2-3 veckor för 100 kr är rätt billigt.. I slutänden är det som sagt bättre än inget, du är inte tvingad att sälja nåt tycker detta är ett bra alternativ. Som sagt går ju inte sälja annars utan att sälja alla spel.. / hela kontot.. Visst du kan välja att ha kvar spelet. Om du kunde ta 500kr och få 400kr och för det hade utvecklarna helt enekelt förlorat förmycket intäckter framförallt på singleplayer spel. Vänner köper 1 kopia och låter spelet gå genom stegen etc..

Hur menar du nu? Utvecklaren förlorar inte en spänn på att bara ta en liten procentandel när du säljer spelet vidare för den person som köper det hade inte köpt det från butik så utvecklaren tjänar istället på det då de kan dubbeldippa försäljningen flera gånger. Det kommer också öka livslängden på varje försäljning eftersom fler är benägna att sälja det vidare till andra som aldrig skulle köpt spelet annars och tillverkaren får en liten del varje gång.

Är avgiften för hög, som det nu låter som att den är med 75% av vinsten så kommer många istället bara köpa spelet fysiskt för att kunna sälja det vidare och få hela vinsten(då man själv äger spelet och gör precis vad man vill med det) eller helt strunta i och sälja det för det inte är värt besväret när det från användarens perspektiv känns som man "tappar/förlorar" 75% och då får utvecklaren istället ingenting extra, alternativt inte köpa spelet öht. eller vänta flera år på prissänkningar och rabatter när det kostar för mycket och man inte kan få tillbaka majoriteten av utgiften när man spelar färdigt.

Visst kommer det finnas en liten klick som nyttjar detta men jag tror den är försvinnande liten, läser man bara här så vill folk bli av med gamla skräp spel som fyller biblioteket men frågan är ju då, vem kommer vilja köpa dem? Tror efterfrågan kommer vara mycket högre än utbudet, många som vill ha nya spel billigare men inte så många som vill sälja ett helt nytt spel för en struntsumma när man ser att det går att få nästintill fullpris om spelet är fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur menar du nu? Utvecklaren förlorar inte en spänn på att bara ta en liten procentandel när du säljer spelet vidare för den person som köper det hade inte köpt det från butik så utvecklaren tjänar istället på det då de kan dubbeldippa försäljningen flera gånger. Det kommer också öka livslängden på varje försäljning eftersom fler är benägna att sälja det vidare till andra som aldrig skulle köpt spelet annars och tillverkaren får en liten del varje gång.

Är avgiften för hög, som det nu låter som att den är med 75% av vinsten så kommer många istället bara köpa spelet fysiskt för att kunna sälja det vidare och få hela vinsten(då man själv äger spelet och gör precis vad man vill med det) eller helt strunta i och sälja det för det inte är värt besväret när det från användarens perspektiv känns som man "tappar/förlorar" 75% och då får utvecklaren istället ingenting extra, alternativt inte köpa spelet öht. eller vänta flera år på prissänkningar och rabatter när det kostar för mycket och man inte kan få tillbaka majoriteten av utgiften när man spelar färdigt.

De förlorar på det, om detta system är för attraktivt förlorar de helt enkelt rena sales då folk istället säljer spelet vidare och folk väntar med eget köp tills 2nd hand finns tillgänglig, Singleplayer spel kommer helt enkelt sälja mindre vid launch. Nu är ju folk illa tvunga att köpa det själva om de är sugna.

Gällande fysisk kopia är det flesta spelen idag bunda till konton osv.. Du kan inte sälja dem vidare. Dessutom ska du posta, lägga tid på att sälja mm. I slutänden har du inte fått mycket mer än vad du får här när du väl kan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag sitter som många andra här i tråden och funderar på hur Robot Cache lyckats sälja in det här... till samtliga parter.

Utvecklarna vill ha in pengar på alla sätt de kan. Om spelaren kan köpa ett spel idag för 600 kr och inte kan sälja det vidare, så kostade det 600kr för den spelaren. Det gör att många av oss väntar på en rea, där det är 25% rabatt (eller vad det nu kan vara på första rean). Detta är inte bra för företagen - de vill ha in sina pengar så snart som möjligt. Om de nu låter denna första spelare sälja det vidare och få tillbaka 25%, så är det för den spelaren som att de väntade på en rea och köpte spelet för 25% rabatt. Den som köper det begagnat betalar fullpris, men utvecklaren får nu bara in 70% - mer eller mindre vad de hade fått in på ett spel på första rean. Den som förlorar här är spelaren som köper begagnat, eftersom de får betala fullt pris istället för ett reapris. Tanken här är då att spelet behåller sitt ursprungliga pris längre.

Ändrar utgivaren inte på priset så är vinsten i så fall att de belönar sin bästa kunder - de som köper direkt och hjälper upp kvartalsrapporten. Mer sannolikt är att de istället höjer priset till 750kr, så att den första spelaren betalar lika mycket som de alltid gjort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Intressant idé.
Spel på PC är redan för billiga och utsatta för illegalt köpta nycklar och piratversioner.
Digitala konsolversioner för ockerpris och investerare är det som drar in pengarna och gör spelen möjliga att se dagens ljus.

Det behövs ett mellanting. Och blockchain som används till försäljning av digitala spel känns spontant som en bra idé.
Gäller bara att finjustera det hela.