Smartklocka med GPS för barn.

Permalänk

Smartklocka med GPS för barn.

Hej!

Sonen fyller år snart och vill hemskt gärna ha en likadan klocka som hans bonusbror har, vilket är en Xplora X6Play.
Jag satt och kollade runt lite och tänkte att ja men självklart ska han väl få en sån klocka om han vill ha det.

Googlade runt om själva klockan, den har fått så otroligt många bra resultat i tester överallt, men kollar på trustpilot.se så är majoriteten av föräldrar otroligt missnöjda med den.

Nog om det, jag gick in på deras hemsida för att kolla deras abonnemang om det kan vara värt att ta där, eller bara lägga till en familjemedlem på nuvarande abonnemang som jag redan har på tele2, läser då att väljer man att ha abonnemang hos någon ANNAN operatör är dom själva, då tillkommer en serviceavgift om 99kr per månad.

Jag hörde då av mig till deras kundservice angående detta, får då som svar:

Vid val av en annan mobiloperatör än Xplora, tillkommer det en serviceavgift på 99 kr i månaden för administrering av smartklockan utöver abonnemangskostnaden.

Serviceavgiften tillkommer för att kunna finansiera utveckling, drift och underhåll av våra tekniska plattformar och tjänster.

Mitt svar på det var då:

Precis det jag menar, man köper en produkt och blir därmed också TVINGAD att betala ännu mer för produkten som man faktiskt äger. Skulle jag då tekniskt sett såkallat, "äga" klockan i 2år, så är det då en totalsumma på 2376kr. Alltså kostar då klockan 4066:-
Och om man väljer att inte betala sin administrationsavgift, så "låser" ni alltså produkten som ägaren har betalat för?

Får som gensvar:

Detta är på grund då att vi ska kunna underhålla våra tjänster i appen och kunna utveckla våra plattformar bättre därför tillkommer denna extra avgiften när du går genom en annan operatör.

Jag svarade slutgiltigt:

Ni måste ju tro att föräldrar är miljonärer..?

Sen lämnade dom chatten.

Är det jag som kräver onödigt mycket eller är dom bara helt åt skogen?

Så, ja. Nu letar jag efter andra bra alternativ för min son.

Har ni använt er att liknande, vad kan ni rekommendera osv?

Det ska vara en barnvänlig klocka med inbyggd GPS så man kan se var han är, ringa och smsa.

Fet text
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Har en Xplora och har aldrig sett det där förut. Vi har egna abonnemang till båda klockorna. Hur ska de kunna spåra det?

Beställ med deras abonnemang, säg upp. Har inte sett några 99kr faktureras.

Kan rekommendera Xplay 6. Betydligt mycket bättre ljud än 5an och även något bättre batteritid. Blev testpilot via Inet

edit: Såg nu att ni har erfarenhet av 6an!

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Har en Xplora och har aldrig sett det där förut. Vi har egna abonnemang till båda klockorna. Hur ska de kunna spåra det?

Beställ med deras abonnemang, säg upp. Har inte sett några 99kr faktureras.

Kan rekommendera Xplay 6. Betydligt mycket bättre ljud än 5an och även något bättre batteritid. Blev testpilot via Inet

edit: Såg nu att ni har erfarenhet av 6an!

*Från den 1 juli 2023 tar Xplora ut en serviceavgift för användning av Xplora-appen om kunden har ett abonnemang från en annan operatör än Xplora. Befintliga användare kommer inte att påverkas av ändringen. Serviceavgiften för appen är därefter 99 KR per månad. Användningen av Xplora-appen ingår i Xplora-abonnemanget.

Det är det jag inte gillar. Jag köper en produkt och vill kunna använda den, inte bli tvingad att använda deras abonnemang eller tvingad att betala en servigeavgift.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

*Från den 1 juli 2023 tar Xplora ut en serviceavgift för användning av Xplora-appen om kunden har ett abonnemang från en annan operatör än Xplora. Befintliga användare kommer inte att påverkas av ändringen. Serviceavgiften för appen är därefter 99 KR per månad. Användningen av Xplora-appen ingår i Xplora-abonnemanget.

Det är det jag inte gillar. Jag köper en produkt och vill kunna använda den, inte bli tvingad att använda deras abonnemang eller tvingad att betala en servigeavgift.

Eeeh, det där skjuter dom sig själva i foten med.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en smartklocka från Safekid av modellen Rocket. Jag köpte den då den fått bra betyg i en massa tester, men kan i efterhand inte se hur f*n den fick så bra betyg. Appen som krävs för att klockan ska fungera är en Kina-app som de reskinnat och översatt. Tidigare så laddade man ner en tredjeparts app som tydligt var en Kina-app som man använt google translate på då flera saker var skrivet på så dålig svenska. Men strax efter att vi köpte klockan (som var en julklapp 2022) så släppte Safekid sin egna app där man ser att det är i grunden samma app som tidigare, men med lite nytt utseende. Själva klockan är rätt bra men det är appen som förstör hela upplevelsen. T.ex. så lägger man till klockans kontakter via appen och när jag sedan SMS'ar klockan så visas mitt nummer med +46, medans när jag ringer så är det 073XXXXXXX vilket gör att jag måste lägga in numret i båda formaten för att klockan ska visa rätt kontakt. Samt att den ibland positionerar helt fel och det hjälper inte att uppdatera positionen.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Eeeh, det där skjuter dom sig själva i foten med.

Jo, jag förstår att dom har egna abonnemang om man vill utnyttja allt, men det som stör mig, något otroligt mycket, det är att vad man än gör så ska dom ha pengar för det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.