Lägre effekt/temp - 5700x, 5800x, 5900x och Eco mode (med mera)

Permalänk

Lägre effekt/temp - 5700x, 5800x, 5900x och Eco mode (med mera)

Så, idag har jag en Ryzen 5 3600 som visserligen fungerar bra men jag går i tankarna att uppgradera processorn, inte minst inför Starfield och för att jag använder t ex Adobe Lightroom mer och mer till många och väldigt högupplösta RAW-filer.

Jag använder det lilla chassit Fractal Node 304 och en kylare med låg profil från Noctua. Vilken modell det är minns jag inte nu, men den och övrig kylning i datorn är tillräckligt för att kyla processorn i alla lägen till en mycket låg ljudnivå som jag är bekväm och nöjd med.

Ryzen 5 3600 har en TDP på 65W och jag tänker absolut inte kompromissa med chassit, men jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta kylare om så krävs (vet att det finns ett gäng tysta, effektiva sådana från Noctua som skulle få plats i chassit). De bästa och mest realistiska alternativen för ny processor som stöds av mitt moderkort är:

Ryzen 7 5700X, 65W TDP
Ryzen 7 5800X, 65W TDP i Eco mode
Ryzen 9 5900X, 65W TDP i Eco mode

Skillnaden i pris mellan 5700X och 5800X är försumbar, och då bör det rimligen vara vettigare att köpa en 5800X och köra den i Eco mode, eller manuellt sänka värden i PBO för att då uppnå en minst lika sval och tyst dator som med en 5700X.

Skulle ni hålla med om det?

Nästa fråga rör 5900X som visserligen är betydligt dyrare, men jag har inget emot att betala det priset så länge den går att kyla tillräckligt i den stackars lilla lådan. Om det är totalt orealistiskt och skulle leda till mera fläktljud tänker jag inte kompromissa, så frågan är hur sval den blir i Eco mode (alternativt sänkta värden i PBO) med 65W TDP, och hur mycket prestanda jag då offrar?

I de flesta situationer kommer 12 kärnor möjligen att vara overkill, men just i Lightroom finns det flera situationer då jag vet att det kommer att öka prestandan rejält.

Har jag något att förlora på att köra på 5900X-scenariot? 5800X-scenariot? Är det totalt orealistiskt att ens köra dessa i ett läge som ger betydligt bättre prestanda än min gamla 3600, till samma ljudnivå?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Kört min 5900x i ECO läge i princip sedan jag köpte den för många år sen nu.
Tappar noll prestanda i det jag använder den till (spel), men vinner rejält med effekt och därmed tystnad.
Har en NH-D15, men jag kan aldrig tänka mig att det skulel vara några problem att kyla den med betydligt mindre kylare.
Har t.ex. en NH-U9 (med push-pull fläktar) på en 3700x och den håller dryga 70 grader under last, ljudlöst.

ECO tappar däremot i multitrådat.
Så ECO kanske inte är bäst då, en vanlig undervoltning är nog lämpligare.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Kört min 5900x i ECO läge i princip sedan jag köpte den för många år sen nu.
Tappar noll prestanda i det jag använder den till (spel), men vinner rejält med effekt och därmed tystnad.
Har en NH-D15, men jag kan aldrig tänka mig att det skulel vara några problem att kyla den med betydligt mindre kylare.
Har t.ex. en NH-U9 (med push-pull fläktar) på en 3700x och den håller dryga 70 grader under last, ljudlöst.

ECO tappar däremot i multitrådat.
Så ECO kanske inte är bäst då, en vanlig undervoltning är nog lämpligare.

Intressant, tack för svar! Dock borde det ju absolut finnas situationer då jag vinner på att köra 5900X i ECO mode då den kan köra 24 trådar jämfört med mina nuvarande 12 trådar som 3600:an, även om den tappar i multritrådat jämfört med stockinställningar, tänker jag.

Går det att resonera så enkelt att om AMD specar två processorer för 65W TDP, så kommer de att utveckla ungefär lika mycket värme i genomsnitt och kräver samma kylning, eller finns det många andra faktorer att ta hänsyn till som kan skilja de två?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Går det att resonera så enkelt att om AMD specar två processorer för 65W TDP, så kommer de att utveckla ungefär lika mycket värme i genomsnitt och kräver samma kylning, eller finns det många andra faktorer att ta hänsyn till som kan skilja de två?

Ja, det är så enkelt.
Ryzen drar i regel 35.2% mer än TDP som max, så min 5800X på 105 W drar upp till 142 W. I eco mode med 65 W TDP bör den dra omkring 88 W, vilket låter bekant (har testat eco mode förut och mätt).

Antalet kärnor spelar ingen roll, enda skillnaden är att varje kärna får mindre effekt att klara sig på, men 12 kärnor vid 88 W är fortfarande klart snabbare än 8 kärnor vid 88 W (och även snabbare än 8 kärnor vid 142 W).

Bra prestandadata finns här:
https://www.computerbase.de/2020-11/amd-ryzen-5000-test/5/#ab...

En bonus är förresten att 5900X och 5950X håller lägre temperatur än 5800X vid flertrådade laster, då de har dubbel yta (två CCD istället för en) att dela upp effekten på. Men värmeutvecklingen/temperatur i chassit påverkas ju inte av detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Ja, det är så enkelt.
Ryzen drar i regel 35.2% mer än TDP som max, så min 5800X på 105 W drar upp till 142 W. I eco mode med 65 W TDP bör den dra omkring 88 W, vilket låter bekant (har testat eco mode förut och mätt).

Antalet kärnor spelar ingen roll, enda skillnaden är att varje kärna får mindre effekt att klara sig på, men 12 kärnor vid 88 W är fortfarande klart snabbare än 8 kärnor vid 88 W (och även snabbare än 8 kärnor vid 142 W).

Bra prestandadata finns här:
https://www.computerbase.de/2020-11/amd-ryzen-5000-test/5/#ab...

En bonus är förresten att 5900X och 5950X håller lägre temperatur än 5800X vid flertrådade laster, då de har dubbel yta (två CCD istället för en) att dela upp effekten på. Men värmeutvecklingen/temperatur i chassit påverkas ju inte av detta.

Tusen tack för ett mycket tydligt svar. Då drar jag slutsatsen att mitt bästa val är att köra på 5900X!

Visa signatur

Dator.