Köpråd Macbook air 15" 16 gb ram vs Macbook pro M1 pro

Permalänk

Köpråd Macbook air 15" 16 gb ram vs Macbook pro M1 pro

Tja, har nyss blivit antagen på en utbildning som Javascript utvecklare och behöver köpråd angående vilken macbook jag ska köpa.
Är inne på Macbook Air 15" med 16 gb ram och 256 gb för 19 825 kr(det är student rabatt som gör att den kostar så mycket) vs Macbook pro m1 pro 14" hos macrent för 23 868 kr. Det som gör att jag överväger macbook pron är att man får ju rätt mycket mer än hos airen, fler portar, bättre skärm, större hårddisk, snabbare hårddisk osv. Det som gör att jag vill ha 15" air är skärmen som är större och kan bli mer bekvämt då jag kommer behöva sitta i köket 2 dagar i veckan när min flickvän jobbar hemifrån. Men är det verkligen värt med 15" air med tanke på hur mycket mer man får med pron? Vet inte riktigt egentligen hur mycket skillnad det blir mellan 14 och 15 tum. Grejen är den att man behöver ingen monster prestanda direkt för javascript utveckling, jag tänker med att Macbook pron är en "framtids investering" då den lär håller högre kvalite i fler år. Så min fråga är då är det värt och lägga de extra 4000 kr för m1 pro istället för att köpa Macbook airn?

Permalänk
Medlem

Hej,

Storleken på skärmen kan du nog bara själv avgöra. Rekommenderar om du har möjlighet att ta dig till typ Elgiganten, Power etc. för att testa skillnaden.

För kod så är nog så stor skärmyta så möjligt att föredra.

Samtidigt är M1 Pro en helt annan dator. Förutom ren råstyrka så är skärmen extremt mycket trevligare (även om den är något mindre) med sin Liquid Retina XDR-teknik och Promotion, dvs 120Hz 🥰

Sedan är väl frågan om du behöver 16GB RAM? macOS är väloptimerat så går att spara en slant på basmodellen av Air 15":
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=10944794

Permalänk
Medlem

Tänk på att Air saknar fläkt till skillnad från Pro om man ska köra tyngre jobb.