Starfield – den stora tråden

Permalänk
Snusfri

Eftersom det ingår i XGP så kommer jag nog att testa spelet.
Bör flyta någorlunda på datorn i sig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Har spelat i ett par timmar på en PC med i7 12700K på 3.6GHz, Gen4 PCIe NVMe SSD på 2tb, DDR5 RAM på 32gb och en RTX 3080, och när jag startade spelet så var inställningarna som på bilden. Jag stängde av upscaling för att se hur det flyter på och jag låg på runt 30-40 fps mestadels. Kunde gå upp till närmre 60 när det inte var så mycket ljus och så. Har flugit och skjutit lite utomhus och det var ganska stabilt. För mig är det absolut spelbart med dessa inställningarna! Hade kunnat sänka lite för att få ut mer bilduppdateringsfrekvens men det testar jag senare. Förstår att vissa där ute har vant sig vid mycket högre fps när de kör diverse skjutspel som spelas online. Men jag som inte är en sådan som söker så höga fps som möjligt tycker det är riktigt bra grafik! Jag nöjer mig om det är över 30 fps och jag får lite mer än det t.o.m. Jag har MSI Afterburner igång med en profil där jag har överklockat mitt grafikkort på ett säkert sätt. Jag får ut mycket bättre prestanda när jag kör med överklockning.

Än så länge är spelet roligt och flygningen var kul faktiskt, men jag önskade att man kunde flyga till planeterna. Förstår att det är för långt att flyga från planet till planet. Men menar mer att när man väljer en planet på kartan att flyga till så hamnar man en bit ifrån planeten. Man ska då välja en gång till vart man ska landa på planeten. Det sista steget där man ska välja vart man ska landa hade varit bättre om man kan flyga dit själv. Förstår att det hade inneburit att man kan flyga sitt skepp på själva planeten vart man vill och det tycker jag de borde ha implementerat. Men det är nog begränsat pga dessa rutor med barriärer som laddas när man landar någonstans och inte att det är en enda stor karta över hela planeten.

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Sjukade mig från jobb imorse när jag vaknade och insåg att Starfield går att spela nu.

Hur kan man sjukanmäla sig bara för ett spel?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på Starfield Premium Edition Upgrade i Xbox-appen. Vad är det man får?

Betyder det endast att man kan spela premium edition så länge man har ett aktivt game pass?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Hur kan man sjukanmäla sig bara för ett spel?

För man är "sjuk" i huvudet!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha, jag har en 60 Hz-skärm, så mer än 55-60 är bortkastat för mig.

Ah, 60 FPS bör inte vara så svårt att nå. Men vill ju ha stabil 60 samtidigt.

Skrivet av SanyaIV:

Funkar DLSS modden bra tycker du? Har ett 4080 men kör i 1440p ultra wide så borde väl hamna runt eller över 100 FPS då om inte processorn (i5 12600k) flaskar istället. 100 FPS är absolut minimum för mig så efter prestandarapporterna bestämde jag mig för att inte skaffa det, men om DLSS kan fixa det till över 100 FPS så kanske det blir ett köp i alla fall.

Lite svårt att avgöra. Något gör den iallafall men svårt att hålla ens 100 FPS. Skulle nog råda att avvakta lite för fler resultat mer liknande din hårdvara.

Skrivet av Robins:

Jag prova allt. Fick 10 fps extra på sin höjd.
Runt 100 fps är ett krav för mig också så blev refund nu i väntan på optimeringar.

Segt, är ju långt ifrån så det räcker då.

Skrivet av Oneone:

vem är förvånad, du kan inte ens ändra FOV i spelet utan egna fix...

"How To Change FOV! Confirmed to work!
Discussion
in Documents/MyGames/Starfield create a text file and name it "StarfieldCustom.ini"

inside the text file, add this:

[Camera]

fFPWorldFOV=100.0000
fTPWorldFOV=100.0000

"

https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/166x172/how_to_ch...

Tack, ska provas. Gillade inte standard-FOV.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

För den som missat att man inte behöver använda sig av kartan hela tiden för att ta sig mellan planeter.

The games UI/Tutorial doesn't explain this as far as I could tell, but if you're in your ship and you open the scanner, you can look at whatever planet you want to go to, then press E.

After that it will give you a prompt to travel by holding R, at which point you will start to fly towards that planet, the same thing goes for landing on a planet too.

Its not seamless but I've seen a lot of complaints about looking at the map all the time, this effectively makes it so you only need to open the map if you need to land somewhere precise, or to grav jump to another system.

UPDATE: Ok turns out if you have a mission selected you can actually jump to a different system using the exact same method, meaning its entirely possible to travel through space without having to open the menu every time. You'd only have to do it when you want to change missions to swap systems for example, honestly its quite immersive overall.

Permalänk
Avstängd

Löjligt dom som gnäller på grafiken, det är bra grafik, spelar i 4k med allt maxat förutom blur och crowd intensity på low. Flyter fint.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Börjar må illa under 60fps.

Jag har hört talas om att man kan börja må illa av att veta att man har under 60 fps men det är inte så vanligt.
Krya på dig.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 6950 XT i 4k med ultra ca 70fps hittills. Flyter på bra och är riktigt snyggt

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kan man sjukanmäla sig bara för ett spel?

För att jag kan. Jag jobbar som frilansare. Jobbar jag ej får jag ej betalt/sjukpenning. Har väntat på det här spelet i flera år så att stanna hemma en dag är ett väldigt litet pris för något jag gillar. Du kanske har en annan hobby du hade kunnat sjuka dig för. Kanske du gillar brodering? I don't know. Live and let live.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

För att jag kan. Jag jobbar som frilansare. Jobbar jag ej får jag ej betalt/sjukpenning. Har väntat på det här spelet i flera år så att stanna hemma en dag är ett väldigt litet pris för något jag gillar. Du kanske har en annan hobby du hade kunnat sjuka dig för. Kanske du gillar brodering? I don't know. Live and let live.

Då är det nog bättre att säga att du tog ledigt, för transparens.

De flesta har nog jobb där någon påverkas för att man är hemma sjuk, de kanske får mer att göra eller måste ta in en annan. Alternativt förlorad inkomst till bolaget eller försenad leverans av något.

Men om det bara är du som inte får lön och ingen annan påverkas är det nog få som bryr sig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Har spelat i ett par timmar på en PC med i7 12700K på 3.6GHz, Gen4 PCIe NVMe SSD på 2tb, DDR5 RAM på 32gb och en RTX 3080, och när jag startade spelet så var inställningarna som på bilden. Jag stängde av upscaling för att se hur det flyter på och jag låg på runt 30-40 fps mestadels. Kunde gå upp till närmre 60 när det inte var så mycket ljus och så. Har flugit och skjutit lite utomhus och det var ganska stabilt. För mig är det absolut spelbart med dessa inställningarna! Hade kunnat sänka lite för att få ut mer bilduppdateringsfrekvens men det testar jag senare. Förstår att vissa där ute har vant sig vid mycket högre fps när de kör diverse skjutspel som spelas online. Men jag som inte är en sådan som söker så höga fps som möjligt tycker det är riktigt bra grafik! Jag nöjer mig om det är över 30 fps och jag får lite mer än det t.o.m. Jag har MSI Afterburner igång med en profil där jag har överklockat mitt grafikkort på ett säkert sätt. Jag får ut mycket bättre prestanda när jag kör med överklockning.

Än så länge är spelet roligt och flygningen var kul faktiskt, men jag önskade att man kunde flyga till planeterna. Förstår att det är för långt att flyga från planet till planet. Men menar mer att när man väljer en planet på kartan att flyga till så hamnar man en bit ifrån planeten. Man ska då välja en gång till vart man ska landa på planeten. Det sista steget där man ska välja vart man ska landa hade varit bättre om man kan flyga dit själv. Förstår att det hade inneburit att man kan flyga sitt skepp på själva planeten vart man vill och det tycker jag de borde ha implementerat. Men det är nog begränsat pga dessa rutor med barriärer som laddas när man landar någonstans och inte att det är en enda stor karta över hela planeten.

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Sjukade mig från jobb imorse när jag vaknade och insåg att Starfield går att spela nu.

Hej Erik!

Det här är din chef.

Jag rekommenderar att du stänger av ditt spel och kommer in på kontoret omedelbart. Vi ska ha ett möte. Du kan ringa ditt fackliga ombud på vägen hit. HR kommer närvara.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Läste att det är ca 30 timmar för kampanjen och ca 60 inkl sidouppdrag.

Låter väldigt lite jämfört med Skyrim. En vän har kört både det och Fallout 4 i över 200 timmar var.

Men de som recenserat hittills kanske inte hittat allt som finns att göra?

För min del spelar det inte så stor roll. 60 timmar är mycket för mig. Men min kompis kan köra 60 timmar på en vecka så han tycker det är kort.

Vet ni något om det? Antar att det kanske tar ett tag innan vi vet hur stort det är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Har spelat i ett par timmar på en PC med i7 12700K på 3.6GHz, Gen4 PCIe NVMe SSD på 2tb, DDR5 RAM på 32gb och en RTX 3080, och när jag startade spelet så var inställningarna som på bilden. Jag stängde av upscaling för att se hur det flyter på och jag låg på runt 30-40 fps mestadels. Kunde gå upp till närmre 60 när det inte var så mycket ljus och så. Har flugit och skjutit lite utomhus och det var ganska stabilt. För mig är det absolut spelbart med dessa inställningarna! Hade kunnat sänka lite för att få ut mer bilduppdateringsfrekvens men det testar jag senare. Förstår att vissa där ute har vant sig vid mycket högre fps när de kör diverse skjutspel som spelas online. Men jag som inte är en sådan som söker så höga fps som möjligt tycker det är riktigt bra grafik! Jag nöjer mig om det är över 30 fps och jag får lite mer än det t.o.m. Jag har MSI Afterburner igång med en profil där jag har överklockat mitt grafikkort på ett säkert sätt. Jag får ut mycket bättre prestanda när jag kör med överklockning.

Än så länge är spelet roligt och flygningen var kul faktiskt, men jag önskade att man kunde flyga till planeterna. Förstår att det är för långt att flyga från planet till planet. Men menar mer att när man väljer en planet på kartan att flyga till så hamnar man en bit ifrån planeten. Man ska då välja en gång till vart man ska landa på planeten. Det sista steget där man ska välja vart man ska landa hade varit bättre om man kan flyga dit själv. Förstår att det hade inneburit att man kan flyga sitt skepp på själva planeten vart man vill och det tycker jag de borde ha implementerat. Men det är nog begränsat pga dessa rutor med barriärer som laddas när man landar någonstans och inte att det är en enda stor karta över hela planeten.

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Sjukade mig från jobb imorse när jag vaknade och insåg att Starfield går att spela nu.

Hej Erik!

Det här är din mamma.

Det blir inga julklappar i år till dig. Mina köttbullar kommer jag äta själv.

Puss
/Mor

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Hej Erik!

Det här är din chef.

Jag rekommenderar att du stänger av ditt spel och kommer in på kontoret omedelbart. Vi ska ha ett möte. Du kan ringa ditt fackliga ombud på vägen hit. HR kommer närvara.

Med vänlig hälsning

Åhhhhh om detta stämmer :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Läste att det är ca 30 timmar för kampanjen och ca 60 inkl sidouppdrag.

Låter väldigt lite jämfört med Skyrim. En vän har kört både det och Fallout 4 i över 200 timmar var.

Men de som recenserat hittills kanske inte hittat allt som finns att göra?

För min del spelar det inte så stor roll. 60 timmar är mycket för mig. Men min kompis kan köra 60 timmar på en vecka så han tycker det är kort.

Vet ni något om det? Antar att det kanske tar ett tag innan vi vet hur stort det är.

Tror nog man drar igenom main quest i Skyrim under 30 timmar om man inte blir distraherad. Inte för att jag testat, för jag brukar nästan aldrig slutföra den. Bara gjort det två gånger på snart tolv år av regelbundet spelande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

850 spänn... lol

edit
nvm ser nu att det är gratis i game pass, då äre lungt hehe
har inte läst på om spelet

Permalänk
Medlem

Letar inte aktivt efter buggar, såhär långt (4t) har jag bara sett en Polis utanför the lodge i new atlantis som svävar två meter upp i luften. Funkat felfritt så långt. 13900k +4090 ger knappt över 80 fps utomhus med allt utmaxat i native 4k.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Verkar ju verkligen vara sjukt dålig optimering, till och med för att vara Bethesda. RTX 4060 som inte ens klarar av 1080p low utan att dippa under 50fps.

Tänk att ett nytt grafikkort för 4000kr inte klarar av 1080p low... liksom, helt otroligt dåligt gjort. Sen kan det ju vara Nvidia också som har gjort ett dåligt jobb med tanke på att AMD presterar en del bättre, men i alla fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fan man kan inte uppgradera till premium längre genom Game Pass. Tänkte hålla mig tills vanlig release, men blev ändrade planer för idag så ville spela istället för att sitta och ha tråkigt en fredagskväll.

Hade fel, var två olika versioner av premium som fanns.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

går det att spela idag via game pass?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Det där såg ju halvbra ut. Ett 3080, tolv gigabajtaren, slaskar omkring runt 60 rutor/sekund med uppskalning i 4K. Min Ti-version lär inte prestera så förskräckligt mycket bättre siffror, känns det som. Hoppas på en optimiseringspatch här innan spelet släpps för den stora allmänheten.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

går det att spela idag via game pass?

Bara om man uppgraderar till Premium Edition. Annars får man vänta 4 dagar.

Permalänk
Medlem

Okej, efter att ha testat lite mer så har jag bestämt mig för att nu köra följande på min 5800X3D+4090 kombo i 4k på 48" OLED:
High preset
Rendering scale 100%
FSR2 på
DoF av
Film Grain av.

Kör för ovanlighetens skull motion blur på high i detta spel då den inte verkar speciellt aggressiv och den i mitt tycke hjälper min OLED att framstå något mindre "hackig" de få ggr fps:en är under 60.
I första staden så är det nu som värst ~57 fps avg och 45 fps 1% lows, dock håller det sig oftast kring 65 fps avg och 53 fps 1% lows. Detta skall vara testat i ett av de mest krävande områdena i spelet (samma som Daniel Owen testat i videon tidigare i tråden) och i princip alla tapp under 60 fps tycks nu vara helt pga min 5800X3D inte riktigt hänger med då GPU usage kan dippa nedåt 95% då de lägsta fps:en uppmäts. Observera att detta är i det absolut värst området hittills, i små mindre delar och på mer "öde" planeter så är fps:en betydligt högre
Stutters har jag upplevt hela 3 st små (noterbara) av, vilket får anses som ovanligt bra 2023. Jämför exempelvis med Hogsmead i Hogwarts Legacy, där får jag fler och betydligt värre stutters på 20 sekunder än vad jag haft totalt i Starfield under mer än 3 timmars spelande.
Dags att fortsätta äventyret, återkommer med info om prestandan ändras märkbart i andra delar av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

För att jag kan. Jag jobbar som frilansare. Jobbar jag ej får jag ej betalt/sjukpenning. Har väntat på det här spelet i flera år så att stanna hemma en dag är ett väldigt litet pris för något jag gillar. Du kanske har en annan hobby du hade kunnat sjuka dig för. Kanske du gillar brodering? I don't know. Live and let live.

Bry dig inte om trångsynta boomers 😊
Jag själv har tagit ledigt många gånger för att lira. Nu senast med Starfield. Och det var lugnt värt det.

Kört 6 timmar nu och det är helt fantastiskt.
Sjukt mycket att utforska på ens egen bevåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Hej Erik!

Det här är din chef.

Jag rekommenderar att du stänger av ditt spel och kommer in på kontoret omedelbart. Vi ska ha ett möte. Du kan ringa ditt fackliga ombud på vägen hit. HR kommer närvara.

Med vänlig hälsning

Hej chefen!

Jag har fastnat i spelet Starfield och kommer nog inte lämna bostaden på ett bra tag. Ni kan ha ett möte utan mig. Du kan ringa mitt fackliga ombud medan du funderar på vad för konsekvenser jag ska få. HR borde också närvara.

Väl mött!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Bry dig inte om trångsynta boomers 😊
Jag själv har tagit ledigt många gånger för att lira. Nu senast med Starfield. Och det var lugnt värt det.

Kört 6 timmar nu och det är helt fantastiskt.
Sjukt mycket att utforska på ens egen bevåg.

I like you. Hade vi träffats på riktigt, then I think it would have been the beginning of a beautiful friendship

Permalänk
Medlem

Hoppas att moddar och patchar optimerar spelet i tillräckligt bra skick inom ett år så jag och de flesta kan spela det i 70+ fps

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Bry dig inte om trångsynta boomers 😊
Jag själv har tagit ledigt många gånger för att lira. Nu senast med Starfield. Och det var lugnt värt det.

Kört 6 timmar nu och det är helt fantastiskt.
Sjukt mycket att utforska på ens egen bevåg.

Att ta ledigt och att sjukanmäla sig utan att vara sjuk är inte riktigt samma sak.

Kritiken uppstod endast pga dåligt ordval och missförstånd.