Permalänk
Medlem

radeon 9900? när?

Sökte efter trådar om 9900, men fick inte svar på min fråga.

Någon som vet ungefär när den kommer?
Innan eller efter nyår? Eller kanske tidigare

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att det ska komma?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Hörde att det skulle komma i oktober.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Vem har sagt att det ska komma?

Många. Du måste ju hålla dig uppdaterad ffs!

Permalänk
Medlem

Vissa rykten säger tom att 9900 ska börja skeppas i september... Men som det mesta på internet och framtida grejer så är det mycke rykten och lite fakta

Permalänk
Medlem

Radeon 9900 Pro lär bli R360, vilket jag har för mig ska komma i november. Men detta kort är nog inte något o vänta på, då det lär bli liten prestanda ökning bara för att stjäla tronen tillbaka (något de inte behöver göra). Jag hade hellre väntat på R420, codename Loke då det är ett helt nytt chip, och där kan man vänta sig stor prestanda ökning

http://www.theinquirer.net/?article=9672

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

...Vilket kort ska 9900konkurera med? ..9800 har ungefär samma klass om nVidias 5900 ..

undra om nVidia kommer med ett till kort ?

Visa signatur

EPoX nFORCE2 8-RDA+, AMD AthlonXP 2700+, 2X256 @ 512MB DDR PC3200, Connect3D Radeon 9500np, Maxtor plus9 120gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaGo
...Vilket kort ska 9900konkurera med? ..9800 har ungefär samma klass om nVidias 5900 ..

undra om nVidia kommer med ett till kort ?

nv40

Permalänk
Medlem

Har hört att det ska komma i samband med lanseringen av HL2. HL2 ska enligt ryktena ingå i kortköpet.

Permalänk

Rykterna sa ett tag också att HL2 skulle bli nvidia only;)
Men då skulle ju valve sänka sig själv haha.

Som många säger, vänta tills det nya chippet kommer istället. 9900 kommer ju fortfarande gå på en 0,15 micron. Nästa blir 0,13 och en mycket större prestandaökning kan man nog vänta sig.
Annars så kommer väl priset på 9800Pro att sjunka en hel del när 9900 kommer, så kanske köp ett sånt och överklocka:)

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Rykterna sa ett tag också att HL2 skulle bli nvidia only;)

Visserligen, men senaste techdemot som flyger omkring på internet (de där beryktade hl2-filerna) så säger Valve att hl2 kommer att spelas "in all its glory" (parafras) med ett ATI 9800Pro.

Men du kanske var ironisk, vad vet jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaGo
...Vilket kort ska 9900konkurera med? ..9800 har ungefär samma klass om nVidias 5900 ..

undra om nVidia kommer med ett till kort ?

Ryktena säger att nVidia har ett kort kallat NV38 på gång som skall konkurera med R360. Det låter mycket troligt tycker jag eftersom NV40/R420 sägs komma först i början av nästa år. Varken R360 eller NV38 lär ju vara något speciellt dock, bara lite högre hastigheter men inga direkta nyheter...ganska ointressant. Ser dock fram mot NV40/R420 som är nästa generations kort med helt nya arkitekturer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr Ormberg
Visserligen, men senaste techdemot som flyger omkring på internet (de där beryktade hl2-filerna) så säger Valve att hl2 kommer att spelas "in all its glory" (parafras) med ett ATI 9800Pro.

Men du kanske var ironisk, vad vet jag

Jo, en smula ironi hehe.
Ett sånt pass stort spel som HL2 kommer bli, skulle valv gå och göra ett sånt spel ett only kort, så skulle dom ju vara blåsta.
Alla företagare strävar ju efter en sak och det är pengar.
Dom vill ju tjäna så mycket så möjligt.

Nåja, HL2 komme rju iaf skjutas upp eftersom dom vill se vad Doom3 gänget ska hitta på för att göra något bättre hehe.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Kan bli ganska intressant nästa år. Nvidia kommer att utveckla och förfina 0.13u arkitekturen och förmodligen utveckla nya AA och AF metoder.
ATI ska ta klivet 'ner' till 0.13u vilket stort sett nästan alltid innebär vissa komplikationer (Intel, AMD, Nvidia, alla hade de problem till en början men sen när dom fick ordning på det, då ökade prestandan avsevärt). Jag säger inte att ATI kommer ha samma problem med övergången till 0.13u eftersom den tekniken är mycket mer mogen och de har redan 9600 serien som är baserat på 0.13. Men vad man ska tänka på är att dom är nästan ett år efter Nvidia att ta det steget vilket är till Nvidias fördel. Jag tror att den 0.13 arkitektur som Nvidia nu har kommit igång med kommer ligga som grund för stort sett alla deras grafikkort framtill kanske Q4 2004/Q1 2005.
Jag tror att anledningen till att Nvidia's drivrutiner inte 'varit sig själva' det senaste halvåret är att allt för mycket tid och energi har gått åt till övergången till 0.13. Nu när steget är taget kan vi nog se fram emot drivrutiner av den klass vi är vana att se.

Blev väldigt OT men skit samma

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

Nån som vet nåt mer om när det kan tänkas dyka upp nåt nytt ifrån ATI. Jag hoppas på sänkta priser på 9800 pro

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Kan bli ganska intressant nästa år. Nvidia kommer att utveckla och förfina 0.13u arkitekturen och förmodligen utveckla nya AA och AF metoder.
ATI ska ta klivet 'ner' till 0.13u vilket stort sett nästan alltid innebär vissa komplikationer (Intel, AMD, Nvidia, alla hade de problem till en början men sen när dom fick ordning på det, då ökade prestandan avsevärt). Jag säger inte att ATI kommer ha samma problem med övergången till 0.13u eftersom den tekniken är mycket mer mogen och de har redan 9600 serien som är baserat på 0.13. Men vad man ska tänka på är att dom är nästan ett år efter Nvidia att ta det steget vilket är till Nvidias fördel. Jag tror att den 0.13 arkitektur som Nvidia nu har kommit igång med kommer ligga som grund för stort sett alla deras grafikkort framtill kanske Q4 2004/Q1 2005.
Jag tror att anledningen till att Nvidia's drivrutiner inte 'varit sig själva' det senaste halvåret är att allt för mycket tid och energi har gått åt till övergången till 0.13. Nu när steget är taget kan vi nog se fram emot drivrutiner av den klass vi är vana att se.

Blev väldigt OT men skit samma

Hmm... eftersom varken nvidia eller ati tillverkar sina chips själva (till skillnad från intel/amd och delvis använder sammma tillverkare) förstår jag inte vad 0.13u tekninken ska ha för betydelse, den är förövrigt rätt beprövad vid det här laget och ska inte innebära några problem alls när det är dags för nv40/r420.

Det är heller inget större fel på nvidias drivrutiner, nvidia har bara problem med dx9 2.0 shaders och det beror helt enkelt på att hårdvaran inte är gjord för dx9, vilket för med sig att dom skulle va bra dumma om dom baserar nv40 på fx serien, så det blir förhoppningsvis en helt ny arkitektur.
Man kan ju hoppas på att dom lyckas bättre nästa gång, bättre konkurens = bättre pris/prestanda för oss