Permalänk
Medlem

Vissa spel krasch datorn

Har sökt runt en del på nätet och provat olika saker för att få detta löst men kommer ej vidare så tänkte jag skriver här och ser om man kan få några tips.

SYMTOM
Efter olika lång speltid (ungefär från 15min till 60min) i vissa spel slås dator av (svart skärm) och jag måste trycka på on/off-knappen för att starta om datorn.

SPEC
AMD Ryzen 7 5800X 8-Core Processor 3.80 GHz
ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
AMD Radeon RX 6900 XT
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Triden
Corsair RM850 850W (2019)
Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD (även testat med Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB)
Overclock: Nej

Datorn är ungefär lika gammal som New World (2021) som jag spelat sedan release utan problem. Därför så har inte tänkt på detta före i år då jag minskat ner tiden med just New World och kört andra spel mer. Eldenring, Civ VI, No Man's Sky, Baldur's Gate 3 och Dyson Sphere Program är någe exempel på andra spel som fungerar felfritt med höga grafikinställningar. Men jag vet att jag haft detta problem tidigare i till exempel X4: Foundation, Path of Exile, Satisfactory och nu till min fasa får jag även krash med Starfield.

Senast nu i Starfield så kunde jag första gången spela 3-4 timmar utan krasch men sedan har det hänt att det kraschar efter 30min till kanske 60min speltid. GPU temperatur har aldrig vart över 85 grader oavsett grafikinställningar och GPU ligger på ~70-95% kapacitet.

Alltså detta fel gäller inte alla spel utan vissa, tyvärr några man gillar. Datorn fungerar felfritt i övrigt med video, musik, surfa, streama m.m.

EGNA TESTER
. Installerat om Windows flertalet gånger
. Installerat om drivrutiner (gpu)
. Bytt hårddisk (spel kör på egen disk, ej samma som Windows)
. Dubbelkollat att RAM kör på rätt Mhz
. Köra spelet som administratör
. Testat av/på gällande vsync, Anti-aliasing, fullscreen, borderless, 1080p, 1440p
. Lägsta till högsta grafikinställningarna
. Sett till jag har senaste drivrutiner för gpu och bios
. Läst av fel-loggen i Windows men där framgår det bara att "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först...".
. Val av DX11 före DX12

En del inställningar har fungerat "bättre" men inte 100% säker att det inte blir krasch för de spel som drabbas..

Det jag testat specifikt med Starfield nyligen:
. Lägsta till högsta grafikinställning både 1080p och 1440p
. Öka fläkten på gpu så den går ordentligt nästan hela tiden
. Köra spelet som administratör
. Rensat DirectX Shader Cache
. Begränsa FPS till 60

Inget av ovan har hjälpt, får samma resultat med krash. Det sista jag testade var att begränsa FPS till min 60 och max 60 via AMD Software (Adrenalin Edition) och ökat GPU-fläkten så den gick nästan hela tiden. Temperaturen på GPU har legat kring 65-70 grader med hot spot på 75-85. Har ej möjlighet att testa komponenterna på annan dator så det är ej testat. Som längst har det gått att spela Starfield lite över 3 timmar utan krasch så kanske är datorn som säger åt mig att gå ut och träna >_>

Vart kan skon klämma tro?

Permalänk
Medlem

Svartskärm med AMD kort är inte helt ovanligt, köra en DDU och backa drivers 1 år och se vad som händer.
Personligen är jag rädd att köra senaste drivers från AMD för detta har hänt mig tidigare.
Äger ett Vega64.
edit: Hände enbart i CS t.ex. medan COD fungerade bra, sen 1 år senare vart det en driver som dödade mitt COD helt medan andra fungerade. Det löstes av att vara på någon driver där emellan och sedan uppgraderade jag en bra tid efteråt igen och har inte haft problem igen.

Hjälper inte dessa problem - så minns jag att moderkortet hade gett upp helt så fick reklamera det och köpte annat moderkort istället från annan tillverkade.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

låter som att någon komponent överhettar, hade detta problemet när jag inte hade märkt att ena fläkten på gpu'n var död och långsamt överhettades för att sedan stänga ner datorn abrupt utan några felkoder

edit:
läste som att datorn bara dog...

Installera om drivrutinerna med DDU som post ovan skriver

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Antagligen Starfields fel, har sett flera exempel på att spelet krashar datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

+ att du har senaste chipsetdrivarna från AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

låter som att någon komponent överhettar, hade detta problemet när jag inte hade märkt att ena fläkten på gpu'n var död och långsamt överhettades för att sedan stänga ner datorn abrupt utan några felkoder

edit:
läste som att datorn bara dog...

Installera om drivrutinerna med DDU som post ovan skriver

Ja, jag spelar ett av de spel som drabbats och pang, sv art skärm och datorn försöker nog starta om men lyckas ej.

Har installerat om Windows helt och därefter provat på nytt vilket inte hjälpt.

Permalänk
Medlem

Har gjort lite mer test och kommer ner på ~40 grader på GPU och har ökat farten på alla fläktar. Det blir ändå krasch. Som sagt gäller detta flera spel än Starfield men flesta spelen drabbas ej av detta.

Permalänk
Medlem

Jag lider av likande problem på grabbens dator. I FC6 så droppar det ner till, i vissa fall 3 fps. Han har en 9700 och en 3070. Corsair 650w RBG PSU. Trodde att jag löste problemet när jag drog separata kablar till psu men felet kom tillbaka. Borde inte 650w räcka. Dock är både CPU och GPU clockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag lider av likande problem på grabbens dator. I FC6 så droppar det ner till, i vissa fall 3 fps. Han har en 9700 och en 3070. Corsair 650w RBG PSU. Trodde att jag löste problemet när jag drog separata kablar till psu men felet kom tillbaka. Borde inte 650w räcka. Dock är både CPU och GPU clockat.

Om det crashar så kör stock istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av delind:

Har gjort lite mer test och kommer ner på ~40 grader på GPU och har ökat farten på alla fläktar. Det blir ändå krasch. Som sagt gäller detta flera spel än Starfield men flesta spelen drabbas ej av detta.

Kan du testa och se om det hjälper med att sänka PL eller öka spänningen? Din temp är väldigt låg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det crashar så kör stock istället

Det kraschar inte. FPS droppar ner till typ 3, gäller endast FC6. Har testat köra stock både på cpu och gpu utan skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det kraschar inte. FPS droppar ner till typ 3, gäller endast FC6. Har testat köra stock både på cpu och gpu utan skillnad.

Nu är iofs FC6 dåligt optimerat... Men 3 fps är ju sjukt dåligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du testa och se om det hjälper med att sänka PL eller öka spänningen? Din temp är väldigt låg

Det var test och se om det var relaterat till temperatur. Kör jag fullt ös på grafiken så får jag hotspot runt 90 grader. Jag testade dra ner "Max frequencey till 70%" vilket sänkte temperaturen ordentligt. Krash ändå oavsett grafikinställning (lägsta till högsta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av delind:

Det var test och se om det var relaterat till temperatur. Kör jag fullt ös på grafiken så får jag hotspot runt 90 grader. Jag testade dra ner "Max frequencey till 70%" vilket sänkte temperaturen ordentligt. Krash ändå oavsett grafikinställning (lägsta till högsta).

Låter som du behöver reklamara då.... Kan vara vram bekymmer kanske.
Tror det finns ett program att testa vram

Edit
https://www.ocbase.com/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av delind:

Låter som något inte står rätt till på GPU:n. Kanske ska göra en RMA?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av delind:

Testa att sänka frekvens på video minnet.
Hotspot på 90 ska inte vara någon fara.
Jag fick byta ut mitt Asrock 6800xt när det nådde 113c hotstpot men då var det något fel på kylaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Liknande problem med mitt RX 6950 XT... kan bli svart skärm i princip när som helst, ibland när man startar spel och andra gånger när man kollar yt osv...

Gissar att det är drivrutinerna som spökar, själv tänkt backa och testa äldre drivisar för att se om det hjälper.

Skärmen tappar inte signalen och kortets fläktar ökar inte hastigheten som det annars brukar vara vid hårdvarukrash.

Annars får man skicka in kortet på garantin...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Har du discord igång när du spelar? En kompis hade aldrig något problem i något spel förutom när discord var igång. Då krascha flera spel. Han hade läst att fler hade samma problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Har du discord igång när du spelar? En kompis hade aldrig något problem i något spel förutom när discord var igång. Då krascha flera spel. Han hade läst att fler hade samma problem.

Har inget annat program igång mer än själva steam. Även provat stänga av antivirusprogram och liknande. Har också testat byta skärm och skärmkabel vilket inte hjälpt.

Permalänk
Medlem

Har du testat att undervolta kortet i typ MSI afterburner?
Om inte så är det relativt enkelt gjort

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Körde en reklamation idag.

fick en ny processor, minne och moderkort idag och samma problem än.

antar att det är kortet som spökar, tycker ju att dom bör ha hunnit fixa drivrutinerna nu...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Körde en reklamation idag.

fick en ny processor, minne och moderkort idag och samma problem än.

antar att det är kortet som spökar, tycker ju att dom bör ha hunnit fixa drivrutinerna nu...

Har du prövat att undervolta det?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du prövat att undervolta det?

Jepp men ingen skillnad...

Visa signatur

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att det är detta men värt ett försök kanske? Prövat att sätta grafikkortet i den andra PCI-slotten?
Uteslutningsmetoden börjar ju mer gå åt ditt håll att det är just drivrutinsproblem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du testat att undervolta kortet i typ MSI afterburner?
Om inte så är det relativt enkelt gjort

Har testat nu att dra ner till 95% via "AMD Software: Adrenalin Edition" så att kortet går på 1116mV istället för 1175mV men har kvar spärr på 60FPS. Har kunnat lira de fem senaste passen på 1-2timmar/styck utan fel. Kört lägsta grafikinställning och "Medium". Ska testa "High" och "Ultra" men ska försöka få in några 3-timmarspass också för att vara mer säker att jag inte får svartskärm-krasch.

Om det nu är så att man måste sänka spänningen för att få ett stabilt spelande, kan det bero på GPU-kortet, PSU eller att själva spelet är kass eller något annat? Vore trevlig om man visste varför om någon har koll? Nämnda titlar (X4 Foudnation, Path of Exile, Satisfactory, Starfield) fungerar ju klockrent utan fel för många.

Vet som sagt inte om detta är lösningen för mig men ska testa vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delind:

Har testat nu att dra ner till 95% via "AMD Software: Adrenalin Edition" så att kortet går på 1116mV istället för 1175mV men har kvar spärr på 60FPS. Har kunnat lira de fem senaste passen på 1-2timmar/styck utan fel. Kört lägsta grafikinställning och "Medium". Ska testa "High" och "Ultra" men ska försöka få in några 3-timmarspass också för att vara mer säker att jag inte får svartskärm-krasch.

Om det nu är så att man måste sänka spänningen för att få ett stabilt spelande, kan det bero på GPU-kortet, PSU eller att själva spelet är kass eller något annat? Vore trevlig om man visste varför om någon har koll? Nämnda titlar (X4 Foudnation, Path of Exile, Satisfactory, Starfield) fungerar ju klockrent utan fel för många.

Om du måste sänka spänningen så låter det som kortet är boven.

Får du crasher i typ 3dmark också? Isåfall är det lite lättare att testa istället för 3h pass 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av delind:

Det kan nog vara lite av varje. Svårt att säga.
Men tippar på något med drivrutiner/fabriks OC att göra.
Tycker 1116mV låter mycket, jag kör mitt 3070Ti på 900mV med 1948MHz BC.

Vet inte om AMD programmet är bra eller dåligt men jag hade nog kört MSI Afterburner istället. Extremt simpelt.

Visa signatur