Battle.net klient och min router gillar inte varandra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iokioc:

Samma problem här med Bredband2, har 3 vänner med exakt samma fel alla Bredband2

Har du provat skaffa ett publikt ip eller har du ett privat eller svarar du hur det fungerade innan du hade ett publikt ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade samma bekymmer som trådskaparen.
Hittade någon tok som påstod att det var en långtgående bug som drabbar vissa och man kunde prova att slå på "Limit Network bandwith och sedan skrriva in tex: 999999999999999, konstigt nog löste det mitt problem. (Värt ett försök)

Permalänk
Medlem

Verkar vara Bredband2 (bakom CG-NAT) som var problemet för mig också. Har sedan jag skrev senast bytt ISP och lyckades igår tanka hem en uppdatering på 8GB genom battle.net-klienten utan problem.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Det vore fint om folk som råkar ut för detta klagar till sin ISP så att de kanske inser att IPv6 är lösningen på deras IPv4-brist, inte CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det vore fint om folk som råkar ut för detta klagar till sin ISP så att de kanske inser att IPv6 är lösningen på deras IPv4-brist, inte CGNAT.

Problemet med IPv6 är väl att man inte kommer åt allt på internet då? Alla siter har ju inte IPv6.
Alltså då utan att man ska behöva NAT64?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Problemet med IPv6 är väl att man inte kommer åt allt på internet då? Alla siter har ju inte IPv6.
Alltså då utan att man ska behöva NAT64?

Ja, IPv4 eller NAT64 kommer fortfarande behövas ett bra tag, men i princip alla stora tjänster har ju stöd för IPv6 och de kommer då fungera utan denna typen av problem. Det är knappast bättre att användare ska råka ut för problem 100% av tiden när de interagerar med tjänster som inte fungerar med CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, IPv4 eller NAT64 kommer fortfarande behövas ett bra tag, men i princip alla stora tjänster har ju stöd för IPv6 och de kommer då fungera utan denna typen av problem. Det är knappast bättre att användare ska råka ut för problem 100% av tiden när de interagerar med tjänster som inte fungerar med CGNAT.

T ex twitter/x.com har ingen IPv6 adress. Det är ändå en stor site. Känns som att mycket kommer få gå genom IPv4 ändå.

Ta mig inte fel. Jag hoppas verkligen att IPv6 tar fart o IPv4 läggs på hyllan o världen går vidare med IPv6.

Men som vi diskuterat i den andra tråden om IPv6 så är ju typ alla stora operatörer o dom som bestämmer över internet så jävla sega med att tvinga fram IPv6. =/

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

T ex twitter/x.com har ingen IPv6 adress. Det är ändå en stor site. Känns som att mycket kommer få gå genom IPv4 ändå.

Ta mig inte fel. Jag hoppas verkligen att IPv6 tar fart o IPv4 läggs på hyllan o världen går vidare med IPv6.

Men som vi diskuterat i den andra tråden om IPv6 så är ju typ alla stora operatörer o dom som bestämmer över internet så jävla sega med att tvinga fram IPv6. =/

??
C:\Users\mrqaffe>ping x.com
Pinging x.com [2606:4700:4400::6812:250e]
De verkar ju gå att v6 pinga ??

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

??
C:\Users\mrqaffe>ping x.com
Pinging x.com [2606:4700:4400::6812:250e]
De verkar ju gå att v6 pinga ??

Hmm. Jag såg på nån youtube video där nån snacka om IPv6 o då fanns det inte. iaf mot twitter.com. Han pingade inte x.com.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

T ex twitter/x.com har ingen IPv6 adress. Det är ändå en stor site. Känns som att mycket kommer få gå genom IPv4 ändå.

Ta mig inte fel. Jag hoppas verkligen att IPv6 tar fart o IPv4 läggs på hyllan o världen går vidare med IPv6.

Men som vi diskuterat i den andra tråden om IPv6 så är ju typ alla stora operatörer o dom som bestämmer över internet så jävla sega med att tvinga fram IPv6. =/

Det går alltid att hitta enstaka exempel på tjänster som inte har det, även om x.com som sagt har det medan twitter.com mycket riktigt saknar ett AAAA record. Bland svenska tjänster är det lite vanligare att enbart ha IPv4, men tjänster som riktar sig mot internationella användare brukar normalt ha IPv6 också då en del länder kör nästan bara IPv6.

Som du säkert vet sticker Sverige ut på ett negativt sätt när det fäller IPv6-stöd. Att man som ISP enbart rullar ut CGNAT istället för att åtminstone parallellt köra IPv6 är ren idioti. Det har gått så långt att myndigheter snart får tvinga igenom det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det går alltid att hitta enstaka exempel på tjänster som inte har det, även om x.com som sagt har det medan twitter.com mycket riktigt saknar ett AAAA record. Bland svenska tjänster är det lite vanligare att enbart ha IPv4, men tjänster som riktar sig mot internationella användare brukar normalt ha IPv6 också då en del länder kör nästan bara IPv6.

Som du säkert vet sticker Sverige ut på ett negativt sätt när det fäller IPv6-stöd. Att man som ISP enbart rullar ut CGNAT istället för att åtminstone parallellt köra IPv6 är ren idioti. Det har gått så långt att myndigheter snart får tvinga igenom det.

Ja jag hoppas verkligen det snart tvingas fram IPv6 över alla Sveriges ISPs osv.
Hoppas det kan rullas ut på ett användarvänligt sätt till vanliga ickenörd konsumenter oxå.

Vilka länder använder nästan uteslutande IPv6?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

De länder där mobilt internet dominerar, dvs de fattiga länderna hoppar över ipv4 tex är ipv6 ett krav i Indien.

Government of IndiaMinistry of Communications & IT Department of Telecommunications
Networks and Technologies (NT) Cell
No. 2-8/IPv6-Review/2015-NT Dated: 25-05-2016
Subject: Revision of the IPv6 Transition Timelines.
National IPv6 Deployment Roadmap v-II was released by DoT in March, 2013 for IPv6
transition in the country in a phased and time bound manner. The IPv6 transition
guidelines/timelines of Roadmap v-II are attached as Annexure-I.
2. Although considerable progress has been made in IPv6 transition across various
stakeholders, yet there are segments where the transition is taking longer time due to the
legacy networks and complex nature of the issue.
3. Accordingly, the IPv6 transition timelines have been reviewed and revised with the
approval of the competent authority as under:
3.1 Government Organisations:
There is no change in the timeline for complete transition to IPv6 (dual stack) by
Government organisations which remains as December, 2017.
3.2 Service Providers:
a. Enterprise Customers:
No change has been made in the timeline for enterprise customer segment.
b. Retails Customers (Wireline):
The timeline has been revised as under:
‘All new retail wireline customer connections provided by Service Providers on or after
01-01-2017 shall be capable of carrying IPv6 traffic either on dual stack or on native IPv6’.
No change has been made in other timelines of this segment related to
progressive replacement/ upgradation of Service Providers owned CPEs by Dec, 2017.
c. Retails Customers (Wireless):
The timelines have been revised as under:
 ‘All new LTE customer connections provided by Service Providers with effect from
01-01-2017 shall be capable of carrying IPv6 traffic either on dual stack or on native
IPv6’.
 ‘All new GSM/ CDMA customer connections provided by Service Providers on or after
01-01-2017 shall be capable of carrying IPv6 traffic either on dual stack or on native
IPv6
https://dot.gov.in/sites/default/files/Revision%20of%20IPv6%2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja jag hoppas verkligen det snart tvingas fram IPv6 över alla Sveriges ISPs osv.
Hoppas det kan rullas ut på ett användarvänligt sätt till vanliga ickenörd konsumenter oxå.

Vilka länder använder nästan uteslutande IPv6?

Vi är helt eniga på den punkten.

Ser att jag formulerade mig litet dåligt. Jag menade att den klara majoriteten av trafikmängden från länder så som Indien är via IPv6. De har också ISP:er som Jio etc. som inte delar ut IPv4, enbart IPv6. Generellt handlar det om IPv6 + NAT64 eller 464XLAT. Du har dock rätt i att det är ont om länder där man inte har någon IPv4 alls.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Samma här fast jag inte kör router längre och det måste vara battle.net som orsakar det! Så ni har bredband2 och det har jag med och det måste vara bredband2 då? Ska nog prata med bredband2 imorgon!

Permalänk
Skrivet av Malico:

Samma här fast jag inte kör router längre och det måste vara battle.net som orsakar det! Så ni har bredband2 och det har jag med och det måste vara bredband2 då? Ska nog prata med bredband2 imorgon!

även köra utan router kan va ditt problem.

tror bara du får ett IP från bredband 2 så kan strula rätt friskt om du försöker ansluta flera enheter utan någon form av DHCP server imellan dem är som att be om problem antar att du har något annat typ en dator/server som dhcp server på inkommande då istället eller kanske bara har en grej som kopplas till din internetanslutning.

men hur som helst CGNAT är redan konstaterat vara problemet och Bredband 2 började flytta över folk i det nån gång i våras tror det var typ i samband med att de köpte upp A3.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malico:

Samma här fast jag inte kör router längre och det måste vara battle.net som orsakar det! Så ni har bredband2 och det har jag med och det måste vara bredband2 då? Ska nog prata med bredband2 imorgon!

CGNAT kommer du ha oavsett om du kör med en router eller inte. Du behöver kontakta Bredband2 och be om en publik IP.

CGNAT står för Carrier Grade Network Address Translation, vilket som namnet antyder är något som sker på hårdvara i operatörens nät, inte ute hos slutkunderna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumpy_SWE:

Hade samma bekymmer som trådskaparen.
Hittade någon tok som påstod att det var en långtgående bug som drabbar vissa och man kunde prova att slå på "Limit Network bandwith och sedan skrriva in tex: 999999999999999, konstigt nog löste det mitt problem. (Värt ett försök)
<Uppladdad bildlänk>

Kan bekräfta att denna lösningen löste det direkt.. Höll på att slita av håret i frustration efter provat det mesta samt varit i kontakt med Bredband2's support.. Sjukt egentligen att ett visst spel på en viss klient kan orsaka något sådant.. nåja nu funkar allt som det skall iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk

Här för allt som har med internet att göra så snart d4 släpper en patch. Har varit i kontakt med bredband 2’s support som vägrar inse att det är något med deras nät. Slår jag igång vpn så fungerar allt normalt efter en stund. Att tanka patchen går igång direkt och tanka sedan ner i full fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Här för allt som har med internet att göra så snart d4 släpper en patch. Har varit i kontakt med bredband 2’s support som vägrar inse att det är något med deras nät. Slår jag igång vpn så fungerar allt normalt efter en stund. Att tanka patchen går igång direkt och tanka sedan ner i full fart.

Har du testat be om publik IP adress? Utan att nämna battlenet? De verkar själva inte känna till problemet deras CGNAT lösning skapar.