Vissa spel krasch datorn
Har sökt runt en del på nätet och provat olika saker för att få detta löst men kommer ej vidare så tänkte jag skriver här och ser om man kan få några tips.
SYMTOM
Efter olika lång speltid (ungefär från 15min till 60min) i vissa spel slås dator av (svart skärm) och jag måste trycka på on/off-knappen för att starta om datorn.
SPEC
AMD Ryzen 7 5800X 8-Core Processor 3.80 GHz
ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
AMD Radeon RX 6900 XT
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Triden
Corsair RM850 850W (2019)
Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD (även testat med Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB)
Overclock: Nej
Datorn är ungefär lika gammal som New World (2021) som jag spelat sedan release utan problem. Därför så har inte tänkt på detta före i år då jag minskat ner tiden med just New World och kört andra spel mer. Eldenring, Civ VI, No Man's Sky, Baldur's Gate 3 och Dyson Sphere Program är någe exempel på andra spel som fungerar felfritt med höga grafikinställningar. Men jag vet att jag haft detta problem tidigare i till exempel X4: Foundation, Path of Exile, Satisfactory och nu till min fasa får jag även krash med Starfield.
Senast nu i Starfield så kunde jag första gången spela 3-4 timmar utan krasch men sedan har det hänt att det kraschar efter 30min till kanske 60min speltid. GPU temperatur har aldrig vart över 85 grader oavsett grafikinställningar och GPU ligger på ~70-95% kapacitet.
Alltså detta fel gäller inte alla spel utan vissa, tyvärr några man gillar. Datorn fungerar felfritt i övrigt med video, musik, surfa, streama m.m.
EGNA TESTER
. Installerat om Windows flertalet gånger
. Installerat om drivrutiner (gpu)
. Bytt hårddisk (spel kör på egen disk, ej samma som Windows)
. Dubbelkollat att RAM kör på rätt Mhz
. Köra spelet som administratör
. Testat av/på gällande vsync, Anti-aliasing, fullscreen, borderless, 1080p, 1440p
. Lägsta till högsta grafikinställningarna
. Sett till jag har senaste drivrutiner för gpu och bios
. Läst av fel-loggen i Windows men där framgår det bara att "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först...".
. Val av DX11 före DX12
En del inställningar har fungerat "bättre" men inte 100% säker att det inte blir krasch för de spel som drabbas..
Det jag testat specifikt med Starfield nyligen:
. Lägsta till högsta grafikinställning både 1080p och 1440p
. Öka fläkten på gpu så den går ordentligt nästan hela tiden
. Köra spelet som administratör
. Rensat DirectX Shader Cache
. Begränsa FPS till 60
Inget av ovan har hjälpt, får samma resultat med krash. Det sista jag testade var att begränsa FPS till min 60 och max 60 via AMD Software (Adrenalin Edition) och ökat GPU-fläkten så den gick nästan hela tiden. Temperaturen på GPU har legat kring 65-70 grader med hot spot på 75-85. Har ej möjlighet att testa komponenterna på annan dator så det är ej testat. Som längst har det gått att spela Starfield lite över 3 timmar utan krasch så kanske är datorn som säger åt mig att gå ut och träna >_>
Vart kan skon klämma tro?