Nej, helt sant.
Mazda MX-30 sålde 8 stycks exemplarer i USA vid launch, och det var bara i California, var inte tillgänglig nån annanstans. XD
Självmordsdörrana är faktisk super coola, och lyfter ögonbryn överallt jag kör, och kollegorna kommer fint in, jag brukar säga ursäkta dom tajta dörrarna, men än så länge säger dom, näh det här funkar utmärkt.
Det jag ville säga med mitt första inlägg var att bilen är totalt underskattat (och med HELT galen felriktad marknadsföring).
Mindre batteri = mindre räckvidd, men också mindre att släpa runt på. Mindre fara vid t.ex. olycka. Dom har visserligen använd en CX-30 bensin-bil chassi såvida jag vet, vilket betyder den är inte bygd för att vara lättviktig, men som en tank. Den fick högsta säkerhets klass i 2020, och är extremt säker som elbil, vilket ger en viss trygghet.
Och en annan grej, är att många bilmärken ljuger kring räckvidd, det gjorde inte Mazda, däremot blev jag förvånad över just HUR lite den faktisk använder i daglig användande. När jag kör runt i min lila by behöver jag knappas ladda då den nästan inte använder nåt. Jag har ganska långt till arbetet - och 100 km dagligen klarar den galant med halv tank kvar när jag är hemma som den lilla 2.8kw laddaren fint laddar klar till nästa dag. Som pendlar bil är den helt perfekt.
Det jag personligen har upptäckt är hur välgenomtänkt designen för en vanlig användare är, man behöver inte titta på nån skärm, allt är inom räckvidd, och allt passar ihop på nåt "zen" liknande sätt som bara är underbart, kan bara upplevs inte förklaras
En annan båda tragisk och bra grej samtidig är att den just är så underskattat, vilket har gjord att det finns 100 tals av den på blocket som du lätt kan få för halv pris. Säljs ofta till 239K för basmodellen med få mil, och 260-280K för toppmodellen med 360 kamera och all extra grej, ofta med dom dyra vinterdäcken med.
Så vil man ha en instegsmodell och ha en första el-bil som sällan (eller om man googlar, aldrig strular och har en 10-50km till arbetet, så är den faktisk helt utmärkt.
Jag pejlade runt bland elbilar för ett år sedan, o ha till pendling och fick ungefär samma uppfattning som dig. MX30 höll en grundkvalite som jag gillade, yes, jag har kört mycket SAAB i mitt liv.
Var bara batteriet som skulle varit lite krafftullare, komma lite längre för min pendling.
Samt att då hade man en 2000 mil gräns per år för leasing, och jag ligger på 2500-2700 mil per år.
Så hade också sett fram emot en MX30 mer gjord för elbil, då hade det varit mkt intressant.
(Men just nu behöver jag något rock bottom elbil o pendla i, letar bästa leaf ifrån 2017-2018, men har även MX30 i bakhuudet, priserna går ju ned snabbt.)
Mazda kommer väl bara satsa på hybriderna närmaste åren, men personligen hoppas jag de satsar på o köpa över Emily ifrån NEVS (skämsamt sagt , för mkt pengar krävs tror jag)