Laptop, med höga krav, Budget: 15-20k sek
Hej,
Har slitit mitt hår under de senaste dagarna i jakt på en ny laptop som uppfyller mina önskemål efter att min förra gett upp. Min senaste höll i ca 10 år och ser gärna att nästa gör det med 😁. Vill därför ha en framtidssäker dator vad gäller processor, RAM, portar, standarder/protokoll osv. osv.
Typiska användningsområdena är Microsoft office, programmering, filmtittande, fotoredigering och lättare videoredigering. Ofta mycket av det på en gång plus webbläsare med massor av flikar. Egentligen inget extremt alltså.
Kraven är:
Ca 15,6 tum
4K-upplösning
Uppåtriktade högtalare
Numpad
Bra byggkvalitet (svårbedömt, jag vet)
16 GB RAM (minst)
500 GB SSD (minst)
1 st USB A (minst)
2 st USB C (minst)
Laddning via USB C
Senaste generationens processor (Intel 13th gen eller Ryzen med zen 4)
Stilren, ej gaminglaptop
Max 2 kg
Max 20 000 kr (egentligen under 15 kkr men om datorn är perfekt så får det kosta helt enkelt)
WiFi 6E
Kravlistan kan göras mycket längre men känner redan efter de första fyra att det börjar bli svårt så stannar där...
Har kikat på väldigt många alternativ, t.ex. dessa tre, men ingen av dem uppfyller alla krav:
Verkar också som att flera datorer man hittar på återförsäljarnas sidor inte alltid finns på svenska marknaden (än?) vilket gör det hela ännu svårare...
Lutar just nu mot Lenovon men känns lite snopet att kompromissa med både skärm och ljud, två punkter som jag värderat väldigt högt. Är mina krav orimliga? Finns verkligen inte min perfekta dator? Skriver här i hopp om ett mirakel 😄