Min linkspeed har ändrats till 100/100(Mbps) efter har varit 1000/1000. Men har helt ny cat 7 kabel

Permalänk
Medlem

Min linkspeed har ändrats till 100/100(Mbps) efter har varit 1000/1000. Men har helt ny cat 7 kabel

Någon som har några tips på hur jag får tillbaka linkspeed till 1000/1000 då jag har 300/10 i nedladdning/uppladdning och jag jag får knappt ut 100 i nedladdning

Kopplar jag in mig genom kabel från min wifi extender får jag ut ca 250 i nedladdning.

Det enda som är kopplat genom kabel från router är min dator. Telefoner och laptops kör på wifi och alla dom får ut ca 250 i nedladdning genom wifi.

Om någon har några tips tar jag jättegärna emot dom!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingrey:

Någon som har några tips på hur jag får den tillbaka till 1000/1000 då jag har 300/10 i nedladdning/uppladdning och jag jag får knappt ut 100 i nedladdning

<Uppladdad bildlänk>

Kopplar jag in mig genom kabel från min wifi extender får jag ut ca 250 i nedladdning.

Det enda som är kopplat genom kabel från router är min dator. Telefoner och laptops kör på wifi och alla dom får ut ca 250 i nedladdning genom wifi.

Om någon har några tips tar jag jättegärna emot dom!

Tack på förhand!

Några oklarheter här.

Någon som har några tips på hur jag får den tillbaka till 1000/1000 då jag har 300/10 i nedladdning/uppladdning och jag jag får knappt ut 100 i nedladdning

Du lär aldrig få 1000/1000 om du betalar för en 300/10-lina.

Att du får ut "knappt 100" i nedladdning låter dock skumt. Har du alltså bytt hur din dator är ansluten och nu fått en ny hastighet? Det brukar vara enklast om du ritar en bild som beskriver hur alla enheter är anslutna till Internet. Hela vägen från fiberdosan till klienterna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lite misstolkning här tror jag, tror hen är medveten om det det, hen undrar varför lan-lina har gått ner till 100/100Mbps när den tidigare linkhastighet var 1000/1000 på datorn-porten efter byte av sladd.

Fel på sladden kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Några oklarheter här.

Någon som har några tips på hur jag får den tillbaka till 1000/1000 då jag har 300/10 i nedladdning/uppladdning och jag jag får knappt ut 100 i nedladdning

Du lär aldrig få 1000/1000 om du betalar för en 300/10-lina.

Att du får ut "knappt 100" i nedladdning låter dock skumt. Har du alltså bytt hur din dator är ansluten och nu fått en ny hastighet? Det brukar vara enklast om du ritar en bild som beskriver hur alla enheter är anslutna till Internet. Hela vägen från fiberdosan till klienterna.

Jag tror OP menar att linkspeed rapporterat av windows är 100/100 istället för 1000/1000.

Spontant skulle jag tro att kabeln är kass, testa med den gamla igen för att verifiera att det är den nya kabeln som är problemet.
Jag har för mig att 1000/1000 kräver att alla par i kabeln fungerar. gör de inte det får man lägre hastighet. Du kan ju också gå in i nätverksinställningarna och försöka tvinga den till 1000/1000

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det stämmer som ni säger.

Jag förväntar mig inte 1000 i nedladdning utan närmare 300.

Min gamla kabel var likadan det var därför jag köpte en ny. Den nya fungerade i några dagar och ändrade automatiskt link speed till 1000/1000 från 100/100. Men har sedan ändrat tillbaka till 100/100 i linkspeed.

Det enda skillnaden jag gjort för kabeln är att jag har lagt det i kabelkanal under helgen och kanske under den processen råka ha i sönder något om jag har extrem otur?

I device manager under speed & duplex så kör den vanligtvis på auto negotiation jag prövade ändra till 1.0 GBs full duplex utan några resultat.

Permalänk
Medlem

Tänk på att cat kablar inte kan ha för snäva svängar samt att de inte gillar att bli ihop klämda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojopp:

Tänk på att cat kablar inte kan ha för snäva svängar samt att de inte gillar att bli ihop klämda.

Ja hade det i åtanke och var extremt försiktig med böjningar av kabeln men kan ha råkat göra i sönder något ändå.

Kabeln som jag har om det är till någon hjälp

https://www.amazon.se/dp/B08GSV4G58?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...

25 meter

Permalänk
Medlem

Går kabeln direkt ifrån routern till datorn? Eller via fast installation i vägg?

Cat 7 är väl ännu känsligare för kraftiga böjar så har du en lagt den i kabelkanal med 90 graders böj på så kan ju problemet vara där.

Har du fler portar på routern du kan testa? kanske är dålig kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Går kabeln direkt ifrån routern till datorn? Eller via fast installation i vägg?

Cat 7 är väl ännu känsligare för kraftiga böjar så har du en lagt den i kabelkanal med 90 graders böj på så kan ju problemet vara där.

Har du fler portar på routern du kan testa? kanske är dålig kontakt.

Kabeln går direkt från router till dator.
Det finns en böjning som är rätt brutal men skall testa böja ut den och se om det funkar.

Har testat olika portar alla visar på linkspeed 1Gbps med duplex mode: Auto på routern. Det är en tele 2 router med coax från vägg in till router.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att kabeln är problemet, Cat7 existerar inte med rj45 kontakt och faller helt utanför standarden, eventuella fördelar med cat7 går helt enkelt inte att få genom vanlig anslutning och jag hade inte litat på någon kabel som säljs med påståendet att det är cat7 om det sitter en rj45 kontakt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat med att undvika CAT 7 och köra en CAT 6 eller CAT 5e kabel om du inte skall över 1000Mbps. Jag har sett många problem på grund av CAT 7 kablar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Var egentligen ute efter högre bandbredd med cat7. Men får återgå till cat6 ihopp om att det blir bättre.
Tack för hjälpen!

Verkar som man fallit för cat7 fusket

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/cat7/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingrey:

Var egentligen ute efter högre bandbredd med cat7. Men får återgå till cat6 ihopp om att det blir bättre.
Tack för hjälpen!

Verkar som man fallit för cat7 fusket

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/cat7/

Yup. Finns egentligen ingen fördel i vanligt bruk att ha något annat än cat5e eller cat6 om man inte ska över 10gbit hastiget, cat7 existerar som sagt knappt och cat 8 är otroligt överdriv för 99.9999% av användningsområden.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av stingrey:

Var egentligen ute efter högre bandbredd med cat7. Men får återgå till cat6 ihopp om att det blir bättre.
Tack för hjälpen!

Verkar som man fallit för cat7 fusket

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/cat7/

Du får ju inte högre bandbredd bara för att du har en C7-kabel, all annan utrustning måste stödja det också. C6 räcker gott och väl för 2.5Gbps och 10Gbps samt följer den standarden

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på en kabel på 25m?