Intresset för VR-headset dalar

Permalänk
Melding Plague

Intresset för VR-headset dalar

Under årets andra kvartal minskade leveranser av VR- och AR-headset med över 40 procent globalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte så förvånande, niche relativt dyra produkter i lågkonjuktur, var lite sugen på att testa psvr 2 även om 1an fick igång magen efter en del spelande vid första anblick (gick bra i 30 min iaf), men dyrt att chansa och så kan man inte hantera den. Sen brist på stöd i form av stora spelproduktioner får mig att tro att vi kanske är några generationer ifrån att det får fullt stöd av sina publishers.

Permalänk
Medlem

Kör VR dagligen, det är sådär bra utbygt... dyra produkter som kräver mer av datorn än man tror också
Simracing så behövs de ju rätt bra cpu/gfx och bytte precis till pimax 5k+ så det är ju väldigt svårt att få konstant fps längre.. men svinkul men jag förstår att folk tycker det är dyrt för det är vad det är!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Duh! Med Quest 3, dess pannkakslinser och oöverträffade spelförråd runt hörnet så vore allt annat konstigt. Kan en inte hålla sig till dess så är det bannemig begagnat om gäller.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Administrativ avgift

Quest 2 som ett exempel, där en prisökning på det numera tre år gamla headset bromsade försäljningstakten.

Kan ju vara så att det helt enkelt inte finns något bättre o köpa

Pico 4 - Ja ett lite bättre quest 2 men samma chip och mjukvaran verkar inte vara 100% än

Quest pro - Ja sure men priset? Njae och nischat för dom som spelar vrchat och vill ha ögonspårning, värdelösa kontroller.

Focus3 - Enterprise fokuserat och dyrt men the shit när det lanserade

Vive Pro 2 - Kass design och värdelöst

Varjo Aero - 999$ nu och antagligen dunder men saknar trådlöst och du behöver köpa till tillbehör såsom kontroller + stationer men kan vara en bra ersättare om ens index dött.

Valve Index - Dom som vill ha ett VR med tråd har redan detta headset

Detta blir lite som telefoner, varför ska du uppgradera? Det är inga enorma hopp i varken prestanda eller displayer

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ja de med intresse har väll redan ett headset och många köpte det nog mest för att testa och se hur det är. Är nog många headset som samlar damm i folks garderober kan jag tänka mig.
Sen är det mycket annat som måste vara bra i tex sin dator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Duh! Med Quest 3, dess pannkakslinser och oöverträffade spelförråd runt hörnet så vore allt annat konstigt. Kan en inte hålla sig till dess så är det bannemig begagnat om gäller.

De passar på att baita nu innan det största headsetet får en uppföljare. Blir rätt trött när jag istället upplever att det finns för mycket spela, blir stressad över allt jag inte hinner med.

Tycker dock det är synd att Quest 3 inte får eye tracking.
Bland annat foveated rendering verkar kunna göra stor skillnad.

Permalänk

Allt har blivit så dyrt, inflation, svag krona.. motiverar en ju inte att spendera och pga en rad olika faktorer har vi ju fått helt knasiga priser på olika hårdvaror såsom gpu och mobo.. gällande VR även om tekniken går framåt känns det inte som det ännu kommit till den punkt att en uppgradering är motiverad. Där är det ju åxå det gamla kycklingen och ägget problemet, liten marknad pga speltillgången <=> litet intresse för att göra påkostade AAA spel för att marknaden är liten

Permalänk
Medlem

Verkligen inte förvånande när priserna till och med har stigit på headseten från att de först lanserades. Det och en kärv ekonomi för många gör såklart att det går trögt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat nått nytt spel sen Half-Life: Alyx. Finns bara så mycket man orkar spela Beat Saber.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin funnits ett intresse på bred front? Har det någonsin varit folkligt och alltså inte en nicheprodukt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ser de som 3D TV nichen , dog ut tillslut.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har inte spelat nått nytt spel sen Half-Life: Alyx. Finns bara så mycket man orkar spela Beat Saber.

Synth Riders är liknande fast ännu bättre enligt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför citeras fortfarande IDC? Motsätter mig inte att VR kan ha en svacka, men IDC drar också siffror ur arslet (som när de hittade på påstått dåliga försäljningssiffror för PSVR2, vilket dementerades av Sony).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har det någonsin funnits ett intresse på bred front? Har det någonsin varit folkligt och alltså inte en nicheprodukt?

Vad räknas som bred front? Quest 2 har sålt som Xbox Series X och S tillsammans. Är Xbox också en nischprodukt?

Quest 3 lanseras om en vecka med MR-funktioner och de kommande åren kommer Apple med i leken med sin motsvarighet som väntas utvecklas till en ny datorplattform.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att plocka upp en PSVR2 men i dessa ekonomiska tider så finns det viktigare saker att spendera pengar på(eller inte spendera).

Permalänk

Trist utveckling för oss som gillar VR.

Ägnar själv mest tid framför datorn till att flyga i VR i MSFS och när man vant sig vid den upplevelse VR bjuder på skulle jag inte vilja gå tillbaka och flyga på en platt skärm.

Problemet är förstås som många redan varit inne på att det kräver en hel del av hårdvaran för att få en bra upplevelse=kostar en hel del pengar. Full förståelse för att många har annat att lägga pengarna på i tider som dessa.

Bara hoppas att allting kan börja vända till det bättre så småningom, både när det gäller VR och ännu mer viktigt, i vår omvärld.

Permalänk
Medlem

Alla väntar på Apples Vision Pro. Känns inte värt att köpa något annat nu när de visat en försmak på vad som kommer.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om det blir en uppsving igen i samband med att Apple väl får ut sitt. Dessutom finns ju både Valves nästa headset, och ryktesvis även Nintendo på horisonten. Imo så saknas fortfarande ett bra utbud av must-have spel/applikationer. Dessutom fortfarande relativt bökigt (vilket inte riktigt gör det tillräckligt mainstream än imo). Men "at some point" så kommer VR vara det vi använder. Ni har väl sett "Ready Player One"?

Permalänk
Medlem

Har testat VR och vill ha ett.
Problemet är att vill ha betyder inte ha råd.

VR headsetet i sig kan jag nog lösa både nytt och beg om jag sparar MEN då behövs ett nytt grafikkort och det är där skon klämmer, grafikkorten är så dyra i dag att få har råd, ett VR headset på det är ju ren 1% e-penis lyx.

Så vill VR headset tillverkarna sälja får dom allt läsa den nöten, och Nvidia och AMD lär inte bry sig ett skit för dom täljer guld på Data Center och Super datorer just nu.

Permalänk
Musikälskare

Det är lite av en nischad lyxprodukt så inget direkt märkligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Vad trist, det enda riktigt inlevelsefulla

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har själv en quest 2 och tycker det är lite för mkt meck med vr fortfarande. De borde vara plug en play men spelar en via stream från datorn är ju 3e part stream bättre än Oculus link och det tar alltid en stund att setup. Jag saknar dessutom psvr funktionen att kunna stänga av rendering så en faktiskt ser var en står i rummet utan att behöva ta av sig headsetet hela tiden. Jag ser fram emot när vr bara är ett par skidglasögon och sedan ens egna hörlurar på det. Då kanske det slutar vara nische produkt om priset är rätt.

Sedan får gärna fler utvecklare försöka komma nära alyx i ambition. Inget kommer i närheten och det har varit rätt trötta vr upplevelser post alyx förutom kanske phasmophobia.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Har tänkt skaffa men blir alltid något annat som är mer prio då VR har så smalt användningsområde. Hade konsumentheadseten haft typ 4K / öga hade det varit en annan femma. Då kunde jag använda VR-headset istället för monitor ibland.

Permalänk

VR är bara trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har testat VR och vill ha ett.
Problemet är att vill ha betyder inte ha råd.

VR headsetet i sig kan jag nog lösa både nytt och beg om jag sparar MEN då behövs ett nytt grafikkort och det är där skon klämmer, grafikkorten är så dyra i dag att få har råd, ett VR headset på det är ju ren 1% e-penis lyx.

Så vill VR headset tillverkarna sälja får dom allt läsa den nöten, och Nvidia och AMD lär inte bry sig ett skit för dom täljer guld på Data Center och Super datorer just nu.

Min spåkula säger att PCVR aldrig kommer bli en volymprodukt, marknaden för ett "tillbehör" då man behöver en redigt kraftfull gaming dator redan innan man kommer till headset är för liten, det kommer vara en del SIM racing entusiaster mest.

Däremot om Meta får tillräcklig "traction" med Quest 3 och Apple lyckas göra ett headset som kostar under 20tkr kommer det börja röra på sig ordentligt. AR/VR kombon och annat content än spel är nyckeln för att nå en större marknad.
Själv är jag redan frälst, gick från HTC Vive till att köra både Valve Index och Quest2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Trist utveckling för oss som gillar VR.

Det är ingen större shift, alla sitter ju bokstavligen talat och väntar på Quest 3 som släpps den här månaden haha. Om den inte floppar totalt så kommer den sätta standarden för de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Alla väntar på Apples Vision Pro. Känns inte värt att köpa något annat nu när de visat en försmak på vad som kommer.

LOL? Folk tycker ca: 10.000kr är banne mig dyra. Men +40.000kr är billigare att köpa?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Min spåkula säger att PCVR aldrig kommer bli en volymprodukt, marknaden för ett "tillbehör" då man behöver en redigt kraftfull gaming dator redan innan man kommer till headset är för liten, det kommer vara en del SIM racing entusiaster mest.

Däremot om Meta får tillräcklig "traction" med Quest 3 och Apple lyckas göra ett headset som kostar under 20tkr kommer det börja röra på sig ordentligt. AR/VR kombon och annat content än spel är nyckeln för att nå en större marknad.
Själv är jag redan frälst, gick från HTC Vive till att köra både Valve Index och Quest2.

Hårdvarukraven för VR lär sjunka med tiden och bättre headsets kommer även öka intresset för AR/VR vid produktivitet. Gäller bara att få det till en smidigare och bättre upplevelse - då kommer större volymer till PCVR.

Permalänk

Om half life alyxx kom ut på ps5/xbox series x hade ja lätt kunnat skaffat det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2