Permalänk
Medlem

Passar gamla Asus routrar med

Min flickvän från Ukraina (bor fortfarande i Ukraina!) har jag på distans hjälpt till att uppgradera till en mer stabil uppkoppling. Fick lite klartecken tidigare.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666064-ersatta-router...

Den kom fram och funkade! Tyvärr så täcker inte router (RT-AC65P) exakt hela huset. Hon har dragit in fiber och förra året fick hon också en powerstation med eluttag på solceller. Det har gjort att hon numer kommer online även när nätet även är bombat/attackerat... Ibland påverkas dock även hennes ISP av detta (men inte alltid) och då har jag funderat på att köpa en Asus AX56 4G+-router. Hon har både svenskt Comviq kontant-SIM och Ukrainskt SIM-kort på sin dual-SIM telefon. BÅDA dessa BÖR fungera även i Ukraina i en sådan router, enligt (om det var) Inets kundtjänst, där jag överväger att köpa den. Inget jag missat eller bör tänka på här? Utöver detta är det värt att tillägga att routern inte täcker hela hennes boyta... hon har en medelstor villa med relativt stor tomt för att bo i storstad, tror jag.

Jag ska dit över jul och nyår (inplanerat redan nu så att säga) och jag tänker att jag kan fixa AI-mesh? Modemet är från fönstret på övervåningen. Så, AX56 från modemet där och dra ner en CAT6 kabel AC65P via kabel till undervåningen? Sedan typ ställa in både backup-el (automatiskt vid strömförlust) och backup 4G om ISP:en går ner...?

Permalänk

Till att börja med - grattis! Du har gått från "en bekant" till "min flickvän" stort steg
Och för att göra det enkelt - köp med valfri billig asus router och ethernetkabel och sätt i AP läge (görs enkelt i deras webbgränssnitt)
Edit - den routern du plockar med dig skall alltså endast agera AP till den routern du redan skickat ner och förstärka signalen i huset

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Till att börja med - grattis! Du har gått från "en bekant" till "min flickvän" stort steg
Och för att göra det enkelt - köp med valfri billig asus router och ethernetkabel och sätt i AP läge (görs enkelt i deras webbgränssnitt)
Edit - den routern du plockar med dig skall alltså endast agera AP till den routern du redan skickat ner och förstärka signalen i huset

Ja, tack. Rent krasst var hon min dejt redan då, men skrev inte ut det för vi hade inte sets IRL. Nu har vi sets IRL flera gånger (och då veckor i taget), samt nätdejtat online med en massa cam över messenger varje dag i ca 1-1,5 år.

Hur som helst, jag satsar nog hellre på 4G-AX56 eftersom att den har just backup mobildata. De bombar ju en del, och det finns en betydande risk att de attackerar infrastrukturen. Jag ringde precis (nyss) Comviq och de hävdar att om jag sätter i SIM-kortet där i Ukraina är roaming (!) helt gratis. Så länge man tanka på fast pris... och jag är inte helt insatt i hur det fungerar exakt, men jag har förstått om man TILL EXEMPEL befinner sig på kryssning mitt ute på havet och INTE har en 4G mast i närheten, så kan roamingen övergå till att ta emot signal från satelit. Detta gäller alltså vanliga mobiltelefoner såvitt jag förstått, man behöver kanske inte satelittelefoner. Då borde man alltså, tekniskt sett inte heller vara beroende av lokal ISP eller 4G master i närheten i Ukraina... tror inte att Ryssland börjar skjuta ner (kanske andra länders?) sateliter hur som helst. Det vore en grov eskalering, minst sagt. Och om roamingen är gratis (vilket kundtjänst sa) finns det ingen anledning att inte ta det liksom... oavsett om det är en kostnadsfråga eller inte alls ett problem, så är det praktiskt och kanske till och med viktigt att kunna komma ut på internet.

Min spontana tanke är att köpa den här + en till lite kraftigare powerstation utöver den jag redan köpt (som funkar OK för routern men inget annat)... Men den här kan hon koppla in kanske 1-2 element och slipper elda med ved under stor del av vintern.

https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-2-pro (+ solceller)

Då är min förhoppning att backup systemet på både den och routern känner av när el är borta från huset (eller när teckning hos ISP försvinner), så hon har total backup av värme, el och internet. Helst utan att behöva koppla in sladdar och sådär, utan att det sker per automatik. Det är inget heltäckande skydd för hela huset, men kanske skulle kunna lösa de mest basala behoven.

Kan slutligen tillägga att routern HELT överkomlig, "billig" för vår budget. Jag har faktiskt beställt hem en RT-AX88U Pro till mig själv som jag hoppas kommer i veckan...

Permalänk
Skrivet av SysXpl:

Ja, tack. Rent krasst var hon min dejt redan då, men skrev inte ut det för vi hade inte sets IRL. Nu har vi sets IRL flera gånger (och då veckor i taget), samt nätdejtat online med en massa cam över messenger varje dag i ca 1-1,5 år.

Hur som helst, jag satsar nog hellre på 4G-AX56 eftersom att den har just backup mobildata. De bombar ju en del, och det finns en betydande risk att de attackerar infrastrukturen. Jag ringde precis (nyss) Comviq och de hävdar att om jag sätter i SIM-kortet där i Ukraina är roaming (!) helt gratis. Så länge man tanka på fast pris... och jag är inte helt insatt i hur det fungerar exakt, men jag har förstått om man TILL EXEMPEL befinner sig på kryssning mitt ute på havet och INTE har en 4G mast i närheten, så kan roamingen övergå till att ta emot signal från satelit. Detta gäller alltså vanliga mobiltelefoner såvitt jag förstått, man behöver kanske inte satelittelefoner. Då borde man alltså, tekniskt sett inte heller vara beroende av lokal ISP eller 4G master i närheten i Ukraina... tror inte att Ryssland börjar skjuta ner (kanske andra länders?) sateliter hur som helst. Det vore en grov eskalering, minst sagt. Och om roamingen är gratis (vilket kundtjänst sa) finns det ingen anledning att inte ta det liksom... oavsett om det är en kostnadsfråga eller inte alls ett problem, så är det praktiskt och kanske till och med viktigt att kunna komma ut på internet.

Min spontana tanke är att köpa den här + en till lite kraftigare powerstation utöver den jag redan köpt (som funkar OK för routern men inget annat)... Men den här kan hon koppla in kanske 1-2 element och slipper elda med ved under stor del av vintern.

https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-2-pro (+ solceller)

Då är min förhoppning att backup systemet på både den och routern känner av när el är borta från huset (eller när teckning hos ISP försvinner), så hon har total backup av värme, el och internet. Helst utan att behöva koppla in sladdar och sådär, utan att det sker per automatik. Det är inget heltäckande skydd för hela huset, men kanske skulle kunna lösa de mest basala behoven.

Kan slutligen tillägga att routern HELT överkomlig, "billig" för vår budget. Jag har faktiskt beställt hem en RT-AX88U Pro till mig själv som jag hoppas kommer i veckan...

Har ingen erfarenhet av bombningar och hur det påverkar infrastruktur och nätverksåtkomst men då kanske det känns mer aktuellt med någon starlink variant? https://www.clasohlson.com/se/c/Brand/STARLINK
Kräver dock fri sikt och är dyrt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har ingen erfarenhet av bombningar och hur det påverkar infrastruktur och nätverksåtkomst men då kanske det känns mer aktuellt med någon starlink variant? https://www.clasohlson.com/se/c/Brand/STARLINK
Kräver dock fri sikt och är dyrt

Starlink är dyrt ja, och inte bara dyrt i inköp utan löpande dyrt. Vi pratar om någon tusenlapp i månaden PLUS typ 6000 kr i inköp... Minnst, inte exakta summorna, bara något jag har i bakhuvudet. Men det är inte så viktigt, det känns liksom onödigt om min lösning kan fungera lika bra, i praktiken. Plus att man blir beroende av Starlink, om de drar sig ur eller om Elon Musk bara ändrar sig så sitter man där utan internet. Han har ju tagit liknande beslut kring de enheter som han tillhandahåller regeringen eller militären... till exempel, när de gjort något som han inte han gillar, har han bara gått in och klippt. Elon Musk är delvis schysst men verkar också delvis strulig och excentrisk. T.ex. som med Twitter också.

När Starlink lanserades i Ukraina, så tror jag registrerade mig i en "kö" och jag tror inte jag fått svar ännu, om jag gjorde det. Vilket i praktiken betyder, att det kanske inte ens är genomförbart de närmsta året/åren. I sådana fall, är risken också att hon redan flyttat hit eller det hänt andra saker. Så det är inte en så bra idé som det kanske verkar. Men tack för bra input ändå!

Permalänk
Medlem

Asus routrar har också support för en hel del USB 4G donglar: https://www.asus.com/support/FAQ/1047044/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Asus routrar har också support för en hel del USB 4G donglar: https://www.asus.com/support/FAQ/1047044/

Perfekt tips! Hade ingen aning om detta!