Permalänk

BSOD: Kernel_Data_Inpage_Error

Hej !

Vad är problemet?

Helt random fryser allting fast. Efter ett tag kan det släppa. Det kan ta uppåt flera minuter ibland innan det släpper.
Eller så får jag BSOD. Jag har inte fotat alla olika BSOD som har kommit men två av dom är KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR och CRITICAL_PROCESS_DIED.

När inträffar problemet?

Kan inträffa både när jag sitter och slösurfar eller när jag spelar.

Har du själv någon misstanke om vad som orsakar problemet?

Nej jag har ingen aning.

Fortsättning:

Jag har försökt följa Lifewire: fix kernel data inpage error

1: Först kikade jag in i datorn så att RAM sitter som dom ska och att kablarna till mina SSD sitter som dom ska och det verkar dom göra.

2: Jag körde med Windows Memory Diagnostic. Inga fel hittades.

3: Jag testade min två ssd med Felsökaren. Inga fel hittades.

4: ''Unplug hardware peripherals'' Jag har ingenting speciellt kopplat till datorn. Förutom ett par hörlurar samt mus och tangentbord. Provar att koppla ur hörlurarna men det känns lite långsökt.

5: ''Run a virus scan'' Jag körde en offlinescan med windows defender när datorn start upp. Dock har jag ingen aning om resultatet av skannen eller vart man kollar det.

Fortsättning följer...

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Halloj
Vet ej om detta kan hjälpa.
https://www.youtube.com/watch?v=RrsF4RpWBeM
MVH

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk

Med största sannolikhet fel på SSD eller diskcontroller, eller drivrutin för diskcontroller. Den blir stående länge och väntar på respons från SSD (tills det blir timeout) och om det då är en kritisk inläsning av fil som pågår som t ex att läsa in memory page från page-filen, då blir det BSOD med KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Kolla om det finns uppdaterade drivrutiner för chipset, controller, moderkort osv!

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m

Permalänk
Skrivet av snurrekanin:
Skrivet av Olof Lagerkvist:

Med största sannolikhet fel på SSD eller diskcontroller, eller drivrutin för diskcontroller....

Tack för svaren ! Jag ska kolla på videon och kanske ta en titt på drivrutiner osv...

Har inte fått bsod på flera dagar.. vet inte om nått av det jag gjorde fixade problemet eller om det är helt random.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |