Bank ID kommer börja kräva mobiler med NFC-funktion

Permalänk
Medlem

Bank ID kommer börja kräva mobiler med NFC-funktion

Vad tycker ni om denna nyheten?
Länk här

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Idiotiskt! Jag har varken pass eller nationellt ID-kort och har inga planer på att skaffa. Detta får banken lösa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Vad tycker ni om denna nyheten?
Länk här

Inga större problem, körkortet saknar NFC, annars hade de garanterat inkluderat det också!
Men det är ett extra säkerhetshöjande steg och behövs endast när man förnyar eller skapar nytt mobilt bankid, så de som kan tänkas klaga är väl de som bara har sitt körkort och varken har pass eller vanligt ID!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Detta gäller alltså enbart om man vill använda funktionen med att legitimera sig med Bank-ID, inte i andra fall. Detta står också uttryckligen i artikeln.

https://support.bankid.com/sv/kontrollera-id-handling/behoeve...

Citat:

Behöver jag ha en telefon med NFC-funktion för att använda BankID?

Nej, du kan använda BankID med en telefon utan NFC. Det är bara om du gör en kontroll av din ID-handling i BankID-appen som NFC behövs.

Originalartikeln finns hos mobil.se.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Idiotiskt! Jag har varken pass eller nationellt ID-kort och har inga planer på att skaffa. Detta får banken lösa.

Vad har du då, körkort?!

Pass/Nat-id är ett krav om du nånsin ska göra något som är utanför sveriges gränser.

Att körkort accepteras är egentligen helt makalöst värdelöst, men alla är så vana o bara blippa skiten i butik... Därför det är så lätt att begå bedrägeri med posten etc i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad har du då, körkort?!

Pass/Nat-id är ett krav om du nånsin ska göra något som är utanför sveriges gränser.

Att körkort accepteras är egentligen helt makalöst värdelöst, men alla är så vana o bara blippa skiten i butik... Därför det är så lätt att begå bedrägeri med posten etc i sverige.

Körkort ja. Fungerar alldeles utmärkt. Jag reser inte utomlands, i alla fall inte utanför Norden, och där räcker det med körkort som ID. Har varit utomlands två gånger senaste femton åren. En gång i Norge, en gång i Danmark.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta gäller alltså enbart om man vill använda funktionen med att legitimera sig med Bank-ID, inte i andra fall. Detta står också uttryckligen i artikeln.

https://support.bankid.com/sv/kontrollera-id-handling/behoeve...

Originalartikeln finns hos mobil.se.

Vad gör man annat än att legitimera sig med bank-ID? Det är ju det jag gör varje gång jag betalar räkningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Detta gäller alltså enbart om man vill använda funktionen med att legitimera sig med Bank-ID, inte i andra fall. Detta står också uttryckligen i artikeln.

https://support.bankid.com/sv/kontrollera-id-handling/behoeve...

Originalartikeln finns hos mobil.se.

Nja, så står det inte i texten du citerar.
Det handlar om att aktivera bank-id på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredix:

Nja, så står det inte i texten du citerar.
Det handlar om att aktivera bank-id på enheten.

Jag utgår från att det finns lösningar för oss utan, t ex ett besök på ett bankkontor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag utgår från att det finns lösningar för oss utan, t ex ett besök på ett bankkontor.

Stämmer. står att man skall kontakta sin bank för hjälp i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad har du då, körkort?!

Pass/Nat-id är ett krav om du nånsin ska göra något som är utanför sveriges gränser.

Att körkort accepteras är egentligen helt makalöst värdelöst, men alla är så vana o bara blippa skiten i butik... Därför det är så lätt att begå bedrägeri med posten etc i sverige.

Nej, det är inget krav inom den nordiska passunionen. Och att hålla sig inom Sveriges gränser är inte direkt svårt. I själva verket kräver det frånvaro av handling.

Att folk inte kontrollerar ID-kort ordentligt kan du inte lösa med bättre ID-kort, eftersom det inte hjälper om de inte kontrolleras ordentligt. Det är ett fullständigt felslut som tyvärr ofta återkommer i debatten, där en handling som är svårare att förfalska automatiskt skulle innebära att den också kontrolleras i bättre i verkligheten. Både pass och nationella-ID:n har dessutom förutom NFC ett fält som är avsett att läsa av med OCR, även om de inte har en streckkod (eller numera en QR, Aztek eller vad det är på nyare körkort).

Permalänk

BankID

Skrivet av Selmalagerlöf:

Vad tycker ni om denna nyheten?
Länk här

Dåligt är inte ordet kaputt stämmer bättre för det funkar inte.
Om man bortser från att kravet om nationellt id, eller pass som man läser in med NFC ger ett tredjepartsbolag som BankID ditt fingeravtryck och biometri som inte ens polisen (än så länge i alla fall) har rätten att kräva.

En kompis till mig som är äldre och sjuk har fåttt sitt BankID spärrat, det kan hända om inloggning strulat flera gånger. Har själv råkat ut för det. Han har körkort och äldre ID och kan därför inte installera, Swedbank kan inte sända ID till honom. Han kan själv inte ta sig till banken och jag får inte hämta ut det hos Swedbank för honom.

Swedbanks svar i samtal med kompis är att BankID har dom säkerhetskraven men det går inte att vända sig dit utan man hänvisas till sin bank. Svaret från Swdbank när min vän berättar om sina problem, att han inte kan betala räkningar, beställa mat eller göra något. Det är inte våra problem.

Jag skulle gärna klica i vad jag tycker om det var en seriös sida men inte på Ekeroth sidan Samnytt.

Det förklarar sig själv
Permalänk
Medlem

Det går inte att göra rätt.
Säkerhetskraven är oförändrade en tid:
"Buuuu! Alla blir bedragna och hackade! Man måste göra bank id, inloggning på banken och transaktionsverifiering svårare för bedragare att kapa! Bankerna måste fixa detta!"

Säkerheten höjs och det görs svårare för någon att skapa ett bank id i någon annans namn, extra säkerhetssteg vid inloggning exempelvis m.h.a QR kod, gamla operativsystem utan säkerhetsuppdateringar stöds inte längre osv. :
"Buuuu! Vem ska betala min nya telefon nu då som jag måste köpa? Men jag tänker visst köra Windows 7! Jaha nu måste man skaffa ett ID kort nu också!? Vem ska betala det då? Herrejävlar nu måste jag signera en extra jävla gång för att kunna flytta alla mina pengar till ett för min bank tidigare helt okänt konto!? Låt mig göra som jag vill! "

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmetal:

Dåligt är inte ordet kaputt stämmer bättre för det funkar inte.
Om man bortser från att kravet om nationellt id, eller pass som man läser in med NFC ger ett tredjepartsbolag som BankID ditt fingeravtryck och biometri som inte ens polisen (än så länge i alla fall) har rätten att kräva.

https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Access_Control

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Det går inte att göra rätt.
Säkerhetskraven är oförändrade en tid:
"Buuuu! Alla blir bedragna och hackade! Man måste göra bank id, inloggning på banken och transaktionsverifiering svårare för bedragare att kapa! Bankerna måste fixa detta!"

Säkerheten höjs och det görs svårare för någon att skapa ett bank id i någon annans namn, extra säkerhetssteg vid inloggning exempelvis m.h.a QR kod, gamla operativsystem utan säkerhetsuppdateringar stöds inte längre osv. :
"Buuuu! Vem ska betala min nya telefon nu då som jag måste köpa? Men jag tänker visst köra Windows 7! Jaha nu måste man skaffa ett ID kort nu också!? Vem ska betala det då? Herrejävlar nu måste jag signera en extra jävla gång för att kunna flytta alla mina pengar till ett för min bank tidigare helt okänt konto!? Låt mig göra som jag vill! "

Det kan vara något av det dummaste jag hört. Personen jag berättar om kan varken köpa mat eller betala sina räkningar för att han inte längre kan gå pga. reumatism. Han kan inte få ett BankID till dörren eller ta sig till banken ej ens med ombud, mig i det här fallet få BankID hämtat för att Swedbank inte tillåter ombud. Om vi också bortser från att BankID och staten som valt det här som enda inloggningsalternativ går emot EUs konkurrenslag då de förfördelar Windows, MacOS, Ios och Android då de inte stödjer alla OS, t.ex. Linux och FreeBSD.

Sen att BankID som är ett företag som bankerna har skapat har monopol på att kunna se varenda inloggning och transaktion vi alla gör är knappast en säkerhet. Dessutom kräver allt fler inloggning med mobil BankID så vi kan förmodlingen snart stryka alla datorer då de nu även vill ha gps information. Bli du gärna övervakad och skit du i om folk ligger hemmma och dör men att ha en alternativ inloggning som är tillgänglig även för de som inte kan ta sig till banken eller som inte är intresserade av att lämna ut sitt liv oavset vad du med din barnsliga buhuu text tycker om det.

Ja i en demokrati borde det vara mitt val hur jag loggar in på statliga myndigheter, banker och sådant vi alla måste ha för att klara av våra liv. Säkerhet? Var tror du peningtvättslagen som du skriver under om du har släkt som är politiker o.s.v som är ett krav från USA. Men jag har inga hemligheter. Snacka om att vara aningslös.

Texten berättade inte varför man inte kan hämta med ombud att banken inte tillåter.
Permalänk
Medlem

Så man måste alltså förnya sitt pass (för att äldre pass har inte NFC) för att kunna identifiera med bankID senare?
Då tror jag hellre jag skippar bankID och identifierar på annat vis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så man måste alltså förnya sitt pass (för att äldre pass har inte NFC) för att kunna identifiera med bankID senare?

Eftersom pass bara är giltiga i 5 år är detta inte ett problem. Som referens: mitt pass från 2008 har NFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmetal:

Det kan vara något av det dummaste jag hört. Personen jag berättar om kan varken köpa mat eller betala sina räkningar för att han inte längre kan gå pga. reumatism. Han kan inte få ett BankID till dörren eller ta sig till banken ej ens med ombud, mig i det här fallet få BankID hämtat för att Swedbank inte tillåter ombud. Om vi också bortser från att BankID och staten som valt det här som enda inloggningsalternativ går emot EUs konkurrenslag då de förfördelar Windows, MacOS, Ios och Android då de inte stödjer alla OS, t.ex. Linux och FreeBSD.

Sen att BankID som är ett företag som bankerna har skapat har monopol på att kunna se varenda inloggning och transaktion vi alla gör är knappast en säkerhet. Dessutom kräver allt fler inloggning med mobil BankID så vi kan förmodlingen snart stryka alla datorer då de nu även vill ha gps information. Bli du gärna övervakad och skit du i om folk ligger hemmma och dör men att ha en alternativ inloggning som är tillgänglig även för de som inte kan ta sig till banken eller som inte är intresserade av att lämna ut sitt liv oavset vad du med din barnsliga buhuu text tycker om det.

Ja i en demokrati borde det vara mitt val hur jag loggar in på statliga myndigheter, banker och sådant vi alla måste ha för att klara av våra liv. Säkerhet? Var tror du peningtvättslagen som du skriver under om du har släkt som är politiker o.s.v som är ett krav från USA. Men jag har inga hemligheter. Snacka om att vara aningslös.

Har ni kollat på https://frejaeid.com/ ? Sen är det troligen ingen rättighet att kunna legitimera sig online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad har du då, körkort?!

Pass/Nat-id är ett krav om du nånsin ska göra något som är utanför sveriges gränser.

Nordiska passunionen has entered the chat.

Permalänk
Medlem

Dåligt men inte ett direkt problem, precis som med kravet på idkort idag så är det bara att ringa banken så plockar dom bort kraven.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

som inte svensk medborgare i sverige, med en modern internetbank, kan detta bli kul jag får ju inget av dessa tvingande IDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmetal:

Det kan vara något av det dummaste jag hört. Personen jag berättar om kan varken köpa mat eller betala sina räkningar för att han inte längre kan gå pga. reumatism. Han kan inte få ett BankID till dörren eller ta sig till banken ej ens med ombud, mig i det här fallet få BankID hämtat för att Swedbank inte tillåter ombud. Om vi också bortser från att BankID och staten som valt det här som enda inloggningsalternativ går emot EUs konkurrenslag då de förfördelar Windows, MacOS, Ios och Android då de inte stödjer alla OS, t.ex. Linux och FreeBSD.

Sen att BankID som är ett företag som bankerna har skapat har monopol på att kunna se varenda inloggning och transaktion vi alla gör är knappast en säkerhet. Dessutom kräver allt fler inloggning med mobil BankID så vi kan förmodlingen snart stryka alla datorer då de nu även vill ha gps information. Bli du gärna övervakad och skit du i om folk ligger hemmma och dör men att ha en alternativ inloggning som är tillgänglig även för de som inte kan ta sig till banken eller som inte är intresserade av att lämna ut sitt liv oavset vad du med din barnsliga buhuu text tycker om det.

Ja i en demokrati borde det vara mitt val hur jag loggar in på statliga myndigheter, banker och sådant vi alla måste ha för att klara av våra liv. Säkerhet? Var tror du peningtvättslagen som du skriver under om du har släkt som är politiker o.s.v som är ett krav från USA. Men jag har inga hemligheter. Snacka om att vara aningslös.

Nu var förvisso inte min kommentar menad som en direkt replik på ditt inlägg. Men jag kan förstå att det ser ut som det.
Jag håller även med dig om att min text var aningen barnslig och raljerande. Och jag förstår att det kändes provocerande från din synvinkel.
Jag är dock inte likgiltig inför människor som ligger hemma och dör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Varför någon länkar "nyheter" från fascistmedia är däremot en bra fråga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför någon länkar "nyheter" från fascistmedia är däremot en bra fråga.

Kränkt Aftonbladet läsare?

Nertoning
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför någon länkar "nyheter" från fascistmedia är däremot en bra fråga.

intressant påstående.. jag sitter inte i en ekokammare som dig antagligen som bara hämtar "nyheter" ifrån 1 plats.. jag kollar runt på flera och sedan korsjämför från olika sidor vad dom säger för att försöka få en så neutral bild av vad som händer som möjligt. Detta inkluderar även din/dina enda "trovärdiga" sida/sidor.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Idiotiskt! Jag har varken pass eller nationellt ID-kort och har inga planer på att skaffa. Detta får banken lösa.

Jag håller helt med dig. Jag har samma problem och tänker inte skaffa ett jäkla pass eller nationellt id kort för den sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Idiotiskt! Jag har varken pass eller nationellt ID-kort och har inga planer på att skaffa. Detta får banken lösa.

Är väl helt upp till dig om du vill ha - ingen tvingar dig - men du får väl ha i åtanke att du kanske missar lite om du inte har BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmetal:

Dåligt är inte ordet kaputt stämmer bättre för det funkar inte.

En kompis till mig som är äldre och sjuk har fåttt sitt BankID spärrat, det kan hända om inloggning strulat flera gånger. Har själv råkat ut för det. Han har körkort och äldre ID och kan därför inte installera, Swedbank kan inte sända ID till honom. Han kan själv inte ta sig till banken och jag får inte hämta ut det hos Swedbank för honom.

Swedbanks svar i samtal med kompis är att BankID har dom säkerhetskraven men det går inte att vända sig dit utan man hänvisas till sin bank. Svaret från Swdbank när min vän berättar om sina problem, att han inte kan betala räkningar, beställa mat eller göra något. Det är inte våra problem.

Jag skulle gärna klica i vad jag tycker om det var en seriös sida men inte på Ekeroth sidan Samnytt.

Skrivet av Lordmetal:

Det kan vara något av det dummaste jag hört. Personen jag berättar om kan varken köpa mat eller betala sina räkningar för att han inte längre kan gå pga. reumatism. Han kan inte få ett BankID till dörren eller ta sig till banken ej ens med ombud, mig i det här fallet få BankID hämtat för att Swedbank inte tillåter ombud. Om vi också bortser från att BankID och staten som valt det här som enda inloggningsalternativ går emot EUs konkurrenslag då de förfördelar Windows, MacOS, Ios och Android då de inte stödjer alla OS, t.ex. Linux och FreeBSD.

Sen att BankID som är ett företag som bankerna har skapat har monopol på att kunna se varenda inloggning och transaktion vi alla gör är knappast en säkerhet. Dessutom kräver allt fler inloggning med mobil BankID så vi kan förmodlingen snart stryka alla datorer då de nu även vill ha gps information. Bli du gärna övervakad och skit du i om folk ligger hemmma och dör men att ha en alternativ inloggning som är tillgänglig även för de som inte kan ta sig till banken eller som inte är intresserade av att lämna ut sitt liv oavset vad du med din barnsliga buhuu text tycker om det.

Ja i en demokrati borde det vara mitt val hur jag loggar in på statliga myndigheter, banker och sådant vi alla måste ha för att klara av våra liv. Säkerhet? Var tror du peningtvättslagen som du skriver under om du har släkt som är politiker o.s.v som är ett krav från USA. Men jag har inga hemligheter. Snacka om att vara aningslös.

Swedbank har säkerhetsdosor som kan användas för internetbanken. BankID på fil kan installeras på datorn.

När BankID på fil installerats så kan du använda ditt betalkort på nätet. Du kan beställa medicinerna från apoteken o.s.v.

Hos Swedbank kan du även ändra till lösenord + sms för att verifiera kortköp.

Behöver du köpa ny dator eller telefon för att komma igång kan du köpa dessa via direktbetalning utan betalkort eller swish (utan BankID).

BankID eller Freja eID+ krävs för att boka tid hos Polisen för pass/nationellt id-kort eller att du tar hjälp av ett ombud som bokar med sin e-leg. Du kan också ringa till 11414 och få hjälp att boka tid.

Freja eID+ kräver telefon, men går fortfarande att skaffa + via ATG-ombud om du inte kan skaffa med pass/nationellt id-kort. Freja eID+ fungerar t.ex. med vården, apotek (åtminstone Apoteket och Apotea) och Skatteverket.

Här saknas det antingen en vilja att lösa problemet eller läskunnighet och då får du förhoppningsvis hjälp av någon som är läskunnig.

Att man måste ta sig utanför hemmet är inte ett problem, du kan inte förnya körkortet utan att hämta det personligen på Postnords ombud. Du raljerar nog om helt fel saker här, vill inte banken låsa upp det över telefonsamtal så att digital id-kontroll inte krävs är alternativet att köra vidare på BankID på fil eller skaffa nya id-handlingar. Det är inte diskriminering att kräva id-handlingar och det är inte banken som kräver att detta måste ansökas om på plats eller att man måste ta sig till ombud vid förnyelse. Behöver du ny säkerhetsdosa lär du behöva ta dig till ett bankkontor.