Samsung utökar 990 Pro-familjen med SSD på 4 TB

Permalänk
Medlem

Enligt en artikel från inte-så-länge-sen,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1697644-ssd-priser-und...
bör priset för denna vara vara max 2000 kr eller ännu lägre med tanken på "mängdrabatt". Och att det är billigare att tillverka.
De vill ha så stor pris endast pga de är ensamma med denna produkt på marknaden... än så länge...

Permalänk
Medlem

Kan inte SweC jämföra lite SSD…? Senaste var väl 2021?

Ärade Sweclockers Redaktion,

Jag uttrycker här en önskan om att ni utför en omfattande jämförande granskning av de senaste SSD-enheterna. I granskningen bör särskild uppmärksamhet ägnas åt pris/prestanda-förhållandet, allmänna läs- och skrivhastigheter samt prestanda under olika belastningsscenarier. Det har noterats att det senaste testet ägde rum år 2021 och undrar om ni har planerat att genomföra ett uppdaterat test inom snar framtid eller hur ser er agenda ut?

Utöver SSD-enheter skulle det vara mycket uppskattat om ni kunde inkludera tester av moderkort och eventuellt även ljudkort. Jag loggar envist in var eviga dag med målsättningen att få tillgång till opartiska och objektiva tester som inte påverkas av sponsring eller andra potentiella intressekonflikter.
Jag är också beredd att aktivt stödja ert arbete genom medlemsavgift om detta kan bidra till högkvalitativa tester och skapandet av originalinnehåll då era annonsintäkter bara verkar räcka till copy/paste-nyheter.

Det var lite roligare förr måste jag säga och har lite svårt att se vad Sweclockers har sadlat om till. Tester av grafikkort uppskattas, likaså CPU:er när det väl beger sig - men varken CPU eller GPU blir bättre än datorn du sätter det i - därför hade det vart roligare med lite bredd och perspektiv.

Tack för er uppmärksamhet, ser fram emot att höra mer om era planer inom detta område.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Måste de ange en anledning? Kan de inte bara strypa produktionen eller höja priserna?
För att skylla på något externt lär det finnas viss bevisning för att det externa har inträffat och påverkar men är det det enda sättet minnesvillverkarna kan bilda kartell? Tillfällig force majeure?

Jag är inte varse historien bakom att ni misstänker naturkatastrofer för just minneskretsar och vet inte eg. om det rör sig om seismiskt aktiva områden eller om ni anser att tillverkare behöver ett svepskäl för att höja priser/strypa produktionen. De behöver nog någon form av kartell i falla fall, såvida inte en av aktörerna är stor som nvidia.

Sedan 2015-2016 så har folk börjat tro att allt är konspirationer, false-flags osv.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Enligt en artikel från inte-så-länge-sen,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1697644-ssd-priser-und...
bör priset för denna vara vara max 2000 kr eller ännu lägre med tanken på "mängdrabatt". Och att det är billigare att tillverka.
De vill ha så stor pris endast pga de är ensamma med denna produkt på marknaden... än så länge...

Öhh, det där låter som förväntningar grundade i extremt önsketänkande...

Du hänvisar till en artikel om prisnivån på de billigaste modellerna på marknaden, och verkar sedan dra slutsatsen att en nylanserad högpresterande modell "bör" hålla samma prisnivå per GB som de allra billigaste modellerna (som är i en annan prestandaklass)?

Det brukar inte heller bli någon direkt "mängdrabatt" i och med att det bara brukar handla om att montera fler NAND-kretsar för att öka lagringskapaciteten för samma modell, så det blir inte billigare att tillverka. Däremot brukar ökad lagringskapacitet för samma modell innebära förbättrad prestanda (till följd av fler minneschip och därmed möjlighet till mer parallellt arbete).

Samsung är inte heller ensamma med att ha någon motsvarande modell... Men man får nog generellt förvänta sig ca 4000kr och uppåt för 4TB vad gäller de mer högpresterande enheterna.

Om du ska komma i närheten blir det nog att titta på 4TB-varianter i budgetklassen, motsvarande de artikeln handlade om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

860 Pro 4TB släpptes 2018.
En faktisk Pro disk med MLC och inte TLC.
Vad är det ens för skillnad på Pro och Evo numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

860 Pro 4TB släpptes 2018.
En faktisk Pro disk med MLC och inte TLC.
Vad är det ens för skillnad på Pro och Evo numera?

Du nämner en SATA-enhet och på den långsamt döende fronten så är de enda valen från Samsung idag 870 EVO (2021) eller 870 QVO (2020).
Dvs "Pro" för SATA får väl räknas som helt dött, så jämförelsen av Pro/EVO idag fungerar ju inte riktigt där.
Men sett till ren prestanda blir väl SATA-gränssnittet i sig ändå generellt den mest begränsande faktorn (utom för de allra minsta storlekarna?) även för TLC-enheter.
EVO har ju dock en tydlig fördel jämfört QVO (QLC).

Vad gäller NVMe så har de istället 980Pro (2020), 990 Pro (2022) och 970 EVO Plus (2019). (åtminstone 980Pro är väl utgående antar jag)
Så för NVMe så är istället EVO på sparlåga, det har inte kommit någon EVO-variant de senaste generationerna, men skillnaden i Pro-modellerna är väl rent konkret snabbare flash och kontroller, samt större cache, samt nyare PCIe-gränssnitt i de nya generationerna.
Så konkreta skillnader i form av att de riktigt snabba skrivningarna är snabbare och räcker längre (större cache), men även betydligt högre skrivhastighet efter det att cachen tar slut (om man nu har ett scenario där man skriver så mycket på en gång).

Sedan vet jag inte om jag tycker just Samsung är det uppenbara valet, men hela marknaden ser väl ut ungefär sådär; ingen jobbar med MLC, det är olika prestandaklasser av TLC och en del QLC i den absoluta botten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Du ska köpa dator om "ett par år" och har redan siktat in dig på vilken m2 disk du ska använda? Det är stark ändå.

Den lär säkert vara mest prisvärd om ett eller två år skulle jag gissa.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind