Problem med nedsänkt refresh rate på ena skärmen

Permalänk
Medlem

Problem med nedsänkt refresh rate på ena skärmen

Hej

Jag har precis byggt ihop ny dator.
Spec.
CPU: Intel core i5 13600kf
GPU: Powercolor amd rx 7900xt
CPU-kylare: corsair h100i elite capellix
Case: corsair 4000D airflow
SSD: WD black sn850x 1tb
Ram: corsair vengeance rgb pro rt 32gb
PSU: corsair rm850e

Jag har ett problem med denna. Problemet är att min ena skärm (har två skärmar) går ner i refresh rate. Det känns som att skärmen är nere på runt 5 frames per sekund eller mindre.
Däremot har jag hittat när detta händer och det sker när datorn stått oanvänd i någon minut. Exempelvis om jag startat datorn och sen gått ifrån den i bara ett par minuter så sker detta eller om jag är inne på datorn men inte använder den på ett tag.

Vet någon vad detta kan bero på? Hade inte några problem med min gamla dator och är rätt ny när det kommer till datorer. Tack på förhand

//Viktor

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat skärmarna? går båda in i grafikkortet? Kan också vara bra att veta modell av skärmen som strular

Permalänk
Medlem

Saknas för mycket info, vilka skärmar, dp/hdmi? Vilken är primär skärm och vilken krånglar?

Permalänk
Medlem

Låter ju intuitivt som någon energiinställning, antingen i radeon eller på monitorn. Även att bara ha 1 skärm som stödjer Freesync och ha det aktiverat, verkar ge upphov till problem av vad jag läser på 5min.

Obs, se ovan @str8forthakill om du vill ha mer informerade svar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Hur har du kopplat skärmarna? går båda in i grafikkortet? Kan också vara bra att veta modell av skärmen som strular

Skrivet av str8forthakill:

Saknas för mycket info, vilka skärmar, dp/hdmi? Vilken är primär skärm och vilken krånglar?

Det är en 27" acer skärm. Har svårt att hitta vilken modell det är då den är ett par år gammal. Den skärmen som krånglar är den primära skärmen och jag har kopplat in den direkt till grafikkortet med en dp kabel. Båda skärmarna går in i grafikkortet.

Skrivet av orginallinus:

Låter ju intuitivt som någon energiinställning, antingen i radeon eller på monitorn. Även att bara ha 1 skärm som stödjer Freesync och ha det aktiverat, verkar ge upphov till problem av vad jag läser på 5min.

Obs, se ovan @str8forthakill om du vill ha mer informerade svar.

Det var exakt det jag tänkte då det innan var när skärmarna slocknade och gick i viloläge som det skedde men ändrade den energiinställningen så skärmen höll sig igång och det hjälpte inte. Ska testa att gå in i AMD. Menar du att det skapar problem med att ha en skärm med freesync?

Permalänk
Medlem

Testade precis att koppla in skärmen med en hdmi kabel istället för dp kabel och då fungerade skärmen felfritt. Vet någon vad det är som är problemet med att använda dp kabel för att koppla skärmen till datorn?

En annan fråga. Har hört för ett bra tag sedan att hdmi kablar inte är de bästa när det kommer till ren bildkvalitet. Stämmer detta och vad är skillnaden mellan en hdmi kabel och dp kabel mer än att en hdmi kabel kan även skicka ljud? Alltså vilken ger bäst bildkvalitet eller är det sak samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

En annan fråga. Har hört för ett bra tag sedan att hdmi kablar inte är de bästa när det kommer till ren bildkvalitet. Stämmer detta och vad är skillnaden mellan en hdmi kabel och dp kabel mer än att en hdmi kabel kan även skicka ljud? Alltså vilken ger bäst bildkvalitet eller är det sak samma?

Jag misstänker att du misstolkat det faktum att det material (filmer och serier) man oftast tittar på på sin TV via HDMI (eller inbyggda appar) normalt använder 4:2:0 chroma subsampling, vilket reducerar färginformationen. Skärmar kör dock normalt 4:4:4, precis som när du ansluter dem över DisplayPort. Rent generellt är signalen lossless (undantaget är när DSC används), så nej, så länge kabeln inte orsakar bitfel så är bilden identisk.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag misstänker att du misstolkat det faktum att det material (filmer och serier) man oftast tittar på på sin TV via HDMI (eller inbyggda appar) normalt använder 4:2:0 chroma subsampling, vilket reducerar färginformationen. Skärmar kör dock normalt 4:4:4, precis som när du ansluter dem över DisplayPort. Rent generellt är signalen lossless (undantaget är när DSC används), så nej, så länge kabeln inte orsakar bitfel så är bilden identisk.

Okej då förstår jag. Tack!