Laptop, med höga krav, Budget: 15-20k sek

Permalänk
Medlem

Laptop, med höga krav, Budget: 15-20k sek

Hej,

Har slitit mitt hår under de senaste dagarna i jakt på en ny laptop som uppfyller mina önskemål efter att min förra gett upp. Min senaste höll i ca 10 år och ser gärna att nästa gör det med 😁. Vill därför ha en framtidssäker dator vad gäller processor, RAM, portar, standarder/protokoll osv. osv.

Typiska användningsområdena är Microsoft office, programmering, filmtittande, fotoredigering och lättare videoredigering. Ofta mycket av det på en gång plus webbläsare med massor av flikar. Egentligen inget extremt alltså.

Kraven är:

1. Ca 15,6 tum

2. 4K-upplösning

3. Uppåtriktade högtalare

4. Numpad

5. Bra byggkvalitet (svårbedömt, jag vet)

6. 16 GB RAM (minst)

7. 500 GB SSD (minst)

8. 1 st USB A (minst)

9. 2 st USB C (minst)

10. Laddning via USB C

11. Senaste generationens processor (Intel 13th gen eller Ryzen med zen 4)

12. Stilren, ej gaminglaptop

13. Max 2 kg

14. Max 20 000 kr (egentligen under 15 kkr men om datorn är perfekt så får det kosta helt enkelt)

15. WiFi 6E

Kravlistan kan göras mycket längre men känner redan efter de första fyra att det börjar bli svårt så stannar där...

Har kikat på väldigt många alternativ, t.ex. dessa tre, men ingen av dem uppfyller alla krav:

1. HP Envy Laptop 17-cw0170no: Länk

2. Lenovo IdeaPad Pro 5: Länk

3. ASUS Zenbook 15 OLED (UM3504): Länk

Verkar också som att flera datorer man hittar på återförsäljarnas sidor inte alltid finns på svenska marknaden (än?) vilket gör det hela ännu svårare...

Lutar just nu mot Lenovon men känns lite snopet att kompromissa med både skärm och ljud, två punkter som jag värderat väldigt högt. Är mina krav orimliga? Finns verkligen inte min perfekta dator? Skriver här i hopp om ett mirakel 😄

rubrik
Permalänk
Medlem

Varför behöver du en 4k skärm på en laptop? 1440p på lenovon kommer fungera toppen. Varför bryr du dig om ljudet?.. använd hörlurar! Tror knappast det finns en laptop med inbyggt ljud som verkligen kommer imponera.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Varför behöver du en 4k skärm på en laptop? 1440p på lenovon kommer fungera toppen. Varför bryr du dig om ljudet?.. använd hörlurar! Tror knappast det finns en laptop med inbyggt ljud som verkligen kommer imponera.

Tjena,

Kravlistan är satt efter personliga preferenser. Har 4K på min jobbdator vilket jag förälskat mig i, det är en dröm att använda rent generellt. Exempelvis i stora excelfiler där man kan ha mycket info på skärmen samtidigt. Också trevligt när man kikar på högupplöst film, redigerar video osv. osv.

Vad gäller ljudet så är datorn inte bara tänkt att använda själv men också för att t.ex. kolla på film/serier tillsammans med tjejen. Blir ofta att man har datorn i soffan, sängen eller liknande och vill helt enkelt att den ska funka bra för det med. Med nedåtriktade högtalare så dämpas ljudet i de fallen.

Förstår att det är högst personliga krav men det är vad som känns rätt för mig och mitt dagliga användande helt enkelt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ville:

Har 4K på min jobbdator vilket jag förälskat mig i, det är en dröm att använda rent generellt. Exempelvis i stora excelfiler där man kan ha mycket info på skärmen samtidigt. Också trevligt när man kikar på högupplöst film, redigerar video osv. osv.

Vänta här nu, tänker du använda 4k 15" utan skalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vänta här nu, tänker du använda 4k 15" utan skalning?

Nej, kommer köra 200% i Windows, men det är trevligt att kunna zooma ut i t.ex. excel utan att allt blir oläsbart direkt.
Excel är bara ett exempel men gillar att kunna zooma ut/minska ner text vid programmering, när jag surfar etc. för att få plats med mer, få bättre översikt och slippa scrolla. Gillar även att ikoner, thumbnails etc. blir skarpa.
Inte omöjligt att en kompromiss med t.ex. 2.8K skulle fungera helt okej, men känner inte att jag vill kompromissa, spenderar hellre liiite mer och får precis det jag vill ha istället 😋
Om en sådan dator nu finns såklart

Uppskattar svaren men kraven är helt enkelt vad dom är. Kommer inte tumma på dem om jag inte måste

Permalänk
Medlem

Numpad, max 2kg och bra högtalare är nästan omöjiga att kombinera

Permalänk
Medlem

Min Slimbook executive 16 kryssar nästan alla boxar förutom högtalare och CPU-generatiom och att den har 1600p-skärm.

Det kommer nog bli svårt med den låga budgeten. Du lär få kompromissa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min Slimbook executive 16 kryssar nästan alla boxar förutom högtalare och CPU-generatiom och att den har 1600p-skärm.

Tack för svaret, den har jag inte kikat på tidigare 🙂
Ja, hoppet att hitta något klockrent minskar, helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur fungerar den att använda med 100% skalning?