Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Såg denna för några år sen och vart inte särskilt imponerad, så tänkte ge den en chans igen.

nog för att det är en film och inget annat, men öppningsscenen i hangaren med alla skatter är nog bland det larvigaste och mest orealistiska jag sett i en Indy film. Föregående filmer har enligt mig inte varit den typ av filmer som kryllar av överdrivna actionscener, utan mer fokuserar på handligen. Men sättet alla missar honom samtidigt som han skuttar runt i taket, bland lådor osv är fan skrattretande dåligt gjort. Det sätter inte tonen särskilt bra för filmen hos mig.

Dold text

Tyvärr har inte omdömet ändrats nämnvärt. Handligen känns krystade minst sagt, och allt går i ett jävla tempo hela tiden. Saknat charmen från dom tidigare filmerna helt klart. Är man inte Indiana Jones fan så gör det inget om man missar denna faktiskt. Hoppas på att 5:an är bättre, det kan inte vara en alltför hög ribba att ta sig över.
Helt ärligt? En svag 4/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

John Wick: Chapter 4

6/10

Tjaa, vad ska man säga.
Filmen är vad den är, man ser den inte för "bästa skådespelar prestation".
Men sköna scener och överdrivet med våld i tid och otid.
Fortfarande underhållande om man inte tar den på för stort allvar.
Tycker nog det är den bättre av dom nu 4 filmerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avatar - The Way of Water

över förväntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Avatar - The Way of Water

över förväntan

Tyckte den var fruktansvärt långtråkig och Sully va bara sur hela filmen,samt skällde på barnen typ hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Tyckte den var fruktansvärt långtråkig och Sully va bara sur hela filmen,samt skällde på barnen typ hela tiden.

Tyckte första var sådär så jag hade inte så höga förväntningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tyckte första var sådär så jag hade inte så höga förväntningar

ok:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Butch Cassidy och Sundance Kid
Första gången jag ser denna, kultrulle?, faktiskt. Snubblade bara över den och tänkte varför inte.
Hyffsat välgjord äldre film med sin distinkta och speciella avslappnade humor får man väl ändå säga. Vart däremot lite väl larvig emellan varven, även för en äldre film tycker jag.
5.5/10
Kommer nog inte se om den.

Om det fanns något du gillade i den filmen kan jag starkt rekommendera "The Sting" (Blåsningen) med samma duo i huvudrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om det fanns något du gillade i den filmen kan jag starkt rekommendera "The Sting" (Blåsningen) med samma duo i huvudrollerna.

Tack.
Ska kolla in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Indy Jones 2. Kali-maaa! Helt klart favoriten bland filmerna, fortfarande underhållande. Två tummar upp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bad city - Japansk gangster-action. Inte så bra tyvärr. Skådespeleriet är rätt dåligt, storyn är inte särskilt intressant, fight-scenerna är patetiskt dåliga och inga karaktärer sticker ut. 5/10

Arrival - Aliens kommer hit och sprutar bläck. Och av detta lär vi oss att människan är ett dumt kreatur som kommer att vara precis så dum som vi tror om inte Aliens kommer hit. Och sprutar bläck. Väldigt bra faktiskt. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Oppenheimer

Lite för lång, speciellt den andra delen som handlar om tiden efter kriget, men i övrigt väldigt bra. 8/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

The Girl in the Spider's Web (2018)

Detta är den fjärde filmen i Millennium-serien (Femte om man räknar den engelska versionen av "Män som hatar kvinnor" / "The Girl with the Dragon Tattoo")

Den bygger också på den fjärde boken i serien, "Det som inte dödar oss".
Jag har inte läst boken men vet inte riktigt var jag ska börja...

Vad vill den här filmen vara? En noir thriller eller en Bond-film? Det är något oklart då andra halvan av filmen mer lutar åt det senare.

Som helhet är detta en usel film med gott om plot holes och andra orimligheter.

Som svensk är det också lite förvirrande (och irriterande!) att stora delar av filmen är inspelad i Tyskland som man då löst med att CGI:a in svenska skyltar på vägar och flygplatser, men inte hela vägen. Ser verkligen förjäkligt ut haha!
Se länk för exempel:
https://www.imdb.com/title/tt5177088/mediaviewer/rm1024924929...

Det finns också en scen som involverar motorcykel och is som känns allt annat än verklighetstrogen.

Skådisarna är överlag svaga, Clarie Foy är stel som Lisbeth Salander och Sverrir Gudnason känns alldeles för ung för att spela Mikael Blomkvist. Skurkarna känns även de svaga, gäsp. Den enda behållningen var nog Stephen Merchant.

Fotot är dock bra, speciellt första halvan med ett snyggt och kallt Stockholm som får spela en liten egen biroll.

Som helhet bör ni dock undvika detta som pesten. Kan inte bli mer än 3,5/10 i betyg ☠

Permalänk
Medlem

The mist - En Dimma täcker en småstad. Det finns otrevliga saker i dimman så våra huvudpersoner tar skydd i en butik. I den finns helt vanliga Trump-röstare. Filmen baseras på en berättelse av Stephen King. Med Thomas Jane. Denna filmen har världens mest deprimerande slut jag någonsin har sett så den får en extra poäng för det. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Oppenheimer

Lite för lång, speciellt den andra delen som handlar om tiden efter kriget, men i övrigt väldigt bra. 8/10p

Tycker tvärtom, hade gärna sett den 1h längre. Fanns nog mycket mer att visa.

9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

The Girl in the Spider's Web (2018)

https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/36/590x/The-Girl-in-the-Spiders-Web-reviews-Rotten-Tomatoes-Dragon-Tattoo-remake-1039888.jpg?r=1541756798407

Detta är den fjärde filmen i Millennium-serien (Femte om man räknar den engelska versionen av "Män som hatar kvinnor" / "The Girl with the Dragon Tattoo")

Den bygger också på den fjärde boken i serien, "Det som inte dödar oss".
Jag har inte läst boken men vet inte riktigt var jag ska börja...

Vad vill den här filmen vara? En noir thriller eller en Bond-film? Det är något oklart då andra halvan av filmen mer lutar åt det senare.

Som helhet är detta en usel film med gott om plot holes och andra orimligheter.

Som svensk är det också lite förvirrande (och irriterande!) att stora delar av filmen är inspelad i Tyskland som man då löst med att CGI:a in svenska skyltar på vägar och flygplatser, men inte hela vägen. Ser verkligen förjäkligt ut haha!
Se länk för exempel:
https://www.imdb.com/title/tt5177088/mediaviewer/rm1024924929...

Det finns också en scen som involverar motorcykel och is som känns allt annat än verklighetstrogen.

Skådisarna är överlag svaga, Clarie Foy är stel som Lisbeth Salander och Sverrir Gudnason känns alldeles för ung för att spela Mikael Blomkvist. Skurkarna känns även de svaga, gäsp. Den enda behållningen var nog Stephen Merchant.

Fotot är också bra, speciellt första halvan med ett snyggt och kallt Stockholm som får spela en liten egen biroll.

Som helhet bör ni dock undvika detta som pesten. Kan inte bli mer än 3,5/10 i betyg ☠

Tror Fede Alvarez fick göra den eftersom han tidigare gjorde denna nedan som fick bra kritik.

Don't Breathe (2016)
https://www.imdb.com/title/tt4160708/
En thriller om ett par lowlife kriminella som gör inbrott. Välspelad och bra regisserad. Snyggt foto också. Den har några luckor om man funderar lite för mycket.
7/10

Big spoiler!

En av luckorna är att han kidnappat den som kört på och dödat hans dotter och han bor ute i ett hus utan insyn i ett ödeområde. Polisen framställs ofta som klantig, men de brukar vara rätt bra på att spåra upp folk trots allt. Här verkar de inte alls ha kollat honom trots att han borde varit högintressant i utredning av försvinnandet. Fotnot - skurken spelas av vår bad guy från Avatarfilmerna, Stephen Lang. PS. Min favoritfilm av Alvarez är Evil Dead (2013)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Jo förvisso,klart att det va många som hjälpte till men utan dykarna så hade ju alla dött.
Kanske blir lite svårt att fokusera på flera 100 personer samtidigt i en dokumentär.

Har du ens sett filmen?
Dom brittiska dykarna gav ju upp direkt, det var dykare i denna dokumänter som puschade på och hittade vägen samt la ut rep ända fram, SEDAN kom de brittiska dykarna tillbaka och tog över när allt arbete var klart.
Att hitta vägen och lägga rep var den svåraste delen, allt annal var ju mest småsaker och glida med repet.
Att de brittiska dykarna var sjukt mediakåta och tog på sig all ära betyder inte att dom gjorde något speciellt.
Se filmen jag länkade till istället!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Three Days of the Condor (1975)
https://www.imdb.com/title/tt0073802/

A bookish CIA researcher in Manhattan finds all his co-workers dead, and must outwit those responsible until he figures out who he can really trust.

7/10

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Har du ens sett filmen?
Dom brittiska dykarna gav ju upp direkt, det var dykare i denna dokumänter som puschade på och hittade vägen samt la ut rep ända fram, SEDAN kom de brittiska dykarna tillbaka och tog över när allt arbete var klart.
Att hitta vägen och lägga rep var den svåraste delen, allt annal var ju mest småsaker och glida med repet.
Att de brittiska dykarna var sjukt mediakåta och tog på sig all ära betyder inte att dom gjorde något speciellt.
Se filmen jag länkade till istället!

Fake news

Permalänk
Medlem

They Cloned Tyrone
https://www.imdb.com/title/tt9873892/

Synopsis:
A series of eerie events thrusts an unlikely trio onto the trail of a nefarious government conspiracy in this pulpy mystery caper.

Betyg: 5/10
Jag kanske förväntade mig fel vad filmen skulle vara men den föll mig inte alls i smaken. Tror dom blandar för många genrer för att det skulle kunna bli en lyckad film. Sen drog dom verkligen upp iso-brus-filtret till max i den här filmen då det knappt är några detaljer kvar i scenerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

They Cloned Tyrone
https://www.imdb.com/title/tt9873892/

Synopsis:
A series of eerie events thrusts an unlikely trio onto the trail of a nefarious government conspiracy in this pulpy mystery caper.

Betyg: 5/10
Jag kanske förväntade mig fel vad filmen skulle vara men den föll mig inte alls i smaken. Tror dom blandar för många genrer för att det skulle kunna bli en lyckad film. Sen drog dom verkligen upp iso-brus-filtret till max i den här filmen då det knappt är några detaljer kvar i scenerna.

Ja man såg ju knappt någonting,hatar när filmer är så mörka.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ring (1998) och Ring 2 (1999)

Två ruskigt underhållande japanska skräckklassiker. Den första var verkligen banbrytande i sin genre när den släpptes och även om den andra filmen inte alls är lika vass som den första så är den värd att se för de som gillar den första. Skippa de amerikanska remake-varianterna och gå direkt på originalen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oppenheimer

IMax Göteborg

Jag skulle ge den 7/10

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För er som inte vet så är den japanska the ring en trilogi
3e delen släpptes 2000
https://m.imdb.com/title/tt0235712/

Permalänk
Medlem

Ratatouille
En av Disney mer underskattade filmer som pixar teamet ligger bakom får jag känslan av. Bra gjord och bra röstskådespelare.
7.8

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The Pale Blue Eye

"Who dunnit" med Christian Bale och Harry Melling som utspelar sig ~1850. Melling spelar en viss Edgar Allan Poe som snärjs in i ett mordmysterium som Bale anlitats för att lösa.

Snygg men rätt fattig. Regin lämnar en hel del att önska, med hål och märkliga hopp i storyn. Vill man ha något som spelas i bakgrunden medan man slöscrollar på mobilen, så fine, men vänta dig inga underverk.

5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nobody

Skön och humoristisk action i helt rätt ton.
Gillar den.

Permalänk
Medlem

The Batman (2022)

P g a att filmen var nästan tre timmar lång har det inte blivit av att jag sett filmen. Nu under semestern tog jag dock mig tid och den var faktiskt riktigt bra. Tre timmar gick snabbt!

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Nobby:

The Batman (2022)

Den här filmen har också fördelen att till skillnad mot nästan alla andra filmer så är uppföljarnas namn givna från början:

#2: The Batman Returns
#3: The Batman Forever
#4: The Batman & Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ring (1998) och Ring 2 (1999)

Två ruskigt underhållande japanska skräckklassiker. Den första var verkligen banbrytande i sin genre när den släpptes och även om den andra filmen inte alls är lika vass som den första så är den värd att se för de som gillar den första. Skippa de amerikanska remake-varianterna och gå direkt på originalen.

Det händer inte ofta men i det här fallet tycker jag den amerikanska remaken är bättre.

För några månader sedan kollade jag och tanten på alla amerikanska och alla japanska filmerna och slår man ut det över hela serien så vinner de amerikanska filmerna stort trots att det bara blir sämre för varje film.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Oppenheimer. Första Nolan filmen på länge som jag har gillat, men filmen är även för lång. En del politisk käbbel gör att man lite av längtar efter jordens undergång. Tummen upp ändock.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR