Intel -> AMD. Vad tänka på i Windows 11?

Permalänk

Intel -> AMD. Vad tänka på i Windows 11?

Tjenahopp! Var typ 20 år sedan jag gjorde byte från en tillverkare till en annan. Då blåste jag alltid om windows. Nu är jag äldre och extremt mycket latare när det gäller ominstallera windows. Är det nåt man behöver tänka på vid byte från Intel till AMD för slippa installera om Windows 11?

Permalänk
Medlem

Idag så brukar Windows själva känna av när man byter hårdvara och löser det mesta enkelt i bakgrunden. Det som kan vara bra att få på plats dock kanske är Chipset drivers till AMD.

Men jag hade ändå rekommenderat en clean install för att inte ha gammalt liggandes i registryn eller andra ställen.
Helt enkelt så sparar du dig själv huvudvärken i framtiden när något mystiskt händer och du inte förstår varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickykiddi:

Tjenahopp! Var typ 20 år sedan jag gjorde byte från en tillverkare till en annan. Då blåste jag alltid om windows. Nu är jag äldre och extremt mycket latare när det gäller ominstallera windows. Är det nåt man behöver tänka på vid byte från Intel till AMD för slippa installera om Windows 11?

Jag skulle ändå också rekommendera ominstallation.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Windows startar oftast även om man byter moderkort med helt annan chipset och olika processorer sedan ett gäng år skulle jag säga.
Jag har fått det att funka varje gång jag testat med större byten.

Men inte utan buggar. Jag skulle säga att det funkar fint om man tänkt använda webläsaren bara eller räddar filer.

Ska man göra mer än det så rekommenderar jag en ominstallation för att slippa problem. Men för all del - testa utan ominstallation. Kanske lirar det bra för dig. Uppstår det problem så går det ju att göra på det andra sättet sen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Äh vafan. Jag kör en clean install... Tack för svar alla !