Permalänk
Medlem

Får inte in 4:an (TV4)

Min mamma flyttade nyligen till ett äldreboende. Med sig i flytten hade hon en tv inköpt hösten 2021 som om jag förstått saken rätt är digital eftersom att orsaken att den köptes var att Comhem ändrade sändningsteknik i huset där mamma bodde och hennes gamla tv inte fungerade med den nya tekniken. Mamma är nöjd med att bara titta på marksända kanalerna (svt+4:an). Problemet är bara att det inte går att få in fyran på tv:n som mamma hade med sig i flytten. Nu har hennes gode man köpt en ny tv men det går tydligen inte att få in 4:an på den heller. Nu undrar jag dels över om hur stor är sannolikheten att problemet beror på tv:n som mamma hade med sig? Och framförallt vad behöver göras för att mamma ska kunna se 4:an. Äldreboendet ligger i en äldre fastighet och tv:n är ansluten till antennen som sitter i väggen, antennsladden är försedd med någon slags dosa. Eftersom att jag bor i Stockholm och mamma i Umeå försöker jag lösa det hela på distans.

Permalänk
Medlem

Vadå, kan hon inte se kanal 4, men övriga funkar?

Har hon en ny TV borde den gissningsvis vara DVB-T2/C2-kompatibel, och då ska det räcka med en antennkabel från uttag till vägg för att se samtliga (gratis)kanaler via marknätet. Om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Menar du att det borde räcka med att köpa en antennkabel till tv:n som köptes 2021? Och vad är det för kabel som ska köpas in? Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺

Svaren på de här frågorna ligger väldigt sällan i TV:n utan i vad just den fastigheten använder för system. TV:ns roll är rätt enkel och den har vad den har i form av TV-mottagare. Det är egentligen inte så mycket som ändras. Typiskt med digital-TV är ungefär 10-åriga intervall på den utvecklingen. Så en TV från exempelvis 2011 och äldre kan ha problem med moderna lösningar vilket då kan kräva en box för en så pass gammal TV. Men en från 2021 ska inte på något sätt vara för gammal. Om du ni inte var en riktigt usel produkt då. För det förekommer ju också.

Du måste alltså ta reda på vad som gäller för just den fastigheten och där ligger alla svar. Det kan vara en lösning som kräver en specifik box. Eller en specifik CA-modul. Eller något helt annat. Det kan bara operatören svara på, men räkna inte med att operatörens personal är kunnig i att svara.

Denna information kan vara svår att få tag på för den är sällan utformad i klartext. Comhem/tele2 och majoriteten andra är organisationer utformade för att sälja abonnemang. De vill sälja en tjänst. Så när man kontaktar dem är de superglada på dina 349 kr/mån i 24 mån i något "paket". Fast de du möter i telefon kan inte förklara vad som krävs rent tekniskt. De kan rent av sälja på något som inte ens fungerar i den fastigheten.

Thats it. Ring och tjata. Vad är det som används i just den fastigheten? Ofta är det för SVT+TV4 något slags avtalat basutbud. Men det kan kräva att du köper något likt en CA-modul. Kanske till och med är analog mottagning fortfarande.

Permalänk
Medlem

Som i så många trådar, kan vi få veta modellnumren på gamla respektive nya TVn?
Har du pratat med äldreboendet om vad de har för TV-system i vägguttaget, kan ju vara något annat än "vanlig antenn".
Har äldreboendet någon förstärkare i sitt antennsystem? Stjärnnät eller samma kabel till flera lägenheter. Är sista uttaget korrekt terminerat. (Två uttag i mammas rum, respektive sista uttaget i sista lägenheten?)
Har man provat TVn hos någon granne där TV4 fungerar? Uttaget kanske fungerar dålligt.

Att göra en återställning på TVn och låta "välkommen"-konfigureringen göra sina magiska saker borde rimligen hitta 1+2+4+Barn+Kunskap. Hur är det med Barn och Kunskapskanalen?

En annan sak att kolla är att se vilken mast antennen är riktad till, gå sedan till frekvenslistan för den masten och knappa in TV4 uppgifterna manuellt. https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är rätt ovanligt, om inte sällsynt, att fastigheter i Sthlm:s storstadsområde saknar något form av kabelnät. Centrala delar är för tätbebyggda för tillförlitlig marksänd mottagning och för att en inomhusantenn ska fungera särskilt bra. Men det kan fortfarande vara så att just den fastigheten distribuerar via DVB-T i kabelnätet istället för DVB-C och det finns garanterat fastigheter som fortfarande bara har en analog distribution.

TV:n klarar allt det där, särskilt som den är från 2021 och nyare samt från etablerade märken. Så knepet är att lista ut vilket som gäller för den specifika fastigheten. TS nämner Comhem och de ägs numera av Tele2 som köper upp driften på olika fasighetsnät här och där som alla kan ha olika lösningar.

TV:n är bara problemet om man köper något riktigt uselt. Eller kör något som är för gammalt.

Permalänk

I Umeå om det är kommunens äldre boende(?) så har man med få undantag i Umeå detta utbudet Bostadens TV nät
I såfall är det konstigt, i samma vägg uttag får man analogt nät, markbunden Terracom digital nät, samt digital kabel tv från Sappa som Bostaden har avtal med (ingår via hyran).

Som om så är fallet ska en hyfsat modärn TV via sin kanal sökning hitta tre TV4 utsändningar. Men kanske inte Bostadens nät...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Varje TV fungerar olika i hur de söker. Är man inte medveten som skillnaderna mellan att söka med DVB-C, DVB-T och analogt (samt DVB-S i en del fall) är det lätt hänt att man söker på fel och bara får upp delar av utbudet.

För övrigt rätt fascinerande hur man lyckats göra linjär-TV så totalt FUBAR i dagens läge.

Permalänk
Skrivet av Marial:

Nu undrar jag dels över om hur stor är sannolikheten att problemet beror på tv:n som mamma hade med sig?

Obefintlig

Skrivet av Marial:

Och framförallt vad behöver göras för att mamma ska kunna se 4:an.

Nya tv är väldigt mecka att ställa in, jag kämpade med en ny Samsung som jag köpte till min mor. Skämdes för det tog så länge att få kanalerna...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Det är ingen vidaresändningsplikt på TV4 i kabeltv-nät. Fråga fastighetsägaren vad som gäller.

Det kan alltså vara så att abonnemang behövs för fler kanaler än SVTs. Abonnemanget (där grundutbudet och TV4 ingår) kan vara kostnadsfritt. Kan vara tänkt att man måste gå över fibern. Kan också vara att man behöver ändra från analog till DVB-C t.ex.

En TV från mitten av 2020 ska inte ha något problem med DVB-T2 och DVB-C.

Kort och gott fråga fastighetsägaren.

@Laxpudding: Är nog inte så svårt att göra det fubar då TV-bolagen också måste vilja sända. Nu menade du på mottagarsidan, men varför skulle någon göra det bra på sändarsidan i alla olika lösningar som finns om innehållet också håller på att lämna. De som sänder börjar ju tycka det är enklare att folk kör Apple TV och dylikt.

Permalänk
Medlem

Verkar råda konsensus om att felet förmodligen inte ligger i tv:n från 2021 utan att det är kontakta hyresvärden för att få mer info om vilken sändningsteknik som bör bli nästa steg.
@mc68000 befinner mig tyvärr inte i Umeå så lite svårt att kolla efter modellbeteckning osv. Stort tack till dig och wilsontaylor, laxpudding Blaskanal och Petterk. Kommer förmodligen med nytt inlägg när jag tagit reda på mer-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Verkar råda konsensus om att felet förmodligen inte ligger i tv:n från 2021 utan att det är kontakta hyresvärden för att få mer info om vilken sändningsteknik som bör bli nästa steg.
@mc68000 befinner mig tyvärr inte i Umeå så lite svårt att kolla efter modellbeteckning osv. Stort tack till dig och wilsontaylor, laxpudding Blaskanal och Petterk. Kommer förmodligen med nytt inlägg när jag tagit reda på mer-

Jag har (via ett serviceföretag jag extraknäckt på) haft 2-3 besök till "Dragonens Äldrecenter" med liknande ärenden (vissa kanaler / alla kanaler saknas), men det har varit felaktiga sökningar eller buggar i mjukvaran på TV apparaterna.
Har du hört med personalen om 4'an fungerar hos grannarna?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

antennsladden är försedd med någon slags dosa

Frågan är vad det är för dosa?

Jag skulle nog tagit hjälp av en lokal radio o tv butik med installationshjälp. De har lokalkännedom om utbudet i staden och kan ställa in de rätt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Svaren på de här frågorna ligger väldigt sällan i TV:n utan i vad just den fastigheten använder för system. TV:ns roll är rätt enkel och den har vad den har i form av TV-mottagare. Det är egentligen inte så mycket som ändras. Typiskt med digital-TV är ungefär 10-åriga intervall på den utvecklingen. Så en TV från exempelvis 2011 och äldre kan ha problem med moderna lösningar vilket då kan kräva en box för en så pass gammal TV. Men en från 2021 ska inte på något sätt vara för gammal. Om du ni inte var en riktigt usel produkt då. För det förekommer ju också.

Du måste alltså ta reda på vad som gäller för just den fastigheten och där ligger alla svar. Det kan vara en lösning som kräver en specifik box. Eller en specifik CA-modul. Eller något helt annat. Det kan bara operatören svara på, men räkna inte med att operatörens personal är kunnig i att svara.

Denna information kan vara svår att få tag på för den är sällan utformad i klartext. Comhem/tele2 och majoriteten andra är organisationer utformade för att sälja abonnemang. De vill sälja en tjänst. Så när man kontaktar dem är de superglada på dina 349 kr/mån i 24 mån i något "paket". Fast de du möter i telefon kan inte förklara vad som krävs rent tekniskt. De kan rent av sälja på något som inte ens fungerar i den fastigheten.

Thats it. Ring och tjata. Vad är det som används i just den fastigheten? Ofta är det för SVT+TV4 något slags avtalat basutbud. Men det kan kräva att du köper något likt en CA-modul. Kanske till och med är analog mottagning fortfarande.

Jobbade med försäljning av bredband, tv, telefoni för x-antal år sedan. Och ja exakt så här är det. När jag jobbade så kunde man fortfarande sälja ADSL(utöver fiber och kabel) och för att kunna ha tv var du tvungen att bo inom x antal meter från stationen som kopparledningen skulle kopplas till. På hemsidan kunde det stå om kunden själv sökte på sin adress: Grattis du bor bara 200m från närmsta station och du kan ha både bredband och tv då du har VDSL!! När vi sökte på adressen om nu den kunden ringde in så kunde det för oss stå att, tv kommer inte fungera då ledningarna är för gammla, dessutom kan bara DSL 2 levereras, dvs 2-6mbit. Så hade kunden beställt från hemsidan: Köp allt det kommer fungera. Våran order från Chefer och TL:S var, ne men sälj och sen får kund använda sig av ångerrätten....Så jävla äckligt och det var det som fick mig senare att bara säga upp mig o dra.

Så satans vidrigt men så vårat samhälle funkar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla TV-apparater ser olika ut i sina system för att söka efter sändningar. Vissa tillverkare är tydligare än andra med att skilja på analogt, DVB-T, DVB-C och DVB-S. Andra försöker "hjälpa" genom att skriva om detta i andra typer av termer vilket då riskerar stjälpa när TV-tillverkarens beskrivning blir missledande för den individuella situationen.

Finns många trådar om detta där någon inte finner någon eller bara några kanaler eftersom de gör en kanalsökning på fel mottagare. Vilket inte är konstigt ifall du har ett bokstavligt hål i väggen bara att det kör DVB-T och analogt. Pictogrammet för hål i väggen är TV:ns DVB-C-mottagare och du finner kanske inte en enda kanal. Pictogrammet du egentligen ska använda är den som föreställer en antenn på taket. ¯\_(ツ)_/¯

Vilket förvärras med hur det ytterligare fungerar i just den individuella fastigheten man är i. Vissa kanaler ingår, fast då bara som ett analogt utbud medan andra likt SVT kan finnas både digitalt och analogt. På det varianter som att kanalerna finns digitalt och fritt men fortfarande kräver ett CA-kort som dessutom måste vara av rätt sort eftersom det finns olika system även där. Före detta Comhems nät krävde också att man angav ytterligare siffror som nätadresser som var olika för olika städer, Umeå hade en, Stockholm en annan etc. Siffror som lättast gick att få tag på via Google eftersom Comhem dolde den informationen djupt nere i en obegriplig supportstruktur.

När man väl lyckas lista ut detta har man fortfarande problemet att det är sällan mottagarna integreras i TV:n. Har man en kanal analogt och en annan digital är det inte säkert man får till den typiska integrationen med att trycka på 1, 2, 3 och 4 och så vidare som en äldre människa kunde göra de senaste 50 åren av sina liv. Och är det möjligt, vilket faktisk är ovanligt, är det sällan enkelt att få till utan att knapra Ipren på vägen. Än mindre att man kan göra det på distans åt någon annan.

Detta är inget nytt eller okänt. Jag slutade (delvis för min egen mentala hälsas skull) utvärdera TV-mottagarena för några år sedan. Eftersom det är så sabla rörigt får leverantörerna ett starkare incitament att knåpa ihop olika tjänstepaket med olika system som integrerar till en enda specialbox+abonnemang som man kör hård marknadsföring på. Då blir de som värderar allt i pengar också lite piggare i blicken...

Separat box är irriterande nog för den som fortfarande har kognitionen kvar medan den äldre människan kanske inte alls kan hantera dubbla fjärrkontroller. Tyvärr väljer leverantörerna ofta boxar som är dåligt utformad i övrigt – vilket är förklarligt med tanke på att det är många boxar och därför många kronor. Dessa boxar har fjärrkontroller som inte alltid integrerar med TV:ns fjärrkontroll. De flesta TV-tillverkare ger idag en slags universell fjärrkontroll åtminstone på sina bättre modeller. Trots det lyckas de här boxarna ändå missa eller gröta till integrationen med exempelvis Samsung och LG:s fjärrkontroller, de tillverkare vilka tillsammans står för 50% av den globala TV-tillverkningen.

Långt rant detta.

Permalänk
Medlem

Har nu fått bekräftat att det är fel på ledningen i huset och att det bara går att få in kanal 4 i sällskapsrummet. Problemet är att mamma vill titta på 4:an på sitt rum. Kan en bordsantenn vara ett alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marial:

Har nu fått bekräftat att det är fel på ledningen i huset och att det bara går att få in kanal 4 i sällskapsrummet. Problemet är att mamma vill titta på 4:an på sitt rum. Kan en bordsantenn vara ett alternativ?

Är sändaren nära och eller är det fri sikt mot den ? I så fall ja men annars troligen inte men du får prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Har nu fått bekräftat att det är fel på ledningen i huset och att det bara går att få in kanal 4 i sällskapsrummet. Problemet är att mamma vill titta på 4:an på sitt rum. Kan en bordsantenn vara ett alternativ?

Fastighetsägaren tänker inte fixa antenn/kabelsystemet?

Har hon internet finns det flera som fixar det över ett vanligt TV-abonnemang med tillhörande box.

Det går inte att svara om bordsantenn kan vara alternativ utan att veta något om förutsättningarna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marial:

Har nu fått bekräftat att det är fel på ledningen i huset och att det bara går att få in kanal 4 i sällskapsrummet. Problemet är att mamma vill titta på 4:an på sitt rum. Kan en bordsantenn vara ett alternativ?

Vågar man föreslå att lära henne casta TV4 play till en Chromecast? 😅 Om WiFi redan finns d.v.s.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tveksamt om fastighetsägaren kommer att ordna problemet men kommer givetvis att kolla det, de kanske tycker att det är bra att det finns ett "dragplåster" i sällskapsrummet. Att lära mamma casta Tv 4 play fungerar nog tyvärr inte men bra idé annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Tveksamt om fastighetsägaren kommer att ordna problemet men kommer givetvis att kolla det, de kanske tycker att det är bra att det finns ett "dragplåster" i sällskapsrummet. Att lära mamma casta Tv 4 play fungerar nog tyvärr inte men bra idé annars.

Finns Chromecast Google TV, man installerar TV4 Play appen på Chromecasten å man slipper "stenålders casta" från mobilen. Om WiFi finns på "hemmet" förstås.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marial:

Tveksamt om fastighetsägaren kommer att ordna problemet men kommer givetvis att kolla det, de kanske tycker att det är bra att det finns ett "dragplåster" i sällskapsrummet. Att lära mamma casta Tv 4 play fungerar nog tyvärr inte men bra idé annars.

Tv4 ska finnas enligt lag om man har nån typ av kabeltvsystem, det är ok att inte erbjuda några kanaler men erbjuder man nått så gäller Radio och tvlagen som i praktiken säger att svt och tv4 måste vidaredistribueras i nätet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tv4 ska finnas enligt lag om man har nån typ av kabeltvsystem, det är ok att inte erbjuda några kanaler men erbjuder man nått så gäller Radio och tvlagen som i praktiken säger att svt och tv4 måste vidaredistribueras i nätet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Nej, kravet har tagits bort.

Du länkar själv att det enbart gäller public service.

https://www.mprt.se/sanda-och-publicera-media/For-dig-som-vil...