Bethesda överraskar med Quake II-lansering

Permalänk
Medlem

Märkligt att alla versioner som finns av detta spelet har olika skarpa texturer. Allt blir inte bättre i nyare versioner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Känns ju verkligen helt ointressant när RTX Q2 finns, varför inte bara lansera expansionerna dit?

RTX Q2 är ett teknikdemo snarare än en faktisk uppdatering, det som släpps nu är mer än bara en sammanslagning av basspel+expansioner och något uppiffad grafik.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Kul, då väntar man på en likadan uppfräschning av ActionQuake då!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har nog aldrig spelat just Q2, så det är väl daga nu gissar jag? Är det vettigt spenderad tid 2023?

Om inte så för det sjukt grymma soundtracket!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

RTX Q2 är ett teknikdemo snarare än en faktisk uppdatering, det som släpps nu är mer än bara en sammanslagning av basspel+expansioner och något uppiffad grafik.

Mja och? Kan väl använda det som grund istället ändå då det ser tusen gånger bättre ut än det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

RTX Q2 är ett teknikdemo snarare än en faktisk uppdatering, det som släpps nu är mer än bara en sammanslagning av basspel+expansioner och något uppiffad grafik.

Man kan kalla det för teknikdemo om man vill.
Men om det till stor del ser bättre ut än remaster och ger spelbar prestanda för de som sitter med något kraftfullare än RTX 2060.
Då verkar Quake II remaster mestadels vara för de som sitter med Pascal, exempelvis GTX 1060, GTX 1070 för t.o.m. GTX 1080 ger kass prestanda i full HD 1920x1080 upplösning med Quake II RTX.

Tänkte att de även kunde vara för de som gillar 300+ FPS.
Vad jag hittar så verkar original Quake II vara begränsat till 83 FPS.
Men att Quake II Remaster ska klara 120+ FPS, men hur mycket plus?

Sen kan ju nya banor vara kul.
Quake II RTX inkluderar bara 3 banor, som i demo versionen, om man inte också har hela spelet.
Funkar de nya banorna från remaster också i Quake II RTX ?

Permalänk
Medlem

Det som sticker ut mest i videon jag sett är att explosionerna fortfarande är skitfula. Stora bollar med en tonad textur, enda skillnaden i denna version mot 1997 är att bollarna nu är lite halvtransparenta?

Skall prova denna på Series X (Game Pass) på skoj men misstänker att man kommer stänga av i avsky efter 2 minuter. Samma gängs port av Quake 1 till konsol tyckte jag nämligen var helt ospelbar, pga världens kanske sämsta accelerationskurva på siktet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ingen under 30 vet vad detta är....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken otrolig missad chans att lägga in RT versionen i denna uppdatering.

Hade förväntat mig ett alternativ i menyn att kunna aktivera detta, har man testat med RT ser ju detta lite fattigt ut.

Med det sagt kommer jag köra igenom Quake 2, då resten av "patchen" är solid.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mja och? Kan väl använda det som grund istället ändå då det ser tusen gånger bättre ut än det här?

Det är alltid en balansgång mellan att behålla den gamla känslan och ny grafik. Om du spelar något av nostalgiskäl så är känslan generellt sett mycket viktigare

Permalänk
Medlem

"Buhu, har inte RT, det är skit"

Helvete vilket gnäll över en gratis uppdatering!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Farsan vill skriva i Word, ber mig göra ett break!

Jag vet vilken låt du menar 😍.

https://youtu.be/PfioTwxLvHw

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är alltid en balansgång mellan att behålla den gamla känslan och ny grafik. Om du spelar något av nostalgiskäl så är känslan generellt sett mycket viktigare

Personligen tycker jag det mesta av den nostalgiska känslan ligger i själva gameplayet, alltså banornas utformning, hur vapnerna känns o låter, fiendernas beteende osv, o allt det fanns kvar när jag gejmade igenom RTQ2. Men visst, ska man gejma det så krävs det ju en relativt saftig burk också vilket alla Q2-gejmers kanske inte har.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en del Q1/W, Q2 men mest Quake 3 Rocket Arena 3/Clan Arena. Kul med en "ny" release, men jag har svårt att tro att det kommer bli tillräckligt med folk online för vettiga matcher. Inga kids kommer bry sig och vi gamla gubbar har annat att göra. Men visst, jag saknar Quake

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är alltid en balansgång mellan att behålla den gamla känslan och ny grafik. Om du spelar något av nostalgiskäl så är känslan generellt sett mycket viktigare

Tänk om det hade funnits möjligheten att lägga in en meny där man kan välja olika grafikinställningar och bl.a. välja RT OFF eller RT ON.

Jag ska nog uppfinna en PC som kan köra spel med menyer där saker är valbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Jag vet vilken låt du menar 😍.

https://youtu.be/PfioTwxLvHw

Haha visste väl att det var nån som skulle känna igen texten

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

En hel del förbättringar som gjorts. Fantastiskt remaster.
https://bethesda.net/en/article/6NIyBxapXOurTKtF4aPiF4/enhanc...

The new release of Quake II packs tons of enhancements under the hood. Many are modern additions while others are improvements made by reiterating techniques from its original 1997 release.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk om det hade funnits möjligheten att lägga in en meny där man kan välja olika grafikinställningar och bl.a. välja RT OFF eller RT ON.

Jag ska nog uppfinna en PC som kan köra spel med menyer där saker är valbara.

Du kanske ska uppfinna en värld med oändliga resurser också när du ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Synd att den saknar RT

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har nog aldrig spelat just Q2, så det är väl daga nu gissar jag? Är det vettigt spenderad tid 2023?

Det är ju bästa spelet någonsin!

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Synd att den saknar RT

Är spelfilerna inkompatibla med RT-versionen?

Permalänk

Om du redan har köpt Quake 2 tidigare så får du de nya sakerna gratis via en vanlig uppdatering.
När du startar spelet ska du få alternativ att starta spelet med de nya uppdateringarna eller inte.

Sedan finns det ju en RTX version av Quake 2 kallat Quake II RTX
Det är en separat version man får köpa.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kul, då väntar man på en likadan uppfräschning av ActionQuake då!

det finns typ.

https://store.steampowered.com/app/1978800/AQtion/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Om du redan har köpt Quake 2 tidigare så får du de nya sakerna gratis via en vanlig uppdatering.
När du startar spelet ska du få alternativ att starta spelet med de nya uppdateringarna eller inte.

Sedan finns det ju en RTX version av Quake 2 kallat Quake II RTX
Det är en separat version man får köpa.

Nej, det är en gratis uppdatering för alla versioner av Quake 2, du behöver bara ha en installation av spelet. Allt från orginal releasen från 90-talet till spelet köpt på exempelvis GOG och Steam.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-ray-tr...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nej, det är en gratis uppdatering för alla versioner av Quake 2, du behöver bara ha en installation av spelet. Allt från orginal releasen från 90-talet till spelet köpt på exempelvis GOG och Steam.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-ray-tr...

Ingen kan ju köpt spelet på 90talet förutom i pack av mängder med spel på brända skivor

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag har spelat en del Q1/W, Q2 men mest Quake 3 Rocket Arena 3/Clan Arena. Kul med en "ny" release, men jag har svårt att tro att det kommer bli tillräckligt med folk online för vettiga matcher. Inga kids kommer bry sig och vi gamla gubbar har annat att göra. Men visst, jag saknar Quake

Det brukar vara en hel del som lirar https://xonotic.org/ iaf.
(441 players and 676 games (334 dm; 133 ctf; 69 ca; 57 cts; 24 tdm; 59 other) in the past 24 hours.)

Men det är nog mestadels gamla gubbar som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kul, då väntar man på en likadan uppfräschning av ActionQuake då!

Gänget bakom AQ2World som släppte AQtion på Steam ska kolla på att ta sig an denna uppgift

Under tiden kan man redan njuta av Action Quake 2 varje kväll genom matcher som anordnas i #pickup via discord.aq2world.com

Permalänk
Medlem

Sweet! Då blir det ett par timmar med Timedemo demo_2 ikväll.

När kommer 3DNow-patch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Quake 2 har väl haft Coop i årtionden på PC.

Yep

Permalänk
Medlem

Gillade aldrig quake 2, för lite variation of segt gameplay jämfört med ettan. Båda remakesen av tvåan ser sämre ut än Tenebrae för quake1.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.