Hemliga funktioner i Windows 11 blir tillgängliga med läckt verktyg

Permalänk
Melding Plague

Hemliga funktioner i Windows 11 blir tillgängliga med läckt verktyg

Microsoft själva har råkat läcka internt verktyg som kan användas av ovana användare för att göra sin dator obrukbar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka hemliga funktioner är det frågan om?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Frågade ChatGPT vad den tycker om nyheten.

”Microsoft verkar ha lyckats släppa sin egen verktygslucka till allmänheten – Stagingtool, för när du behöver göra din dator oanvändbar av misstag. Bra jobbat! 👏”

Själv är jag inte lika oroad, vanliga kommandotolken, powershell, registereditorn osv kan göra lika och större skada om man inte vet vad man gör.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att installera Windows 11....

Permalänk
Medlem

Så oroligheten är att folk ska göra sin dator obrukbar? Samma folk som aktivt har letat upp ett nichverktyg på gömda ställen på nätet och garanterat vet exakt vad de laddat ner?

Ja du, det är "säkert" det som de är oroliga för.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Det finns en farlig grupp användare som inte bör få tag i sådant här.
De som tror sig kunna saker och ting, men av någon underlig anledning aldrig ens är i närheten av ett jobb som har hand om IT-drift.
De tror att behärskar man en hemmamiljö på en nivå som är ganska skaplig så går den att överföra rakt av på en företagsmiljö.
Exempelvis. Hemma bytte jag dns och det fungerade mycket bättre. Vi gör samma på jobbedatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns en farlig grupp användare som inte bör få tag i sådant här.
De som tror sig kunna saker och ting, men av någon underlig anledning aldrig ens är i närheten av ett jobb som har hand om IT-drift.
De tror att behärskar man en hemmamiljö på en nivå som är ganska skaplig så går den att överföra rakt av på en företagsmiljö.
Exempelvis. Hemma bytte jag dns och det fungerade mycket bättre. Vi gör samma på jobbedatorn.

Hur ska vi kategorisera dem som driftar IT-miljön på den arbetsplats där man själv kan byta DNS på sin dator?

Permalänk
Medlem

Jag har använt ViveTool och Mach2 tidigare för att göra Windows brukbart.

Skulle vilja påstå att det går att göra betydligt mer skada genom Regedit.

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra för kul då?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

När MS nu äntligen lyckats ta ett steg i rätt riktning så är det "av misstag"...

Funktioner i stil med denna skall givetvis ingå, man skall som användare kunna stänga av och stätta på samtliga funktioner efter tycke, smak och behov. Man skall också kunna lägga till och ta bort precis all mjukvara som man behagar....

Dessa begränsningar av vad en användare tillåts göra med sitt eget operativsystem och sin egen dator gör mig illamående och vansinnig.

Det jag ev skulle kunna anse vara en vettig lösning på mjukvara som säljs till konsument är att allt som har potential att ställa till ordentlig oreda om man inte vet vad man pysslar med döljs för normalanvändaren, men lätt kan göras tillgängligt för de som önskar ha tillgång. För att få denna tillgång så måste man då samtycka till att man själv tar på sig ansvaret för alla ev konsekvenser av felaktigt handhavande.

Jag kör själv Linux sen några år tillbaks nu, vilket innebär att jag på oräkneligt antal sätt lätt kan "fucka upp" och göra min dator obrukbar, det gäller att inse sina begränsningar och inte pilla på saker hej vilt som man inte förstår fullt ut.
Detta faller sig naturligt för oss som varit med på hela resan som PCn har gjort, kidzen som bara varit med senaste 20-25åren är ju vana vid att det är ofarligt att pilla på precis allt, det mesta löser sig automagiskt i alla fall.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Första gången jag läser X-användare i en artikel tror jag

Tog en stund att fatta att det inte var en förkortning av användarnamnet eller något annat konstigt…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Hur ska vi kategorisera dem som driftar IT-miljön på den arbetsplats där man själv kan byta DNS på sin dator?

Kommunalanställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kommunalanställda?

Som i ”Kommunalanställda spelar en avgörande roll i vårt samhälle genom att ge värdefulla tjänster och stöd till lokalsamhället. Deras engagemang och professionalism bidrar till att skapa en trygg och välfungerande kommun. Deras arbete inom olika områden som utbildning, hälsovård, socialtjänst och infrastruktur bidrar till att förbättra livskvaliteten för invånarna och skapar en positiv inverkan på samhället som helhet.” menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

När MS nu äntligen lyckats ta ett steg i rätt riktning så är det "av misstag"...

Funktioner i stil med denna skall givetvis ingå, man skall som användare kunna stänga av och stätta på samtliga funktioner efter tycke, smak och behov. Man skall också kunna lägga till och ta bort precis all mjukvara som man behagar....

Dessa begränsningar av vad en användare tillåts göra med sitt eget operativsystem och sin egen dator gör mig illamående och vansinnig.

Det jag ev skulle kunna anse vara en vettig lösning på mjukvara som säljs till konsument är att allt som har potential att ställa till ordentlig oreda om man inte vet vad man pysslar med döljs för normalanvändaren, men lätt kan göras tillgängligt för de som önskar ha tillgång. För att få denna tillgång så måste man då samtycka till att man själv tar på sig ansvaret för alla ev konsekvenser av felaktigt handhavande.

Jag kör själv Linux sen några år tillbaks nu, vilket innebär att jag på oräkneligt antal sätt lätt kan "fucka upp" och göra min dator obrukbar, det gäller att inse sina begränsningar och inte pilla på saker hej vilt som man inte förstår fullt ut.
Detta faller sig naturligt för oss som varit med på hela resan som PCn har gjort, kidzen som bara varit med senaste 20-25åren är ju vana vid att det är ofarligt att pilla på precis allt, det mesta löser sig automagiskt i alla fall.....

Det är inte användarnas operativsystem. Vad användarna har är en licens att använda Microsofts operativsystem på sina datorer. Hur MS utformar operativsystemet är upp till dem, så du får byta ut alla "skall" mot "jag vill att...".

För egen del kan jag tycka det är rimligt att Microsoft inte släpper interna utvecklingsverktyg öppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Som i ”Kommunalanställda spelar en avgörande roll i vårt samhälle genom att ge värdefulla tjänster och stöd till lokalsamhället. Deras engagemang och professionalism bidrar till att skapa en trygg och välfungerande kommun. Deras arbete inom olika områden som utbildning, hälsovård, socialtjänst och infrastruktur bidrar till att förbättra livskvaliteten för invånarna och skapar en positiv inverkan på samhället som helhet.” menar du?

När du säger det på det sättet så får jag nog omvärdera en gnutta

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte användarnas operativsystem. Vad användarna har är en licens att använda Microsofts operativsystem på sina datorer. Hur MS utformar operativsystemet är upp till dem, så du får byta ut alla "skall" mot "jag vill att...".

För egen del kan jag tycka det är rimligt att Microsoft inte släpper interna utvecklingsverktyg öppet.

Jag menade självklart inte att det på något var juridiskt fel gjort av MS att agera som de gör, det överensstämmer säkerligen med användarvillkoren för att nyttja deras produkt.

Det jag gjorde var att uttrycka min åsikt att det är fel att användarvillkoren är utformade på det sätt som de är, det skall inte fungera på detta sätt, om du frågar mig.

När man levt några år i en värld där all programvara har öppen källkod så skiftar ens perspektiv ang vad som är rimligt gällande begränsningar och utvecklingsverktyg.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

När man levt några år i en värld där all programvara har öppen källkod så skiftar ens perspektiv ang vad som är rimligt gällande begränsningar och utvecklingsverktyg.

Nu låter du som en predikande OSS;are.

Permalänk
Medlem

Handeldvapen finns också tillgängligt. Det kan göra användaren och andra ”obrukbara”

Ser inte problemet. en ovan linux användare kan göra sitt operativsystem obrukbart också utan mycket ansträngning.

Alla måste hållas i handen.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Ser inte problemet.

Om StagingTool mot förmodan skulle orsaka problem, så är det lätt att återställa:

"If you enable a hidden feature and find that it breaks something in Windows 11, you can deactivate it to resolve the conflict."

Dvs på nära nog exakt samma sätt som ViveTool eller Mach2.

Notepad med adminrättigheter är betydligt farligare än StagingTool!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Notepad med adminrättigheter är betydligt farligare än StagingTool!

Exakt. Ser inte problemet

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1