Lägre effekt/temp - 5700x, 5800x, 5900x och Eco mode (med mera)
Så, idag har jag en Ryzen 5 3600 som visserligen fungerar bra men jag går i tankarna att uppgradera processorn, inte minst inför Starfield och för att jag använder t ex Adobe Lightroom mer och mer till många och väldigt högupplösta RAW-filer.
Jag använder det lilla chassit Fractal Node 304 och en kylare med låg profil från Noctua. Vilken modell det är minns jag inte nu, men den och övrig kylning i datorn är tillräckligt för att kyla processorn i alla lägen till en mycket låg ljudnivå som jag är bekväm och nöjd med.
Ryzen 5 3600 har en TDP på 65W och jag tänker absolut inte kompromissa med chassit, men jag skulle möjligen kunna tänka mig att byta kylare om så krävs (vet att det finns ett gäng tysta, effektiva sådana från Noctua som skulle få plats i chassit). De bästa och mest realistiska alternativen för ny processor som stöds av mitt moderkort är:
Ryzen 7 5700X, 65W TDP
Ryzen 7 5800X, 65W TDP i Eco mode
Ryzen 9 5900X, 65W TDP i Eco mode
Skillnaden i pris mellan 5700X och 5800X är försumbar, och då bör det rimligen vara vettigare att köpa en 5800X och köra den i Eco mode, eller manuellt sänka värden i PBO för att då uppnå en minst lika sval och tyst dator som med en 5700X.
Skulle ni hålla med om det?
Nästa fråga rör 5900X som visserligen är betydligt dyrare, men jag har inget emot att betala det priset så länge den går att kyla tillräckligt i den stackars lilla lådan. Om det är totalt orealistiskt och skulle leda till mera fläktljud tänker jag inte kompromissa, så frågan är hur sval den blir i Eco mode (alternativt sänkta värden i PBO) med 65W TDP, och hur mycket prestanda jag då offrar?
I de flesta situationer kommer 12 kärnor möjligen att vara overkill, men just i Lightroom finns det flera situationer då jag vet att det kommer att öka prestandan rejält.
Har jag något att förlora på att köra på 5900X-scenariot? 5800X-scenariot? Är det totalt orealistiskt att ens köra dessa i ett läge som ger betydligt bättre prestanda än min gamla 3600, till samma ljudnivå?
Dator.