Novis på fiber, användarnod öppen fiber

Permalänk
Medlem

Novis på fiber, användarnod öppen fiber

Hejsan
Flyttade igår in i min nya lägenhet men har inte fått upp datorn först idag, kopplade först in utan router för att säkerställa att det fungerade vilket det gjorde. Jag kopplade därefter in min router men kunde inte få det att fungera hur jag än gjorde men nu fungerar det inte ens utan routern. Windows säger att jag inte har en giltig ip konfiguration.

På användarnoden lyser ej wan lampan men lan5/wan tp lampan lyser, för de samma funktion? Har provat flera olika kablar samt startat om noden flera gånger redan gör övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainlet:

Hejsan
Flyttade igår in i min nya lägenhet men har inte fått upp datorn först idag, kopplade först in utan router för att säkerställa att det fungerade vilket det gjorde. Jag kopplade därefter in min router men kunde inte få det att fungera hur jag än gjorde men nu fungerar det inte ens utan routern. Windows säger att jag inte har en giltig ip konfiguration.

På användarnoden lyser ej wan lampan men lan5/wan tp lampan lyser, för de samma funktion? Har provat flera olika kablar samt startat om noden flera gånger redan gör övrigt.

Är du säker på att du inte hade gamla boendes abonnemang igår och nu är du mellan abonnemang?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Är du säker på att du inte hade gamla boendes abonnemang igår och nu är du mellan abonnemang?

Ja, borde ha nämnt att det är nyproduktion. Jag är den första som bor här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainlet:

Ja, borde ha nämnt att det är nyproduktion. Jag är den första som bor här.

Vad är det för fiberbox?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad är det för fiberbox?

Postar en bild på hur det ser ut!
https://ibb.co/hgjJDpm

Permalänk
Medlem

Enligt manualen (https://www.ctsystem.com/wp-content/uploads/CTS_HES-3106-PLUS...) ska lysande orange betyda att du har en fungerande 1000Mbps anslutning. Hur försöker du verifiera anslutningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan även vara värt att söka i andra trådar, ex: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1680510-switch-cts-310...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och en sökning på CTS HES-3106-PLUS på godtycklig sökmotor ger många träffar med installationsinstruktioner och guider. Många av dessa tydliggör att det är viktigt att utrustningen inte blir strömlös "första tiden". Har du stängt av lådan och kanske råkat nollställa något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Enligt manualen (https://www.ctsystem.com/wp-content/uploads/CTS_HES-3106-PLUS...) ska lysande orange betyda att du har en fungerande 1000Mbps anslutning. Hur försöker du verifiera anslutningen?

Första försöket då det fungerade så öppnade jag bara browsern och allt bara fungerade, svarade på några meddelanden och surfade runt ett par minuter innan jag försökte ansluta routern. Men då det inte fungerade tänkte jag att jag börjar om från början men nu fungerar det inte alls.

Har ej gjort några ändringar i Windows för övrigt och Bahnhof är min leverantör via fibra om det är av vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Och en sökning på CTS HES-3106-PLUS på godtycklig sökmotor ger många träffar med installationsinstruktioner och guider. Många av dessa tydliggör att det är viktigt att utrustningen inte blir strömlös "första tiden". Har du stängt av lådan och kanske råkat nollställa något?

Jag drog ut sladden under ett par minuter då det var vad som föreslogs i fibras felsökningsguide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainlet:

Jag drog ut sladden under ett par minuter då det var vad som föreslogs i deras felsökningsguide.

Då tycker jag du ska kontakta din fiberleverantör och be om hjälp. Det kan ju vara så att du rensat config och den lär du inte kunna lägga på på egen hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick liknande problem när jag flyttade här om året. Körde först med en gammal router, vilket funkade prima. Bytte sedan till en annan router, men då kom jag inte in. Det visade sig att operatören hade lagt något lås mot den första routerns macadress. Har för mig att det löste sig efter ett par samtal till supporten.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Brainlet:

Hejsan

MAC lås från leverantör, låt det vara urdraget ett tag så kommer det hoppa igång

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Har du ställt in din router? Är den helt ny måste du förmodligen ställa in den innan den ger ditt nätverk internet.

I regel räcker det inte att ansluta med uppgifterna på routern eller bara ansluta kabel, uppgifterna på routern är i det fallet bara så att du ska kunna ställa in den över WiFi.

Maclås släpper efter några timmar om du råkat ut för det, bara att låta allt stå urkopplat ur tjänstefördelaren.

Flera nät ger ofta heller ingen ip när porten ligger utan tjänst, så fungerar det inte efter några timmar ring din leverantör.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra om jag tar en router relaterad fråga också, om jag vill koppla routern till nätverket tar jag då en sladd från första porten på noden till routerns wan port och för att sedan distribuera nätet i lägenhetens portar drar jag ytterligare kablar från routern till 2-6 portarna på panelen på sidan? Bild postade jag i ett av ovan inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du ställt in din router? Är den helt ny måste du förmodligen ställa in den innan den ger ditt nätverk internet.

I regel räcker det inte att ansluta med uppgifterna på routern eller bara ansluta kabel, uppgifterna på routern är i det fallet bara så att du ska kunna ställa in den över WiFi.

Maclås släpper efter några timmar om du råkat ut för det, bara att låta allt stå urkopplat ur tjänstefördelaren.

Flera nät ger ofta heller ingen ip när porten ligger utan tjänst, så fungerar det inte efter några timmar ring din leverantör.

Det är en gammal asus ac68u router jag använder, behöver jag knappa in Mac addressen manuellt i routern eller något?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen ett maclås så koppla in rätt sak (troligen vill du ha det låst mot routern) och vänta 20 minuter till ett dygn innan du fortsätter felsöka eller kontaktar isp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen ett maclås så koppla in rätt sak (troligen vill du ha det låst mot routern) och vänta 20 minuter till ett dygn innan du fortsätter felsöka eller kontaktar isp.

Kopplade ur det ett par timmar, tror även jag gjorde rätt med routern denna gång och nu ser det ut att fungera. Tack för all hjälp allihopa!