Efter ca 7 år i tjänst behöver burken hjälp med sin hosta..

Permalänk
Medlem

Efter ca 7 år i tjänst behöver burken hjälp med sin hosta..

En gång i tiden satt jag mig ner och läste på om tillverkare, problem på olika delar, vilka som genererade mest prestanda till lägst pris samt vägde de olika för och nackdelarna mot varandra. Men jag har tappat detta, och har inte heller tiden att jonglera det också.

Som ni kommer förstå på texten nedan har jag inte riktigt hängt med i red vs blue på ett tag nu och skulle hemskt gärna ta lite pointers av någon som har hängt med.

Budget:
>16k helst under, nu vet jag att mitt grafikkort inte kan rulla årets spel på max precis men låtsas som att jag har ett 4070.

1. Jag kommer behöva behålla mitt 2070 ett tag till, kommer inte ha råd att byta ut det också, övriga delar i datorn har nog varit med sedan 2016 med ett undantag.

2. Jag tänker mig minst 900W i PSU. Högre effekt som inte arbetar så hårt är dessutom tystare vilket är ett plus. Nu har flera dock gått över till passiv kylning ser jag. Har varit nera på <750w och vill inte tillbaka till det träsket.

3. Kommer till att behöva byta ut mitt nuvarande chassi för att jag helt enkelt inte har plats till mina 6 diskar på ett smidigt sätt som inte hindrar mitt luftflöde, då har jag räknat bort M.2 disk.
Jag vill köra på luftkylning och inget generation Z color scheme

Har slängt ihop ett exempel på bygge, som då även visar vilka delar det är jag kommer till att behöva byta ut.
Flera kommer säkert undra varför 64GB ram? Jo, det ska jag svara på!
När jag gjort större åtgärder på min dator jag jag nämligen alltid gjort x2 och detta började på tiden jag hade några mb.
Så nu är det helt enkelt att efter 7 år i tjänst att bytas ut till sin dubbel (har aldrig tidigare väntat så här länge).

Kände mig helt plötsligt gammal efter att ha skrivit denna tråd.

https://www.inet.se/datorbygge/b1418875/tusan1-2

Permalänk
Medlem

Det ser inte alls dumt ut, men med lag röd går det nog uppgradera CPU längre, på t.ex detta:

PCIE 5.0 på MoBo & PSU.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser inte alls dumt ut, men med lag röd går det nog uppgradera CPU längre, på t.ex detta:
https://komponentkoll.se/bild/qXMFP.png
PCIE 5.0 på MoBo & PSU.

Å andra sidan har han haft sin nuvarande dator i 7 år. Tveksamt att han ens behöver något som kan uppgraderas fram till 2025, vilket väl är året AMD har lovat att ha kvar nuvarande socket?
Men bra med alternativ hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Å andra sidan har han haft sin nuvarande dator i 7 år. Tveksamt att han ens behöver något som kan uppgraderas fram till 2025, vilket väl är året AMD har lovat att ha kvar nuvarande socket?
Men bra med alternativ hur som helst.

AMD har lovat 2025+, dvs det kan mycket väl få fler släpp 2026 också dessutom behöver man inte alltid köpa det senaste, framförallt inte när man uppgraderar ett gammalt system, så att köpa en 10800X3D som kanske släpps 2026, kanske fortfarande är ett bra val år 2028.

Att byta CPU+MoBo kan vara en bra väg också, men om man ska köpa 64GB RAM för att det ska hålla ett tag tror jag man vill ha minst 6000MHz CL30 oavsett lag blå eller lag röd, men lag blå kan man t.o.m. brassa på med 6400MHz CL32 om det inte är nämnvärt dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

AMD har lovat 2025+, dvs det kan mycket väl få fler släpp 2026 också dessutom behöver man inte alltid köpa det senaste, framförallt inte när man uppgraderar ett gammalt system, så att köpa en 10800X3D som kanske släpps 2026, kanske fortfarande är ett bra val år 2028.

Att byta CPU+MoBo kan vara en bra väg också, men om man ska köpa 64GB RAM för att det ska hålla ett tag tror jag man vill ha minst 6000MHz CL30 oavsett lag blå eller lag röd, men lag blå kan man t.o.m. brassa på med 6400MHz CL32 om det inte är nämnvärt dyrare.

Ja, absolut är det så. Jag bara påpekade att det var 7 år sedan sist han köpte/uppgraderade dator. Jag ser bara själv inte poängen med att köpa något som går att uppgradera inom ett par år, eftersom att jag är likadan, jag använder min dator till den inte går att använda mer, och då behöver jag uppgradera allt.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite svar och diskussioner!
Sitter på 2x 27" 1440p skärmar, inser att den informationen inte dykt upp av mig innan och kan bidra till lite fler åsikter.
Sitter även med en eyetracker, den är väl inte så krävande ifs.
Streamade ofta till mina vänner på allt från privata streams på youtube och twitch vilket nu på senare tid gått över till Discord.

I min framtid kommer det nog absolut bli mer aktuellt att byta ut enstaka delar istället för hela burken då sambon och jag snart blir familj. Datorn min är grunden till arbete, nöje och rekreation.
Vem vet om 3 år kanske jag helt plötsligt känner att alla pappor i min krets har uppgraderat till 64gb och då måste jag till 128
(Om vi har råd vill säga).
Nästa uppgradering utöver detta lär väl bli GPU, inom 2år i bästa fall.

Sen är ju priserna som dem är idag och min budget är såklart påverkad av både detta och framtiden.

*Edit
Hur länge har intel planer på sina sockets?

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olivre:

Sitter på 2x 27" 1440p skärmar, inser att den informationen inte dykt upp av mig innan och kan bidra till lite fler åsikter.
Streamade ofta till mina vänner på allt från privata streams på youtube och twitch vilket nu på senare tid gått över till Discord.

I min framtid kommer det nog absolut bli mer aktuellt att byta ut enstaka delar istället för hela burken då sambon och jag snart blir familj. Datorn min är grunden till arbete, nöje och rekreation.
Vem vet om 3 år kanske jag helt plötsligt känner att alla pappor i min krets har uppgraderat till 64gb och då måste jag till 128

Sen är ju priserna som dem är idag och min budget är såklart påverkad av både detta och framtiden.

*Edit

Intels 14-serie blir den sista generationen på nuvarande sockel LGA1700, 14-serien släpps om en dryg månad enligt rykten.
Intel brukar ha 2 generationer per sockel, men har denna gången 3 generationer, AMD brukar ha 3 generationer, men hade på AM4 4 generationer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Olivre:

*Edit

Finns det eventuella planer på uppgradering för att hänga med utvecklingen, så tycker jag definitivt du ska gå på fenris alternativ.