Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Satellitinternet via Elon Musks Starlink har nu blivit tillgänglig i Sverige och Clas Ohlson blir först med att sälja företagets mottagare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag slentrianhatar på Musk generellt, men detta är ju rätt coolt.

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt, men bra om man är ute på havet eller har stuga på något ställe där det är riktigt kass mottagning.
Känner några som körde med Starlink när de seglade över Atlanten och de sa att det mestadels fungerade bra.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Föräldrarna betalade för att dra fiber till stugan men även utan det hade det inte varit aktuellt för mobilt bredband som de hade innan var mycket billigare. Däremot om man bor så pass avsides att det saknas täckning för mobilt bredband så är det väl bra men kan inte vara så många som bor så i Sverige.

Men kanske det är snabbare än 4G och 5G är ju inte vanligt på landsbygden.

Enda jag hört om det är att Richard på Digital Foundry har det och han verkar nöjd med det mot vad han kunde ha innan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag noterade i mina hemtrakter följande fenomen. För vart år som går så får vi bara sämre mobiluppkoppling för samtal, detta ändå tillbaka till typ 80talet. (NMT 450 rule them all) Från runt år 2005 när vi fick 3G, så har samma fenomen visat sig med mobiluppkopplingen att den blir sämre för vart år.
Nu kommer de som precis i hela landet snart byta ut masten emot en 5G, men förväntningarna är ej höga att det blir så mycket bättre täckning.

Med detta sagt, så stort behov av bättre uppkoppling finns. Men det är inte så stort så det motiverar 680kr per månad. Speciellt inte för såna som mig som grejar med iOT och skulle vilja ha typ 100st enheter. För vid bostäderna och deras närhet, ja där har vi ju fiber.

*edit*
Många ställen på 90 talet då jag med min tegelstentunga NMT 450 telefon gjorde samtal ifrån. Där folk idag 30 år senare med deras dyra iPhone 14, Samsung S23. Saknar täckning så de endast kan använda telefonen till att skapa en brand för att kommunicera med röksignaler, då (iphone satellit fungerar väl inte i sverige idag)

Permalänk
Medlem

För alla bostäder med DSL eller fiber är det totalt onödigt men för de som inte har varken eller så är det perfekt. Då får man ju jämföra vad 4G kostar och hastighet på det kontra vad Starlink kan ge ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Känns, i alla fall för mig, som att väldigt få har anvädning av Starlink, jag kan i alla fall inte tänka mig något anvädningsområde där 4G eller 5G inte hade fungerat bättre och varit mer prisvärt.

Skicka ned till Ukraina känns som det enda jag skulle tänka mig att göra i så fall.

Permalänk
Medlem

Är ju helt klart ett alternativ till att dra sladdar eller ringa leverantör efter mera inkoppling.

Förutsatt att det klarar svenska nördars kvalitetskrav givetvis...

Testa på bara gott folk..

Visa signatur
Permalänk

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade det varit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger inte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är sateliter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

690 kr/mån var inte så blodigt ändå. Hittar dock inget om throughput? Bara om svarstider.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Finns ju egentligen bara begränsat marknadssegment för Starlink; det som inte täcks av mobildata.
Så långt ute i skogen eller havet, men bra att det finns.
Huvudkonkurenten är nog egentligen andra sateliter, men tror att de ligger långt efter vad gäller överföringshastigheter.

Permalänk
Medlem

Tycker att det kan vara ett bra alternativ där mobiltäckningen är dålig. Det finns faktiskt platser, som inte är i innersta Norrland där mobiltäckningen är riktigt kass beroende på topografi m.m. Men i övrig så kommer mobilnätet vara en bättre lösning såklart.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.
Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Om du nu inte har mobiltäckning tänker jag att Starlink kan vara ett relevant alternativ. Det är i alla fall det första scenariot jag syftar på...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade detbvarit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger unte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är satelitter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Grejen med Starlink är att det fungerar på ställen där du inte kan få 5G-täckning. Om alternativen är 690 kr för en ganska bra uppkoppling eller ingen uppkoppling alls så är ju valet ganska enkelt.

Du får också tänka på att en Starlink-terminal är betydligt större och klumpigare än ett sånt där 5G-modem, det *måste* stå utomhus, t.ex. Det är verkligen ett alternativ man tar till när det inte finns något annat bra att tillgå, dvs där befintlig mobiltäckning är marginell eller helt obefintlig.

Med tanke på vad du får så är 690 kr i månaden egentligen sanslöst billigt. Jag kommer själv inte skaffa det så jag inte har det behovet, men för den som har det så är det fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vissa nätägares månadsavgifter för fiber så är man väl snart uppe i 700 kr/mån för en 100 mbps-uppkoppling. Det börjar redan bli svårt att komma under 400 kr/mån med Zitius nät. Då kan detta vara ett alternativ. Väldigt flexibelt att kunna ta med sig uppkopplingen till sommarstugan, segelbåten, eller vad det nu än är.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Väldigt dyrt, men bra om man är ute på havet eller har stuga på något ställe där det är riktigt kass mottagning.
Känner några som körde med Starlink när de seglade över Atlanten och de sa att det mestadels fungerade bra.

De är inte godkända för rörliga installationer i grunden. Vissa får specialtillstånd, som rederier, men i grundutförandet fungerar de bara om de stannar inom samma cell (teoretiskt går det väl att åka runt med båten inom samma cell, men cellerna är små).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Det där går ju inte att få ens med vanliga abonnemang via kabel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag noterade i mina hemtrakter följande fenomen. För vart år som går så får vi bara sämre mobiluppkoppling för samtal, detta ändå tillbaka till typ 80talet. (NMT 450 rule them all) Från runt år 2005 när vi fick 3G, så har samma fenomen visat sig med mobiluppkopplingen att den blir sämre för vart år.
Nu kommer de som precis i hela landet snart byta ut masten emot en 5G, men förväntningarna är ej höga att det blir så mycket bättre täckning.

Det är ju rätt logiskt. Först smäcker de upp en ny antenn, t.ex. 3g, å det finns få användare som har 3g mobiler i området. Men allteftersom tiden går blir det fler å fler som skaffar sig sådana enheter, och antennen klarar inte av så mycket användare. Å så kommer 4g, å så 5g, å samma sak händer där. I början inte så mycket användare, men tids nog är det många.
Samma fenomen har du ju i storstäderna; när 3g/4g/5g kom så kunde man få riktigt bra hastigheter, men ganska snart trillade det ner till mer bara "ok" hastigheter (för vad standarden egentligen ska kunna leverera).

Permalänk
Medlem

Släkten har en stuga i Z-län där det inte finns 5G (eller fiber eller dsl eller några planer på det), det finns 4G i Telias nät. Obegränsad surf kostade runt det som Gorian citerar sist jag kollade, så det här skulle ju kunna vara ett alt. Inte för att jag känner en akut lust av att stödja Elon mtp hur han enligt en nylig rapport agerat för UA-militären ett par gånger under kriget (med åtkomst till Starlink)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känns som många missförstår vad detta är.

Tror man att detta ska konkurrera med ens mobilabonnemang för 99/mån som man snål-skaffat sig på nätet där man sparat surfpott genom att uppdatera appar på jobbets Wifi. Då är man ute och cyklar.

Det här är otroligt bra för de som bor på landsbygden! Där de kanske får 3 mbit i hastighet i det mobila nätet. Finns sådana ställen.

Då är 690/mån ingenting!

Ta tex vissa bönder som har instrument osv som man kan koppla till nätet, så kan detta vara en räddning!

Permalänk
Medlem

Jag håller med att denna typ av internetabonnemang är till för de som bor i vildmarken. Då spelar priset inte någon större roll. Dock är jag skeptisk om satellitmottagningen fungerar i extrem kyla. Av egen erfarenhet så är satellitmottagning känslig för skyfall och då passar det inte i områden världen med monsun-liknande väder. Det är inte att rekommendera där det passerar många tornados, men vilken "utrustning" fungerar bra där det ofta passerar tromber.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Finns ju egentligen bara begränsat marknadssegment för Starlink; det som inte täcks av mobildata.
Så långt ute i skogen eller havet, men bra att det finns.
Huvudkonkurenten är nog egentligen andra sateliter, men tror att de ligger långt efter vad gäller överföringshastigheter.

Om det vore så. Jag vet hur många ställen som helst där tiotusentals personer åker varje dag utan täckning. Problemet är att starlink av olika orsaker är en väldigt dålig lösning. Det är inget man lätt använder när man sitter i tåget, kostnaden är på tok för hög.
De flesta långt ute på landet har dessutom fiber. Jag vet folk som har dragit fiber till deras jaktstuga som staten betalade det mesta av kostnaden för.
Behovet är alltså på folks enheter utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Väldigt dyrt, men bra om man är ute på havet eller har stuga på något ställe där det är riktigt kass mottagning.
Känner några som körde med Starlink när de seglade över Atlanten och de sa att det mestadels fungerade bra.

Ser man till vad kostnaden att dra lina till något avlägset hus i Sverige så får man väl ändå säga att det är billigt? Starlink konkurrerar ju inte mot tätortsfiber direkt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker priserna är helt rimliga - detta är inte en lösning som är tänkt att vara konkurrenskraftig där bredband redan finns utbyggd.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Dock är jag skeptisk om satellitmottagningen fungerar i extrem kyla. Av egen erfarenhet så är satellitmottagning känslig för skyfall

Jag tror att folk jämför detta med mottagning från geostationära satelliter, för TV. De är 60-70 gånger längre bort från jorden, vilket ställer mycket högre krav. Starlink är 500-700 km upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Det är ju rätt logiskt. Först smäcker de upp en ny antenn, t.ex. 3g, å det finns få användare som har 3g mobiler i området. Men allteftersom tiden går blir det fler å fler som skaffar sig sådana enheter, och antennen klarar inte av så mycket användare. Å så kommer 4g, å så 5g, å samma sak händer där. I början inte så mycket användare, men tids nog är det många.
Samma fenomen har du ju i storstäderna; när 3g/4g/5g kom så kunde man få riktigt bra hastigheter, men ganska snart trillade det ner till mer bara "ok" hastigheter (för vad standarden egentligen ska kunna leverera).

Instämmer, din analys är korrekt. I mitt fall handlar det nog också om att masterna från år 2005 har fått en massa oxid och annat på sig. Mer störningar har vi också fått i luften. Mobildatatrafiken är så ibland dålig så man inte ens kan ta emot sms. Man kan tycka det är inte så farligt, men man styr mycket utrustning genom sms idag. Och sedan alla åtelkameror.

Problemet är dock att starlink inte löser problemet för de flesta som jag pratar om. Det är en lösning för bättre täckning, men tyvärr så blir lösningen för dyr, klumpig osv.

Permalänk
Medlem

Tycker det är prisvärt, nästan billigt, om man jämför med vad man får. Perfekt för ett landställe långt bort från städer med dålig mobiltäckning där man kanske bara vistas 1-3 månader om året, ingen bindningstid.

Kan man dra fiber till detta landställe för 5200kr? Ha! Knappast. Kostar +20k om det är fastland, öar ska vi inte en prata om.

Och skulle man dra fiber dit så blir det väl ett fast abbonemang för 350kr/mån. Typ 4000 kr/år i avgift.

I sådana fall är Starlink klart billigare och smidigare.

Kan också fungera som en väldigt bra backup för många datacenter, inte som primärt nätverk men som åtkomst redundans för felsökning. För ett företag är pengarna småpotatis.

Skit ni på Elon om ni vill, han är lite knäpp. Men Edison var rätt knäpp han med. Båda fick ändå bra saker gjorda.

Permalänk
Medlem

Härligt Elon Musk is the KING!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det vore så. Jag vet hur många ställen som helst där tiotusentals personer åker varje dag utan täckning. Problemet är att starlink av olika orsaker är en väldigt dålig lösning. Det är inget man lätt använder när man sitter i tåget, kostnaden är på tok för hög.
De flesta långt ute på landet har dessutom fiber. Jag vet folk som har dragit fiber till deras jaktstuga som staten betalade det mesta av kostnaden för.
Behovet är alltså på folks enheter utanför hemmet.

"Väldigt dålig lösning" är ett konstigt sätt att beskriva det. Du kan inte använda en fiberuppkoppling på tåget heller, är det då också en väldigt dålig lösning för internetuppkoppling?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

"Väldigt dålig lösning" är ett konstigt sätt att beskriva det. Du kan inte använda en fiberuppkoppling på tåget heller, är det då också en väldigt dålig lösning för internetuppkoppling?

Väldigt dålig lösningen på problemet. Jag borde ha förtydligat.

Det jag påstår är alltså ett stort behov av bättre täckning finns, väldigt sällan är starlink en bra lösning för när detta behov finns. För i bostäderna har folk ofta Fiber, i glesbygden har ofta staten bekostat den största delen av kostanden. Jag vet flera som har betalat lite över 15 000kr för att få 1km fiber dragit till bostäder som knappt duger åt grävlingar och de själva aldrig är i, resten av grävkostnaden stod fiberföreringen för som staten subventionerade.
Husägarens tanke är att i framtiden kanske ett hus byggs där, och 15 000kr för 1km fiber var så billigt så de var tvungna att slå till.