Permalänk

Gammal HDMI Kabel

Kan nån förklara för mig hur en gammal profigold kabel visserligen 2m lång bara, men får ut 4k hdr 120hz? Enligt windows så gör den det, och även min lg tv skriver, g-sync, 120fps osv i spelläget, jag fattar inte ens hur det är möjligt?

Kabeln måste vara minst 10 år gammal.

Permalänk
Medlem

När det gäller HMDI-kablar så har de inte versionsnummer utan endast olika certifieringar, d.v.s. i grunden finns det bara en typ av HDMI-kabel. Så det kan mycket väl hända att din kabel helt enkelt är tillräckligt bra konstruerad för att det ska fungera, och att den bara är 2m är en fördel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med passiva kablar är det en kombination av kabeln med elektroniken i källan och mottagaren som avgör hur väl det fungerar. Samma kabel med en annan kombination av elektronik kanske inte fungerar med 4K/120 och den bandbredd det kräver.

Kabeln du har nu kan även agera störsändare mot Wifi och BT när den kör dessa bandbredder. Ultra High Speed-certifierade kablar måste byggas med tanke på låg interferens.

G-sync etc. inställningar i datorn med mera har inget med kabeln att göra. Endast elektroniken i båda ändarna. Så man kan alltid välja rätt saker i menyer. Om kabeln varit dålig hade ingenting fungerat, dvs ingen bild alls eller störningar.