Passar gamla Asus routrar med
Min flickvän från Ukraina (bor fortfarande i Ukraina!) har jag på distans hjälpt till att uppgradera till en mer stabil uppkoppling. Fick lite klartecken tidigare.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666064-ersatta-router...
Den kom fram och funkade! Tyvärr så täcker inte router (RT-AC65P) exakt hela huset. Hon har dragit in fiber och förra året fick hon också en powerstation med eluttag på solceller. Det har gjort att hon numer kommer online även när nätet även är bombat/attackerat... Ibland påverkas dock även hennes ISP av detta (men inte alltid) och då har jag funderat på att köpa en Asus AX56 4G+-router. Hon har både svenskt Comviq kontant-SIM och Ukrainskt SIM-kort på sin dual-SIM telefon. BÅDA dessa BÖR fungera även i Ukraina i en sådan router, enligt (om det var) Inets kundtjänst, där jag överväger att köpa den. Inget jag missat eller bör tänka på här? Utöver detta är det värt att tillägga att routern inte täcker hela hennes boyta... hon har en medelstor villa med relativt stor tomt för att bo i storstad, tror jag.
Jag ska dit över jul och nyår (inplanerat redan nu så att säga) och jag tänker att jag kan fixa AI-mesh? Modemet är från fönstret på övervåningen. Så, AX56 från modemet där och dra ner en CAT6 kabel AC65P via kabel till undervåningen? Sedan typ ställa in både backup-el (automatiskt vid strömförlust) och backup 4G om ISP:en går ner...?