Snabbkoll: AC eller fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

I flera inlägg har jag argumenterat för att det finns utrymme mellan de två extrempunkterna:
"AC behövs inte i Sverige"
"Man måste ha AC hos mig i söderläge annars blir det över 30c inomhus".

Min poäng är inte att alternativen är bättre än AC, däremot skriver jag att den bästa lösningen är att inte släppa in värmen i bostaden till att börja med. På samma sätt som att kylskåpet fungerar bättre om man inte lämnar dörren öppen. Man behöver inte kyla bort den värme som inte finns. I slutänden är det just hur mycket insläppt värme man har som avgör behovet av AC.

Ska du argumentera för behovet, så stärker det att säga att du redan försökt minska insläppet av värmestrålning, alternativt att säga att du verkligen vill ha 100% av ljusinsläppet. Annars blir det inte mycket till argument av att AC behövs.

Det är helt okej att vilja ha 18c och 100% ljusinsläpp en solig sommadag, det är också helt okej att värdesätta bekvämligheten i att slå på ACn istället för att behöva dra för gardiner, öppna fönstret när man använder spisen och stänga av värmegolvet i badrummet. Men att ha stora fönster i söderläge är inte i sig självt ett argument för behovet av AC, lika lite som att kall svensk sommar är ett argument för motsatsen.

Jag har jobbat på kontor med stora fönster i söderläge. Trots att kontoret haft AC så har solfilm varit väldigt behagligt eftersom den minskar strålningsvärmen. Således blir man själv inte lika uppvärmd om man sitter nära ett fönster och jobbar.

På bil tycker jag det är trevligt med tonade rutor, eftersom dessa minskar strålningsvärmen. Med minskad strålningsvärme håller sig bilen svalare stillastående, går snabbare att få sval vid uppstart och den går att få ännu kallare vid färd. Min bil har glastak med fördragbar innertak, vilket agerar mörkläggnignsgardin. Trots AC brukar jag dra för innertaket när solen lyser som starkast, att sitta rakt i strålningsvärmen är inte behagligt, även med ACn inställd på low.

Nattetid vill jag ha 19 grader och på dagen max 22. Så att uppnå det är vad som skulle krävas för att jag skulle tycka att man inte behöver AC. Även om jag hade murat för mina fönster och täppt till all tilluft så hade värmen som kommer genom tak och väggar kombinerat med den värme som generas från datorer, matlagning osv värmt upp mer än så. I hus från 1800-talet läcker det också värme underifrån då det är dåligt med isolering mellan våningarna och jag har de två högsta våningarna.

Så även om jag hade gått till extremer så hade jag inte kunnat stoppa tillräckligt med värmeinsläpp, då blir AC helt enkelt nödvändig för att uppnå vad jag tycker är vettigt inomhusklimat.

Skrivet av sniglom:

Vad anser du det finns för nackdelar med att kunna dra för en ljus gardin, ha en persienn där man kan styra ljusinsläpp eller solfilm som rullgardin? Personligen tycker jag dessa är behagliga komplement när solen gassar in genom fönstret och jag göra inomhusaktiviteter. Har nog aldrig känt behovet av 100% solljus in i bostaden de soligaste sommardagarna.

Gillar inte att ha gardiner över huvud taget så håller mig till mörkläggningsgardin o sovrummet på natten och vill som sagt kunna se ut genom fönster dagtid. Tycker också det blir onödigt att sätta upp solfilm mm som man vill ta ned när det blir mörkare ute osv. Handlar om 18 fönsterglas jag skulle behöva göra det på och vissa är nästan 2 meter höga så det hade gått åt en hel del solfilm. förmodligen hade det kostat mer än jag sparat in på elen.

Skrivet av sniglom:

Kör du värmegolv sommartid?

Ja, det är både bra och rekommenderat att göra det i badrum även sommartid för att torka ut allt snabbare. Annars har man flera månader där fukten inte hinner torka upp mellan duschar. Drar såklart ned temperaturen något sommartid men badrummet är ändå relativt varmt för att få det att torka.

Skrivet av sniglom:

Jag får erkänna att jag trodde du syftade på övertryck när du skrev forcerad ventilation. Forcerat undertryck är svårare att styra, särskilt med otät brevlåda i ytterdörren. Är det så illa att du bara har tilluftventiler i söderläge?

Japp, har två våningar där all tilluft sitter på fönsterkarmarna och alla fönster är i söderläge. Fasaden är dessutom varm långt in på natten efter att ha gassat i solen hela dagen eftersom den lyser på fasaden från förmiddag tills den går ned. Dessutom är det många och stora fönster på båda våningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför sitte inne o glo på tv när man kan vara ute? Jag trodde alla fick fomo när det var gött väder ute.

Vara ute är SJUKT överskattat
Varmt, ljust och jäkligt och det är en massa insekter.
Gött väder är när det är vinter (men det får man ju knappast längre här i söder).
HATAR verkligen sommar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Så med andra ord är AC en bra investering, kommer behövas mer och mer!

Permalänk
Medlem

AC där jag sitter vid datorn, den trycker mer än mitt rum behöver så intill mitt rum har vi en vanlig golvfläkt som trycker den kylda luften in på sonens rum.

Här norrut har det inte varit jättemånga dagar med supervärme så den har mest gått på fläktfunktionen dygnet runt och trycker ut luften som finns inne. Kanske kört den med AC aktiv 4-5 dagar i sommar och då korta stunder, blir snabbt kallt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Öppna fönster + nätdörr (både IPv4 och iPv6 kompatibel)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Enbart fläkt är ungefär som 1970-talets bilar och vid heta sommrar där man vinklade den lilla fönstret vid A-stolpen för att blåsa in så mycket luft det gick av fartvinden - på den tiden accepterade man i hur det var då för det fanns inte bättre.

Idag med AC/L-L värmepump som kyla så vill man aldrig gå tillbaka till enbart fläktar igen, precis lika lite som att köpa en modern bil som inte har en (fungerande) AC...

Har gjort resan med bil utan AC, bil utan AC, bil med AC, bil utan AC igen (kvicköp från bekanta pga att föregående blev påkörd när den var parkerad) och nu bil med AC.

Perioden med bil utan AC mellan bil med AC är nog den värsta bilägarperioden jag har haft sett till värme/kyla-komfort då första bilen med AC lärde mig vad det innebar och vad jag egentligen saknat under alla åren tidigare i färd med bil under sommartid...

Permalänk
Medlem

Fläkt. AC är inget jag har lust att krångla med till en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Det beror hur varm lägenheten blir under varmperioderna - det fins en gräns där lösning med fläktar och öppna fönster inte räcker - som sommaren 2018 och då gick över gränsen för många då det blev sopslut på portabla AC och fläktar över hela landet.

När det är värmebölja i +14 dagar eller så, blir även husens inre delar väldigt varma och hjälper inte längre till att hålla lägenheterna svalare mer än kanske första knappa veckan - när det inte finns tillflykt där det är ens enstaka grader svalare som tex. i källare inne i husen så blir det snart väldigt stressande för väldigt många när det är över +30 grader C konstant dygnet runt, även utanför fönstren på natten (det enda som hände var att fukten gick upp till 100% på natten och började fukta ned allt som fans även om det vara delar av grader svalare om man hade fönstren öppna nattetid)...

Själv köpte jag portabel AC redan år 2000 just för att lägenheten jag bodde i blev väldigt varm även om det inte var så varmt utomhus då det till stor del hade väggar och fönster på södersidan - det var inte en lyx, det var en överlevnadsfaktor. Och var väldigt glad att den fortfarande fungerade om än gisten och skramlig 2018 när det inte gick att få tag på några nya portabla AC eller fläktar alls över huvud taget (inte ens personalen fick behålla sina fläktar vid kassorna i butikerna - de stals...)

Permalänk
Medlem

Så här ser min inomhustemperatur ut över året, ungefär. Utgår från normalkall vinter och normalsolig sommar. I år har det varit en ganska mulen sommar från mitten av juni, så betydligt svalare än kurvan här, med bara runt 25-27 grader i stället för runt 29-30.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag föredrar AC, men på grund av hjärtproblematiken får vi klara oss med fläkt denna säsong.

Permalänk
Medlem

Tycker det förövrigt blivit väldigt fjolligt med all panik runt AC. Feta medelsvenssons som blir svettiga av blotta tanken på +22, det är rätt patetiskt.

För den som bor i en väldigt utsatt vindsvåning där tempen aldrig dyker under 30C flera dagar/veckor i sträck, så kan jag förstå det. Men i övrigt är det mest bara fjantigt gnäll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tycker det förövrigt blivit väldigt fjolligt med all panik runt AC. Feta medelsvenssons som blir svettiga av blotta tanken på +22, det är rätt patetiskt.

För den som bor i en väldigt utsatt vindsvåning där tempen aldrig dyker under 30C flera dagar/veckor i sträck, så kan jag förstå det. Men i övrigt är det mest bara fjantigt gnäll.

Det är faktiskt ett rätt stort hälsoproblem med höga temperaturer. Högre blodtryck, förvärrade andningsproblem för vissa grupper, markant sämre sömn för många (med alla problem det medför). 22 grader är inte ett problem för de flesta, skulle jag tro. Men det är nog rätt ovanligt inomhus sommartid. Så svalt har jag aldrig haft i nån bostad under sommarmånaderna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump, nice hela året runt.
Värre var det i sista lägenheten innan man skaffade hus, längst upp med yttervägg mot 3 håll.
Hade AC men den kunde stå hela dagen och ha 20°, men när man stängde av på kvällen tog det knappt 10 minuter innan det var 30-35°.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

I år nästan ingenting varit mest kallt och regn.. Men annars AC+Fläkt på nedervåningen samt en fläkt vinklad rakt på mig i sängen på högsta hastighet. Tjejen hatar fläkten i sängen och klagar på att hon blir torr i halsen, visst första dagarna tills man vant sig sedan är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Frikyla från bergvärmepump

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Har luftvärmepump med AC och även en portabel AC. Har dock bara kört luftvärmepumpen två timmar så här långt.

Bor i hus och haft som mest 25º sen har det varit svala nätter ute.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

AC.
Det är av mindre betydelse vilket kombination av medier som värmepumpen arbetar mellan. Principen är exakt samma.

Bergkyla har ingen kompressor vilket AC har. Därför kallas det ofta frikyla, för det kostar nästan ingenting att köra. Endast förbrukning på en cirkulationspump.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Bergkyla har ingen kompressor vilket AC har. Därför kallas det ofta frikyla, för det kostar nästan ingenting att köra. Endast förbrukning på en cirkulationspump.

Ineffektivt, men visst, vill man ha det så, så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är faktiskt ett rätt stort hälsoproblem med höga temperaturer. Högre blodtryck, förvärrade andningsproblem för vissa grupper, markant sämre sömn för många (med alla problem det medför). 22 grader är inte ett problem för de flesta, skulle jag tro. Men det är nog rätt ovanligt inomhus sommartid. Så svalt har jag aldrig haft i nån bostad under sommarmånaderna.

Jag är helt ok med att låta doktor ordinera AC, om det finns underliggande hälsoproblem!

Men för majoriteten är det bara gnäll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är helt ok med att låta doktor ordinera AC, om det finns underliggande hälsoproblem!

Men för majoriteten är det bara gnäll.

Du verkar missuppfatta, förmodligen medvetet för att vara elak, men om det mot förmodan är av okunnighet, så är det jag skrev inget som bara enstaka drabbas av, utan det gäller för alla. Risken för hälsoproblem ökar för alla med högre temperatur.

Men visst, du vill nog se dig som en duktig supermänniska, så fortsätt du med det om det får dig att må bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Portabel AC och fläktar. Bor i lägenhetshus, på översta våningen och i totalt söderläge. Det blir varmt. Mycket varmt. Men flyttar till radhus om några veckor. Där tror jag det kommer vara mindre problem med värme.

Frugan är rolig för övrigt. På vintern är hon konstant inlindad i elektrisk värmefilt trots att det är 22 - 24 grader inne. Men på sommaren ... då måste ACn gå så att det hänger istappar från nästippen ungefär, annars kan man inte sova...

Edit: Hur kan ni påstå att det bara är några veckor kvar på sommaren? Det var ju maj för typ två veckor sen?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du verkar missuppfatta, förmodligen medvetet för att vara elak, men om det mot förmodan är av okunnighet, så är det jag skrev inget som bara enstaka drabbas av, utan det gäller för alla. Risken för hälsoproblem ökar för alla med högre temperatur.

Men visst, du vill nog se dig som en duktig supermänniska, så fortsätt du med det om det får dig att må bra.

På tal om att medvetet missuppfatta - jag sa aldrig att jag är en supermänniska, bara för att andra är fjantar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Edit: Hur kan ni påstå att det bara är några veckor kvar på sommaren? Det var ju maj för typ två veckor sen?

Jag är förstås färgad av var jagh bor, men jag räknar sommar från början av maj till minst mitten av september, så 6-7 veckor sommar är det allt kvar. Men jag befinner mig i Göteborg. YMMV...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tidigare fläkt; både en egen lösning med slang och rör för att suga ut den varmare luften och separat bordsfläkt.
Fungerade inte tillräckligt bra ändå trots att jag bor långt upp i norr. Funderade på att köpa ännu kraftigare fläkt till röret, men de var ju inte heller så billiga och mer tveksamt om det verkligen skulle göra skillnad.

Har ett sovrum som i bästa fall kan gå ner till 22 på vintern, kan inte ha fönster öppet i det rummet då det går en väg där det är trafik dygnet runt utanför.
På sommaren når det till runt 30 ibland, men mestadels 26-28.

Till i år tänkte jag att jag måste göra något mer.
Antingen byta rum till ett annat som är lite större och där man i högre grad kan ha fönster öppet, skaffade t o m "smart" rullgardin.
Men föredrar det mindre rummet som sovrum då det är mörkare och eftersom jag har en massa elektronik i det större rummet, som är kombinerat gästrum och datorrum.

Så jag slog till på en rejäl AC och har inte ångrat det, blir nästan för bortskämd att snabbt kunna sänka tempen.
Har tvekat då det handlar om enstaka dagar per år som den verkligen behövs, men borde köpt det för många år sen redan.
Dock har det inte varit så hemskt varmt i sommar, mest innan jag skaffade AC:n.

En kraftigare fläkt hade gått på runt 700:-, AC:n gick på strax under 7000 (årets modell av Electrolux med appstyrning). Var nog värt det ändå, kan nu få ner tempen till ca 18 i bästa fall.
Kombinerade den med en längre slang så att den räcker ut till balkongen från närliggande rum.

Köpte samtidigt fönsterkit, som jag inte behövde och för sent att returnera. Även fönsterfilm som jag inte monterat och mer oklart om jag behöver detta heller.

Permalänk
Medlem

Enligt min fru är jag en kamin(*), så enklaste sättet att hålla mitt hem (någorlunda) svalt är att jag håller mig borta.

(*) Man behöver inte frysa när man har en Olle!

Permalänk
Medlem

Att köpa en luftvärmepump för använda som AC är nog bland mina bästa köp nånsin , haft i båda mina hus , lärt mig gäller köpa med kvalite , Mitsubishi n jag har nu är ljusår före den LG jag hade som 1a pump på allt , särskilt ljudvolymen både ute och inne , kostar mer än portable men så mycket skönare för öron och plånbok i drift och effektivitet går inte jämföra iaf inte med de portabla jag har varit med om , kostade 14k efter ROT men förhoppningsvis håller det många sommrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nattetid vill jag ha 19 grader och på dagen max 22. Så att uppnå det är vad som skulle krävas för att jag skulle tycka att man inte behöver AC. Även om jag hade murat för mina fönster och täppt till all tilluft så hade värmen som kommer genom tak och väggar kombinerat med den värme som generas från datorer, matlagning osv värmt upp mer än så. I hus från 1800-talet läcker det också värme underifrån då det är dåligt med isolering mellan våningarna och jag har de två högsta våningarna.

Så även om jag hade gått till extremer så hade jag inte kunnat stoppa tillräckligt med värmeinsläpp, då blir AC helt enkelt nödvändig för att uppnå vad jag tycker är vettigt inomhusklimat.

Gillar inte att ha gardiner över huvud taget så håller mig till mörkläggningsgardin o sovrummet på natten och vill som sagt kunna se ut genom fönster dagtid. Tycker också det blir onödigt att sätta upp solfilm mm som man vill ta ned när det blir mörkare ute osv. Handlar om 18 fönsterglas jag skulle behöva göra det på och vissa är nästan 2 meter höga så det hade gått åt en hel del solfilm. förmodligen hade det kostat mer än jag sparat in på elen.

Ja, det är både bra och rekommenderat att göra det i badrum även sommartid för att torka ut allt snabbare. Annars har man flera månader där fukten inte hinner torka upp mellan duschar. Drar såklart ned temperaturen något sommartid men badrummet är ändå relativt varmt för att få det att torka.

Japp, har två våningar där all tilluft sitter på fönsterkarmarna och alla fönster är i söderläge. Fasaden är dessutom varm långt in på natten efter att ha gassat i solen hela dagen eftersom den lyser på fasaden från förmiddag tills den går ned. Dessutom är det många och stora fönster på båda våningarna.

Hej, jag hade problem med värme från stora fönster och satte upp markiser som kan justeras efter behov.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Bor i lägenhet, fönster åt bara ett håll men mestadels åt norr, vilket minskar instrålning.
Men satte upp takfläkt i sovrummet förra året, har varit guld värt visa dagar! Effektfull och tyst, allt man kan begära

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Har frikyla från bergvärmen, helt klart bäst ekonomiskt. Behöver komplettera med några fler fläktkonvektorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

<frikyla>

Skrivet av cyklonen:

Ineffektivt, men visst, vill man ha det så, så.

ineffektivt ???

det är ett dubbelt syfte - kyla där man vill ha det och att man mata ned värme i berghålet så att den startar med högre temperatur när värmeperioden börjar - dock också beroende på om hålet är tätt utan vattenrörelser eller har flöden då värmen som matas ned i sista fallet spolas väg - nackdel på sommaren då värmen som matas ned kan inte tillgodogöras senare men fördel på senvinter att hålen aldrig blir riktigt kalla...

Problemet är snarare att kylan kan börja bli lite dålig framåt hösten för hål utan vattenrörelser om dessa konvektorer har gått mycket under en varm sommar då berget kan inte absorbera hur mycket värme som helst då värmespridningen ut från hålet går bara med en viss långsam takt.