Efter ca 7 år i tjänst behöver burken hjälp med sin hosta..
En gång i tiden satt jag mig ner och läste på om tillverkare, problem på olika delar, vilka som genererade mest prestanda till lägst pris samt vägde de olika för och nackdelarna mot varandra. Men jag har tappat detta, och har inte heller tiden att jonglera det också.
Som ni kommer förstå på texten nedan har jag inte riktigt hängt med i red vs blue på ett tag nu och skulle hemskt gärna ta lite pointers av någon som har hängt med.
Budget:
>16k helst under, nu vet jag att mitt grafikkort inte kan rulla årets spel på max precis men låtsas som att jag har ett 4070.
1. Jag kommer behöva behålla mitt 2070 ett tag till, kommer inte ha råd att byta ut det också, övriga delar i datorn har nog varit med sedan 2016 med ett undantag.
2. Jag tänker mig minst 900W i PSU. Högre effekt som inte arbetar så hårt är dessutom tystare vilket är ett plus. Nu har flera dock gått över till passiv kylning ser jag. Har varit nera på <750w och vill inte tillbaka till det träsket.
3. Kommer till att behöva byta ut mitt nuvarande chassi för att jag helt enkelt inte har plats till mina 6 diskar på ett smidigt sätt som inte hindrar mitt luftflöde, då har jag räknat bort M.2 disk.
Jag vill köra på luftkylning och inget generation Z color scheme
Har slängt ihop ett exempel på bygge, som då även visar vilka delar det är jag kommer till att behöva byta ut.
Flera kommer säkert undra varför 64GB ram? Jo, det ska jag svara på!
När jag gjort större åtgärder på min dator jag jag nämligen alltid gjort x2 och detta började på tiden jag hade några mb.
Så nu är det helt enkelt att efter 7 år i tjänst att bytas ut till sin dubbel (har aldrig tidigare väntat så här länge).
Kände mig helt plötsligt gammal efter att ha skrivit denna tråd.
https://www.inet.se/datorbygge/b1418875/tusan1-2