Krönika: Att äga eller inte äga

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste en diskussion om detta för runt 15 år sedan. Då handlade det om vad som händer med köpta spel om t ex Valve skull gå omkull och dra steamplattformen med sig. Valve sa då att om detta skulle hända så skulle alla spel patchas så att online-verifikationen skulle tas bort från alla köpta spel, dvs det skulle bli ungefär som GOG. Undrar om detta fortfarande gäller?
Eller blir man sittandes med skägget i brevlådan och kan bara vinka adjö till sitt steambibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man är ung och inte äger så mycket så kan det vara roligt att äga fysiska saker. Detta kan även gälla äldre, men det kommer snabbt till hamsterstadiet och man fyller ens bostäder med en massa dritt och det blir svårare att hålla ordning och hitta sakerna.

Så jag undviker att köpa saker för just ägandes skull utan för att jag behöver ha dem. Med det sagt så köper jag självklart inte fysiska spel, filmer böcker etc. Jag har dock elektronik instrument och annat som kostar mer än en bra bil, men det finns ingen att låna dem av.

På frågan om spel, filmer, så bryr jag mig inte så mycket om jag skulle bli av med varenda spel/film. Det finns så mycket större saker i livet som är viktigare än det och fokusera på. Att inte fylla ens bostäder med alla dessa skivor/böcker bidrar till att det andra blir bättre.

När jag läste din kommentar fick jag en känsla av akut sorgsenhet. Dels för den generellt likgiltiga attityden till ämnet immateriell äganderätt, men kanske främst för din inställning till böcker. Som om de vore ingenting annat än tingeltangel som distraherar från bostadens kliniska sterilitet. Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering. Som förutom att alienera läsaren från texten genom att hindra honom interagera med den också låser sig till en flyktig bit infrastruktur - som du heller inte äger, utan har tillgång till liksom på nåder av IT-oligarkerna. Tryckta böcker har du i tryggt förvar, faktiskt ägandes.

Visst, Sverige som en läsande nation är i de yngre generationerna - min inräknad - genant eftersatt. Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst. Det är som om man anammar ökände funkis-arkitekten Le Corbusiers attityd till bostaden: "a house is a machine for living in" - stumt, opersonligt, såsom vore man beredd att på signal fly sin bostad och därför väljer att inte göra sig hemmastadd.

Permalänk
Medlem

Overwatch är intressant om ägande eller inte. Jag köpte Overwatch på disk som jag äger. För att sedan krångla till det lite. Blizzard stängde ner Overwatch så att man inte kan använda skivan längre. Konverterade sedan alla Overwatch ägare till Overwatch 2 gratis sätt och vis. Vad äger man då? Overwatch eller Overwatch 2 efter dem konverterades från Overwatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largus:

Har för mig att jag läste en diskussion om detta för runt 15 år sedan. Då handlade det om vad som händer med köpta spel om t ex Valve skull gå omkull och dra steamplattformen med sig. Valve sa då att om detta skulle hända så skulle alla spel patchas så att online-verifikationen skulle tas bort från alla köpta spel, dvs det skulle bli ungefär som GOG. Undrar om detta fortfarande gäller?
Eller blir man sittandes med skägget i brevlådan och kan bara vinka adjö till sitt steambibliotek.

Sett till att spelen på steam inte är köpta (bara att läsa deras villkor), så är det ju inte något problem. Går steam under, så tough luck.

Men...

Om Valve går omkull, vem kommer då att ha tid och pengar att patcha allt?

Och, sannolikheten att spelföretagen skulle då ägna tid och pengar till att patcha gamla spel... De har ju redan fått sina pengar. Och hur skulle man komma åt spelen?

----

Det blir ju intressant om då Newell skulle bli neo-luddit eller dylikt och få för sig att lägga ner steam (oklart hur mycket han kontrollerar, iallafall så var det 50%+ för länge sedan). Eller om han skulle trilla av pinnen. Nu är han bara 60, men hans magomfång... Går hans 50%+ till hans söner? Vad händer om någon vill sälja? osv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Borka:

När jag läste din kommentar fick jag en känsla av akut sorgsenhet. Dels för den generellt likgiltiga attityden till ämnet immateriell äganderätt, men kanske främst för din inställning till böcker. Som om de vore ingenting annat än tingeltangel som distraherar från bostadens kliniska sterilitet. Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering. Som förutom att alienera läsaren från texten genom att hindra honom interagera med den också låser sig till en flyktig bit infrastruktur - som du heller inte äger, utan har tillgång till liksom på nåder av IT-oligarkerna. Tryckta böcker har du i tryggt förvar, faktiskt ägandes.

Visst, Sverige som en läsande nation är i de yngre generationerna - min inräknad - genant eftersatt. Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst. Det är som om man anammar ökände funkis-arkitekten Le Corbusiers attityd till bostaden: "a house is a machine for living in" - stumt, opersonligt, såsom vore man beredd att på signal fly sin bostad och därför väljer att inte göra sig hemmastadd.

Oj... Det var den allvarsamaste och mest dömande texten på ämnet digital media jag någonsin läst tror jag 😅

Jag kan se tjusningen med fysiska böcker och föredrar att läsa på det sättet själv i nio fall av tio. Men du vet ju mycket väl att både spel och böcker går att lagra digitalt, offline.

Angående sidospåret om bostaden så är ju människor faktiskt nomadiska jägare & samlare i grunden Så inte borde de flesta av oss ha något driv att göra sig hemastadda i någon betongklump inte! Ut och jaga fler spel och böcker!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Det är dags att regeringarna i USA och EU att tar tag i den här frågan.

Branschen kommer inte att klara av det självt.

Spel är en egendom oavsett om den är av fysisk eller digital natur. Implikationerna av det måste tydligt definieras rättsligt.

Precis så!!!

Om dessa ettor och nollor distribueras genom att först lagras på något fysiskt lagringsmedium innan de skeppas till konsument eller skickas/laddas ner genom en internetuppkoppling skall inte påverka äganderätten...

Men något har absolut skiftat i denna fråga på de runt 35år jag själv haft intresse för detta. Det gäller absolut inte bara spel, det gäller numera i princip all mjukvara...
När jag var grabb och internet var något fritt och oreglerat så köpte man (host) som konsument sin mjukvara från utvecklaren som en produkt....
Idag prenumererar man på mjukvaran som en tjänst, inte sällan "gratis". Den stora fårskocken står likt menlösa fån och försvarar detta med argument om hur smidigt, enkelt och "gratis" detta är, hur korkade vi mossiga boomers är som behövde betala.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

När jag läste din kommentar fick jag en känsla av akut sorgsenhet. Dels för den generellt likgiltiga attityden till ämnet immateriell äganderätt, men kanske främst för din inställning till böcker. Som om de vore ingenting annat än tingeltangel som distraherar från bostadens kliniska sterilitet. Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering. Som förutom att alienera läsaren från texten genom att hindra honom interagera med den också låser sig till en flyktig bit infrastruktur - som du heller inte äger, utan har tillgång till liksom på nåder av IT-oligarkerna. Tryckta böcker har du i tryggt förvar, faktiskt ägandes.

Visst, Sverige som en läsande nation är i de yngre generationerna - min inräknad - genant eftersatt. Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst. Det är som om man anammar ökände funkis-arkitekten Le Corbusiers attityd till bostaden: "a house is a machine for living in" - stumt, opersonligt, såsom vore man beredd att på signal fly sin bostad och därför väljer att inte göra sig hemmastadd.

Så kan man tolka. Nu äger jag x antal hus och andra fastigheter. Men jag har börjat göra mig av med saker, allt jag äger, har jag av en anledning. Jag har insett att många saker bara tar dyrbar tid från en.

Liksom att ha ett extra hus på landet där man inte ens får in hyra så det räcker att underhålla huset, varför ska man då ha huset? Huset kan komma ifrån en långväga skäktning som man har ärvt.
Samma är det med böcker och fysiska datamedia. Jag har haft mängder av de båda, jag har insett att de bara blir ett problem vid städning och annat. Så jag har kraftigt rensat.
Mitt mål idag är att allt jag ska äga ska jag äga för att jag vill använda det till något, prylar att bara ha för att de ska stå i ett skåp gör jag mig av med. Så en raggarbil jag kör ute på stan och raggar runt i är ok. En raggarbil som jag endast har i garaget och aldrig använder så säljer jag den. -Nu finns argument värdeplacering och man tror produkten kan öka i värde, då finns det en anledning. Men så är det inte med fysiska spel eller böcker för mig.

På frågan varför mitt tankesätt. Jo jag går under med all dritt annars. Jag hade kvar varenda bok, anteckningsblock från högskolan. Och bara dem fyllde några garderober till ingen nytta. Samma med alla spel, de skulle ta så fruktansvärt stor plats till ingen nytta. Ju äldre man blir så ju mer skit har man köpt och man måste tillslut göra sig av med saker som endast är bra att ha men man aldrig kommer använda längre.

Permalänk
Medlem

Att 'äga' (rätten att nyttja är väll mer korrekt?) spelen är lätt, speciellt i Sverige där motivering kan göras med privatkopiering+avgift för denna hur jag gör det får man inte diskutera här! Kan dock vara ärlig, har en kopia innan jag köper oftast, och oftast köps det inget då kopian inte var värd tiden och endast slösat bandbredd. Finns få undantag men dom finns!

Alla köp som görs är via GOG när möjligt, så privatkopia kan föras in i arkivet på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering.

Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst.

Haha du klagar på ”tidens prylfixering” sedan dömmer du folk för att de inte har fysiska böcker att visa upp i sin bokylla.
Galet pretto!

Personligen föredrar jag helt klart lokalt lagrade digitala böcker men å andra sidan har jag inget behov av att visa upp de böckerna jag läser som troféer.
För övrigt håller jag med Le Corbusier

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Är ju kanske inte så relevant, men bilden lockade en. Då jag sitter på NES/SNES etc för sexsiffriga värden. Däremot så är jag inte så brydd om att ha fysiska exemplar av PC-spel, gjort mig av med mina bigboxes.
Men nog är jag skeptisk så förutsätter ingen högre tro på att det man äger digitalt alltid kommer vara tillgängligt.
Fast har Steam och Battle.net men inga ytterligare tjänster, inte ens brytt mig om Epic även fast man får gratsspel.

Steams fördel (tyckte det bara var rackel i början, funkade ju bra med gamespy etc när det kom ) är ju att de öppnade upp för alla företag. Sen att de tar sin procent och vad den är går att diskutera, men för kunden är det ju smidigare.

Är ju som svamlet nu med alla femtio-elva streamingtjänster för TV/serier/filmer. Är ju för konsumenten i ett sämre läge än för 20-25 år sen då folk behövde dubbla paraboler för att få in viasat/tv1000 (3an, 6an, filmkanaler) och canal+ (5an och filmkanaler). Eller som när digitaltv slog igenom och man plötsligt måste extra betala för varje tvillingkort.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Är nog mest av Nintendo jag köper spel dag 1 och då i fysiskt format. Sällan stora buggar att beskåda och priset sänks knappt i längden. Min Switch samling är den största jag haft.

Annars handlar jag digitalt på Steam. Är det något jag ogillar så begär jag återbetalning inom en timmes speltid. Jag förstår inte riktigt det där att man ska vara med dag 1 om det inte är ett multiplayer spel mina vänner spelar som exempel Elden Ring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

När jag läste din kommentar fick jag en känsla av akut sorgsenhet. Dels för den generellt likgiltiga attityden till ämnet immateriell äganderätt, men kanske främst för din inställning till böcker. Som om de vore ingenting annat än tingeltangel som distraherar från bostadens kliniska sterilitet. Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering. Som förutom att alienera läsaren från texten genom att hindra honom interagera med den också låser sig till en flyktig bit infrastruktur - som du heller inte äger, utan har tillgång till liksom på nåder av IT-oligarkerna. Tryckta böcker har du i tryggt förvar, faktiskt ägandes.

Visst, Sverige som en läsande nation är i de yngre generationerna - min inräknad - genant eftersatt. Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst. Det är som om man anammar ökände funkis-arkitekten Le Corbusiers attityd till bostaden: "a house is a machine for living in" - stumt, opersonligt, såsom vore man beredd att på signal fly sin bostad och därför väljer att inte göra sig hemmastadd.

Okej..

Min fru läser runt 150 böcker om året på sin Kobo. Samtliga lånade digitalt via ett bibliotek. Tanken där är att böckerna är i tryggt förvar hos biblioteket, det där vi betalar skatt för du vet. Själv kör jag en Kindle och det är väl inte lika smart, men mycket av det jag läser är svårt att hitta hos biblioteket och jag orkar inte skicka in förfrågningar och vänta.

Vi hade ganska mycket böcker innan vi flyttade men gjorde oss av med allt förutom vissa faktaböcker / böcker som kan vara bra att ha om "shit hits the fan". Så skönt att bli av med en massa romaner som vi i princip ändå aldrig läste om, men ändå tog mycket plats. Vi gjorde likadant med alla dvd:er och bluray. Alla CD-skivor plockade vi dock ut och satte i såna pärmar för ändamålet. Dom ligger på vinden i några kartonger och vi har inte ägnat dom en tanke sedan flytten. Hur vi skulle spela upp dom vete sjuton, för vi har ingen fysisk spelare kvar.

Men summa summarum är att vi mår ganska bra med ett totalt sett mindre antal prylar. Jag antar att det är ungefär samma för lillaankan_i_dammen.

Att dra in Le Corbusier (och att man ska fly sin bostad på signal) i denna diskussion känns som en rejäl stretch över några böcker och lite spel. Kanske säger mer om var du befinner dig livet än lillaankan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag är väl motvalls men tycker det är helt ok att man inte kan sälja vidare digitala licenser, eller vad man kan kalla det. Bland annat för att jag tror att det skulle accelerera övergången till prenumerationer på ett sätt jag inte lockas av.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

sedan dömmer du folk för att de inte har fysiska böcker att visa upp i sin bokylla.
Galet pretto!

Det du och andra som resonerar på det sättet aldrig tycks förstå är att det inte handlar om att "visa upp".

Permalänk
Avstängd

Finns spelet på GOG så köper jag det där då det är DRM-fritt, behöver inte aktiveras och kräver ingen internetuppkoppling för att fungera. Närmare än så kommer man nog inte i dag när det gäller att "äga" sina spel. Har backup på alla spel köpta därifrån.

Finns det inte där köper jag motvilligt på Steam, men gör det när när det är minst 75% prisavdrag och/eller när jag hittar en billig nyckel inköpt från keyshops. Inte optimalt men vägrar betala fullpris för DRM-spel som kan sluta fungera när som helst.
'

Permalänk
Medlem

Borttagning

Om säljaren finns kvar men tar bort spelet så får man väl rimligen pengar tillbaka för köpet oavsett om de kommer på det själva eller man får gå via ARN. Annars är det väl konkursboet som förvaltar alla utestående licenser?

Permalänk
Medlem

Udda hur folk tänker. Självklart värt betala 300 för en veckas early access betatestande???

Jag har väl säkert haft den där first grejen i mina yngre dagar men jag har förträngt det.
1 vecka är ju ingen tid alls det går ju på 1 sekund.

Gällande gamepass du lär ju ha möjligheten köpa det för 699 när det försvinner från gamepass så du sitter inte helt i båten.
Idag går det ju inte komma undan steam och annat? Nu så har jag än så länge klarat mig rätt bra även när jag återbesökt äldre lir så jag ska inte säga jag har drabbats ännu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Udda hur folk tänker. Självklart värt betala 300 för en veckas early access betatestande???

Jag förstår hur du tänker och jag håller delvis med dig, men det finns nån undantag för mitt vidkommande i.af.

1) Jag köpte t.ex. Starfield och betalade premiumsumman för att jag är på arbete hela lanseringsveckan i ett annat land så mina kompisar som också lirar dom spel jag brukar spela (även om det inte är multiplayer, vi brukar strömma åt varandra och skratta åt vad vi gör fel) så jag betalar för den sociala biten så jag får "vara med", då är 300 en droppe i havet.

2) Ibland köper vi early access för att stödja ett koncept på ett spel vi har gått och drömd om väldig länge, bara för att visa med våras plånböcker att det är just denna typ spel vi vill ha, ibland blir det felsatsning och spelet blir inte som vi hade tänkt oss. Oftast kostar dessa spel 20$ i early access och i många tillfällen har det blivit riktig bra AAA spel ur det några år sen, t.ex. Satisfactory, Empyrion, Ark etc. dom har blivit alldeles fantastiska och vi har spenderat 1000 tals timmar ihop med dom, och tja, då har det för oss varit värd det.

Men det har blivit en trend att stora spelbolag gör det och riktig pengatänk - och det är en tråkig utveckling, så på nåt sätt kan jag hålla med dig om att det absolut inte är en önskvärde eller trevlig utveckling och vi som fans blir utnyttjade av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det du och andra som resonerar på det sättet aldrig tycks förstå är att det inte handlar om att "visa upp".

Du missförstår hur Mr.Borkas resonerar:

"Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst"

Det enda sättet att motverka det är att ha en bokylla där Mr.Borkas kan se böcker.
Alla andra scenarion slutar med att Mr.Borkas tycker att det känns själlöst.

Naturligtvis behöver man inte faktiskt läsa böckerna - det räcker att de syns. Så tjänster som Books by the Yard är en bra startpunkt. Då kan man beställa ett par hyllmeter böcker så man inte blir dömd när man bjuder hem en pretentiös person som kontrollerar ens bokhylla.

Personligen skulle jag inte bjuda hem en sådan person men smaken är som baken

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du missförstår hur Mr.Borkas resonerar:

"Men att komma hem till någon som inte har en bok i bokhyllan känns främmande och liksom själlöst"

Det enda sättet att motverka det är att ha en bokylla där Mr.Borkas kan se böcker.
Alla andra scenarion slutar med att Mr.Borkas tycker att det känns själlöst.

Naturligtvis behöver man inte faktiskt läsa böckerna - det räcker att de syns. Så tjänster som Books by the Yard är en bra startpunkt. Då kan man beställa ett par hyllmeter böcker så man inte blir dömd när man bjuder hem en pretentiös person som kontrollerar ens bokhylla.

Personligen skulle jag inte bjuda hem en sådan person men smaken är som baken

Kan folk inte tänka abstrakt längre? Att @Mr.Borkas upplever själlöshet i ett hem utan böcker är inte ett tecken på att personen som bor i hemmet endast har dem för att visa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kan folk inte tänka abstrakt längre? Att @Mr.Borkas upplever själlöshet i ett hem utan böcker är inte ett tecken på att personen som bor i hemmet endast har dem för att visa upp.

Det vet du ju inte?
Personen kanske är primärt intresserad av att deras hem inte ska uppfattas som just själlöst och då är det ett absolut krav enligt Mr.Borkas att det finns synliga böcker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Your honour, I rest my case.

Permalänk
Medlem

Under helgen har tjejen och jag möblerat om. Vi har behövt flytta alla fysiska filmmedia och spel från ett ställe till ett annat. Det har varit mkt att flytta och att få plats med på det nya stället. Lite Tetris typ.

Är det värt att ha fysiskt media tillgängligt?
Vi tycker det, vi har prioriterat plats för det. Vi stötte på flera serier och filmer som vi halvt om halvt glömt bort men som vi nu ska ta och titta på. Vi har googlat lite under eftermiddagen men kan inte hitta dem tillgängliga på nätet, den lagliga vägen.

En del spel vi flyttade på kanske finns tillgängliga online, de har vi inte sökt på. Men vi orkar inte hålla på med att koppla in supergamla, ouppdaterade, enheter till nätet med risk för att de får problem. Tänk gamla PCs och spelkonsoler.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Att dra in Le Corbusier (och att man ska fly sin bostad på signal) i denna diskussion känns som en rejäl stretch över några böcker och lite spel. Kanske säger mer om var du befinner dig livet än lillaankan.

På vilket sätt då, tänker du?

Skrivet av Trihxeem:

Det vet du ju inte?
Personen kanske är primärt intresserad av att deras hem inte ska uppfattas som just själlöst och då är det ett absolut krav enligt Mr.Borkas att det finns synliga böcker.

Guermantes tolkade mig rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Alltid äga aldrig hyra oavsett

Går ju om man köper på GoodOldGames men då måste man ju ta sig tid att ladda ner och spara filerna.
Sedan är ju frågan om spel som är över internet kommer fungera, om exempelvis servrarna stängs ned.

Köpa musik går ju oftast bra på bandcamp eller hdtracks om man vill.

Film finns ju fortfarande på blu-ray och uhd-bluray, men den sistnämnda är onödigt dyrt ca 300kr/film, 99kr känns mera rimligt.
Känns som det borde finnas en nish att sälja film digitalt på något liknande en iso fil, med olika ljudspår och undertexter och extra material i samma fil. Men måste ju vara standard och inte massa kopieringsskydd.. problemet är väl om filerna tar 20-100GB/st men finns ju snabbt internet, och lagringsenheter blir något större varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tyvärr äger man inte spelen.
Jag har tex Plants vs Zombies på Origin men då EA stängt ner tjänsten behövde man ladda ner nya EA appen. Alla spelen ska automatiskt följa med står det. Men när man försöker spela står det bara att jag inte har rättigheter till att köra spelet.

Detta är det farliga med att allt behöver koppla mot en server för att bekräfta att man får spela.

Jag köper mest fysiskt på konsol numera men blir nog GOG framöver på PC.

Det är ju samma skit med GTA3/VC/SA trilogin. Oavsett launcher så är dem borta. För nya "nedgraderingen" "definitive abomination" ersätter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alla CD-skivor plockade vi dock ut och satte i såna pärmar för ändamålet. Dom ligger på vinden i några kartonger och vi har inte ägnat dom en tanke sedan flytten. Hur vi skulle spela upp dom vete sjuton, för vi har ingen fysisk spelare kvar.

Förhoppningsvis så var fickorna papper eller rätt typ av plast. Jag har råkat ut för vissa fickor som typ "klistrar ihop" sig med skivan i rumstempratur efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Förhoppningsvis så var fickorna papper eller rätt typ av plast. Jag har råkat ut för vissa fickor som typ "klistrar ihop" sig med skivan i rumstempratur efter några år.

Det vet jag inte, men det var något slag vita perforerade pappers/tyglappar i fickan som håller isär cd-skivan och plasten, så tänker att det ska vara lugnt. Köpte dom på en DJ-affär så dom borde ju veta vad som funkar hoppas jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Digitalt helt o hållet. Iofs kör jag bara Hearthstone (kortspel) just nu så inget val. Inget intresse av att lira massa spel längre. Kör hellre ett fåtal tävlingsinriktade.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Fast det är ju samma problem med fysiska skivor. Jag har i och för sig inte provat installera alla 70-tal spel jag har, men de jag velat spela, som Battlefield vietnam och Call of Dutys tidigare går inte att installera på windows 11, om jag inte minns fel så gick de inte ens att spela på 10:an?. Så skivorna är idag helt värdelösa för mig. På Steam kan jag spela 20 år gamla spel fortfarande.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.